welke kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judith G
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-01 19:16
Hi, ik heb een vraagje over kabels. Ik wil mijn modem verplaatsen. Deze zit in de meterkast bij de voordeur. Nu hebben we boven slechte wifi ontvangst, volgens de KPN komt dat door de betonnen vloeren. Daarom wil ik hem in het trappengat hangen. Maar de kabel van de router naar het modem is heel kort. Ik heb al zitten googlen en vond dat de router met de modem verbonden is met een ethernet kabel. Is dat zo'n zelfde kabel als die naar b.v de TV of PC loopt? Deze voelen toch wel iets dunner aan? Het gaat om de groene kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz16rIpnEAwm59QG6LcEGcPabrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A78j16aW9PneDwmUuqlHypDk.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badboy2161
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:37
Lijkt mij een standard UTP kabel, oftewel een internetkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16
Trek dan wel twee kabeltjes, want je moet zo te zien ook weer terug van modem naar een (5-poorts?) switchje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judith G
Ik vond deze nog. Is die goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzUVFztqNOsEyQd7TdaOaQYBVxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFFEvfX5XEukJzddoRW6QVxD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ja cat5e zo te zien. Hopelijk geen extreme knikken erin

Dat ene kabel wat stugger is dan de andere. Sommige hebben aluminium wikkel (SFTP), enorm stug de ander niet (UTP), enorm flexibel.

[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 21-01-2025 13:17 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Judith G schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:49:
Hi, ik heb een vraagje over kabels. Ik wil mijn modem verplaatsen. Deze zit in de meterkast bij de voordeur. Nu hebben we boven slechte wifi ontvangst, volgens de KPN komt dat door de betonnen vloeren. Daarom wil ik hem in het trappengat hangen. Maar de kabel van de router naar het modem is heel kort. Ik heb al zitten googlen en vond dat de router met de modem verbonden is met een ethernet kabel. Is dat zo'n zelfde kabel als die naar b.v de TV of PC loopt? Deze voelen toch wel iets dunner aan? Het gaat om de groene kabel.

[Afbeelding]
Even los van de kabel (inderdaad UTP, niet zo spannend), weet je zeker dat je je modem wilt verplaatsen?

Een modem is een apparaat dat als eerst op je buitenlijn zit en moduleert/demoduleert (vandaar de naam "modem") digitale signalen op een analoge drager, dus dat is waar je telefoonlijn (of bij kabelinternet: de coaxkabel) in geprikt wordt. Zo'n modem kan ook een ingebouwde router hebben en een ingebouwde WiFi-AP, maar als je een losse router hebt, is dat vrijwel zeker het apparaat wat voor de WiFi zorgt en is dat - en niet de modem - dus wat evt verplaatst zou moeten worden.

Als ik naar je foto kijk zie ik trouwens helemaal geen modem:

- bovenin zwart/witte kast is een glasvezel NTU. Dat wordt soms ten onrechte 'modem' genoemd maar is een zuiver digitaal kastje die bij glasvezelinternet zorgt voor de verbinding.
- er hangt links een wit kastje met meerdere netwerkkabels erin. Dat zal waarschijnlijk je router zijn (of een switch, in welk geval je ergens anders een router hebt die niet - duidelijk - op de foto staat).

Je zou je router kunnen verplaatsen, maar hou er wel rekening met twee dingen:

1) Ik zie dat je meerdere UTP kabels in je router hebt steken. Die moeten allemaal meeverplaatst worden naar je trapgat. Mogelijk niet zo handig.
2) heb je een redelijk doorsnee NL eengezinswoning, dan is het onwaarschijnlijk dat je je hele woning met een enkele WIFi-AP kunt dekken. In plaats van je router te verplaatsen zou je dan beter kunnen kijken naar een tweede AP boven. Of dat handig is, en zo ja welke een goede keuze is, hangt af van je huidige WiFi-AP. (die waarschijnlijk gezien je verhaal in je router ingebouwd zit).

TLDR: Kun je merk+model van het kastje dat bij jou WiFi levert opzoeken en posten?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat voor type kabel het is, staat ook gewoon op de kabel zelf gedrukt. :) Dus als daar bijvoorbeeld CAT5E op staat, zit je prima. Maar los van al dit, wellicht is het wat gemakkelijker om in het trappengat, of in de buurt ervan, een accespoint op te hangen als het alleen om wifi gaat. Dan hoef je namelijk ook niet met een kabel terug naar de switch.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 21-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:49
dion_b schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Als ik naar je foto kijk zie ik trouwens helemaal geen modem:

TLDR: Kun je merk+model van het kastje dat bij jou WiFi levert opzoeken en posten?
Dat zwarte kastje wat onder de switch/(router?) hangt is een Experia Box V12 zo te zien.

Als dat allemaal daadwerkelijk zo in de meterkast hangt, bepaald niet ideaal. Hopelijk is dat alleen even voor de foto om wat zichtbaar te maken.
Als de Experia box gewoon netjes rechtop gaat scheelt dat waarschijnlijk al een hele boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judith G
Dieks77 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:20:
[...]

Dat zwarte kastje wat onder de switch/(router?) hangt is een Experia Box V12 zo te zien.

Als dat allemaal daadwerkelijk zo in de meterkast hangt, bepaald niet ideaal. Hopelijk is dat alleen even voor de foto om wat zichtbaar te maken.
Als de Experia box gewoon netjes rechtop gaat scheelt dat waarschijnlijk al een hele boel.
Dit hangt er idd even los omdat ik er mee bezig was. Normaal hangt hij in de houder netjes aan de muur.
Pagina: 1