Rolluiken Zonwering fabriek monteren, bak hangt los?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 06:49
Ik heb rolluiken binnen van zonwering fabriek, ik zie in de montage instructie dat de bak niet bevestigd wordt maar dat deze op de geleiders rust. Weet iemand waarom dit is? Het lijkt mij toch een stuk steviger als de bak tegen het kozijn aan wordt bevestigd? En hoe zit het met compriband, moet ik dit dan alleen achter de geleiders doen of ook achter de bak ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De bak hangt inderdaad los, stond zelf de eerste keer ook gek te kijken maar het hangt nu al 7 jaar goed. Ik zou compriband doen bij zowel de bak als de geleiders zodat je minder lichtinval hebt en minder "zooi" achter de bak naar beneden komt, aangezien vogels de bak een mooie landingsplaat vinden.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Bij ons is de bak afgekit, hierdoor heb je ook geen water wat erachter kan doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:43

Fe2O3

Ja das roest

Omdat je dan een mooi richeltje maakt waarop water, sneeuw, ijs ed. blijft liggen in direct contact met je gevel?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:37
Ik heb hier in het midden van de bak bij de montage toch een gat met plug en schroef gebruikt met een dot kit. Gaf mij toch wat meer vertrouwen. Hangt hier nu 5 jaar zonder problemen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:21
Door de bak (alleen) op de geleiders te plaatsen, weet je zeker dat het luik goed in de geleiders glijdt bij het sluiten van het luik. Als je de bak tegen een bouwdeel monteert, bestaat het risico dat er een knik(je) ontstaat tussen bak en geleiders. Als de het luik dan ook nog iets te hoog laat stoppen (bij een gemotoriseerd luik) dan
kan het goed mis gaan.

Je kunt de bak wel vastzetten tegen een bouwdeel als je er maar voor zorgt dat bak en geleider perfect in lijn zitten. Kan dus nodig zijn dat je de bak iets moet uitvullen.

Compriband achter geleider en bak is absoluut een goed idee! Heb ik ook gedaan bij de montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
dank jullie wel, dan probeer ik het zo. De Compriband voor de bak moet gewoon aan de zijkanten en bovenkant, of die ik dit rondom (dus ook onderkand bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
S.J.Onnie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Door de bak (alleen) op de geleiders te plaatsen, weet je zeker dat het luik goed in de geleiders glijdt bij het sluiten van het luik. Als je de bak tegen een bouwdeel monteert, bestaat het risico dat er een knik(je) ontstaat tussen bak en geleiders. Als de het luik dan ook nog iets te hoog laat stoppen (bij een gemotoriseerd luik) dan
kan het goed mis gaan.

Je kunt de bak wel vastzetten tegen een bouwdeel als je er maar voor zorgt dat bak en geleider perfect in lijn zitten. Kan dus nodig zijn dat je de bak iets moet uitvullen.

Compriband achter geleider en bak is absoluut een goed idee! Heb ik ook gedaan bij de montage.
dank jullie wel, dan probeer ik het zo. De Compriband voor de bak moet gewoon aan de zijkanten en bovenkant, of die ik dit rondom (dus ook onderkand bak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:21
Forza11 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:25:
Compriband aan de onderkant van de bak voegt weinig toe anders dan een visuele afdichting van de bak (kijk je er niet in/achter). Je hebt al rondom compriband dus lichtintreding zul je niet hebben. Zorg er wel voor dat je compriband hebt dat voldoende kan uitzetten om de kieren te dichten. Als de bak tegen metselwerk wordt geplaatst zou ik al snel naar 15 mm in uitgezette toestand gaan.

Succes met de montage!

(Nog één tip: zorg voor een iets langer bitje om de schroeven vast te zetten. Dat is wel zo handig ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:13

lord_fh

PS5

Ook hier bij 2 huizen nu (in 7 jaar tijd dus wat langer geleden en in 2024) , rolluiken laten plaatsen, bak inderdaad los op de geleiders.

Bij rolluiken dezen ze compriband achter de geleiders en boven tussen bak en gevel en bij zonnescherm doen ze dat niet (aangezien de warmte dan er achter weg kan en het voegt daar niets toe, bij een rolluik wil je het helemaal donker krijgen)

Dus dat hoort inderdaad gewoon
Pagina: 1