Mijn vraag:
Mijn pc boot steeds vaker niet direct helemaal. De oranje QLED van het geheugen blijft dan branden, maar wat vooral opvallend is: niet elk component lijkt aan te gaan. De powerbutton geeft dan geen licht, de verlichting op het geheugen gaat niet aan en ook niet alle fans gaan aan.
Wat helpt: PC uitzetten, stroom eraf, power cycle drain doen (+- 10 sec powerknop ingedrukt houden) en daarna start ie vaak wel zonder problemen helemaal op. Soms moet ik dit een tweede keer doen, maar uiteindelijk gaat ie wel aan.
Waar zou dit in kunnen zitten? Iets met de voeding of juist iets met het moederbord? En welke stappen kan ik nog proberen? (zie hieronder wat ik al gedaan heb)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit zijn de specs van m'n pc, geassembleerd door Azerty bijna twee jaar geleden:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn pc boot steeds vaker niet direct helemaal. De oranje QLED van het geheugen blijft dan branden, maar wat vooral opvallend is: niet elk component lijkt aan te gaan. De powerbutton geeft dan geen licht, de verlichting op het geheugen gaat niet aan en ook niet alle fans gaan aan.
Wat helpt: PC uitzetten, stroom eraf, power cycle drain doen (+- 10 sec powerknop ingedrukt houden) en daarna start ie vaak wel zonder problemen helemaal op. Soms moet ik dit een tweede keer doen, maar uiteindelijk gaat ie wel aan.
Waar zou dit in kunnen zitten? Iets met de voeding of juist iets met het moederbord? En welke stappen kan ik nog proberen? (zie hieronder wat ik al gedaan heb)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dit zijn de specs van m'n pc, geassembleerd door Azerty bijna twee jaar geleden:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 219,68 | € 219,68 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 159,- | € 159,- |
1 | Videokaarten | ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi 24GB OC | € 1.015,79 | € 1.015,79 |
1 | Behuizingen | NZXT H5 Flow (2022) Wit | € 98,53 | € 98,53 |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 240 A-RGB | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilators | Arctic P14 PWM Wit / Transparant, 140mm | € 13,99 | € 27,98 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast RGB KF556C36BBEAK2-32 | € 117,14 | € 117,14 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | WD Black SN770 2TB | € 119,99 | € 119,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.888,01 |
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb geprobeerd om de bios een update te geven (op de asus website alle info daarover gevonden en netjes gevolgd), maar dat is niet gelukt: Easyflash van Asus werkte niet, want hij start dan weer niet goed op nadat ie tijdens het updateproces uit zichzelf opnieuw opstart (dan blijft ie hangen zoals hierboven beschreven, waarbij een aantal componenten niet aan lijken te gaan).
- En de Bios Flashback knop doet het niet. Die vind ik vooral gek, ik zou verwachten dat daar een groen ledje zou gaan knipperen (zoals in deze video wordt uitgelegd), maar er gebeurt helemaal niks. Geen enkel ledje gaat aan. En ja: de pc staat uit en wel aan de stroom als ik dat probeer.
- Als de pc eenmaal volledig aan gaat, gaat ook alles goed (alle q-leds loopt ie langs, die gaan allemaal weer uit zoals het hoort en hij start vrij snel op) en hij crasht ook nooit.
- Ik heb de bios tot nu toe nog nooit een update gegeven, omdat ie altijd prima draaide sinds aankoop bij Azerty.
- CMOS batterij eruit en op die manier alles resetten. Ik ben daar een beetje huiverig voor merk ik, want ik ben bang dat ie dan helemaal niet meer aan wil.
- Verschillende aansluitingen loskoppelen van m'n moederbord en opnieuw aansluiten. Omdat de PC verder wel goed werkt als ie eenmaal aan gaat en ook nooit crasht (ook niet tijdens zware games) lijkt het me stug dat het een kabel of component is wat niet goed zit
- Testen met een andere voeding (omdat ik die simpelweg niet heb liggen), idem met een ander moederbord