Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:07
Goedemorgen allemaal,

Al sinds enige tijd ben ik een vervend "lurker" op dit forum om mijn kennis over het aanleggen van een thuisnetwerk voor onze nieuwbouw woning op een basic niveau te krijgen zodat ik dit zelf kan aanleggen.

Ik hoop dat jullie mij als amateur/professional expertgroep kunnen vertellen of ik op de goede weg ben en of de componenten die ik heb geselecteerd zullen voldoen voor aan stabiel thuisnetwerk. Het is niet de bedoeling alles over-the-top in te richten. Als wij een stabiele verbinding (via KPN) bereiken die enigszins in de buurt komt van de 1000Mpbs downloadsnelheid zoals afgenomen zijn we meer dan tevreden!

Zoals in de afbeelding te zien maken wij gebruik van KPN en zullen we ook gewoon gebruik maken van het WiFi modem dat wordt geleverd. Het is de bedoeling de WiFi uit te schakelen en gebruik te maken van drie Deco M5 AP's voor de WiFi. Deze gebruiken we nu in onze huidige woning ook en ze voldoen meer dan perfect, tevens vind ik het prettig dat deze relatief goedkoop uitgebreid kunnen worden indien nodig. Ik ben me bewust dat we dan teruggaan naar WiFi5 maar voor ons is dit echt meer dan prima.

Op de Router/Modem sluit ik een TP-Link SG-1024DE aan, ik heb nu al 2 kleine managed switches van dezelfde lijn (TP-Link SG105E) en deze bevallen me uitstekend. Als jullie een beter alternatief hebben hoor ik het graag, zolang we qua prijs geen uitschieters maken :P.

Op de switch zullen buitenom de uplink nog onze HUE Hub, Linux Media Server (Oude EliteDesk), een NAS (moet ik nog aanschaffen) en het Patch Panel (16 poorts) worden aangesloten.

Vanuit de meterkast vertrekken vervolgens naar de woonkamer en alle slaapkamers (4) twee CAT6 kabels.
Hiervoor had ik zelf de Belden Twin CAT6 van Sander Vunderink voor op het oog. Ik zag deze vendor vaak terugkomen en als ik het zo lees waren veel personen erg enthousiast. Tevens is dit makkelijker trekken door de 19mm loze leidingen (binnenmaat 16mm).

In alle ruimtes monteer ik deze vervolgens af in Netwerk WCD's (ook via Sander Vunderink) met dezelfde JUNG AS500 ramen als de overige WCD's in de woning. Een beetje OCD is niet verkeerd 8)7. Hierop worden dan de Deco's en andere apparatuur (switch of direct op device) aangesloten.

Een heel verhaal dus, maar ik heb goede moed dat me dit moet lukken.

Het is overigens de bedoeling de Switch, patchpaneel en een Powerbar in een 19" wall-mount te zetten voor een nette afwerking. Hier is al ruimte voor gemaakt in de meterkast. Ik heb al een LSA-tang, tester etc. aangeschaft voor de montage van de kabels.

Mijn vraag is dus concreet, heb ik dingen over het hoofd gezien? Is dit een goede opzet of sla ik de plank mis? En tot slot, zijn de geselecteerde componenten (zoals onderstaand lijstje) allemaal correct en van degelijke kwaliteit voor een simpele thuisopzet.
  • TP-Link SG-1024DE
  • 2x TP-Link SG-105E (al in bezit)
  • 3x TP-Link Deco M5 (al in bezit)
  • Sander Vunderink Belden Twin UTP-kabel Cat. 6 AWG24
  • Sander Vunderink RUTENBECK Netwerk / Telefoon Basiselement DUBBEL CAT.6
  • Digitus CAT6 afgeschermd 16-poorts patchpaneel
Alvast ontzettend bedankt voor de response!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRnqV3Odk362xWVYR0Wmq7WxcDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OA7njphwrq698JO40cFzVfUX.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Waarom een 24 poort switch terwijl je maar 13 poorten aansluit en slechts 10 in gebruik hebt.
Een beetje reserve snap ik maar je kunt ook voor 16 poort kiezen.
Bedenk dat meer poorten meer stroom vragen en dat 24/7.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
Zoveel stroom gebruiken die 8 extra poorten nou ook weer niet.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Ik denk ook dat 24 poorten wellicht wat veel is.
Je trekt doorgaans 2 kabels per leiding / verdieping / kamer.
Zodra je meer dan 2 netwerk apparaten hebt (zoals je slaapkamer 3 of woonkamer), dan plaats je een lokale (kleine) switch zodat je meer dan 2 apparaten kan aansluiten.
Dat maakt de waarde van 1 grote switch in je meterkast een stuk kleiner.

Zelf heb ik een enigszins vergelijkbare setup, waarbij de woonkamer en de zolder (thuiswerkplek) relatief veel bedrade netwerk apparaten kennen en dus een lokale (kleine) switch heb staan voor de aansluiting van deze apparaten.
Vanaf de meterkast heb ik doorgaans slechts 1 kabel per leiding / verdieping / kamer lopen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
Hi All,

Dank voor de reacties dusver.
De 24-poorts is bewust gekozen. In de toekomst willen we namelijk data naar de oprit voor een eventuele laadpaal en tevens een accespoint voor de achtertuin in het tuinhuis plaatsen.

Dat zou betekenen dat de 16 poort switch al vol zit zonder mogelijkheden van uitbreidingen.
Daar het stroomverschil inderdaad maar enkele euro's per jaar verschilt vind ik dat niet zo'n groot probleem.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden of is de rest inhoudelijk op orde?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-09 20:22
Je zou ook nog een paar buizen/kabels extra kunnen trekken op de plekken waarvan je nu al weet dat je aansluitingen tekort komt. dan heeft de switch in de meterkast meer te doen en kan je de kleine switches in de kast leggen. ziet er allemaal netter uit en verbruikt ook net weer een beetje minder energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat de extra losse switches een stuk meer extra verbruiken dan 8 extra poorten op een switch.

Verder op zich wel mogelijk, maar onthoudt dus dat je door de extra switches wel bandbreedte moet delen. En zeker van desktop en dock naar de NAS moet alles dus over een enkele 1Gbit.

En qua TV's, je neemt geen KPN TV af?

En als tip, zet je Deco dan echt in AP mode. Router achter router is gewoon gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:05

lasharor

7 december 2004

Wat stopt je eigenlijk om die linux server in te zetten als Router? In mijn setup heb ik alle provider specifieke zaken vervangen met een Proxmox host. Die naast Pfsense ook Plex en standaard NAS zaken draait.

Dat zijn toch een paar apparaten minder in je setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
JvK_92 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:05:
Hi All,

Dank voor de reacties dusver.
De 24-poorts is bewust gekozen. In de toekomst willen we namelijk data naar de oprit voor een eventuele laadpaal en tevens een accespoint voor de achtertuin in het tuinhuis plaatsen.

Dat zou betekenen dat de 16 poort switch al vol zit zonder mogelijkheden van uitbreidingen.
Daar het stroomverschil inderdaad maar enkele euro's per jaar verschilt vind ik dat niet zo'n groot probleem.

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden of is de rest inhoudelijk op orde?

Thanks!
Je gebruikt nu 10 poorten en met een 16 poort switch kun je nog uitbreiden met 6 extra devices.

Het is nooit gebruikelijk om alle aansluitpunten ook allemaal naar een switchpoort te patchen.
Je patch normaal gesproken alleen dat wat je in gebruik hebt en geen loze aansluitpunten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvK_92
k-janssen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:59:
Je zou ook nog een paar buizen/kabels extra kunnen trekken op de plekken waarvan je nu al weet dat je aansluitingen tekort komt. dan heeft de switch in de meterkast meer te doen en kan je de kleine switches in de kast leggen. ziet er allemaal netter uit en verbruikt ook net weer een beetje minder energie
Helaas zal dat niet gaan. De woning is zo goed als af. We hadden eerst voorzien alle via WiFi te doen. Toch besloten maar kabels te trekken in de loze leidingen t.b.v. een stabielere verbinding. Helaas zullen de kleinere switches dus toch ingezet moeten worden. Iets met achteraf wordt alles duidelijk!
Septillion schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:48:
Ik denk dat de extra losse switches een stuk meer extra verbruiken dan 8 extra poorten op een switch.

Verder op zich wel mogelijk, maar onthoudt dus dat je door de extra switches wel bandbreedte moet delen. En zeker van desktop en dock naar de NAS moet alles dus over een enkele 1Gbit.

En qua TV's, je neemt geen KPN TV af?

En als tip, zet je Deco dan echt in AP mode. Router achter router is gewoon gezeur.
Bedankt voor je opmerking. Ik ben me ervan bewust dat misschien niet de beste oplossing is, maar daar wij absoluut geen groot gebruikers zijn en de NAS enkel voor back-up is voor foto's die we maken met de telefoons en heb opslaan van excel/word files zal er geen grote behoefte zijn.

We nemen inderdaad geen KPN TV af. Behoefte aan traditionele TV is bij ons volledig 0 :).

Goed om het AO verhaal bevestigd te krijgen, nu draaien ze als router met de wifi router van Delta in Bridge mode, echter las ik overal dat dit met KPN niet kan. Ik zal ze dus een factory reset geven en ze als AP installeren.
lasharor schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:54:
Wat stopt je eigenlijk om die linux server in te zetten als Router? In mijn setup heb ik alle provider specifieke zaken vervangen met een Proxmox host. Die naast Pfsense ook Plex en standaard NAS zaken draait.

Dat zijn toch een paar apparaten minder in je setup.
Voornamelijk een stukje kennis en kunde! We willen eigenlijk zo'n eenvoudig mogelijke installatie waarbij we gewoon de support van KPN behouden als er iets aan de hand is met onze modem. Wellicht is het een leuk projectje voor de toekomst maar daar het kennisniveau op dat gebied echt 0 is durf ik me er nog even niet aan te wagen ;)
Ben(V) schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:51:
[...]

Je gebruikt nu 10 poorten en met een 16 poort switch kun je nog uitbreiden met 6 extra devices.

Het is nooit gebruikelijk om alle aansluitpunten ook allemaal naar een switchpoort te patchen.
Je patch normaal gesproken alleen dat wat je in gebruik hebt en geen loze aansluitpunten.
Hi Ben, op dit moment voorzien we al 14 poorten in gebruik, 1x uplink, 10x naar patch, 1x naar NAS, 1x naar mediaserver en 1x naar Hue hub.

Met de voorziene twee extra aansluiting zou hij dan vol zitten.
Ik ben het met je eens dat als ik 6 poorten over zou hebben een 24 poort switch wat overkill zou zijn.
Toch bedankt voor het meedenken :)

Voor nu wil ik jullie allemaal bedanken. Ik wacht nog heel even af of er commentaren komen op mijn kabel keuze of de keuze voor het model switch en anders ga ik op het gemakje alles bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je gebruikt maar 7 poorten van de 10 naar het patchpaneel.
Ik was even de uplink vergeten te tellen, maar dan heb je nog steeds maar 11 poorten in gebruik en blijft een 16 poort switch nog steeds voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
Ben(V) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:32:
Je gebruikt maar 7 poorten van de 10 naar het patchpaneel.
Ik was even de uplink vergeten te tellen, maar dan heb je nog steeds maar 11 poorten in gebruik en blijft een 16 poort switch nog steeds voldoen.
Hi Ben,

Volgens mijn berekening is 5 ruimtes x twee CAT6 aansluitingen 10 kabels in het patch paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja maar in een paar ruimtes sluit je een van die kabels nergens op aan dus is het overbodig ze van het patchpanel op de switch aan te sluiten.
Lege aansluitpunten worden nooit gepatched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
Ah nu is het duidelijk. Excuus ik was in de veronderstelling dat voor het gemak alles gewoon direct in de LSA stroken van het patchpaneel moesten worden weggewerkt.

We gaan nog eens overdenken of die 16 poort dan inderdaad voldoende is. Levert dan enkel een probleem op als we toch besluiten die poorten te gaan benutten in de toekomst.

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja en nee.
Dan moet je ineens meer dan 5 extra devices willen aansluiten.
Maar is dat het geval dan kun je ofwel de switch vervangen ofwel een kleine switch bijplaatsen.

Het hele idee van een patchpanel is juist dat je de poorten van een switch flexibel kunt inzetten.

Ik geloof dat je het gebruik van een patchpaneel niet helemaal goed door hebt.
De vaste bekabeling sluit vast aan op de LSA punten van het patchpanel en je patched alleen de aansluitingen die je in gebruik hebt naar een switch toe met kant en klare patchkabels, dat maakt je dus flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@JvK_92 Geen afgeschermd (ik neem aan dat je 'shielded' bedoelt) patch panel nemen. Dat is overkill in een thuisomgeving en als je dat slecht afmonteert dan creëer je potentieel nog een hoop problemen. Zo'n paneel gebruik je niet met U/UTP (wat voor huis tuin en keuken meer dan voldoende is).

Je kan ook naar panelen icm keystones kijken, die zijn makkelijker af te monteren. Maar kost wel ietsje meer.

Mijn eerste installatie heb ik met een LSA patchpanel gedaan, dat was ook de laatste keer :p. Veel omslachtiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 23-01-2025 10:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
Ben(V) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:09:
Ja en nee.
Dan moet je ineens meer dan 5 extra devices willen aansluiten.
Maar is dat het geval dan kun je ofwel de switch vervangen ofwel een kleine switch bijplaatsen.

Het hele idee van een patchpanel is juist dat je de poorten van een switch flexibel kun inzetten.

Ik geloof dat je het gebruik van een patchpaneel niet helemaal goed door hebt.
De vaste bekabeling sluit vast aan op de LSA punten van het patchpanel en je patched alleen de aansluitingen die je in gebruik hebt naar een switch toe met kant en klare patchkabels, dat maakt je dus flexibel.
Duidelijk verhaal! Dan wordt het gewoon een 16 poort switch. In verband van uitbreiding kan er dan altijd een kleinere bij inderdaad. Is het type switch dat ik geselecteerd heb wel geschikt voor mijn gebruik?
Borromini schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:13:

@JvK_92 Geen afgeschermd (ik neem aan dat je 'shielded' bedoelt) patch panel nemen. Dat is overkill in een thuisomgeving en als je dat slecht afmonteert dan creëer je potentieel nog een hoop problemen. Zo'n paneel gebruik je niet met U/UTP (wat voor huis tuin en keuken meer dan voldoende is).

Je kan ook naar panelen icm keystones kijken, die zijn makkelijker af te monteren. Maar kost wel ietsje meer.

Mijn eerste installatie heb ik met een LSA patchpanel gedaan, dat was ook de laatste keer :p. Veel omslachtiger.
Ah oke degene die ik op het oog heb is https://www.dustin.nl/pro...-91616s-b-patch-paneel-1u. Ik had voor deze variant gekozen omdat ik bang was dat in de open variant stof wellicht een issue zou kunnen vormen. Als de open variant ook prima is neem ik die, dat scheelt toch weer 20 euries!

Wederom bedankt voor de responses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Of een patchpanel nu shielded is of niet maakt weinig uit zolang je maar unshielded kabel gebruikt.
De afscherming van shielded kabel moet namelijk heel zorgvuldig en op de juiste manier gedaan worden om aardlussen te voorkomen en shielding voegt helemaal niets toe want potentiële storingen worden door de twist in de aderparen opgeheven.

De switch die jij opgeeft is er ook in een 16 poort versie en is prima te gebruiken.
Het is wel een managed switch en dus duurder dan een unmanaged switch.
Als je niet van plan bent iets met vlan's of port aggregation te doen kun je ook volstaan met een unmanged switch, bijvoorbeeld de TL-SG1016E of de TL-SG1016E

Ik zou persoonlijk de wifi access points vervangen door typen die POE kunnen gebruiken, maar dan heb je een switch nodig die POE kan leveren.

Het beste is eigenlijk om acces points aan het plafond te hangen en bij een nieuwbouwhuis kun je leidingen naar het plafond laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvK_92
Ben(V) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:11:
Of een patchpanel nu shielded is of niet maakt weinig uit zolang je maar unshielded kabel gebruikt.
De afscherming van shielded kabel moet namelijk heel zorgvuldig en op de juiste manier gedaan worden om aardlussen te voorkomen en shielding voegt helemaal niets toe want potentiële storingen worden door de twist in de aderparen opgeheven.

De switch die jij opgeeft is er ook in een 16 poort versie en is prima te gebruiken.
Het is wel een managed switch en dus duurder dan een unmanaged switch.
Als je niet van plan bent iets met vlan's of port aggregation te doen kun je ook volstaan met een unmanged switch, bijvoorbeeld de TL-SG1016E of de TL-SG1016E

Ik zou persoonlijk de wifi access points vervangen door typen die POE kunnen gebruiken, maar dan heb je een switch nodig die POE kan leveren.

Het beste is eigenlijk om acces points aan het plafond te hangen en bij een nieuwbouwhuis kun je leidingen naar het plafond laten aanbrengen.
Duidelijk verhaal, de Belden twin is een U/TUP dus dat zou goed moeten komen. Helaas is het monteren aan plafond niet meer mogelijk, zoals gemeld is de woning zo goed als klaar. Voorlopig zullen de deco's dus gewoon op een kastje worden gelegd.

Bedankt weer voor de hulp, ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan dus ook de Deco wel als router laten draaien en dan de KPN in de doos laten. Zolang je geen IPTV hebt is dat niet zo lastig. Zal je alleen de rest van je netwerk aan de main/router Deco moeten hangen en dus kost 2 netwerkkabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:11:
....

Een mening:

Dat vind ik dus geen gezicht in een woonhuis. Het is al erg genoeg dat er rookmelders aan het plafond moeten hangen.

Access points kan je achter gordijnen en in/achter/op kasten/banken/piano's plaatsen. Qua signaal natuurlijk iets minder maar esthetisch veel beter,
Pagina: 1