vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Log even in op de site van je hypotheekverstrekker. De meeste hebben ook een rekenmodule wat de impact is van een aflossing met specifieke bedragen op de verschillende leningdelen.
Afhankelijk van de rente en overige bepalingen zou dit gewoon moeten kunnen. Neem voor de zekerheid contact op met je hypotheekverstrekker, dan weet je het meteen.
Beide zijn annuiteit
[ Voor 6% gewijzigd door bonzz.netninja op 20-01-2025 14:04 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Dat kan niet zomaar.bonzz.netninja schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:54:
Ik zit al een tijdje te zoeken maar kom er niet helemaal uit. Ik heb 2 leningdelen met verschillende percentages. In het maandbedrag wat ik betaal zou ik natuurlijk het liefste het duurste deel eerst aflossen en dan het goedkopere deel.
Kan ik dat verdelen of werkt het niet zo? Kan mij wel voorstellen van niet, want daarmee verander ik de voorwaarden van het eerste goedkopere deel...ofzo?
Er is wat onduidelijkheid in de comments hierboven, dat komt omdat er een verschil zit tussen standaard aflossen met een annuïteitenhypotheek en extra aflossen.
Bij extra aflossen mag je kiezen in welk leningdeel je dat doet. Je maandbedrag gaat omlaag omdat je extra hebt afgelost en omdat je geen rente meer hoeft te betalen over het deel dat is afgelost.
Maar je kunt niet op een deel minder gaan aflossen en bij een ander leningdeel extra gaan aflossen. Je kunt niet zomaar minder gaan aflossen. Wat dat betreft zou je ieder leningdeel als een losse hypotheek kunnen zien, als je dat wilt aanpassen zul je moeten oversluiten of rentemiddeling moeten toepassen. Beide zijn nu met een wat hogere rente hoogstwaarschijnlijk niet interessant.
Kortom, je kunt alleen nog extra aflossen. Het is niet mogelijk om zelf te spelen met de bedragen die je aflost op de bestaande leningdelen.
Ah top, dat dacht ik al. En ik vermoedde ook al dat veel mensen niet helemaal goed begrepen dat dit niet over extra aflossen ging.Zenomyscus schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Dat kan niet zomaar.
Er is wat onduidelijkheid in de comments hierboven, dat komt omdat er een verschil zit tussen standaard aflossen met een annuïteitenhypotheek en extra aflossen.
Bij extra aflossen mag je kiezen in welk leningdeel je dat doet. Je maandbedrag gaat omlaag omdat je extra hebt afgelost en omdat je geen rente meer hoeft te betalen over het deel dat is afgelost.
Maar je kunt niet op een deel minder gaan aflossen en bij een ander leningdeel extra gaan aflossen. Je kunt niet zomaar minder gaan aflossen. Wat dat betreft zou je ieder leningdeel als een losse hypotheek kunnen zien, als je dat wilt aanpassen zul je moeten oversluiten of rentemiddeling moeten toepassen. Beide zijn nu met een wat hogere rente hoogstwaarschijnlijk niet interessant.
Kortom, je kunt alleen nog extra aflossen. Het is niet mogelijk om zelf te spelen met de bedragen die je aflost op de bestaande leningdelen.
je kunt bij het deel dat een duurdere rente heeft extra aflossen (boetevrij tot maximaal de extra aflossing die de kredietverstrekker daarvoor toestaat)... maar je kunt er vermoedelijk niet voor kiezen _niets_ af te lossen op het ene deel en het aflosbedrag dat je van de ene hypotheek uitspaart, aflossen op het andere deelbonzz.netninja schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:54:
Ik zit al een tijdje te zoeken maar kom er niet helemaal uit. Ik heb 2 leningdelen met verschillende percentages. In het maandbedrag wat ik betaal zou ik natuurlijk het liefste het duurste deel eerst aflossen en dan het goedkopere deel.
Kan ik dat verdelen of werkt het niet zo? Kan mij wel voorstellen van niet, want daarmee verander ik de voorwaarden van het eerste goedkopere deel...ofzo?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Klopt. Als het een inlossende leningvorm is (annuitair of lineair), dan zit je vast aan je afgesproken inlossing op elk leningdeel afzonderlijk. Fiscaal is het ook niet zomaar toegestaan om een annuitaire/lineaire lening tijdelijk om te zetten naar aflossingsvrij.RM-rf schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:18:
[...]
je kunt bij het deel dat een duurdere rente heeft extra aflossen (boetevrij tot maximaal de extra aflossing die de kredietverstrekker daarvoor toestaat)... maar je kunt er vermoedelijk niet voor kiezen _niets_ af te lossen op het ene deel en het aflosbedrag dat je van de ene hypotheek uitspaart, aflossen op het andere deel
Wel kun je extra inlossen op een specifiek leningdeel.
1 keer verhuist, 1 keer verbouwd. 1 keer rente opengebroken, 1 keer uit mekaar gegaan in eerste woning.
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3