Judith G schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:49:
Hi, ik heb een vraagje over kabels. Ik wil mijn modem verplaatsen. Deze zit in de meterkast bij de voordeur. Nu hebben we boven slechte wifi ontvangst, volgens de KPN komt dat door de betonnen vloeren. Daarom wil ik hem in het trappengat hangen. Maar de kabel van de router naar het modem is heel kort. Ik heb al zitten googlen en vond dat de router met de modem verbonden is met een ethernet kabel. Is dat zo'n zelfde kabel als die naar b.v de TV of PC loopt? Deze voelen toch wel iets dunner aan? Het gaat om de groene kabel.
[Afbeelding]
Even los van de kabel (inderdaad UTP, niet zo spannend), weet je zeker dat je je modem wilt verplaatsen?
Een modem is een apparaat dat als eerst op je buitenlijn zit en moduleert/demoduleert (vandaar de naam "modem") digitale signalen op een analoge drager, dus dat is waar je telefoonlijn (of bij kabelinternet: de coaxkabel) in geprikt wordt. Zo'n modem kan ook een ingebouwde router hebben en een ingebouwde WiFi-AP, maar als je een losse router hebt, is dat vrijwel zeker het apparaat wat voor de WiFi zorgt en is dat - en niet de modem - dus wat evt verplaatst zou moeten worden.
Als ik naar je foto kijk zie ik trouwens helemaal geen modem:
- bovenin zwart/witte kast is een glasvezel NTU. Dat wordt soms ten onrechte 'modem' genoemd maar is een zuiver digitaal kastje die bij glasvezelinternet zorgt voor de verbinding.
- er hangt links een wit kastje met meerdere netwerkkabels erin. Dat zal waarschijnlijk je router zijn (of een switch, in welk geval je ergens anders een router hebt die niet - duidelijk - op de foto staat).
Je zou je router kunnen verplaatsen, maar hou er wel rekening met twee dingen:
1) Ik zie dat je meerdere UTP kabels in je router hebt steken. Die moeten allemaal meeverplaatst worden naar je trapgat. Mogelijk niet zo handig.
2) heb je een redelijk doorsnee NL eengezinswoning, dan is het onwaarschijnlijk dat je je hele woning met een enkele WIFi-AP kunt dekken. In plaats van je router te verplaatsen zou je dan beter kunnen kijken naar een tweede AP boven. Of dat handig is, en zo ja welke een goede keuze is, hangt af van je huidige WiFi-AP. (die waarschijnlijk gezien je verhaal in je router ingebouwd zit).
TLDR: Kun je merk+model van het kastje dat bij jou WiFi levert opzoeken en posten?