Hoi! Ik ben op dit moment in een 'interessante' situatie terechtgekomen en ik was benieuwd of wat ik denk ook de realiteit is.
In oktober 2022 heb ik een abonnement met toestel afgesloten bij mijn mobiele provider. Deze had toen de promotie dat je bij het kopen van de Google Pixel 7 Pro ‘gratis’ de Google Pixel Buds Pro (twv €199) kreeg. Dit heb ik gedaan, en na een hele rits aan leveringsproblemen (en een slechte ervaring met de klantenservice) zijn de buds uiteindelijk op 14 januari 2023 geleverd.
Afgelopen december begonnen er zich problemen voor te doen met de linker bud. Er kwam een hoorbare buzz uit als er geen muziek aanstond, en als noise cancelling aanstond dan had dit soms een hele negatieve invloed op de geluidskwaliteit - het geluid klinkt schel en scherp. Niet heel erg fijn.
Maar ik dacht, ik zit nog binnen de twee jaar sinds levering, dus dit zou redelijk simpele, recht-toe-recht-aan, garantiekwestie moeten zijn waar ik hopelijk niet hoef te beginnen over conformiteit, want dan gok ik dat de mensen bij de klantenservice het niet meer kunnen volgen. Helaas was dat wishful thinking… Dus hieronder een korte tijdlijn:
Nog wat andere feiten om voor jullie verder een beter beeld van het gehele plaatje te kunnen schetsen:
In oktober 2022 heb ik een abonnement met toestel afgesloten bij mijn mobiele provider. Deze had toen de promotie dat je bij het kopen van de Google Pixel 7 Pro ‘gratis’ de Google Pixel Buds Pro (twv €199) kreeg. Dit heb ik gedaan, en na een hele rits aan leveringsproblemen (en een slechte ervaring met de klantenservice) zijn de buds uiteindelijk op 14 januari 2023 geleverd.
Afgelopen december begonnen er zich problemen voor te doen met de linker bud. Er kwam een hoorbare buzz uit als er geen muziek aanstond, en als noise cancelling aanstond dan had dit soms een hele negatieve invloed op de geluidskwaliteit - het geluid klinkt schel en scherp. Niet heel erg fijn.
Maar ik dacht, ik zit nog binnen de twee jaar sinds levering, dus dit zou redelijk simpele, recht-toe-recht-aan, garantiekwestie moeten zijn waar ik hopelijk niet hoef te beginnen over conformiteit, want dan gok ik dat de mensen bij de klantenservice het niet meer kunnen volgen. Helaas was dat wishful thinking… Dus hieronder een korte tijdlijn:
- 14 januari 2023: Google Pixel Buds Pro in ontvangst genomen
- Mid-december 2024: Probleem met linker bud begint op te vallen
- 27 december 2024:
- Eerst heb ik geprobeerd de buds online aan te melden voor reparatie/garantie, maar in hun portaal stonden de buds niet als optie.
- Na contact opgenomen te hebben met de klantenservice werd me verteld dat ik ze bij een nabije winkel kon inleveren, die zouden het vervolgens opsturen voor garantie. Dit heb ik gedaan
- 11 januari 2025: Tussen 27 december en nu veel verwarrende informatie (die met zichzelf conflicteert) ontvangen. Lang verhaal kort, de reparateur die provider gebruikt werkt niet met buds. Deze exercitie was dus voor niets, en de reparateur zei in hun e-mail dat “de shop moet zorgen voor een oplossing”.
- Pixel buds op deze dag weer opgehaald bij de winkel, die zelf ook niet wist wat ze ermee aan moesten. Ze zouden het hoofdkantoor mailen en bij me terugkomen. Uiteraard heb ik hier niks meer van gehoord.
- Omdat ik na eerdere ervaring de bui al zag hangen zelf ook contact opgezocht met de klantenservice, deze hebben een case voor me aangemaakt bij de ‘repair’ afdeling en die zou in 2 werkdagen opgepakt worden.
- 17 januari: Ik heb ze weer gebeld omdat ik nog niks had gehoord. De medewerker zag dat de vorige case incorrect aangemaakt was, en enkele dagen later is deze zonder terugkoppeling gesloten. De medewerker heeft een nieuwe case aangemaakt.
- Vandaag, 20 januari: Ik heb antwoord ontvangen over de aangemaakte case. Het volledige antwoord heb ik hieronder in quotes gezet, maar de strekking is dat er volgens hen 2 jaar garantie op de buds zitten, en dat deze volgens hen nu verstreken is. Hiermee was de case gesloten.
- Hierover was ik enigszins verbaasd, want volgens mij is de periode van 14 januari 2023 (buds ontvangen) tot 27 december 2024 (buds aangemeld bij provider voor reparatie/garantie) toch echt minder dan 2 jaar? Ik heb dit ook teruggemaild met de vraag om de case te heropenen.
- Ondertussen had ik ook contact met de klantenservice aan de telefoon, en dat was op zijn zachtst gezegd frustrerend. Na het overleggen met haar teamleiders kwamen ze tot de volgende conclusies:
In hun systeem staat dat de buds maar 6 maanden garantie hebben. Dit is volgens de mevrouw aan de telefoon een fout, ook vanwege de eerdere mail die 2 jaar zegt. Maar omdat “system says no” kunnen ze niks voor me doen, en moet ik maar naar de fabrikant.
Nu ben ik door de gang van zaken op zijn minst licht geïrriteerd, maar wat ik me afvroeg is: hoe zit het in dit soort gevallen met ‘cadeau’ producten? Ik heb ondertussen een wat uitgebreidere e-mail naar ze gestuurd, en deze e-mail ook gedeeld op hun ‘community forum’. Maar voor ik me nog harder vastbijt hoor ik graag of mijn gedachte gang goed isEmail van provider van 20 januari waarmee de case werd gesloten
Hallo {Kakaisan},
Via onze klantenservice hebben wij een verzoek binnengekregen in verband met de reparatie met als kenmerk, {kenmerk}.
Wij hebben je verzoek met als kenmerk casenummer {casenummer} afgerond.
Ik heb meer info opgevraagd met betrekking tot de garantievoorwaarden.
Hieruit blijkt dat de garantie op de accessoires die los zijn aangeschaft via {provider} Shop (destijds {provider}) of via accessoires.www.{provider}.nl hebben een garantietermijn van 2 jaar.
Helaas is de garantie verstreken van de Google Pixel Buds Pro met serie nummer {serienummer}.
Hopelijk dat ik je voldoende heb geïnformeerd.
Nog wat andere feiten om voor jullie verder een beter beeld van het gehele plaatje te kunnen schetsen:
- De koop is gedaan in Nederland, en ik heb de koop gedaan als consument
- De aanbieding was heel specifiek van de provider, in samenwerking met Google. Aanmelden voor de actie ging bijvoorbeeld niet via de fabrikant, maar via de provider zelf.
- Alle communicatie over de actie werd ook gedaan uit naam van de provider, niet uit naam van de fabrikant
- De voorwaarden voor de actie stonden ooit online op de website van de provider, maar zijn nu niet meer te vinden.
- De voorwaarden zijn verder ook nooit naar mij verstuurd als klant, niet fysiek noch digitaal. Ik kan dus ook nergens terugvinden wat hun voorwaarden voor ‘garantie’ is, en of dat überhaupt toepasselijk is.