Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepasa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 12:40
Ik ben bijna klaar met mijn studie en kijk niet vrolijk naar mijn studieschuld, ondanks dat het mijn eigen keuze is geweest natuurlijk. Ik heb een gerekend en met 30k schuld en rente van 2,57% betaal ik afgerond 136 euro per maand, daarvan is 72 euro daadwerkelijk schuld en 64 euro rente in het eerste jaar aflossen als ik er 35 jaar over doe.

Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met je studieschuld en die rente? Ook als je geen schuld hebt, hoe zou jij het aanpakken? Op basis van je eigen situatie, toen je net klaar was met studeren (direct een baan, wat was het salaris, had je spaargeld?).

Zelf wil ik eigenlijk z.s.m. aflossen om dat 'extra' bedrag weer te kunnen beleggen, op deze manier ben ik zo min mogelijk kwijt aan de rente. Maar, een balans tussen aflossen en beleggen is ook weer een optie (rekeninghoudend met inflatie en rendement op beleggingen). Voor mij is het allemaal uitzoeken en ontdekken, dus bind met nergens aan vast.
wibblemoo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:33:
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je toekomstplannen/-perspectief. Hoeveel ruimte heb je om (extra) af te lossen, wat is je inkomensperspectief (verwacht je meer te gaan verdienen), wil je een huis kopen binnenkort..
Terechte opmerking, vraag is aangepast

[ Voor 22% gewijzigd door Quepasa op 21-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Dat ligt natuurlijk helemaal aan je toekomstplannen/-perspectief. Hoeveel ruimte heb je om (extra) af te lossen, wat is je inkomensperspectief (verwacht je meer te gaan verdienen), wil je een huis kopen binnenkort..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk na de verkoop van mijn eerste koopappartement (een jaar of zes na aankoop, die kon ik kopen met de studieschuld, maar echt net) de overwaarde gebruikt om de studieschuld af te lossen, puur omdat ik er vanaf wilde zijn.

Dat is echter vrijwel altijd (ook met de huidige rente bij DUO ) niet de financieel voordeligste keus, want een rendement van >2,57% haal je vrij makkelijk.

Maar het hangt inderdaad van je plannen af. Een studieschuld telt zwaar mee bij hypotheken. Daarnaast zit je er echt lang aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:26

Koekfabriek

King Billy on the wall

Hiervoor moet je naar je hele (financiële) situatie kijken.
Bijv: Wil je een huis kopen of heb je al een koophuis? Wat zijn je financiële middelen? Hoeveel houd je per maand over?

Persoonlijk heb ik er voor gekozen om mijn studieschuld versneld terug te betalen (bedrag ongeveer verdubbeld), en tegelijk een vergelijkbaar bedrag te beleggen. Beetje "risicospreiding" om het zo maar te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47

Zenix

BOE!

Ik heb zo'n 15k studieschuld en heb niks afgelost sinds ik in 2017 ben afgestudeerd. De eerste 5 jaar was mijn rente 0% en op dit moment 1,72%

Ik heb dit geld ook gebruikt om tijdens de studie te beginnen met beleggen, achteraf gezien had ik eerder moeten beginnen met lenen, zodat ik meer kon investeren. Vanwege de goede voorwaarden van de studielening en de 0% rente. Het is de beste lening om te hebben, aflossen op basis van draagkracht en bij overlijden hoef je niks terug te betalen. Geen enkele andere lening die zulke gunstige voorwaarden heeft.

Vanaf deze maand MOET ik beginnen met aflossen, want ik kan het niet meer pauzeren. Ik werk bij de Rijksoverheid en die hebben vanaf dit jaar een hele mooie regeling. Ik kan van mijn bruto loon 2000 per jaar aflossen, inclusief de maandelijkse aflossing. Dus de schuld is op papier gehalveerd. Ik heb ook oud studiegenoten die ook bij de Rijksoverheid werken die hun studieschuld hebben afgelost met dezelfde rente, terwijl ik aan gaf, dat moet je niet doen. Ik ga altijd voor maximaal potentieel rendement.

Als ik jou was, dan zou ik dus gewoon even afwachten, de aanloopfase is twee jaar, dus de eerste twee jaar hoef je er niks mee te doen. Misschien kom je ook wel werken bij de Rijksoverheid, dan is het niet meer zo'n probleem.

De 2,57% rente is in het huidige klimaat nog steeds laag, gezien de inflatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 21-01-2025 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:38

de Peer

under peer review

Quepasa schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:29:

Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met je studieschuld en die rente? Ook als je geen schuld hebt, hoe zou jij het aanpakken?
Mijn studieschuld heeft nog altijd een rente van 0% en ik heb 7 jaar lang niet afgelost (aanloopperiode + pauzemogelijkheid). In de tussentijd lekker belegd.

Bovendien kon ik de studieschuld altijd mooi opvoeren als box3-schuld waardoor ik minder vermogensrendementheffing hoef te betalen.

Mijn strategie is dus altijd geweest: zo min mogelijk aflossen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 10:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Je moet gewoon doen wat ik heb gedaan: Laat je ouders een schenking doen en los daarmee de hele schuld in één keer af. Volg mij voor meer financieel advies!

Maar zonder gekheid. Er staat me iets bij dat een restschuld wordt kwijtgescholden na een bepaalde periode. Als dit nog steeds zo is zou je dus nog kunnen berekenen of je met je huidige en geprojecteerde (gezamenlijke) inkomen na die periode nog een restschuld hebt. Als dat zo is dan is het niet slim om versneld af te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TS moet wel heel erg zijn best doen om zijn schuld niet binnen 35 jaar af te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 10:53 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:05
de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Mijn studieschuld heeft nog altijd een rente van 0% en ik heb 7 jaar lang niet afgelost (aanloopperiode + pauzemogelijkheid). In de tussentijd lekker belegd.

Bovendien kon ik de studieschuld altijd mooi opvoeren als box3-schuld waardoor ik minder vermogensrendementheffing hoef te betalen.

Exact dit. Er zijn spaarrekeningen met meer dan die 2,6% rente, laat staan wat het rendement op de beurs gemiddeld is per jaar. Schulden aflossen is goed, maar studieschuld en hypotheek hebben zulke gunstige voorwaarden dat aflossen niet financieel verstandig is.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-04 01:57
Je zou even met https://studieschuldmeester.nl/ kunnen gaan 'spelen'. Zo krijg je inzicht in wat welke scenario's voor je zouden betekenen en geeft je een basis voor verdere beslissingen.

Vragen als; 'Hoeveel bespaar ik met extra aflossen?', 'Kan ik beter beleggen of aflossen?' en 'Wat is het effect van inflatie op mijn schuld?' kun je daar allemaal zelf berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:51:
[...]

TS moet wel heel erg zijn best doen om zijn schuld niet binnen 35 jaar af te lossen.
Als die arbeidsongeschikt is of in de bijstand zit of geen loon, dan is het mogelijk. Anders inderdaad niet.
Dat laatste geen loon, kan natuurlijk wel een scenario zijn als je bijvoorbeeld FO bent na 25 jaar en stopt met werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Zenix op 21-01-2025 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:56
de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Precies dit heb ik ook gedaan met mijn studieschuld.

Echter momenteel zijn de rentes veel hoger, is iedereen natuurlijk ecthatisch over de resultaten die we hebben behaald op de beurs, en hoe slim dat was. Echter, je kan je studieschuld nu niet meer verzwijgen, en je kan ook niet zeker weten dat de resultaten in het verleden behaald nog een keer gaan plaatsvinden.

30.000 is veel geld, echter als je werkt, zal je zien dat het ook wel redelijk snel weer kan worden afgelost. Zelf zou ik zo snel mogelijk aflossen in de huidige markt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ecological schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Zelf zou ik zo snel mogelijk aflossen in de huidige markt.
Ik zou dat alleen aanraden als er binnen enkele jaren een hypotheek afgesloten gaat worden. Maar zelfs dan zou ik het eerst op de spaarrekening zetten, en het aflossen zo lang mogelijk uitstellen.

Geen hypotheek nodig, dan lijkt het me een redelijke aanname dat je met beleggen een hoger rendement haalt dan de aflossing van de studieschuld, op de langere termijn.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 21-01-2025 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik zou dat alleen aanraden als er binnen enkele jaren een hypotheek afgesloten gaat worden. Maar zelfs dan zou ik het eerst op de spaarrekening zetten, en het aflossen zo lang mogelijk uitstellen.

Geen hypotheek nodig, dan lijkt het me een redelijke aanname dat je met beleggen een hoger rendement haalt dan de aflossing van de studieschuld, op de langere termijn.
Daarnaast is het beter om dat bedrag op de spaarrekening te hebben dan om de studieschuld direct af te lossen. Stel je gaat een huis kopen en je moet meer kunnen lenen, dan kan je altijd nog het bedrag gelijk aflossen. Maar stel het is niet nodig, omdat je bijvoorbeeld minder hypotheek nodig hebt, dan hoeft het niet.

Je kan niks meer met het geld doen en je bent minder flexibel bij aflossen. Stel je krijgt opeens een chronische ziekte en kan niet meer werken, je hebt 30k op de spaarrekening en 30k studieschuld. Dan heb je nog 30k, want aflossen gaat wel door, maar je hoeft niks te betalen. Met het aflossen van de studieschuld heb je niks meer.

Veel mensen lossen studieschuld vanuit de emotie zo snel mogelijk af, maar het is zelden verstandig. Het is alleen zo typisch Nederlands om zo min mogelijk schulden te hebben. Maar een hoge hypotheek is dan weer geen probleem, soms snap ik er ook niks meer van.

[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 21-01-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
Quepasa schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:29:
Ik ben benieuwd hoe jullie om zijn gegaan met je studieschuld en die rente? Ook als je geen schuld hebt, hoe zou jij het aanpakken?
Mijn eerste schuld in het leven was de hypotheek voor het huis dat mijn vrouw en ik kochten. Heb daarvoor nooit geleend, dus ik val ik de categorie van je tweede vraag.

Toen ik 9 jaar geleden een huis kocht was het simpel: BRRR, een schuld! O nee, die moeten we gaan aflossen want een schuld hebben is slecht. We zijn elk jaar extra gaan sparen en gaan aflossen, met het doel die schuld binnen 10 jaar op 0 te krijgen.

Maar: toen gingen we verhuizen en steeg de spaarrente.... En alhoewel de gedachte waarmee ik ben opgegroeid nog steeds in mijn hoofd zit, lossen we nu niks meer af. Dat is namelijk financieel onverstandig: ik kan beter 0,99% rente betalen en 3% rente ontvangen over mijn spaargeld via een deppsito, dan dat ik mijn spaargeld gebruik om de lening te verlagen en daarmee alleen maar 0,99% bespaar terwijl het mij netto 3% kost aan gemiste spaarrekening rente.

In mijn hoofd maak ik dus nu 2% winst ten opzichte van het bedrag aflossen.

Nu zit jij op 2,57%. Kijk naar een 1-jaars deposito met meer dan 2,57% rente en alles boven de 2,57 met dat bedrag is winst waardoor je over een jaar meer kan aflossen op je schuld (omdat je vermogen door de rente is gegroeid) dan door nu dat bedrag af te lossen. Afhankelijk van wanneer een eventuele nieuwe studieschuld rente hoger is, want je wilt niet dat de rente op de schuld hoger is dan de rente die je krijgt

[ Voor 4% gewijzigd door President op 21-01-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
Rentes gaan stijgen zegt mijn glazen bol, dus ik zou wel iets meer aflossen dan het minimum. Mijn vrouw heeft nog een kleine studieschuld en vind het vooral irritant dat het maandelijks terugkomt. Ik zou de lening met het hoogste rentepercentage versneld aflossen, als het rentepercentage hoger is dan 2%.

Maar je bent net klaar met je studie en wilt misschien nog een huis kopen, dus dan kun je de beslissing om extra af te lossen wellicht beter uitstellen tot na het gesprek met je hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:44
Inderdaad, kijk wat je goed uitkomt icm hypotheek.
Als je hypotheek niet maximaal hoeft te zijn, studieschuld heeft waarschijnlijk lagere rente dan de bank vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:33
Ik zou het balletje gewoon opgooien als onderdeel van je contract onderhandeling.

Als bedrijf je 2700 of 3200 biedt. Gewoon vragen of ze je 30k studieschuld willen overnemen, en volgens de wettelijke staffel (evenredig dacht ik), afbouwen naar 0 in de komende 3 jaar.

Ben wel eens benieuwd waar een bedrijf tegenwoordig mee komt.

Voor jou kan een bijkomend voordeel zijn dat je salaris daardoor de eerste 3 jaar wat lager is, waardoor je net wel die sociale huur woning kunt betrekken, of weer ergens een andere subsidie krijgt. Zorg dan wel dat je op papier hebt staan dat je na die 3 jaar wel weer een flinke salaris stap maakt.

Aan de andere kant kun je ook gewoon denken, ik heb een mooie studie die mij een startsalaris van ong. 3k geeft, dus dat ik dan de eerste ong. 6 jaar 500 per maand aftik is niet eens zo erg.

Maar ligt allemaal aan je doel, door je post krijg ik het gevoel dat jij die schuld als een probleem ziet. Mentaal kan het natuurlijk wel veel fijner zijn om die niet te hebben. Aan de andere kant 136 euro per maand, betaal ik ook zo aan een inboedel/opstal/auto/verzekeringen, energierekening, of alleen al aan een zorgverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TwiSteD1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:24:
Rentes gaan stijgen zegt mijn glazen bol
goh, dat wou wel een trendbreuk zijn dan. Volgens mij is iedereen het er toch wel over eens dat de rentes op de langere termijn gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

appel001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:11:
Ik zou het balletje gewoon opgooien als onderdeel van je contract onderhandeling.

Als bedrijf je 2700 of 3200 biedt. Gewoon vragen of ze je 30k studieschuld willen overnemen, en volgens de wettelijke staffel (evenredig dacht ik), afbouwen naar 0 in de komende 3 jaar.
Wat heeft een werkgever hier nu weer mee te maken? :?

Dus werkgever doet je een aanbod van 2700 per maand, en dan is de reactie: nee weet je wat, als jullie nu even mijn studieschuld van 30.000 euro aflossen, dan begin ik maandag direct. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:47
de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Wat heeft een werkgever hier nu weer mee te maken? :?

Dus werkgever doet je een aanbod van 2700 per maand, en dan is de reactie: nee weet je wat, als jullie nu even mijn studieschuld van 30.000 euro aflossen, dan begin ik maandag direct. :D
Op dit moment is de arbeidsmarkt dermate krap dat zoiets best zou kunnen werken hoor. 1000 euro bruto extra salaris betalen betekent veel meer kosten voor een werkgever en risico. Immers stel je moet dat 60 jaar lang betalen als een werknemer blijft. Als je nu iemand kunt binden voor 3 of 5 jaar tegen het afkopen van een studieschuld, wat fiscaal voordeliger is voor een werkgever dan loon uitbetalen dan kun je dat nog best wel eens voor elkaar krijgen.

Verder ben ik van het kamp minimaal aflossen zolang de rente in mijn geval 0% is. Dan kost het je niets en het geld sparen/beleggen levert alleen maar op. Inmiddels los ik minimaal af maar houdt wel een bedrag op de spaarrekening aan dat ik in 1 keer kan aflossen mocht dat nodig zijn voor de hypotheek. Zou bedoud ik en flexibiliteit en rendement.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:29
de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:11:
[...]

goh, dat wou wel een trendbreuk zijn dan. Volgens mij is iedereen het er toch wel over eens dat de rentes op de langere termijn gaan dalen.
Dat zou zeer zeker kunnen, al hebben Trump, energie en de oorlog hier veel invloed op. Maar de discussie is OT denk ik, ik bedoel dat de rente in de afzienbare tijd niet meer richting de 0-1% gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 13:38
appel001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:11:

Ben wel eens benieuwd waar een bedrijf tegenwoordig mee komt.

Voor jou kan een bijkomend voordeel zijn dat je salaris daardoor de eerste 3 jaar wat lager is, waardoor je net wel die sociale huur woning kunt betrekken, of weer ergens een andere subsidie krijgt. Zorg dan wel dat je op papier hebt staan dat je na die 3 jaar wel weer een flinke salaris stap maakt.

Aan de andere kant kun je ook gewoon denken, ik heb een mooie studie die mij een startsalaris van ong. 3k geeft, dus dat ik dan de eerste ong. 6 jaar 500 per maand aftik is niet eens zo erg.

Maar ligt allemaal aan je doel, door je post krijg ik het gevoel dat jij die schuld als een probleem ziet. Mentaal kan het natuurlijk wel veel fijner zijn om die niet te hebben. Aan de andere kant 136 euro per maand, betaal ik ook zo aan een inboedel/opstal/auto/verzekeringen, energierekening, of alleen al aan een zorgverzekering.
Haha, bij je salarisonderhandeling een half jaarsalaris vragen als bonus. Mooie binnenkomer!

En tja lenen is gewoon terugbetalen. Hier ook 45K schuld ooit. Met 300e per maand terugbetaald. Nooit gemerkt of last van gehad.

Optie is wellicht werken bij de overheid, waar je uit bepaalde potje je lening bruto netto mag terugbetalen.

[ Voor 3% gewijzigd door mcsluis op 21-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TwiSteD1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:21:
[...]

Dat zou zeer zeker kunnen, al hebben Trump, energie en de oorlog hier veel invloed op. Maar de discussie is OT denk ik, ik bedoel dat de rente in de afzienbare tijd niet meer richting de 0-1% gaat.
persoonlijk verwacht ik dat dat wél gaat gebeuren binnen een jaar of 5. Maar dat is ook maar mijn mening. De grote banken zien ook een verdere daling de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23

Roozzz

Plus ultra

TwiSteD1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:24:
[...]

Maar je bent net klaar met je studie en wilt misschien nog een huis kopen, dus dan kun je de beslissing om extra af te lossen wellicht beter uitstellen tot na het gesprek met je hypotheekadviseur.
Nou dit dus.

Hoe ik het ooit heb aangevlogen: niet versneld aflossen, wel standaard maandbedrag aftikken, z.s.m. reserves opbouwen (hou zo lang mogelijk de studentenmindset vast :+ ) en beleggen met alles dat over is. Bij aanschaf van ons huis, was het interessant om de resterende studieschuld af te lossen. Dus dat heb ik gedaan. Was dat niet het geval geweest, dan is het vrij sec een sommetje rente vs verwacht rendement. Waarbij langer in de markt typisch altijd wint. Versneld aflossen vond ik weinig interessant, dat belegde ik liever.

De misses wilde zsm van haar bescheiden studieschuld af, en heeft die met een van de eerste bonussen afgelost. Dat het rationeel niet optimaal was, was haar bekend. Het is ook maar net waar je jezelf comfortabel bij voelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 21-01-2025 13:44 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mcsluis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:25:
[...]

Haha, bij je salarisonderhandeling een half jaarsalaris vragen als bonus. Mooie binnenkomer!
Dit gebeurt best vaak hoor. Zelf (wel voor een andere rol) bij indiensttreding 15k euro toegestopt gekregen om een auto van te kopen (ging van lease naar eigen auto en dat budget was er toen simpelweg niet)

Daarbij een terugbetalingsregeling proportioneel mocht ik binnen drie jaar vertrekken. Uiteindelijk na iets meer dan drie jaar vertrokken :P

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 21-01-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 13:02
Er zijn inmiddels zoveel verschillende regelingen, dat het erg moeilijk is om een correct advies te geven.

In mijn situatie was het destijds het aantrekkelijkst om zo lang mogelijk te wachten met aflossen en dit zo min mogelijk te doen. Toen ik net afgestudeerd was had ik ongeveer 30k, en heb ik een tijdje gewacht met aflossen. Om zo te sparen om op mezelf te kunnen en om eerlijk te zijn ook wel gewoon een beetje te genieten. Mijn startsalaris was niet super dus een echte vetpot was het de eerste jaren ook niet.

Hoewel ik hem dus op pauze had gezet ben ik na een tijdje toch echt wel begonnen met aflossen. Omdat ik graag die pauze knop nog achter de hand wilde hebben.

Dit heb ik onder meer gedaan toen we een huis gingen kopen en wat meer moesten sparen, toen weer gepauzeerd. Nu betaal ik nog steeds het minimale aan mijn schuld en heb nog een jaar de pauzeknop.
Deze nu weer ingezet omdat we een tweede kindje krijgen en ik het DUO bedrag nu onder andere gebruik voor spulletjes voor de baby.

Uiteindelijk is mijn advies, ga niet aflossen om het aflossen. Je gevoel zegt dat soms wel, maar uiteindelijk ben je nu jong en heb je nog tijd/vrijheid, vergeet niet te genieten. De schuld wacht wel op jou, maar 200€ per maand aflossen kan dat wel een vakantie/reis schelen die je nooit meer vergeet.

Ik weet dat dit misschien niet het meest financiëel verstandigste advies is, en weet ook niet of het bij je past. Maar ik ben nu halverwege de dertig en ik zou de periode na mijn afstuderen met de kennis van nu anders doen. Zou langer thuis blijven wonen, meer reizen etc, de vrijheid die je nu hebt die krijg je nooit meer. Geld (als alles goed gaat), juist steeds meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 09:54
Mijn studieschuld was niet zo heel hoog en toen in 1x afgelost. Die van m'n vriendin was wel hoog (ook rond de 30K) maar ze heeft eigenlijk nooit extra afgelost. Ze had dan weliswaar het geluk van de lage rente.

Inmiddels na een jaar of 15 is hij onlangs helemaal afgelost.

Met een rente van 2,57% zou ik alleen extra aflossen als je een hypotheek af wilt sluiten. Wij zijn onze aflossingsvrije hypotheek nu ook extra aan het aflossen sinds een aantal jaar omdat we dit jaar de rente opnieuw moeten vastzetten en deze zeker omhoog gaat dus dat kan een reden zijn voor extra af te lossen (geldt ook voor jou wanneer de rente op de DUO lening omhoog gaat) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Road-runner83 op 21-01-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:32
Hier een soortgelijke schuld in vijf jaar na starten met werken afgelost. Nooit spijt van gehad en voelde heerlijk toen ik er vanaf was.

Uitgaande van jouw cijfers zou je dan ruim 20.000 euro aan rentekosten besparen. Gegarandeerd. Zonder enig verder risico.

Je max hypotheek wordt ruim een ton hoger.

[ Voor 38% gewijzigd door Johan Bogle op 21-01-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:29
Ik had zelf een studieschuld van zo'n 13k met 0% rente. Eerst de standaard periode niets afgelost, maar toen wel begonnen met zo'n 70 euro per maand (de pauze-optie heb ik wel nog steeds trouwens). Inmiddels is de maandelijkse betaling zo'n 80 euro per maand en staat er nog ongeveer 8k open. Ik ben nu nog steeds bezig met die rustige 80 euro per maand die ze van me verwachten, maar zeker niet meer dan dat. Ik woon in een huurhuis en heb op de korte termijn geen plannen om iets te kopen, mocht dat veranderen zien we dan wel weer wat we met de rest doen.

Om meerdere redenen zou het fijn zijn om het sneller af te lossen, maar rationeel gezien is dat vooral om redenen die het hart ingeven en niet het verstand dus voor nu laat ik het maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-04 14:23
Johan Bogle schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:58:
Hier een soortgelijke schuld in vijf jaar na starten met werken afgelost. Nooit spijt van gehad en voelde heerlijk toen ik er vanaf was.

Uitgaande van jouw cijfers zou je dan ruim 20.000 euro aan rentekosten besparen. Gegarandeerd. Zonder enig verder risico.

Je max hypotheek wordt ruim een ton hoger.
Hier nog iemand die het zo snel mogelijk heeft afgelost. Nooit spijt van gehad. Beleggen zou me toch alleen maar stress geven en minder schulden voelt alleen maar fijn. Hier een voorstander van vervroegd aflossen, ook als dat niet het beste rendement geeft. Dat vinden veel mensen stom (dat begrijp ik ook volledig), maar ik voel me er een stuk beter bij. Ik hoop ooit met mijn partner naar een situatie te gaan dat 1 van de 2 kan stoppen met werken. Dat zal nog wel wat jaren duren, maar die vrijheid is voor mij onbetaalbaar. Het risico hou ik het liefst direct al zo laag mogelijk, investeringen zijn voor mij teveel van de lange termijn. Maargoed, stom, ik weet het :)
Pagina: 1