Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-01 19:46
Hallo allemaal,

Ik was onlangs een document van de Belastingdienst aan het bekijken over rentepercentages voor leningen aan familieleden (link naar document). Daarin viel mij op dat de voorbeelden vaak hogere percentages hanteren dan de wat ik nu heb afgesproken met mijn familie (bijv 4%). Dit is naast een normale bank hypotheek

Bijvoorbeeld, als ik kijk naar de huidige rente voor een hypotheek met 30 jaar vaste rente en een <50% , dan ligt het gemiddelde rond de 4,25% (nu iets lager dan toen het document werd opgesteld). Maar in het document wordt bijvoorbeeld zelfs 5,5% genoemd wanneer de bank 4,4% rente bood, onder andere omdat er geen hypothecaire zekerheid is (voorbeeld 2a).

Mijn vraag: Zou ik niet beter een rentepercentage kunnen hanteren dat dichter bij de gemiddelde hypotheekrente ligt, zoals 4,25%? Of is het verstandig om, zoals in het voorbeeld, een hogere rente (bijvoorbeeld 5,5% zoals voorbeeld) af te spreken vanwege het ontbreken van hypothecaire zekerheid?

Ik wil natuurlijk een rente kiezen die goedgekeurd wordt door de belastingdienst. hoeveel mijn familie krijgt maakt niet uit aangezien het een leen gift constructie is. Gezien deze maand de transactie plaats moet vinden heb ik (denk ik) geen tijd meer om het te laten controleren door de belastingdienst zelf. Is dit de risico waard om te verhogen of wat gebeurt er als het afgekeurd wordt?

Bedankt alvast! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het voordeel van een hogere rente is meer renteaftrek, ook al krijg je die rente daarna teruggeschonken.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Probeer op of rond de huidige rentes te gaan zitten, dan zit je goed.
Let op dat de renteinkomsten als inkomen worden gezien, dus eigenlijk verschuif je de belastingen naar je familie. Over algemeen hebben die meer inkomen dan jij, gezien ze al verder in loopbaan zijn + jou geld kunnen lenen.

Ik zou dus juist niet een erg hoge rente zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:46:
Let op dat de renteinkomsten als inkomen worden gezien, dus eigenlijk verschuif je de belastingen naar je familie.
Is toch Box 3 vermogensrendementsheffing o.b.v. theoretische opbrengst?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ligt eraan hoe ze het opgeven, als het lening is wordt het box 3 inderdaad, maar je kan ook bedrijfsmatig lening uitstellen, dan is het winst, box 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
CodeCaster schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:44:
Het voordeel van een hogere rente is meer renteaftrek, ook al krijg je die rente daarna teruggeschonken.
klopt dat is de reden dat ik het wil verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:46:
Probeer op of rond de huidige rentes te gaan zitten, dan zit je goed.
Let op dat de renteinkomsten als inkomen worden gezien, dus eigenlijk verschuif je de belastingen naar je familie. Over algemeen hebben die meer inkomen dan jij, gezien ze al verder in loopbaan zijn + jou geld kunnen lenen.

Ik zou dus juist niet een erg hoge rente zoeken...
Ik lees het volgende: Als je rente en aflossingen ontvangt op een lening, zijn dit geen fiscale inkomsten. Aflossingen zijn namelijk geen inkomen. Rente is wel fiscaal inkomen, maar de aflossingen zelf vallen hier niet onder. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je belastingen moet betalen over de ontvangen aflossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:50:
Ligt eraan hoe ze het opgeven, als het lening is wordt het box 3 inderdaad, maar je kan ook bedrijfsmatig lening uitstellen, dan is het winst, box 1
Nee dit is niet uit een bedrijf geleend, dus box 3 via de uitlener

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dus rente is wel fiscaal inkomen, dat is precies waar we het over hebben...

Ps, er zijn veranderingen gaande voor box 3, ik volg ze afgelopen jaar niet meer want woon nu in België, maar zoek even de nieuwste updates op belastingdienst.nl, sommige websites hebben niet de laatste updates.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 20-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Dus rente is wel fiscaal inkomen, dat is precies waar we het over hebben...

Ps, er zijn veranderingen gaande voor box 3, ik volg ze afgelopen jaar niet meer want woon nu in België, maar zoek even de nieuwste updates op belastingdienst.nl, sommige websites hebben niet de laatste updates.
Ah ik las even te snel, stel dat het bedrag per jaar 5.000 euro aan rente is, betekent dit dat hier dan 1.800 terug naar de belasting gaat en in feite "verdwijnt" aangezien het leen gift constructie is?

Edit: hier lees ik weer iets anders 8)7 https://www.notaris.nl/wo...ssen%20betaalt%20schenken.

[ Voor 13% gewijzigd door Svenner33 op 20-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ja en nee.

Persoon 1 leent geld aan persoon 2.

Persoon 2 betaalt rente.
Deze rente mag hij aftrekken van inkomstenbelasting. Hierdoor betaal je afhankelijk van je inkomen 37 of 50% minder netto rente.

Persoon 1 ontvangt rente.
Deze rente is fiscaal inkomen bij box 3.
Hier betaalt persoon 2 36% rente op.
OP DIT MOMENT wordt deze rente echter berekent adhv fictief rendement, niet werkelijk rendement. De rechter heeft uitspraak gedaan dat dit moet stoppen.

Je ziet dus dat als jij een hoog inkomen hebt het nuttig is om hoge rente te rekenen. Als je een gemiddeld inkomen hebt doet het niet zoveel.

olang er een fictief rendement gebruikt wordt voor box 3 is hoge rente nuttig. Let wel dat er limiet aan maximum rente geldt.

Als straks werkelijk rendement gebruikt wordt heeft het enkel nut als je meer dan 76000 per jaar verdient (meer dan 5000 per maand bruto) ... Maar ik weet niet of je dan een familielening aan zou gaan... Veel gedoe voor weinig winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:14:
Ja en nee.

Persoon 1 leent geld aan persoon 2.

Persoon 2 betaalt rente.
Deze rente mag hij aftrekken van inkomstenbelasting. Hierdoor betaal je afhankelijk van je inkomen 37 of 50% minder netto rente.

Persoon 1 ontvangt rente.
Deze rente is fiscaal inkomen bij box 3.
Hier betaalt persoon 2 36% rente op.
OP DIT MOMENT wordt deze rente echter berekent adhv fictief rendement, niet werkelijk rendement. De rechter heeft uitspraak gedaan dat dit moet stoppen.

Je ziet dus dat als jij een hoog inkomen hebt het nuttig is om hoge rente te rekenen. Als je een gemiddeld inkomen hebt doet het niet zoveel.

olang er een fictief rendement gebruikt wordt voor box 3 is hoge rente nuttig. Let wel dat er limiet aan maximum rente geldt.

Als straks werkelijk rendement gebruikt wordt heeft het enkel nut als je meer dan 76000 per jaar verdient (meer dan 5000 per maand bruto) ... Maar ik weet niet of je dan een familielening aan zou gaan... Veel gedoe voor weinig winst.
Je bedoelt dan dat er uiteindelijk van de 4% rente 1,64% (4 - 2,36%) overblijft? Familielid vind het geen probleem om de box 3 rendement te betalen. Dus dan zou het alsnog voordeliger zijn dit omhoog te schroeven toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Klopt bovendien wordt op dit moment een fictief rendement gebruikt, wat de toekomst doet weet ik niet.

Vroeger ( 2 jaar geleden) mocht je max 25% hoger dan marktconform zitten.

Ik geloof dat huidige rente 3.6 is?
Dan zou je op 4.5 kunnen zitten.

Zie ook artikel van consumentenbond. (7 dagen gratis, op tijd stop zetten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:40
@99ruud99 hypotheerente is in NL al enige jaren aftrekbaar volgens tarief van de laagste schaal (ca 37%). Bij een hoger inkomen in de 49,5% schaal wordt het verschil verrekend, bijgeplust bij imkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:01
Het hangt helemaal af wat voor zekerheden je afspreekt. Als je hypothecaire zekerheid geeft op je woning zal de rente rond de gemiddelde hypotheekrente van banken zitten. Krijg je een lening maar spreek je geen enkele zekerheid af dan zit je te vissen in de categorie consumptieve kredieten en mag je een hogere rente afspreken. Mag je tussentijds ook extra aflossen zonder boete? Dan mag je familie 0,2% extra opslag rekenen.

Tevens hou dit in gedachte. Je mag zelfs een rente van 15% afspreken. Alleen de rente die de belastingdienst als realistisch ziet mag je fiscaal aftrekken. Je zal dus geen boete krijgen of iets dergelijks maar loopt alleen fiscaal aftrek mis als er een mismatch is tussen de rente die je afspreekt met familie en de rente die de belastingdienst als realistisch aftrekbaar ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
Klopt bovendien wordt op dit moment een fictief rendement gebruikt, wat de toekomst doet weet ik niet.

Vroeger ( 2 jaar geleden) mocht je max 25% hoger dan marktconform zitten.

Ik geloof dat huidige rente 3.6 is?
Dan zou je op 4.5 kunnen zitten.

Zie ook artikel van consumentenbond. (7 dagen gratis, op tijd stop zetten).
Als ik momenteel alle <50%, 30 jaar vast bij elkaar optel en deel door de aantal verstrekkers kom ik uit op 4,41% kan ik dan gewoon 5,5% pakken? p.s ik zie niet welke artikel je bedoelt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Svenner33 op 20-01-2025 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
Rundfunk28 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:04:
Het hangt helemaal af wat voor zekerheden je afspreekt. Als je hypothecaire zekerheid geeft op je woning zal de rente rond de gemiddelde hypotheekrente van banken zitten. Krijg je een lening maar spreek je geen enkele zekerheid af dan zit je te vissen in de categorie consumptieve kredieten en mag je een hogere rente afspreken. Mag je tussentijds ook extra aflossen zonder boete? Dan mag je familie 0,2% extra opslag rekenen.

Tevens hou dit in gedachte. Je mag zelfs een rente van 15% afspreken. Alleen de rente die de belastingdienst als realistisch ziet mag je fiscaal aftrekken. Je zal dus geen boete krijgen of iets dergelijks maar loopt alleen fiscaal aftrek mis als er een mismatch is tussen de rente die je afspreekt met familie en de rente die de belastingdienst als realistisch aftrekbaar ziet
Er is geen hypothecaire zekerheid. Stel ik gooi het dan nu gewoon op 7%. Ik zie dat de belastingdienst bijv tot 6% accepteert. Kan ik dan gewoon het percentage in de loop van de tijd (in het schriftelijke contract) weer aanpassen naar 6%? of is het eenmalig vast zetten en kan je niet veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.consumentenbo...theek-veelgestelde-vragen

2e vraag, ligt aan je contract, maar als ze je eenmaal controleren en fouten zien zit je wel in verscherpt toezicht, wat dat ook mag betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
Svenner33 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:21:
[...]

Er is geen hypothecaire zekerheid. Stel ik gooi het dan nu gewoon op 7%. Ik zie dat de belastingdienst bijv tot 6% accepteert. Kan ik dan gewoon het percentage in de loop van de tijd (in het schriftelijke contract) weer aanpassen naar 6%? of is het eenmalig vast zetten en kan je niet veranderen?
Dat mag je zelf bepalen. Je kan kiezen voor 1 jaar vastzetten, 10 jaar 30 jaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
99ruud99 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:44:
https://www.consumentenbo...theek-veelgestelde-vragen

2e vraag, ligt aan je contract, maar als ze je eenmaal controleren en fouten zien zit je wel in verscherpt toezicht, wat dat ook mag betekenen.
Ah bedankt, maar die geven ook aan dat ik het moet opsturen. Alleen dat wordt voor 31 januari dus lastig.

Ik zie ook niet echt een mogelijkheid dat ik ergens de leenovereenkomst moet uploaden of toesturen naar de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
Rundfunk28 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Dat mag je zelf bepalen. Je kan kiezen voor 1 jaar vastzetten, 10 jaar 30 jaar etc.
Ik heb in mijn overeenkomst niks genoemd m.b.t. vastzetten, alleen dat de rentepercentage bijvoorbeeld 4$ bedraagt. Dit is al goedgekeurd door de bank, maar net als mijn bericht hierboven zie ik nergens überhaupt een optie om dit te laten zien bij mijn inkomensbelasting bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rundfunk28
Svenner33 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:37:
[...]

Ah bedankt, maar die geven ook aan dat ik het moet opsturen. Alleen dat wordt voor 31 januari dus lastig.

Ik zie ook niet echt een mogelijkheid dat ik ergens de leenovereenkomst moet uploaden of toesturen naar de belastingdienst.
Leenovereenkomst hoef je niet van te voren aan te leveren bij de belastingdienst. Je moet bij je aangifte de lening opgeven in box1. Ze kunnen wel achteraf (bij controle) om de overeenkomst vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
Helder, nou dan wordt het dus gokken of de fiscus het gaat goed keuren of niet....

Nog een vraag, als de hypotheek ingegaan is in 2024, maar 1e betaling pas in januari/februari gedaan wordt. kan je dan nog wel aftrekken van december? Gezien ik in december "geen" rente betaal ,maar in januari en februari we ,betaal voor de maand december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndosH
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 21:14
Svenner33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:46:
Helder, nou dan wordt het dus gokken of de fiscus het gaat goed keuren of niet....
Ik zie deze discussie wat laat, maar:
* je kan vooroverleggen met de Belastingdienst. De Belastingtelefoon kan je op weg helpen.
* of "gewoon" een marktconform tarief kiezen. Niet 25% hoger gaan zitten, zoals de voorbeelden die je citeert al laten zien.
* je kan een glijclausule opnemen in de overeenkomst zodat de rente later nog aangepast kan worden als er discussie met de belastingdienst ontstaat.
* en je kan dit alles met een belastingadviseur/fiscalist overleggen, die dit namens jou kan doen.

Over renteaftrek in 2024: Ik snap even niet hoe je aangeeft dat de transactie deze maand gaat plaatsvinden, maar dat je ook aangeeft dat de rente al vanaf december verschuldigd is. In beginsel is de rente aftrekbaar op het moment dat het is betaald (dus in 2025 in jouw geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Svenner33 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:46:

Nog een vraag, als de hypotheek ingegaan is in 2024, maar 1e betaling pas in januari/februari gedaan wordt. kan je dan nog wel aftrekken van december? Gezien ik in december "geen" rente betaal ,maar in januari en februari we ,betaal voor de maand december
Je kan alleen aftrekken wat je ook hebt betaald. Dus die van december betaal je in 2025 en voer je op in 2025.
Pagina: 1