PC met Asus TUF Gaming B650-PLUS start soms niet volledig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasnl
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-04 21:44
Mijn vraag:
Mijn pc boot steeds vaker niet direct helemaal. De oranje QLED van het geheugen blijft dan branden, maar wat vooral opvallend is: niet elk component lijkt aan te gaan. De powerbutton geeft dan geen licht, de verlichting op het geheugen gaat niet aan en ook niet alle fans gaan aan.
Wat helpt: PC uitzetten, stroom eraf, power cycle drain doen (+- 10 sec powerknop ingedrukt houden) en daarna start ie vaak wel zonder problemen helemaal op. Soms moet ik dit een tweede keer doen, maar uiteindelijk gaat ie wel aan.

Waar zou dit in kunnen zitten? Iets met de voeding of juist iets met het moederbord? En welke stappen kan ik nog proberen? (zie hieronder wat ik al gedaan heb)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit zijn de specs van m'n pc, geassembleerd door Azerty bijna twee jaar geleden:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 219,68€ 219,68
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC€ 1.015,79€ 1.015,79
1BehuizingenNZXT H5 Flow (2022) Wit€ 98,53€ 98,53
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240 A-RGB€ 0,-€ 0,-
2VentilatorsArctic P14 PWM Wit / Transparant, 140mm€ 13,99€ 27,98
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32€ 117,14€ 117,14
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 129,90€ 129,90
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.888,01

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Ik heb geprobeerd om de bios een update te geven (op de asus website alle info daarover gevonden en netjes gevolgd), maar dat is niet gelukt: Easyflash van Asus werkte niet, want hij start dan weer niet goed op nadat ie tijdens het updateproces uit zichzelf opnieuw opstart (dan blijft ie hangen zoals hierboven beschreven, waarbij een aantal componenten niet aan lijken te gaan).
  • En de Bios Flashback knop doet het niet. Die vind ik vooral gek, ik zou verwachten dat daar een groen ledje zou gaan knipperen (zoals in deze video wordt uitgelegd), maar er gebeurt helemaal niks. Geen enkel ledje gaat aan. En ja: de pc staat uit en wel aan de stroom als ik dat probeer.
  • Als de pc eenmaal volledig aan gaat, gaat ook alles goed (alle q-leds loopt ie langs, die gaan allemaal weer uit zoals het hoort en hij start vrij snel op) en hij crasht ook nooit.
  • Ik heb de bios tot nu toe nog nooit een update gegeven, omdat ie altijd prima draaide sinds aankoop bij Azerty.
Wat ik nog niet gedaan heb:
  • CMOS batterij eruit en op die manier alles resetten. Ik ben daar een beetje huiverig voor merk ik, want ik ben bang dat ie dan helemaal niet meer aan wil.
  • Verschillende aansluitingen loskoppelen van m'n moederbord en opnieuw aansluiten. Omdat de PC verder wel goed werkt als ie eenmaal aan gaat en ook nooit crasht (ook niet tijdens zware games) lijkt het me stug dat het een kabel of component is wat niet goed zit
  • Testen met een andere voeding (omdat ik die simpelweg niet heb liggen), idem met een ander moederbord

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:10
het is sowieso vreemd dat die bios flashback niet werkt,zegt me dat niet goed is met het moederbord/bios?
Je weet zeker dat je dat op de goede manier doet?

Je hebt neem ik aan wel de bios renamer gebruikt?

Aangezien je systeem in elkaar is gezet is door Azerty,zou ik contact opnmem met hun,in verband met ganratie op het systeem als geheel,dat anders kan vervallen als jezelf er aan zit

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 21-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasnl
freaky35 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:48:
het is sowieso vreemd dat die bios flashback niet werkt,zegt me dat niet goed is met het moederbord/bios?
Je weet zeker dat je dat op de goede manier doet?

Je hebt neem ik aan wel de bios renamer gebruikt?

Aangezien je systeem in elkaar is gezet is door Azerty,zou ik contact opnmem met hun,in verband met ganratie op het systeem als geheel,dat anders kan vervallen als jezelf er aan zit
Ja gek he? En ja, renamer gebruikt, juiste manier van formatteren van USB stick van 32GB en in de juiste poort gedaan. Ik zou ook verwachten wanneer er iets mis is met die USB stick of het bestand, dat ie wel zou gaan knipperen, maar dan na een paar seconden al constant gaat branden (wat de error melding is).

En ja, wel goeie om even contact op te nemen met Azerty als niemand hier een idee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-07 22:04
Niet helemaal hetzelfde maar ik heb het ook vaak met dat board alleen bij windows herstarten.

9/10 lukt dat niet blijft ook dat lampje branden. En soms moet ik dan meerdere keren herstarten voor ie weer normaal doet. Met gewoon de pc aan en uitzetten heb ik er nooit last van. Alleen bij restarts.

Zeg het maar, ik zie het maar als AMD dingen tegenwoordig. Andere build met ook AMD vergelijkbare dingen gehad. AMD en RAM blijft een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:10
JWFpeters schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:58:
Niet helemaal hetzelfde maar ik heb het ook vaak met dat board alleen bij windows herstarten.

9/10 lukt dat niet blijft ook dat lampje branden. En soms moet ik dan meerdere keren herstarten voor ie weer normaal doet. Met gewoon de pc aan en uitzetten heb ik er nooit last van. Alleen bij restarts.

Zeg het maar, ik zie het maar als AMD dingen tegenwoordig. Andere build met ook AMD vergelijkbare dingen gehad. AMD en RAM blijft een dingetje.
is het een asus bord,dan in bios software workaround aanzetten,als het dat gele dram lampje is wat gaat branden.Dit is meer een asus ding als AMD,wat ik zie overal dan

Als je die aanzet dan boot die als die ok is gewoon elke keer normaal met die functie aan.bekend probleem wat ik lees van Asus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Eens,

Maar ik heb bij mijn 5 AMD systemen die ik gebouwd heb altijd wel gezeur met RAM gehad op welke manier dan ook.

Als ik XMP uitzet zijn altijd alle problemen verholpen ;) Vandaar mijn ''AMD'' ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faasnl
JWFpeters schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:09:
Eens,

Maar ik heb bij mijn 5 AMD systemen die ik gebouwd heb altijd wel gezeur met RAM gehad op welke manier dan ook.

Als ik XMP uitzet zijn altijd alle problemen verholpen ;) Vandaar mijn ''AMD'' ding.
Zou dat bij mijn probleem ook helpen denk je? En weet je uit je hoofd hoe dat heet in de bios wat ik dan uit moet zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWFpeters
Staat op de eerste pagina gelijk. Maar als je niet weet wat het is staat het waarschijnlijk al uit. DOCP links boven de de fans even op off zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVgozfK6Zn9G7GABjx_I_w4Wy7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QYV8jF6S4iExgD2LQcgF20MU.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1