Mn vrouw heeft rijbewijs - schuiven met verzekeringen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Mijn vrouw heeft kort geleden haar rijbewijs gehaald. We hebben twee voertuigen:

2013 Toyota Prius plugin: WA beperkt casco verzekerd, + wat modules rechtsbijstand en inzittendenverzekering
2020 Renault Twizy: WA beperkt casco (was maar nauwelijks duur dan kaal WA)

Ik heb al lang mijn rijbewijs, en maximum schadevrije jaren. Beide voertuigen staan nu op mijn naam.

Nadenkende over de toekomst denk ik dat het een goed idee zou zijn dat mijn vrouw ook schadevrije jaren gaat opbouwen. Wat ik ik wegval oid. Mijn idee is om de verzekering van Twizy op haar naam te zetten. Daar gaan we dan meer voor betalen, maar omdat dat in absolute zin niet veel kost, is dat een voordelige manier om schadevrije jaren op te bouwen.

Ik snap dat ik voor details en een berekening even moet bellen met de Univé, maar als ik ze eenmaal gebeld heb weten ze dat er een beginnend chauffeur in dit huishouden is, en dan kan ik niet meer terug. Daarom als eerste hier even de vraag: is er in principe iets aan te merken op bovenstaand plan?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 17:29

Releases

Ja maar!

De auto die ze het meeste gaat gebruiken op haar naam zetten, en op haar naam verzekeren.
Dat is wel zo eerlijk als je de boel niet wilt flessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lijkt mij een prima plan, en zeker als ze de regelmatige berijder is van de Twizy is daar niks op aan te merken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:19
Bij veel autoverzekeringen gaan de schadevrije jaren gewoon over op je partner bij overlijden. Bijvoorbeeld:
Heb je schadevrije jaren opgebouwd en kom je te overlijden? Dan kunnen je schadevrije jaren overgedragen worden aan je inwonende partner. Je partner moet dan wel een geldig rijbewijs hebben.
Bij een echtscheiding of een ontbinding van het geregistreerd partnerschap kunnen je schadevrije jaren verdeeld worden. Je bepaalt zelf hoe je schadevrije jaren verdeeld moeten worden.
Ik zie in de voorwaarden van jouw verzekeraar Univé overigens niet zo'n clausule, dus ik zou contact met ze opnemen, misschien hanteren ze wel gewoon een dergelijke regeling. Zie reactie hieronder

Let wel: Als je twee autos hebt en de verzekeraar kan bij schade aantonen dat jouw vrouw de hoofdbestuurder is van de auto heb je wel een probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door HallonRubus op 20-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18-09 17:00
Hoe oud is je vrouw? Want beginnend bestuurder maakt verzekeringstechnisch niks uit, laat haar gewoon aantekenen als regelmatige bestuurder op de 2e auto. Als het qua leeftijd zou kunnen dat ze het aantal schadevrije jaren heeft, dan is het geen probleem.

Daarnaast is overdracht na overlijden/scheiden ook makkelijker geworden:

https://www.verzekeraars....erlijden-en-echtscheiding
HallonRubus schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:06:
Bij veel autoverzekeringen gaan de schadevrije jaren gewoon over op je partner bij overlijden. Bijvoorbeeld:
Let wel: Als je twee autos hebt en de verzekeraar kan bij schade aantonen dat jouw vrouw de hoofdbestuurder is van de auto heb je wel een probleem.
Bij partners onderling is dat geen probleem. Is voornamelijk als het ineens een kind is i.p.v de ouder.

[ Voor 33% gewijzigd door vuurtjih op 20-01-2025 14:09 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ah, ze rijdt nooit in de Twizy ("In dat gekke ding ga ik niet rijden hoor!" :P ), en de Prius is denk ik 70/30 mijn vrouw/ik.

OK, ik wist niet dat er ook op wordt gelet wie het meest in de voertuigen rijdt. Dan moeten we dit maar niet doen denk ik. Ik wist ook niet dat er bij overlijden meestal een clausule is dat schadevrij jaren na overlijden overgaan op de partner.

Maar wat als ik niet dood ga* maar mijn rijbewijs verlies oid :S

* jaja uiteindelijk wel natuurlijk ;)
43 en ze heeft haar rijbewijs in één keer gehaald! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 20-01-2025 14:22 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
JeroenH schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
Ah, ze rijdt nooit in de Twizy ("In dat gekke ding ga ik niet rijden hoor!" :P ), en de Prius is denk ik 70/30 mijn vrouw/ik.

OK, ik wist niet dat er ook op wordt gelet wie het meest in de voertuigen rijdt. Dan moeten we dit maar niet doen denk ik. Ik wist ook niet dat er bij overlijden meestal een clausule is dat schadevrij jaren na overlijden overgaan op de partner.

Maar wat als ik niet dood ga* maar mijn rijbewijs verlies oid :S

* jaja uiteindelijk wel natuurlijk ;)

[...]

43
Je zal trouwens op de 2e auto niet hetzelfde aantal schadevrije jaren hebben (is per auto namelijk), wellicht wel de korting. Ik zou je vrouw gewoon laten aantekenen op de Twizy, al is het maar voor de vorm. Maakt ook niet uit op welke naam deze staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Ik heb beide auto's op mijn naam staan, maar bij de auto die mijn vrouw 90% van de tijd rijdt is zij wel aangemerkt als de regelmatige bestuurder. Bij het berekenen van de premie werd daar dacht ik ook rekening mee gehouden en ik neem aan (!) dat zij dus ook apart de schadevrije jaren opbouwt. Maar dat moet ik eens navragen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

vuurtjih schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Je zal trouwens op de 2e auto niet hetzelfde aantal schadevrije jaren hebben (is per auto namelijk)
offtopic:
Is dat wel zo? Ik ken niet anders dan dat schadevrije jaren persoonsgebonden zijn.

@JeroenH Zoek ook even uit of er toevallig een twee(de)autoregeling is bij je huidige verzekeraar(s), dat is wellicht perfect voor jullie situatie. Aan de andere kant weet ik dan weer niet hoe dat precies zit qua opbouwen van schadevrije jaren..

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 20-01-2025 14:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
D4NG3R schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
[...]

offtopic:
Is dat wel zo? Ik ken niet anders dan dat schadevrije jaren persoonsgebonden zijn.

@JeroenH Zoek ook even uit of er toevallig een twee(de)autoregeling is bij je huidige verzekeraar(s), dat is wellicht perfect voor jullie situatie. Aan de andere kant weet ik dan weer niet hoe dat precies zit qua opbouwen van schadevrije jaren..
Ja en nee. Het is persoonsgebonden maar ook auto gebonden (als in, je kan ze maar op 1 auto/motor/scooter tegelijk inzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Je kan ook de schadevrije jaren van 1 van de auto’s over zetten naar je vrouw.

Zo heb ik het onlangs ook gedaan, ik heb 2 auto’s waarvan 1 met 25jr schadevrije jaren en eentje met 13.
Die van 13 heb ik op de naam van mijn vriendin gezet incl de schadevrije jaren.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, het lijkt er dus op dat verschillende verzekeringsmaatschappijen dit op verschillende manieren regelen. Ik zal de polis er eens op nalezen mbt de schadevrije jaren en hoe het zit met het belang van "hoofdbestuurder" of "regelmatige bestuurder". Vervolgens overwegen of ik de Univé bel of niet.

Bedankt voor de input allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bij Interpolis heeft mijn vrouw mee kunnen liften op mijn schade vrije jaren terwijl zij er nog geen in bezit had. Auto 1 van mij, op mijn naam volledige schade vrije jaren, auto 2 op haar naam, 0 opgebouwde jaren, toch korting van mij over dit voertuig gehad. Precieze aantal jaren weet ik niet, is alweer even geleden.
Ondertussen heeft zij zelf ook maximaal aantal jaren opgebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door plaspvd op 20-01-2025 18:15 ]

Pagina: 1