Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-01 12:56
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de Vaillant Ecotec Plus.

Deze hebben we nu een paar jaar in huis en we merken al langere tijd dat deze erg onregelmatig verwarmt. De ketel wacht te lang met goed verwarmen en verwarmt vervolgens te lang door.
Misschien dat dit ook een aansturingsprobleem van de thermostaat (Honeywell Round On/Off Wireless) kan zijn? Volgens mij is dit type thermostaat verder niet instelbaar maar enkel aan/uit.

Als er een verwarmingsaanvraag komt, blijft het systeem naar mijn idee te lang op een te laag vermogen verwarmen. De aanvoertemperatuur wens staat op 55 graden, maar deze wordt in de beginfase maar zelden gebruikt. Vaak blijft de ketel het water rond de 30-40 graden aanvoertemperatuur verwarmen, op een laag vermogen-niveau, waardoor het huis te langzaam verwarmt wordt en de temperatuur eerst wegzakt tot 1-1,5 graad onder de thermostaat temperatuur. Naarmate de tijd vordert loopt de temperatuur wel op, maar dit kan vrij lang duren.
Het maximale vermogen staat op 'Automatisch', wanneer ik deze handmatig in de installateurinstellingen er even van af zet, en vervolgens opnieuw op Automatisch zet, gaat de ketel wel genoeg vermogen leveren en werkt deze toe naar de gevraagde aanvoertemperatuur.

Mijn vraag is; waar kan ik het probleem zoeken? Welke instellingen kan ik evt. veranderen?

Het huis betreft een oudere boerderij welke deels geïsoleerd is (dak, HR++ glas). Huis wordt verwarmt door middel van radiatoren, welke waar nodig volledig open staan.
Ook op een lagere aanvoertemperatuur van 40 graden krijgt de ketel het huis wel op temperatuur, alleen de beginfase van het verwarmen duurt dan gewoon te lang.
De thermostaat staat vaak op 18/19 graden overdag, maar wanneer de temperatuur dan kortdurend wegzakt naar 16,5 graad is het gewoon onaangenaam in huis.

Hieronder even wat informatie over de instellingen van de ketel:

Type: Vaillant Ecotec Plus VHR 30/36CS/1-5
Het maximale vermogen staat op: Automatisch
De CV-pomp staat inmiddels op: comfort (ipv eco, op eco kon de temperatuur zelfs 1,5 graad zakken en dan nog waren de radiatoren niet warm)
Hydraulische bedrijfswijze staat op : Bypass p-constant met 200mBar als gewenst, en 400mBar maximaal
Het minimale vermogen staat op: 4,2kW
Brander-wachttijd staat op: 10 min.

De meeste instellingen staan nog op de fabrieksinstellingen. Heb zelf de aanvoertemperatuur naar 55 graden gezet, deze stond op 75.
Ook heb ik een tijdje de CV-pomp op comfort gezien, ipv eco. De kamertemperatuur zakte dan toch nog 1-1,5 graad onder de ingestelde thermostaat temperatuur.
Zelf heb ik het idee om het in de Hydraulische bedrijfswijze of het Minimale vermogen te zoeken, maar heb er niet voldoende kennis van om dan ook nog op een juiste andere instelling te zetten.

Wil er ook wel een installateur voor laten langs komen, hier zit alleen wel een wachttijd op, en ik wil zelf eigenlijk ook wel graag weten waar ik het zou kunnen zoeken, om toch ook beetje zelfredzaam te zijn.

Ik hoop dat ik een beetje volledig ben geweest met m'n verhaal, en mocht er meer informatie nodig zijn, dan deel ik dit natuurlijk graag.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:00
Het klinkt alsof het toestel inderdaad vooral op laaglast draait.

Een aan/uit thermostaat is niet echt meer van deze tijd; de ketel weet daardoor niet hoeveel warmte er geleverd moet worden, alleen dat hij 'aan' moet.

Beste wat je sowieso kan doen is om een modulerende thermostaat te monteren; daar zit een slimmere regeling in die dus door heeft dat het niet op temperatuur komt en gaat dan meer vermogen van het toestel vragen om de gewenste temperatuur te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02
Toen de ketel nog op 75 stond, kwam de aanvoer toen wel hoger?
Inprincipe moet je deze niet verlagen. Het minimum vermogen staat wel goed.
Ik zou ook eens de bypass controleren, het zou kunnen dat hij zijn water gelijk weer terug krijgt.

[ Voor 26% gewijzigd door Jim423 op 20-01-2025 21:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 09:00
Ik zou inderdaad een modulerende thermostaat nemen die met je CV ketel kan communiceren, en een buitentemperatuursensor, zodat je weersafhankelijk kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB1
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-01 12:56
WeetIkHetNou schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:51:
Het klinkt alsof het toestel inderdaad vooral op laaglast draait.

Een aan/uit thermostaat is niet echt meer van deze tijd; de ketel weet daardoor niet hoeveel warmte er geleverd moet worden, alleen dat hij 'aan' moet.

Beste wat je sowieso kan doen is om een modulerende thermostaat te monteren; daar zit een slimmere regeling in die dus door heeft dat het niet op temperatuur komt en gaat dan meer vermogen van het toestel vragen om de gewenste temperatuur te behalen.
basfromasd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:47:
Ik zou inderdaad een modulerende thermostaat nemen die met je CV ketel kan communiceren, en een buitentemperatuursensor, zodat je weersafhankelijk kunt regelen.
Oke dank julie wel. Begrijp dat ik het met name in de thermostaat kan zoeken. Een uitgebreidere thermostaat zou het probleem dan kunnen tackelen ga ik van uit.
Wat voor thermostaat of wat voor merk zouden jullie evt. aanbevelen?
Ik zie dat Honeywell uitgebreidere thermostaten heeft, maar zie ook dat Vaillant ook eigen sensoHome, sensoComfort en sensoRoom (?) thermostaten aanbied.
Is er nog verschil in werking/aansturing van een Vaillant ketel met een ander merk thermostaat, of is hier een standaard in qua werking/aansturing?

Edit: ben zelf geen fan van het type Honeywell wat we nu hebben. Hebben destijd bij de nieuwe ketel ook dit type thermostaat nieuw gekregen, de thermostaat is in de eerste weken al omgeruild voor weer een nieuwe, omdat deze ook niet de juiste kamertemperaturen aangaf waardoor de CV-ketel ook niet goed aangestuurd werd. Daarna was het beter maar nog steeds niet 100% zoals in het topic beschreven.
Heb dus maar matige ervaringen met dit type Honeywell.

[ Voor 13% gewijzigd door DB1 op 21-01-2025 12:56 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-05 09:00
Disclaimer: Ik heb geen installeerervaring met gasketels, maar wel met warmtepompen. Vooral van Vaillant.
Vaillant gebruikt het eBus protocol, net als bijvoorbeeld Wolf. Ik vind zelf de sensoComfort prettig en ook best mooi om te zien. Als je de bedrade versie kunt gebruiken is dat het fijnst, aangezien de draadloze steeds op zwart gaat om te voorkomen dat de batterijen leeg raken. Deze thermostaat komt met een buitenvoeler/DCF ontvanger (voor de klok). Hij is niet echt goedkoop, maar wel veelzijdig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:30
Ik heb dezelfde ketel in combinatie met de Honnywell Lyric T6 met OpenTherm aangesloten.

Ik had daar initieel dezelfde problemen. Maar na het maximale vermogen aangepast te hebben naar het max. vermogen van de ketel werkte het zoals verwacht. De thermostaat regelt dan de gewenste aanvoer temperatuur en de ketel regelt dan het vermogen om op die temperatuur te komen.

Ik verwacht dat als je deze setting aanpast met je huidige thermostaat dat de ketel ook gewoon de gewenste aanvoer temperatuur snel behaald.

Van wat ik ooit begrepen heb doet de Automatische instelling iets als:
Als de ketel vaak aan en uit word gestuurd word het max vermogen in trapjes omlaag gezet (om zo pendelen te voorkomen?) en als de ketel lang staat de branden en de aanvoer temperatuur niet word behaald word het max vermogen in trapjes weer omhoog gezet. Op zich geen verkeerd idee alleen deze regeling word niet gereset na een bepaalde tijd geen activiteit zoals met nachtverlaging. Aangezien de dag ervoor waarschijnlijk een laag vermogen genoeg was. (het huis was dan immers al op temperatuur). Duurt het in de ochtend weer lang voordat de regeling het vermogen voelde verhoogd heeft.

Mocht je een OpenTherm thermostaat willen aansluiten houd er dan rekening mee dat er bij oudere EcoTec modellen de OpenTherm print ontbreekt en dat je deze los moet aanschaffen.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Pagina: 1