Oorzaak tocht tussen verdiepingsvloer achterhalen/oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Ik woon in een jaren '30 rijtjeshuis en we hebben de afgelopen jaren veel gedaan om te isoleren: spouw, zolder, kruipruimte en de meeste beglazing is vervangen. Echter, tussen de begane grond en de eerste verdieping tocht het heel erg. Er komt een behoorlijke trek uit de kieren van de vloer op de eerste verdieping.

Ik heb een klein deel uit de houten verdiepingsvloer gehaald, maar dit is te klein om alles te kunnen zien. Wel merkte ik op dat er echt een stevige wind waait in deze verdiepingsvloer. Het lijkt mij dat dit niet veroorzaakt kan worden door kleine kieren in het metselwerk of de kozijnen. Daar tocht het veel te hard voor, het is echt een stevige trek. Visueel zie ik aan de buitenkant geen grote kieren en naden in de muren of bij de kozijnen.

Ik ben uiteraard erg benieuwd waar dit vandaan komt en hoe ik het kan verhelpen. De eerste etage wordt er erg koud door. Mijn vermoeden is nu dat het wordt veroorzaakt door de schoorsteenkanelen (aan beide kanten van het huis). Is dit een bekende bron van tocht, of hebben jullie andere ideeën? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een camera inspectie van de schoorsteenkanalen. Dit vermoeden wordt versterkt door het feit dat er etensgeuren van de buurman schuin onder te ruiken zijn op de betreffende verdieping.

De laatste oplossing zou zijn om de volledige verdiepingsvloer eruit te halen en te isoleren, maar dit is natuurlijk erg ingrijpend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Ik zou rook spuiten in de mogelijke oorzaken zoals ventilatieroosters, schoorsteen toevoeren en afzuigingen. Als het zo hard tocht als jij zegt zou je het daarmee al moeten kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Schoorsteenkanalen kan eigenlijk niet. Die horen van onder naar boven gesloten te zijn.
Tenzij ze niet meer in gebruik zijn en er aan geknutseld is bij vorige verbouwingen.
Het kan dus zijn dat op de benedenverdieping de schoorsteen met mantel en al is weggehaald en dat achter het plafond nog een opening is gelaten.
Maar als die niet meer in gebruik is kan je ook op dak de schoorsteen dichtmaken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
JukeboxBill schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:10:
Schoorsteenkanalen kan eigenlijk niet. Die horen van onder naar boven gesloten te zijn.
Tenzij ze niet meer in gebruik zijn en er aan geknutseld is bij vorige verbouwingen.
Het kan dus zijn dat op de benedenverdieping de schoorsteen met mantel en al is weggehaald en dat achter het plafond nog een opening is gelaten.
Maar als die niet meer in gebruik is kan je ook op dak de schoorsteen dichtmaken.
Geknutsel ben ik helaas vaker tegengekomen in dit huis, veroorzaakt door de vorige bewoner. Het is zo dat er in deze hoek vroeger een keuken zat. Die is weggehaald, en daarmee ook het schoorsteenkanaal op de begane grond. Op de 1e is hier niets aan gedaan en later is bij een verbouwing een gat in het schoorsteenkanaal geboord om mechanische ventilatie op aan te sluiten.
Als ik jouw reactie lees, zou het kunnen dat bij het weghalen van het schoorsteenkanaal op de 1e, dit niet goed gesloten is.

Om een rooktest te doen kan ik het beste iemand inhuren toch? Of is dit zelf te doen voor een leek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als er een sterk vermoeden is dat het door de schoorsteen komt dan is dat ook te testen door de schoorsteen tijdelijk af te dekken op het dak.
Een camera in de schoorsteen laten zakken vanaf het dak zal meer duidelijk maken dan een rooktest.
Ja kan dan ook zien wat er aan de hand is.

Wil je niet gelijk het dak op dan kan je ook vlak bij de schoorsteen een (deel van een) plank weghalen op de verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Uit de spouw? daar liggen je vloerbalken op de binnenmuur, veel kleine beetjes tocht maken samen flinke wind.
Als je de schoorsteen verdenkt, klim op het dak en trek een stuk zeil om je schoorsteen en tape dat vast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
No Hands schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:18:
Uit de spouw? daar liggen je vloerbalken op de binnenmuur, veel kleine beetjes tocht maken samen flinke wind.
Als je de schoorsteen verdenkt, klim op het dak en trek een stuk zeil om je schoorsteen en tape dat vast.
Met een geïsoleerde spouw zou dat toch niet moeten kunnen, of denk ik verkeerd? Spouw is in 2019 geïsoleerd met minerale glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou ook denken vanuit de spouw of een balkon. Spouw kan kan zijn die in de voor/achter gevels maar ook de spouw tussen de woningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 20-01-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:25
Toen bouwde men nog met de gedachte dat een huis moet doorwaaien.

Er werd alleen gestookt in de keuken en/of woonkamer.

Zelf heb ik ook een woning uit die tijd.
De spouw als je die hebt kan lucht makkelijk van de ene plek naar de andere plek brengen.

Waar de vloerbalken liggen kunnen de gaten te ruim zijn.
Bij ons was er tussen de balken niet gemetseld.
Dan heb je dus een enorm tochtgat tussen plafond en verdiepingsvloer.

Onze dakgoot hangt aan houten balkjes die ingemetseld zijn, ook hier zaten hier en daar kieren.
Ook kon je door het dakbeschot heen kijken.

Je kan als je de plafonds eruit hebt liggen alle kieren dicht purren. En dan isolatie aanbrengen in de plafonds.

Iets minder ingrijpend is gaten zagen en vol laten spuiten met cellulose, waarna je de gaten weer dichtmaakt.

Spouwmuren isoleren doet ook veel, maar dat zou ik doen in een droge periode, en dan achteraf voegwerk laten vervangen/opknappen en impregneren van de gevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
Sethro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:40:
Ik zou ook denken vanuit de spouw of een balkon. Spouw kan kan zijn die in de voor/achter gevels maar ook de spouw tussen de woningen.
Er is inderdaad een balkon aanwezig bovenop de oorspronkelijke uitbouw op de begane grond.
Indien het de spouw is uit de tussenwoningen, is hier dan iets tegen te doen, of kom je al snel op het isoleren van de gehele verdiepingsvloer? De spouwmuur van de gevels is geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Blue-Bird op 20-01-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Vloer inzagen langs de gevel, vloer weghalen, alle gaten dichtmaken, vloer weer terug. 1 keer een heel zure appel maar daarna voor altijd grote blij.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Blue-Bird schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Er is inderdaad een balkon aanwezig bovenop de oorspronkelijke uitbouw op de begane grond.
Indien het de spouw is uit de tussenwoningen, is hier dan iets tegen te doen, of kom je al snel op het isoleren van de gehele verdiepingsvloer? De spouwmuur van de gevels is geïsoleerd.
Die spouw is vaak open aan de bovenkant. Als je dat dicht maakt ben je van grootste gedeelte af.

Weet je eigenlijk in welke richting de vloerbalken lopen? Daar waar die in de muur zitten zou ik beginnen met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
Sethro schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Die spouw is vaak open aan de bovenkant. Als je dat dicht maakt ben je van grootste gedeelte af.

Weet je eigenlijk in welke richting de vloerbalken lopen? Daar waar die in de muur zitten zou ik beginnen met zoeken.
De vloerbalken lopen over de breedte, dus evenwijdig met de gevel. Als ik jullie goed begrijp zit er ook tussen de huizen een spouw waar de grootste kans is dat daar de lucht uit komt?
De spouwmuur van de gevels loopt tot halverwege de 2e etage dus daar zou ik niet zo snel tocht van verwachten tussen begane grond en eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Blue-Bird schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:06:
[...]

De vloerbalken lopen over de breedte, dus evenwijdig met de gevel. Als ik jullie goed begrijp zit er ook tussen de huizen een spouw waar de grootste kans is dat daar de lucht uit komt?
De spouwmuur van de gevels loopt tot halverwege de 2e etage dus daar zou ik niet zo snel tocht van verwachten tussen begane grond en eerste verdieping.
Ja dat en dus eventueel een balkon of uitbouw. Die gaan doorgaans ook door de gevel tot in of door de draagmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Blue-Bird schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:06:
[...]

Het was niet gebruikelijk om tussen woningscheidende muren een spouw te hebben.
Nu nog niet, anders zouden er niet zo veel klachten zijn over burengeluid.

Zou mij toch eerst eens concentreren op die schoorsteen, als ik de situatie goed heb begrepen.

Pagina: 1