Huidige situatie
- Schuin dak woonhuis, regio Eindhoven. Hellingshoek 47, Orientatie 238 (WZW)
- Met daarop 14 x REC 420 AA Pure-R (Alpha), met waarschijnlijk de SolarEdge Power Optimizer S500B
:strip_exif()/f/image/KUmpXqtlzJyUXO6sTfltsU78.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2oDjowj7LrGdwsJtoxt0EIaI.jpg?f=user_large)
Op deze luchtfoto is overigens mijn vorige set panelen te zien, niet de huidige set.
- Vrijstaande garage met een SolarEdge SE5K-RWS StorEdge met 9.2kWh SolarEdge Home Battery (48V)
:strip_exif()/f/image/3gTdH8GkjMQxClvgUg0Ee5Jv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ij1GEPTpSSQa78BST3l2y3Bg.jpg?f=fotoalbum_large)
- Vanaf de werkschakelaar in de garage loopt een 5x2.5 YMVK-as grondkabel naar de 3x25A groepenkast in het woonhuis, aangesloten middels een aardlekautomaat 3-polig+nul B16
- Vanaf de omvormer loopt een UTP-kabel naar de SolarEdge Home Inline Meter in de groepenkast
- Garage heeft een plat dak van 710 x 415 cm, met een opstaande rand van circa 25 cm breed, dus netto circa 650 x 365 cm. Oriëntatie opties: 57 (ONO) / 147 (ZZO) / 238 (WZW)
:strip_exif()/f/image/EpOPOu6yblg7MEmqzwENU4Nm.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewenste situatie
- Mijn eigen verbruik is gestegen door aanschaf warmtepomp en elektrische auto. Ik wil dus meer stroom opwekken.
- Bij voorkeur doe ik dit meer verspreid over de dag, zodat ik meer eigen verbruik kan inzetten voor warmtepomp en auto.
- Ik heb mijn vorige set zonnepanelen, montagemateriaal (voor schuin dak) en omvormer nog liggen en wil ik hiervoor waar mogelijk inzetten.
- Bij voorkeur hergebruik ik zoveel mogelijk materiaal, maar als het verstandiger/noodzakelijk is wil ik uiteraard betonsteunen / andere omvormer aanschaffen. Ik ben van plan om de klus zelf uit te voeren.
- Ik heb niet de mogelijkheid om een nieuwe kabel van de garage naar de meterkast te leggen. De bestaande kabel van de huidige omvormer dient dus gebruikt te worden, bijv. i.c.m. een extra groepenkast in de garage.
- Panelen: 17 x BenQ SunVivo PM060MW2 300 Wp (1640 x 992 x 40 mm)
- Optimizers: SolarEdge Optimizer P300
- Omvormer: SolarEdge SE 8k
- Valk Solar profielen en montagemateriaal
Overwogen opties
Ik heb wat zitten tekenen in SolarEdge Designer en kan op de garage verschillende opstellingen kwijt met 12 panelen. Er is geen schaduw van bomen, alleen potentieel van mijn woning en die van de buren.WZW - 20 gr.
:strip_exif()/f/image/W3tSDrp6c1XfGMSZghgRIa0y.jpg?f=fotoalbum_large)
3127 kWh
ONO - 10 gr.
:strip_exif()/f/image/WkmVEa3pOHjAcLpLfWPMwmtm.jpg?f=fotoalbum_large)
2701 kWh
WZW+ONO -10 gr.
:strip_exif()/f/image/VaneFosOBNRcDqhzOCiltM45.jpg?f=fotoalbum_large)
2889 kWh
ZZO - 10 gr.
:strip_exif()/f/image/ZMUyQ9wdKopQC85jXwHCXxkw.jpg?f=fotoalbum_large)
3140 kWh
Enkel gekeken naar (theoretische) opbrengst wint de ZZO opstelling. Dit zie ik overigens ook terug bij alle buren met panelen op een plat dak.
Ik heb ook geprobeerd om met PV Calc een inschatting te maken van de opbrengsten over de dag heen. Dan geeft ONO in de zomermaanden in de ochtend 2 tot 3 uur eerder opwek dan de bestaande WZW installatie. ZZO 2 tot 2,5 uur en ONO+WZW 1,5 tot 2 uur. Aan het einde van de dag is de bestaande WZW installatie al het meest gunstig en is er geen langere opwerk te behalen.
Hulpvragen
- Welke oriëntatie/opstelling kan ik het beste kiezen voor mijn doel? Ik neig zelf naar ZZO met de hoogste opbrengst en in de ochtend een paar uur eerder opwek. Klopt mijn redenatie?
- Ik denk dat ik me veel werk bespaar wanneer ik betonsteunen aanschaf i.p.v. zelf een constructie maken van Valk Solarprofielen en balast met tegels ofzo. Ook omdat er regelmatig een laag water op het dak blijft staan en een deels houten contructie dan natuurlijk niet ideaal is. Iemand hier gedachten over?
- Ik lees dat er bij SolarEdge 3-fase omvormers minimaal 16 optimizers nodig zijn op een string, dus met 12 panelen is zowel het hergebruiken van de SE8K als het op de andere string zetten bij de SE5K-RWS geen optie. Ik zal dus een 1-fase omvormer moeten aanschaffen, bijvoorbeeld de SE3000H. Klopt mijn redenatie?
- Hoe zou ik dit het beste elektrisch kunnen aansluiten? Na wat leeswerk over selectiviteit e.d. kom ik op deze opstelling: in de garage de SE3000H naast de SE5K-RWS hangen en ook voorzien van een werkschakelaar. Vanuit beide werkschakelaars naar een mini verdeler behuizing met 2 installatieautomaten. De SE3000H op een automaat 1-polig+nul B16 en de SE5K-RWS + Home Battery op een automaat 3-polig+nul B16. Vanuit daar via de reeds aanwezige 5x2.5 YMVK-as grondkabel naar de reeds aanwezige aardlekautomaat 3-polig+nul B16 in de groepenkast. Klopt deze opstelling?
- Zijn er nog andere aandachtspunten?