Warmtepomp haalt berekende aanvoertemperatuur niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-04 15:37
Augustus 2023 hebben we onze woning voorzien van een warmtepomp. Nu hebben we afgelopen zomer verbouwd, waardoor er extra vierkante meters vloerverwarming bijgekomen zijn. Nu de winter echt begonnen is lijkt de warmtepomp de berekende aanvoertemperatuur niet meer te halen op koude dagen.

De installatie die er staat:
Mitshubishi heavy industries Hydrolution HSB100FDCW100VNX-A, gekoppeld aan een RC-HY20 besturingsmodule. 300l boilervat warm tapwater, 80 liter buffervat CV.
Warm tapwater wordt netjes op temperatuur gehouden, dus 50°C temperatuur halen is het probleem niet.

Voorheen werd hiermee beneden 72m² vloerverwarming verwarmd en boven een aantal radiatoren. Dit was allemaal geen probleem en is na de originele installatie van de WP goed ingeregeld.

Nu na de verbouwing is er beneden zo'n 45m² vloerverwarming bij gekomen. Boven is niks aangepast. Tot eind december 2024 ging dit allemaal ook zonder moeite, de berekende aanvoertemperatuur werd met enig gemak gehaald. Dit is in het portaal ook goed zichtbaar.

Vanaf 28 december, toen de temperatuur richting de -4°C ging, lopen de berekende aanvoertemperatuur en de daadwerkelijke aanvoertemperatuur niet meer gelijk aan elkaar, op 1 moment na tussen 5 januari en 7 januari toen de buitentemperatuur weer vrij hoog was. Daarbuiten lopen deze temperaturen niet meer netjes met elkaar mee, zoals dat voorheen wel was. Als het goed is komt hieronder een afbeelding van wat het portaal laat zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7T3VzT-yXOgpGjAtDuXeUvKCao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJYrLe8lb60Lf7AtuGy0g6yo.png?f=fotoalbum_large

Wat heb ik zelf al geprobeerd of in de tussentijd gewijzigd;
Toen het koud begon te worden buiten merkten we al dat de temperatuur binnen vaak wat te koud bleef met de oude stooklijn. Op zich logisch, meer te verwarmen vloeroppervlak met dezelfde stooklijn wil natuurlijk niet lukken. Dus ik heb met de stooklijn zitten spelen. Een +1 in de verwarming maakte echter de de binnentemperatuur van 19°C naar 22° schoot, een beetje teveel dus. Temperatuur weer -1 en de curve steiler gemaakt. Kwam de temperatuur weer niet boven de 19°C uit.

Dus; besloten om gebruik te gaan maken van de eigen stooklijn. Curve richting de 0 gezet, eigen stooklijn er (vrij aggressief) in gezet en sindsdien lijkt de warmtepomp niet meer te doen waar we hem voor gekocht hebben. Zoals gezegd; warm tapwater is geen probleem, maar de ruimtes blijven gewoon niet warm.

Een aantal zaken al gecontroleerd en intussen een reset van de gebruikersinstellingen doorgevoerd maar ook dat heeft het probleem niet verholpen. Zo ongeveer alle settings hieronder:
koeling staat geactiveerd maar zou met deze temperaturen weinig moeten doen.
Stooklijn 8, verschuiving staat nu (op aanraden van installateur) op 10. Dit om te kijken of hij nu wel volle bak gaat verwarmen of niet.
Minimale aanvoertemperatuur verwarming (1.9.3.1) op 20°C
Minimale aanvoertemperatuur koeling (1.9.3.2) op 18°C
Smart pcide adaptation voor kamertemp heb ik nu uit gezet, stond eerst wel aan op effect 3
Bedrijfsstand automatisch
Functievoorkeuren wtw 30 mins, verwarming 60 mins, koeling 30 mins.
Instellingen modus auto, start koeling 22°C, stop verwarming 19°C, stop bijverwarming -15°C, filtertijd 24h.

Uiteraard heb ik deze vraag al bij de installateur liggen, alleen deze laat voor nu wachten op een antwoord. Wellicht zit hier een knappe kop die dit herkent en de oplossing nog weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
De stooklijn zou juist wel hetzelfde moeten zijn als de extra ruimte hetzelfde geïsoleerd is en dezelfde hart op hart afstand heeft. Wel moet de warmtepomp natuurlijk meer warmte leveren en daarvoor moet de flow omhoog. Kijk misschien eens hoe je pomp wordt aangestuurd door de warmtepomp: zit deze op z’n max of is ie begrensd? Ik denk dat het niet de stooklijn is, maar een onjuiste waterzijdige inregeling doordat er een nieuw deel bij is gekomen. ( ik ga er even vanuit dat je voldoende dikke leidingen hebt en geen mengverdeler natuurlijk). Te weinig vermogen zal het niet zijn, anders kreeg je het huis ook niet te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasSteve
Coolmint schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:08:
De stooklijn zou juist wel hetzelfde moeten zijn als de extra ruimte hetzelfde geïsoleerd is en dezelfde hart op hart afstand heeft. Wel moet de warmtepomp natuurlijk meer warmte leveren en daarvoor moet de flow omhoog. Kijk misschien eens hoe je pomp wordt aangestuurd door de warmtepomp: zit deze op z’n max of is ie begrensd? Ik denk dat het niet de stooklijn is, maar een onjuiste waterzijdige inregeling doordat er een nieuw deel bij is gekomen. ( ik ga er even vanuit dat je voldoende dikke leidingen hebt en geen mengverdeler natuurlijk). Te weinig vermogen zal het niet zijn, anders kreeg je het huis ook niet te warm.
Het vermogen van de warmtepomp zou het probleem inderdaad niet moeten zijn.

Wat betreft de vloerverwarming; er is een nieuwe pomploze verdeler gehangen met 6 groepen. Leidingen naar de verdeler zijn 25mm en zouden voldoende dik moeten zijn. hoh afstand van de vv is afgestemd op lage temperatuur verwarmen.

Wat betreft de pomp; hier heb ik weinig zicht op. Van de compressor weet ik dat deze maximaal 85Hz mag draaien en dat haalt ie ook regelmatig. Ook voldoende momenten dat ie rond de 55Hz draait. De pomp zit procentueel regelmatig op de 60%, maar schiet soms ook gerust richting de 100%. Deze lijkt dus niet begrenst te zijn. Hoe deze precies aangestuurd wordt durf ik niet te zeggen.

Misschien ook niet onbelangrijk; de oude vloerverwarmingsverdeler die er al hing heeft een eigen pomp die ook nog draait. Kan dat problemen met zich meebrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad maar eens kijken naar de flow van de vloerverwarming. Als je warmtepomp voldoende energie kan leveren is het de taak van de vloerverwarming om deze energie aan de woning te leveren.Daarvoor moet er, onder meer, voldoende debiet (flow) door de vloer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasSteve
Prisma16 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:27:
Inderdaad maar eens kijken naar de flow van de vloerverwarming. Als je warmtepomp voldoende energie kan leveren is het de taak van de vloerverwarming om deze energie aan de woning te leveren.Daarvoor moet er, onder meer, voldoende debiet (flow) door de vloer zijn.
Het vermogen van de vloerverwarming is inderdaad niet het probleem. De flow, volgens mij, ook niet. Vlak na de installatie werd de vloer in het nieuwe deel gewoon goed warm. Alleen nu lijkt de aanvoertemperatuur gewoon niet meer hoog genoeg te worden. Alleen waarom dat gebeurt snap ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:14

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Pakt de oude verdeler door de pomp niet gewoon een te groot deel van het warme water?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
BasSteve schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Het vermogen van de vloerverwarming is inderdaad niet het probleem. De flow, volgens mij, ook niet. Vlak na de installatie werd de vloer in het nieuwe deel gewoon goed warm. Alleen nu lijkt de aanvoertemperatuur gewoon niet meer hoog genoeg te worden. Alleen waarom dat gebeurt snap ik dus niet.
Zeker, maar, wellicht ten overvloede, het vermogen van de WP bepaald niet aanvoertemperatuur maar het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer. Als het buiten kouder wordt zal ook of de flow en/of het temperatuur verschil tussen aan- en afvoer groter moeten om meer energie te kunnen transporteren. Flow en temperatuurverschil van WP en VW dienen in balans te zijn. Als de VW het vermogen van de WP niet kan verwerken kom je daar pas achter als het buiten kouder wordt. Staar je dus niet blind op één parameter maar kijk naar het geheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasSteve
Zeker, maar, wellicht ten overvloede, het vermogen van de WP bepaald niet aanvoertemperatuur maar het temperatuurverschil tussen aan- en afvoer. Als het buiten kouder wordt zal ook of de flow en/of het temperatuur verschil tussen aan- en afvoer groter moeten om meer energie te kunnen transporteren. Flow en temperatuurverschil van WP en VW dienen in balans te zijn. Als de VW het vermogen van de WP niet kan verwerken kom je daar pas achter als het buiten kouder wordt. Staar je dus niet blind op één parameter maar kijk naar het geheel
Dat klinkt inderdaad vrij logisch. Alleen welke parameters zou ik dan naar moeten kijken? En misschien belangrijker; welke instellingen zouden er dan gewijzigd moeten worden om wel weer voldoende warmte de woning in te krijgen?

Misschien ook niet onbelangrijk, ik weet niet of de warmtepomp hier iets mee doet, maar we hebben nu dus vrij regelmatig ook de houtkachel aan staan om te compenseren voor de kou die we nu in huis hebben. Ik kan me voorstellen dat de vloer in de woonkamer, zeker rond de haard, heel hard opwarmt in verhouding. Daardoor kan er, denk ik, best wel warm water terug de warmtepomp in gestuurd worden. Hoeveel invloed gaat dat hebben denk je?

[ Voor 21% gewijzigd door BasSteve op 21-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:08
Wat je zou kunnen doen is een berekening maken omtrent je afgifte van je vloerverwarming: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Opzich zal het niet onlogisch zijn dat de gewenste TA niet meer gehaald wordt, omdat de vloer (door toename in m2) meer afgifte heeft bij een bepaalde ta, dan jouw warmtepomp kan genereren.

Zelf heb ik 88m2 aan vloerverwarming, waarbij mijn warmtepomp(pana, 7kW) niet boven de 31 graden uit komt wanneer mijn flow per groep over 10 groepen 2 l/pm is ( totaal 20).
Pagina: 1