Lijmresten van open grindvloer verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seimar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-01 12:54
In ons huis ligt op de hele begane grond een open grindvloer. In de woonkamer is hier laminaat opgelegd en in de keuken plavuizen, door de vorige bewoners.

Wij hebben de plavuizen bijna uit de keuken gehaald en willen straks een klik-laminaatvloer laten terug leggen.

We hebben nu een hele dikke laag lijmresten. De lijm is wateroplosbaar, maar door de open grindvloer kunnen we niet met water werken.

We willen de lijmresten nu zo vlak mogelijk schuren.

Onze vragen:

- Welke schuurmachine/ blad is het beste gezien de open grindvloer?
- Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFGHG_z16qN1gjQqqoTUcIm1uuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4kKmmvipmFKGmbVapAUzL73.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33

Wish

ingwell

Waarom verwijderen (wat me een pokkewerk lijkt en ontzettend arbeidsintensief)? In plaats van nivelleren en dan isolatie en de vloer aanbrengen?

No drama

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 18:19
Dit kun je prima doen met een Betonschuurmachine 280 mm 230 V

https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962
en als je 400V tot je beschikking hebt zijn erook zwaardere machines voor

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seimar
Wish schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:34:
Waarom verwijderen (wat me een pokkewerk lijkt en ontzettend arbeidsintensief)? In plaats van nivelleren en dan isolatie en de vloer aanbrengen?
Wat bedoel je met nivelleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seimar
Djampire schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:50:
Dit kun je prima doen met een Betonschuurmachine 280 mm 230 V

https://www.boels.com/nl-...hine-280-mm-230-v/p/10962
en als je 400V tot je beschikking hebt zijn erook zwaardere machines voor
Zou dat kunnen met de open structuur van de grindvloer? Wordt dit niet te warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21

franssie

Save the albatross

Kan je die open grindvloer niet gewoon volgooien met egaline? ooit op bezoek geweest in een huis met zo'n vloer - dat stonk gewoon omdat het niet schoon te krijgen is.
Wie dat ooit bedacht heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seimar
franssie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:29:
Kan je die open grindvloer niet gewoon volgooien met egaline? ooit op bezoek geweest in een huis met zo'n vloer - dat stonk gewoon omdat het niet schoon te krijgen is.
Wie dat ooit bedacht heeft.
Dat raadt iedereen af, omdat de egaline door de open structuur doorvloeit...Het is namelijk de bedoeling dat de vloer doorgelegd wordt en dat de open gietvloer als ondervloer dient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:21

franssie

Save the albatross

Seimar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:33:
[...]

Dat raadt iedereen af, omdat de egaline door de open structuur doorvloeit...Het is namelijk de bedoeling dat de vloer doorgelegd wordt en dat de open gietvloer als ondervloer dient.
Wat zit er dan onder? Ik zou het er persoonlijk helemaal uitrammen mat dat is mijn persoonlijke haat tegen open grindvloeren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seimar
franssie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Wat zit er dan onder? Ik zou het er persoonlijk helemaal uitrammen mat dat is mijn persoonlijke haat tegen open grindvloeren.
Ik begrijp je helemaal! Wij balen ook echt van deze open grindvloer. Onder de grindvloer ligt de cementdekvloer. Als we de grindvloer in de keuken verwijderen, moet dat ook in de woonkamer. Dan moeten we er 70 m2 uithalen. Daarom proberen we de lijmresten te schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:48

Fe2O3

Ja das roest

Ik heb hier de vloer met een koudbeitel schoongehakt .,.. kut klus, maar wilde niet egaline gebruiken ivm de extra hoogte. Daarna daar gewoon overheen getegeld.

Op de knietjes zitten, en met https://www.karwei.nl/ass...-plat-250x23-mm/p/B113383 tegen de lijmresten zetten en erop slaan met https://www.karwei.nl/ass...moker-1000-gram/p/B113244 en helaas te vaak op mn duim gewrichten ... misslaan :/

Daarna zal jij met een diamant schuur oplossing de boel zo vlak mogelijk moeten maken. En dan met nivellerende ondervloeren werken.

Edit: Een diamanten schuurschijf/blad etc... Kan met elk schuur ding. Van heel groot roterend tot gewoon handdingen.

En het erafslaan niet zonder oogbescherming doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fe2O3 op 20-01-2025 22:23 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seimar
Fe2O3 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:22:
Ik heb hier de vloer met een koudbeitel schoongehakt .,.. kut klus, maar wilde niet egaline gebruiken ivm de extra hoogte. Daarna daar gewoon overheen getegeld.

Op de knietjes zitten, en met https://www.karwei.nl/ass...-plat-250x23-mm/p/B113383 tegen de lijmresten zetten en erop slaan met https://www.karwei.nl/ass...moker-1000-gram/p/B113244 en helaas te vaak op mn duim gewrichten ... misslaan :/

Daarna zal jij met een diamant schuur oplossing de boel zo vlak mogelijk moeten maken. En dan met nivellerende ondervloeren werken.

Edit: Een diamanten schuurschijf/blad etc... Kan met elk schuur ding. Van heel groot roterend tot gewoon handdingen.

En het erafslaan niet zonder oogbescherming doen.
Bedankt voor al jullie adviezen! We gaan eerst de laatste tegels verwijderen, dan de lijmresten schuren. Dan inderdaad de verschillen opvangen met de ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:33

Wish

ingwell

Seimar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Wat bedoel je met nivelleren?
Met nivelleren bedoel ik: het gelijk en egaal maken met bijvoorbeeld egaline - maar ik lees dat je bang bent dat het door de tegels heen verdwijnt. Snap ik wel. Dan maar schuren.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:48

Fe2O3

Ja das roest

Seimar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:26:
[...]

Bedankt voor al jullie adviezen! We gaan eerst de laatste tegels verwijderen, dan de lijmresten schuren. Dan inderdaad de verschillen opvangen met de ondervloer.
Als je de hoogte nu kan opvangen met een nivellerende ondervloer zou ik niks schuren overigens; de hoogte hoeft er alleen af als het een probleem geeft. Die lijmlaag zelf zal een mm of 5 zijn en al super vlak.

Dum de dum

Pagina: 1