Wat zijn de rechten van de niet-demonstrant?

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Mijn vraag

Vanmorgen zag ik een filmpje van demonstranten in een supermarkt die mensen tegenhielden bij de vlees afdeling. Dit triggerde een oude vraag die ik heb:

Sinds de verschillende snelwegprotesten in het verleden van onder andere de politie, boeren en XR vraag ik me al een tijdje af; In hoeverre mag een demonstrant in de publieke of private ruimte een niet-demonstrant tegenhouden of blokkeren?

Ik begrijp dat het demonstratierecht een grondrecht is en dat enige overlast daarvoor is toegestaan. De demonstrant mag echter niet zomaar alles doen (zoals mensen in gevaar brengen).

Maar wat zijn nou de rechten van diegene die overlast ervaren?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Zoeken via zoekmachine
- Zoeken op dit forum

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.mensenrechten...eningsuiting/demonstratie ?

Oftewel; als je last hebt, heb je pech (heel erg). Sowieso in een private ruimte mag niet gedemonstreerd worden: https://demonstratierecht...school-of-bij-een-woning/ (als de eigenaar dat niet goed vindt)

Simpel gezegd: in openbare ruimte "met zijn allen" de politie bellen als je vindt dat het publiek in gevaar wordt gebracht door de demonstrant. In private ruimte politie inlichten en daarna (alvast) zelf over gaan tot burger-arrestatie. Los van demonstreren; zowel in publieke als private ruimte zie je wel vaker burger-arrestaties (zoals supermarkt-medewerkers die een verdachte in bedwang houden).

Volgens mij is het niet helderder dan dat.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 20-01-2025 16:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:52

odan

The dark side is within all!

*knip* suggesties tot geweldpleging zijn hier niet welkom.

[ Voor 77% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2025 16:18 ]

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 00:42
Hahaha, een burgerarrest :') Je mag voorkomen dat iemand wegloopt. That's it, en dat doet de demonstrant zelf al.

https://www.politie.nl/in...-verdachte-aanhouden.html
Voor een geweldsmisdrijf mag je dan weer wel een burgerarrest uitvoeren (y)

[ Voor 62% gewijzigd door Orion84 op 20-01-2025 16:22 . Reden: quote van gewijzigde reactie weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit is meer een onderwerp voor Actualiteit, wetenschap en maatschappij

@peer1979 helaas kan jij daar nog niet in posten en aangezien Algemene Zaken geen ideale plek is voor dit onderwerp doe ik dit topic dus op slot. Daarnaast was iets meer eigen inzet ook wel welkom geweest. Goed dat je al gezocht hebt, maar wat heb je dan al gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2025 10:04 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Dit topic is gesloten.