Goede Wifi door het gehele huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 21:49
Ik ben zojuist overgestapt van Ziggo naar Odido en merk dat de Wifi niet geweldig is op de bovenverdieping, zolder en tuin. Doordat het kan zijn dat ik elk jaar / 2 jaar ga switchen en niet meer de Wifi / wachtwoorden etc. wil veranderen, wil ik eigenlijk een mesh inrichten.

Nu heb ik hierover wel een idee, maar 100% zeker weten doe ik het niet. Kunnen jullie mij aanbevelingen / verbeteringen geven op onderstaande?
- Ik heb nog een Fritzbox 4040 liggen
- Ik heb kabels naar boven en naar de tuin liggen
- Prijs liefst onder de €250,00

1) Achter de Zyxel een bekabelde Fritzbox 4060 of 7690. (Welke van de 2 de beste optie?)
2) Vanuit de 4060 / 7690 een bekabelde 4040 op de bovenverdieping.
3) Vanuit de 4060 / 7690 een bekabelde 4040 in de tuin.

Werkt het op deze manier als ik alles juist instel?
Heeft iemand wellicht een alternatief wat beter / goedkoper is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je glas hebt van Odido zou ik de Zyxell vervangen voor de Fritzbox en vervolgens bekabeld Fritz 1200 AX repeaters gebruiken in mesh mode. Dan kan je alles centraal beheren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

znight schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:11:
Doordat het kan zijn dat ik elk jaar / 2 jaar ga switchen en niet meer de Wifi / wachtwoorden etc. wil veranderen, wil ik eigenlijk een mesh inrichten.
Ook zonder mesh hoef je niet op al je apparaten de wifi opnieuw in te stellen. Ook als je alleen de bijgeleverde router gebruikt kun je daar gewoon het SSID en wachtwoord op instellen dat je al gebruikt.
- Ik heb nog een Fritzbox 4040 liggen
- Ik heb kabels naar boven en naar de tuin liggen
- Prijs liefst onder de €250,00

Heeft iemand wellicht een alternatief wat beter / goedkoper is?
  1. Blijf de router van Odido gebruiken.
  2. Plaats de Fritzbox 4040 die je al hebt op een strategisch punt in de buurt van zolder/tuin. Sluit deze bedraad aan. Stel deze in als accesspoint, niet als router.
  3. Stel op beide apparaten hetzelfde SSID en wachtwoord in
Kosten: €0

Omdat je in de oude situatie wel tevreden was hoef je je netwerk maar ietsje uit te breiden aan de kant waar het nu net niet lukt qua bereik.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
@Frogmen dankjewel voor de reactie. Ik weet eigenlijk niet of ik de zyxel wil vervangen doordat als ik elk jaar overstap, ik een ander soort aansluiting kan krijgen (AON, XGS, GPON) Kans is dat ik dan overstap en dan de verkeerde heb.

@Gizz Deze optie is financieel natuurlijk het beste. Zit dan wel met 2 wifi netwerken en handmatig switchen, wat ik liever juist niet heb.

Of zie ik nog iets verkeerd. (ben geen ster op dit gebied)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je sluit je Fritzbox juist daarom gewoon aan op je aon, xgs of gpon glasconverter met UTP dat maakt het simpeler. Overigens werd ik door Odido zelf gebeld na een jaar met een nieuw aanbod.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

znight schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:06:

@Gizz Deze optie is financieel natuurlijk het beste. Zit dan wel met 2 wifi netwerken en handmatig switchen, wat ik liever juist niet heb.
Je zit niet met handmatig switchen: zowel de Zyxel of Fritzbox geef je dezelfde wifi naam en hetzelfde wachtwoord. Het automatisch wisselen tussen de twee wifi-punten gebeurt aan de kant van je client: dat is niet anders dan bij een mesh-setje waarbij elk punt ook hetzelfde SSID en wachtwoord heeft.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
Frogmen schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:27:
Je sluit je Fritzbox juist daarom gewoon aan op je aon, xgs of gpon glasconverter met UTP dat maakt het simpeler. Overigens werd ik door Odido zelf gebeld na een jaar met een nieuw aanbod.
Ohja nu snap ik hem inderdaad. In dit geval, de 4060, 7690 of een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
Gizz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Je zit niet met handmatig switchen: zowel de Zyxel of Fritzbox geef je dezelfde wifi naam en hetzelfde wachtwoord. Het automatisch wisselen tussen de twee wifi-punten gebeurt aan de kant van je client: dat is niet anders dan bij een mesh-setje waarbij elk punt ook hetzelfde SSID en wachtwoord heeft.
Thnx. Allebei jullie oplossingen zijn interessant. Las op internet wel wat mensen die problemen hadden met het automatisch switchen, al kan het bij veel mensen ook goed gaan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:26
In principe ben je toe aan een bekabelde wifi punt(Access point),die zijn voor zulke situaties gemaakt en het minst kans op storingen. Heb nu 20 jaar van alles geprobeerd(extra modem,router met wifi ,repeater ), maar uiteindelijk komt je hier op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Je kan uiteraard eerst proberen of je met bestaande apparatuur iets kan maken.

Als je ze bekabeld aansluit kan ik de deco x10 adviseren. 3 nodes voor 125 euro voor prima wifi 6 accesspoints.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

boomer21 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:05:
In principe ben je toe aan een bekabelde wifi punt(Access point),die zijn voor zulke situaties gemaakt en het minst kans op storingen. Heb nu 20 jaar van alles geprobeerd(extra modem,router met wifi ,repeater ), maar uiteindelijk komt je hier op uit.
Een router met wifi kun je ook als access point gebruiken; je gebruikt dan simpelweg de routerfunctionaliteit niet. Een router met wifi kan dus net zo geschikt zijn. En @znight heeft het voordeel dat hij al een extra router heeft liggen, goedkoper wordt het niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• znight
Thnx allemaal voor de verschillende opties. Ga het eerst proberen met de eigen router als access point. Anders kan het nog altijd via een mesh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
znight schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:50:
Thnx allemaal voor de verschillende opties. Ga het eerst proberen met de eigen router als access point. Anders kan het nog altijd via een mesh.
Prima idee

Let op encryptie type! Moet echt gelijk. Dus niet ene wpa3 en ander wpa2. Beide wpa2 aes only oid

Hier gaat t vaak mis en dan krijg je roaming problemen

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1