Aankoopadvies voor een printer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerten2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-05 14:38
Ik ben opzoek naar een printer. Aan de ene kant voor mijn vrouw die als gastouder kleurplaten en documenten wil kunnen printen en aan de andere kant voor mij als (amateur)fotograaf om afdrukken van mijn foto's te kunnen maken.

In mijn onderzoek is het tot nu toe vooral óf goed in officeprints óf goed in fotoprints. Daarom heb ik hulp nodig om te ontdekken of dit echt de balans is of dat er ook printers zijn die beide redelijk goed kunnen.
Wel heb ik zelf de Canon Pixma G550 gezien, die is in ieder geval goed voor foto's, maar ik kan nog niet vinden of die ook goed is voor officeprints.

Het liefst ga ik voor een ecotank of een megatank vanwege de lage gebruikskosten en de hoeveelheid die we hem zullen gebruiken.
Het budget is tot nu toe tot de 250 euro.

Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Geerten2 op 23-01-2025 08:55)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij tests (uit het verleden, zo vaak zie je geen printer tests meer), kwamen voor foto's bijna altijd de inkjet printers beter uit de verf. Het grote nadeel van inkjet is het uitdrogen van inkt. Met een laserprinter heb je dat probleem niet, maar de consumenten laserprinters printen doorgaans slechtere plaatjes.

Om betere plaatjes te krijgen, moet je naar een (kleine) zakelijke printer gaan. Bij een vorige werkgever vond ik de kwaliteit van de foto's uit een (dure) Ricoh zeker net zo goed als uit mijn (inmiddels overleden) Deskjet 880. Ik heb nu zelf een bejaarde kleuren laserprinter (een HP bakbeest) die wel mooie plaatjes maakt, maar de toner cartridges per kleur richting de 100 euro gaan (originelen, en omdat het een ouder type is, lijkt HP de prijs alleen maar te laten stijgen). En helaas gaan er maar ca 2500 printjes uit een kleuren cartridge (waar je dus 3 kleuren nodig hebt + een zwarte cartridge).

Lang geleden heb ik ooit uitgezocht dat er een omslagpunt zit in printerprijzen en tonerprijzen. Bij laserprinters vanaf (nieuw) ca 1000 euro, zakken de tonerprijzen heel erg, en krijg je opeens een toner waar 10000 (of meer) prints uitkunnen voor de prijs die soortgelijk of lager ligt dan een consumenten printer. Wellicht is dit type printer nog 2e hands te scoren (in de hoop dat de drum en fuser nog goed zijn).

Tekst is per definitie beter uit een laserprinter.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor (veel) documenten zou je ook een tweede laserprinter kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Toevallig heb ik gisteren een Epson Ecotank printer (ET-2860) met een cashbackactie gekocht. Volgens mij wel een prima ding wat ik tot nu toe heb gezien.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Bij tests (uit het verleden, zo vaak zie je geen printer tests meer), kwamen voor foto's bijna altijd de inkjet printers beter uit de verf. Het grote nadeel van inkjet is het uitdrogen van inkt. Met een laserprinter heb je dat probleem niet, maar de consumenten laserprinters printen doorgaans slechtere plaatjes.

Om betere plaatjes te krijgen, moet je naar een (kleine) zakelijke printer gaan. Bij een vorige werkgever vond ik de kwaliteit van de foto's uit een (dure) Ricoh zeker net zo goed als uit mijn (inmiddels overleden) Deskjet 880. Ik heb nu zelf een bejaarde kleuren laserprinter (een HP bakbeest) die wel mooie plaatjes maakt, maar de toner cartridges per kleur richting de 100 euro gaan (originelen, en omdat het een ouder type is, lijkt HP de prijs alleen maar te laten stijgen). En helaas gaan er maar ca 2500 printjes uit een kleuren cartridge (waar je dus 3 kleuren nodig hebt + een zwarte cartridge).

Lang geleden heb ik ooit uitgezocht dat er een omslagpunt zit in printerprijzen en tonerprijzen. Bij laserprinters vanaf (nieuw) ca 1000 euro, zakken de tonerprijzen heel erg, en krijg je opeens een toner waar 10000 (of meer) prints uitkunnen voor de prijs die soortgelijk of lager ligt dan een consumenten printer. Wellicht is dit type printer nog 2e hands te scoren (in de hoop dat de drum en fuser nog goed zijn).

Tekst is per definitie beter uit een laserprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
ruftman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:06:
Toevallig heb ik gisteren een Epson Ecotank printer (ET-2860) met een cashbackactie gekocht. Volgens mij wel een prima ding wat ik tot nu toe heb gezien.
Ik dacht dat de Ecotank nu niet bekend stond om zijn geweldige kwaliteit van foto's printen. Ooit getest op HWI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Voor kleurplaten zou ik altijd voor een laserprinter gaan omdat die prints waterbestendiger zijn dan inkt.
Voor foto's ontkom je niet aan inkt, of extern laten printen op echt fotopapier, ik doe zelf dat laatste omdat ik geen inkjet wil en inkjet foto's in de loop der tijd bij mij ook afnamen in kleurdiepte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerten2
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-05 14:38
Dank Allen voor het meedenken en de tips!

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de pixma G3571 megatank. Mijn vermoeden is dat we inderaad het meeste gewone prints gaan maken en dat het qua kosten fijn is dat er een tank in zit.

Ik ga nog wel kijken hoe de foto's er uit komen maar als het niet mooi genoeg is ga ik op termijn voor een goede fotoprinter of gewoon extern blijven afdrukken.
Een tweedehands laserprinter is ook een interessant idee, daar zal ik mij verder nog in verdiepen, maar omdat we nu op korte termijn een printer wilden heb ik voor deze optie gekozen.
Pagina: 1