Ik ben bijna klaar met mijn studie en kijk niet vrolijk naar mijn studieschuld, ondanks dat het mijn eigen keuze is geweest natuurlijk. Ik heb een gerekend en met 30k schuld en rente van 2,57% betaal ik afgerond 136 euro per maand, daarvan is 72 euro daadwerkelijk schuld en 64 euro rente in het eerste jaar aflossen als ik er 35 jaar over doe.
Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met je studieschuld en die rente? Ook als je geen schuld hebt, hoe zou jij het aanpakken? Op basis van je eigen situatie, toen je net klaar was met studeren (direct een baan, wat was het salaris, had je spaargeld?).
Zelf wil ik eigenlijk z.s.m. aflossen om dat 'extra' bedrag weer te kunnen beleggen, op deze manier ben ik zo min mogelijk kwijt aan de rente. Maar, een balans tussen aflossen en beleggen is ook weer een optie (rekeninghoudend met inflatie en rendement op beleggingen). Voor mij is het allemaal uitzoeken en ontdekken, dus bind met nergens aan vast.
Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met je studieschuld en die rente? Ook als je geen schuld hebt, hoe zou jij het aanpakken? Op basis van je eigen situatie, toen je net klaar was met studeren (direct een baan, wat was het salaris, had je spaargeld?).
Zelf wil ik eigenlijk z.s.m. aflossen om dat 'extra' bedrag weer te kunnen beleggen, op deze manier ben ik zo min mogelijk kwijt aan de rente. Maar, een balans tussen aflossen en beleggen is ook weer een optie (rekeninghoudend met inflatie en rendement op beleggingen). Voor mij is het allemaal uitzoeken en ontdekken, dus bind met nergens aan vast.
Terechte opmerking, vraag is aangepastwibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:33:
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je toekomstplannen/-perspectief. Hoeveel ruimte heb je om (extra) af te lossen, wat is je inkomensperspectief (verwacht je meer te gaan verdienen), wil je een huis kopen binnenkort..
[ Voor 22% gewijzigd door Quepasa op 21-01-2025 13:18 ]