Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Topicstarter
Ik heb recent een sony 200-600mm objectief aangeschaft en ik vraag mij af, is dit objectief daadwerkelijk onscherp of verwacht ik er te veel van?

Voor mijn gevoel is dit niet oké. Ik had van te voren al gelezen dat er wel wat kwaliteit variatie bestaat bij dit objectief. Dus ik had mijzelf voorgenomen dit bij ontvangst ook direct te testen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb mijn statief neergezet, recht voor een vak in onze kast met daarin wat boeken. Ik heb gezorgd dat de camera waterpas stond en recht naar voren stond zodat het focus vlak parallel aan de boeken zou moeten lopen (of hoe noem je dat precies?).
Genomen foto is op 600mm, F9 en ISO 100 met een Sony A7r IV.
Focus punt ligt op de A van het blauwe pasta boek in het midden. Daar is de foto ook mooi scherp, cocktail boek er naast ook ter hoogte van het midden. Hamburger boek links op de foto is ter hoogte van het midden wat mij betreft acceptabel scherp. De rechter kant is een heel ander verhaal. Ik had helemaal rechts helaas niet echt een boek staan met mooie contrasten of structuur, maar de zwarte letters op het 3e boek van rechts 'pasta kookboek' zijn gewoon blurry, het zelde geld voor het 'stampot' boek daar nog weer links van. Het is net of de rechterkant maar ook de bovenkant veel minder scherp zijn. Bijvoorbeeld het 2e boek van links waar je het woord 'sport' nog net ziet, daar neemt de scherpte ook al behoorlijk af. Terwijl de naam van de schrijfster aardig netjes is.

Dus nogmaals mijn vraag, verwacht ik te veel van dit objectief of is dit gewoon zeer matig? (of een slecht uitegevoerde test :+ )

Foto(klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpsH7iz758uD8upmg7UELmDJs5s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haimmaU1wjXjCn8PoBDd6eS7.jpg?f=fotoalbum_small

Beste antwoord (via djfrankel op 24-01-2025 15:33)

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 17:08
djfrankel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:17:
[...]
Het klopt dan toch dat het focus vlak precies gelijk zou moeten lopen met de kast?
Ik zie wat je bedoelt maar het boven-onder verschil viel me meer op. Het blijft lastig vergelijken met boeken omdat ook de boeken zelf iets scheef kunnen staan. De spreekwoordelijke bakstenen muur is dan beter omdat die ooit waterpas gezet is.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
De lens lijkt wat onder/boven verloop te hebben. Bij het middelste blauwe boek zie je de onderste helft van de rug de drukinkt-puntjes, naar boven toe vervagen die. Hetzelfde zie je bij de 'vlees' en' sport' boeken.

je zou de foto kunnen herhalen met een kleiner diafragma om te zien of het geen scherpte-diepte effect is van de camera die niet loodrecht op de boeken stond.

Misschien kan de lens nog gecalibreerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Topicstarter
euchromatic schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:00:
De lens lijkt wat onder/boven verloop te hebben. Bij het middelste blauwe boek zie je de onderste helft van de rug de drukinkt-puntjes, naar boven toe vervagen die. Hetzelfde zie je bij de 'vlees' en' sport' boeken.

je zou de foto kunnen herhalen met een kleiner diafragma om te zien of het geen scherpte-diepte effect is van de camera die niet loodrecht op de boeken stond.

Misschien kan de lens nog gecalibreerd worden?
Ik had misschien even moeten toevoegen dat ik de winkel nog kan vragen om het om te ruilen of gewoon terug te sturen.

Wat betreft het 'verloop' dat je noemt, ik dacht het wel afgevangen te hebben door de camera waterpas te zetten met een bubble level. Dus zowel 'links-rechts', als 'voor-achter'. Het klopt dan toch dat het focus vlak precies gelijk zou moeten lopen met de kast?
Want als toevoeging op jouw dat het naar boven toe minder scherp wordt heb je daar gelijk in als dat niet het geval was. Ik zal morgen nogmaals proberen met een kleiner diafragma.
Alleen als je naar de kreukels op de kaften kijkt dan zijn die rechts op de foto ook veel minder scherp dan aan de linker kant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
[...]
Het klopt dan toch dat het focus vlak precies gelijk zou moeten lopen met de kast?
Ik zie wat je bedoelt maar het boven-onder verschil viel me meer op. Het blijft lastig vergelijken met boeken omdat ook de boeken zelf iets scheef kunnen staan. De spreekwoordelijke bakstenen muur is dan beter omdat die ooit waterpas gezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Topicstarter
De boeken had ik wel recht in de kast gezet, maar de kast zelf stond ook niet helemaal recht tegen de muur. Dus dan maar even het muurtje op het balkon. Ik kwam tot de conclusie dat ik ook niet blind kan varen op de bubble level die op mijn statief balhoofd zit. Met de waterpas op het plaatje van het balhoofd om de boel écht waterpas te krijgen. Vervolgens zo goed mogelijk haaks op de muur gefotografeerd.

576mm, f11, ISO 100:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9hoeMYeOE4wfRF3K1gI_RPWSng=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaJUmXJkxNTkgvPK0Qon3ctj.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik denk dat dit een stuk beter is, blijft ook lastig beoordelen gezien op 1 van de testfoto's die ik gemaakt heb bewegingsonscherpte zat door de wind.

Op 576mm, f6.3, ISO 100:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY_nigWVm1RRnySUVYX4g7Gi3m0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snewZc8TwfbM7rAQirjY1w1Z.jpg?f=fotoalbum_medium

Hier vind ik het midden wel echt beter dan op f11 maar zie je dat de randen wat soft worden, dit had ik ook wel verwacht en vooral het verschil links/rechts is niet zo groot als bij mij eerste testfoto.

Dus volgens mij is het niet zo'n desastreus slecht exemplaar zoals het in de eerste test leek. Of zijn er gebruikers van de FE 200-600mm die hier geen genoegen mee zouden nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19

Sick Nick

Drop the top!

Wat wil je nog meer, je ziet de zand korrels en hun details in je voegen, het is geen microscoop maar lijkt me meer dan prima? Heb je al wat normale fotos genomen op langere afstanden waarbij je denkt dit is niet scherp genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:32

Steef

GoT's Most Eaten

Er worden altijd compromissen gesloten met zoom lens design, dit lijkt me een prima scherp exemplaar. De foto van de muur komt scherp op mij over, ik heb zat slechteren in de kast staan.

De lens weet ook veel detail te renderen op je a7r IV, dat is veel megapixels. Mooi resultaat, wat mij betreft.

Beeldstabilisatie uit gezet bij je statief fotos van de kast?

Of dit resultaat voor jou past bij de zak met euro's is natuurlijk aan jou :)

[ Voor 41% gewijzigd door Steef op 23-01-2025 21:36 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Topicstarter
Het zijn zeker altijd compromissen, daar ben ik me terdege van bewust. Ik wilde gezien de vele verhalen over kwaliteitsverschillen tussen exemplaren, zelfs in het sony e-mount topic op tweakers, dit bij ontvangst graag even testen. Na de eerste tests dacht ik toch een beetje "het zal toch niet?"

Dankzij de input van @euchromatic lijken de laatste tests veel beter, maar als je zelf reviews gaat opzoeken heb je daar altijd de beste foto's ever. Vandaar ook de vraag, wat zijn realistische verwachtingen? Vervolgens blijkt het zelf uitvoeren van zo'n test ook nog best lastig en ga ik in ieder geval een beetje twijfelen.

Volgens mij heeft @Steef het ook wel bij het juiste einde en verwoordt hij mijn gevoel na de 2e set tests ook wel.
(nog ter info, OSS stond uit in beide tests. Wat voor de buiten test wellicht tegen werkte gezien mijn statief nog niet helemaal voorbereid is op een objectief van 2kg :+ )

Hoe dan ook, dank voor de input en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 16:50
Lijkt me normaal voor deze lens. De lens is erg scherp met 24-33mp sensoren. De enige tele lenzen die haarscherp zijn voor 50-60mp sensoren zijn de 300, 400 en 600mm primes van Sony. En de 500mm 5.6 van Sigma.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:17
[...]

Ik had misschien even moeten toevoegen dat ik de winkel nog kan vragen om het om te ruilen of gewoon terug te sturen.

Wat betreft het 'verloop' dat je noemt, ik dacht het wel afgevangen te hebben door de camera waterpas te zetten met een bubble level. Dus zowel 'links-rechts', als 'voor-achter'. Het klopt dan toch dat het focus vlak precies gelijk zou moeten lopen met de kast?
Want als toevoeging op jouw dat het naar boven toe minder scherp wordt heb je daar gelijk in als dat niet het geval was. Ik zal morgen nogmaals proberen met een kleiner diafragma.
Alleen als je naar de kreukels op de kaften kijkt dan zijn die rechts op de foto ook veel minder scherp dan aan de linker kant.
Ik bezet deze lens ook, maar bij aankoop twee keer terug moeten sturen tot dat ik een goed versie had. op beide camera's maak hij nu scherpe foto's.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Pagina: 1