Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-05 14:23
Jaaaaren geleden vertelde een kameraad van mij dat hij buiten de cao verdiende. Met andere woorden: Hij kreeg meer salaris dan zijn cao-schaal zou toelaten. Dit heeft mij tot op de dag van vandaag geïntrigeerd. Hoewel ik nog niet aan het maximale van mijn schaal zit, voorzie ik dat dat wel tussen drie tot vijf jaar gaat gebeuren. Ik vraag mij dan ook af: Ik ben niet een persoon die x aantal jaar 'vast' wil blijven op een bepaald salaris. Ik wil graag perspectief houden dat er altijd nog iets meer mogelijk is. Het idee dat je salaris ooit ophoudt met groeien en dat je dan maar 20 of zelfs langer vast blijft op dat salaris vind ik bekrompen.

Zijn er hier mensen die dergelijke ervaringen hebben met het maximale van hun salarisschaal en toch nog een extra toelage erbij kregen als een soort van verhoging van hun salaris? Het lijkt mij bar lastig om dit voor elkaar te krijgen voor eigenlijk nog steeds hetzelfde werk (dus zonder dat je functie echt anders wordt).

Bovenstaande er vanuit gaande dat er geen promotie naar een hogere functie wordt geambieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Mijn ervaring is inderdaad dat het heel erg lastig is, en het houdt ook een keer op. Anders verdien je over 20 jaar meer dan de baas van je baas?

Ik heb ooit jaarlijks een bonus uitgekeerd gekregen, omdat ik niet in de hogere schaal mocht komen, maar dit wel gecompenseerd werd door de bonus.

Om hogerop qua salaris te komen ontkom je niet echt aan jobhoppen, dat is nog steeds de snelste manier om meer te willen/kunnen verdienen.

Als ik niet was gaan jobhoppen, zou ik nu minstens 1000 euro per maand minder verdienen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lelletje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:52:
Om hogerop qua salaris te komen ontkom je niet echt aan jobhoppen, dat is nog steeds de snelste manier om meer te willen/kunnen verdienen.
Zo lang je daarbij hetzelfde werk blijft doen, en binnen de context van de vraag van dit topic, dus binnen dezelfde CAO schaal blijft is het hoogstens een manier om sneller het maximum van die schaal te bereiken.

Echt hogerop komen in salaris doe je (zeker binnen een CAO gereguleerde omgeving) juist door een meer waardevolle / verantwoordelijke functie te nemen lijkt me.

Dat je na het bereiken van de max 20 jaar lang vastzit op hetzelfde salaris lijkt me trouwens ook niet kloppen. Die schalen an-sich worden toch ook eens in de zoveel tijd aangepast naar inflatie en dergelijke?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Orion84 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Dat je na het bereiken van de max 20 jaar lang vastzit op hetzelfde salaris lijkt me trouwens ook niet kloppen. Die schalen an-sich worden toch ook eens in de zoveel tijd aangepast naar inflatie en dergelijke?
Klopt enigszins alleen wil ik niet enkel meeliften op inflatiecorrecties maar ook daadwerklijk een paar procent er extra op vooruit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

LazyDozzle schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Klopt enigszins alleen wil ik niet enkel meeliften op inflatiecorrecties maar ook daadwerklijk een paar procent er extra op vooruit gaan.
Hoe realistisch is dat als je wel hetzelfde werk blijft doen? Maar goed, dat is eigenlijk een beetje off-topic natuurlijk. Het ging je om de vraag of het mogelijk is om buiten de CAO schaal om iemand extra te belonen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En dat ligt natuurlijk helemaal aan de CAO en de bedrijfstak. Bij ons zijn het gewoon standaard processen over hoe je doorgroeit zodra je buiten de CAO komt (wat maar een heel klein percentage gebeurd, veruit de meeste blijven gewoon in de CAO vallen, maar de processen zijn er). Op andere plaatsen is / was de enige optie jezelf als ZZP'er laten inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zionrage
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:29
Ik werk in HR bij een softwarebedrijf.

Wij hebben geen cao en ook geen salarisschalen, wat betekent dat er geen limieten zijn. Dit zie je vaak bij kleine tot middelgrote bedrijven zonder cao, die financieel (zeer) gezond zijn en waar vooral de mens het "kapitaal" is van het bedrijf.

Naarmate organisaties groeien (zoals bij ons nu het geval is), wordt het echter onvermijdelijk om meer structuur aan te brengen, waaronder het opzetten van salarisschalen en ranges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 14:27

greatgonzo

schit-te-rend!

Vroeger kregen we 3% erbij, structureel, tot einde salarissschaal. Beoordeling maakte hierbij niet uit.

Vervolgens wilde men dat men wat meer ging presteren voor het salaris, en werd je geïndexeerd op basis van je beoordeling. Voor de mensen die aan het einde loonschaal zaten, konden ze toch, voor dat jaar, éénmalig 1,5% erbij krijgen. Maar je bleef je vaste salaris houden, dus als je loonschaal tot 50K loopt, kreeg je éénmalig €750, maar blijft je salaris wel 50K.

Dus dit kan wel, als dit zo in de CAO staat.

inmiddels zijn ze terug bij af. Gewoon weer 3% en meer focus op inhoud werk dan keiharde KPI's. Het werkte ook streberigheid in de hand en de samenwerking in de teams was soms ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 15:00

Secsytime

Automagisch

Persoonlijke toeslagen zijn altijd een mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:36
Binnen de tuinzaadbedrijven CAO is het mogelijk een extra bonus te krijgen tijdens de winstuitkering. Wij hebben wel salaris schalen die buiten de CAO vallen maar die zijn dan ook hoger dan de hoogste schaal binnen CAO.

Echt structureel meer verdienen kan niet behalve van functie te veranderen.

Ik vind dat ergens ook heel normaal. Je voert een functie uit waarvoor je wordt betaald. Als jij ergens al 30 jaar zit in 1 functie waarom zou jij dan meer betaald moeten krijgen dan iemand die er 10 jaar zit? als je graag meer wilt verdienen zul je moeten jobhoppen of solliciteren op een hogere functie binnen hetzelfde bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:06
Ja het kan, maar het is organisatie en situatie afhankelijk. Ondanks dat je hetzelfde blijft doen qua functie kun je soms goede argumenten hebben om buiten de kaders te mogen treden.

Ik denk alleen wel van; moet je dit willen en zit je dan niet beperkt in je eigen bubbel te redeneren? Met als gevolg een soort van misplaatste ontevredenheid?

Ik zou de tevredenheid laten bepalen door je marktwaarde te bepalen. Als je gezien de markt nog steeds goed verdient, maakt het niet uit of je op een plafond zit of niet. Je verdient marktcomform en hebt het naar je zin in je functie.

Als laatste mijn mening: CAO heeft voordelen en nadelen en het past bij je of niet. Zo niet, dan moet je verkassen. Maar ga niet zeuren over de nadelen, you cant have it all ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
LazyDozzle schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:46:
Jaaaaren geleden vertelde een kameraad van mij dat hij buiten de cao verdiende. Met andere woorden: Hij kreeg meer salaris dan zijn cao-schaal zou toelaten. Dit heeft mij tot op de dag van vandaag geïntrigeerd. Hoewel ik nog niet aan het maximale van mijn schaal zit, voorzie ik dat dat wel tussen drie tot vijf jaar gaat gebeuren. Ik vraag mij dan ook af: Ik ben niet een persoon die x aantal jaar 'vast' wil blijven op een bepaald salaris. Ik wil graag perspectief houden dat er altijd nog iets meer mogelijk is. Het idee dat je salaris ooit ophoudt met groeien en dat je dan maar 20 of zelfs langer vast blijft op dat salaris vind ik bekrompen.

Zijn er hier mensen die dergelijke ervaringen hebben met het maximale van hun salarisschaal en toch nog een extra toelage erbij kregen als een soort van verhoging van hun salaris? Het lijkt mij bar lastig om dit voor elkaar te krijgen voor eigenlijk nog steeds hetzelfde werk (dus zonder dat je functie echt anders wordt).

Bovenstaande er vanuit gaande dat er geen promotie naar een hogere functie wordt geambieerd.
Anderszins vind ik het gegeven dat je in een CAO bij "gewoon je functie uitvoeren" elk jaar omhoog blijft gaan (anders dan inflatiecorrecties) bizar en is daar een grens aan stellen niet meer dan logisch. Ervaring is belangrijk, maar iemand die >10 jaar in exact dezelfde rol zit doet dat niet meer per definitie beter dan iemand die 10 jaar in die rol zit.

Zelf weleens boven de CAO ingeschaald en ook teamleden/collega's gehad, sommigen die zelfs meer verdienden per maand dan hun baas of zelfs de baas daarvan. Dat zie je met name in bepaalde rollen overigens, sales (door bonussen), finance-rollen met een zeer grote variabele component, principal consultants (die als "kennis-uithangbord" dienen voor je bedrijf), af en toe een verdwaalde Fortran programmeur (of andere oude technologie die extreem schaars/onvervangbaar is geworden) etc.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 20-01-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Buiten CAO functies zie je idd voornamelijk om mensen te kunnen accomoderen die je anders niet aan zou kunnen trekken. Er is bijvoorbeeld geen enkele topmanager die voor het hongerloontje dat ze de balkenendenorm noemen zijn bed uit komt ;)

Als je die mogelijkheid hebt kun je gewoon individuele afspraken maken als dat nodig is (geven en nemen meestal) en de juiste mensen binnen trekken, terwijl je ook het gros van je medewerkers ineens kunt accomoderen door ze onder een CAO te brengen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wololo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 21:02
In welke sector werkte die vriend?

Ik heb bij meerdere grote bedrijven gewerkt die een bedrijfs CAO hebben. (niet sector CAO)
Bij dergelijke bedrijven zie je dat met name mangement functies buiten de CAO vallen maar kan ook voor andere functies gelden.
Deze mensen hebben dan ook een Persoonlijke Arbeids Overeenkomst waarin staat dat deze niet onder de CAO valt.

Ook voor deze functies is een soort van salaris schaal, alleen meer onderhandelbaar.
die arbeidsovereenkomst hoeft niet altijd positief uit te pakken.
Je bent dan niet beschermt door de CAO (geen social plan) en kan zeker ook voordelen uit de CAO missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Wololo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:30:
In welke sector werkte die vriend?
Dat was/is in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, "vroegah". Ik heb ook ooit wel eens meer verdiend enkele maanden dan de max van mijn schaal. Allemaal "in goed vertrouwen" en beetje handjeklap met geld of goederen.

En ik weet dat sommige "zorgpraktijken" (tand / arts / fysio / etc) die wel een algemene / overkoepelende CAO hebben maar dat sommige medewerkers alsnog extra toeslagen / posten op hun loonstrook krijgen. Puur om de betreffende collega maar te behouden in het huidige klimaat van werk-aanbod.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-05 14:16
Ik werk al jarenlang bij hetzelfde bedrijf dat geen CAO of salarisschalen zijn, dus heb al een tijdje geen ervaring meer met CAO's. Ik ben momenteel wel in gesprek over een functie bij een bedrijf dat wel een CAO heeft. Ik heb die CAO doorgenomen en daarin stond dat het gaat om een minimum-CAO en het dus altijd mogelijk is om er in positieve zin van af te wijken. Dat zou natuurlijk ook altijd zo kunnen zijn, maar ik weet niet hoe standaard dat is.

[ Voor 4% gewijzigd door Vld1989 op 20-01-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is net welke definitie je hanteert bij 'buiten CAO' verdienen. Bij ons gaan de schalen tot ~190k per jaar, verdien je 'buiten CAO' dan is jouw functie dus niet ingedeeld binnen de CAO en is de gehele CAO niet van toepassing op jou. Doorgaans zie je dat bij het hogere management die dus (ruim) meer dan twee ton per jaar verdienen.

Wil je binnen de CAO groeien en zit je aan het einde van de salarisschaal dan zal je dus naar een functie toe moeten groeien uit een hogere salarisschaal. Dat lijkt mij ook de normale gang van zaken. En natuurlijk kunnen er extra's geregeld worden maar doorgaans is het doorgroeien naar een hogere schaal de juiste optie in je carrière.

Ik vind het dan ook gek dat je wel wilt groeien maar niet naar een hogere functie toe wilt werken. Waarom zou jij elk jaar een salarisverhoging krijgen terwijl je zelf stil staat in je carrière? Je doet het werk dat van je verwacht wordt en krijgt de beloning die daar bij hoort, waar zou je die extra verhoging voor verdienen?

[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 20-01-2025 16:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
Er zijn ook 2 soorten CAO's. een standaard en een minimum CAO. bij een standaard CAO mag je niet afwijken van de CAO en is het bij mijn weten ook niet toegestaan om (buiten voor bestuur) boven CAO te betalen.
Bij een minimum CAO mag je wel (ten gunste van de medewerker) afwijken van de CAO en is het prima mogelijk om max schaal x 1,5 te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-05 16:10
superkoex9 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:28:
Er zijn ook 2 soorten CAO's. een standaard en een minimum CAO. bij een standaard CAO mag je niet afwijken van de CAO en is het bij mijn weten ook niet toegestaan om (buiten voor bestuur) boven CAO te betalen.
Bij een minimum CAO mag je wel (ten gunste van de medewerker) afwijken van de CAO en is het prima mogelijk om max schaal x 1,5 te betalen.
Dit dus. Daarbij is het ook zo dat de meeste bedrijven in een minimum CAO vallen, al doet het woord standaard anders vermoeden. TS kan dit in zijn CAO terugvinden.

Wel blijft het principe van gelijke behandeling overeind, dus de mogelijk zou er voor al het personeel moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voeg mij nog een werkgever altijd afwijken van de CAO, zo lang het maar in het voordeel van de werknemer is. De CAO is een lijst met m minimale afspraken voor de sector, wil de werkgever je beter belonen, meer vrije dagen bieden etc. dan is dat tussen werkgever en werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zit in de Bouw en Infra CAO en verdien ook buiten de CAO salaristabellen (net als heel veel andere collega's).
Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat ik "gewoon" de CAO verhoging krijg en daarnaast nog een individuele verhoging waarvan ze zeggen dat ie afhankelijk is van mijn prestaties. Dat laatste trek ik enigszins in twijfel, omdat ik dan recht zou hebben gehad op een hogere vergoeding 8) :+

Uiteindelijk heeft iedere functie een max aan salaris zitten, dus ooit zal er een 'hold' komen op het individueel doorgroeien in salaris binnen mijn huidige functie. Echter zit ik nog niet in de max van ons functiehuis. Ik zou nog twee (mogelijk drie als ik het echt zou willen) functieschalen omhoog kunnen gaan als ik realistisch ben. Maar dan heb ik het wel over een langer meerjarenplan. Ook deze functies zitten (ver) boven de CAO salaristabellen en daar zit voor mij nog wel enkele duizenden euro's groeimogelijkheid in per maand.

Bij mijn vorige werkgever zat ik ook al boven de CAO salaristabellen. Daar hadden ze in het personeelshandboek opgenomen dat je vanaf een bepaalde functie (die viel ongeveer gelijk met de max CAO salaristabellen) een netto onkostenvergoeding kreeg, oplopend tot 650 euro netto per maand. Dit werd dan verkocht onder het mom dat je er representatief uit moest zien.

Mijn vrouw zit echter in het onderwijs en loopt dit jaar / volgend jaar tegen haar maximum schaal aan. Maar ook daar voorziet de CAO PO in, zo krijgt zij straks een maandelijkse bindingstoelage (ondanks deze vanuit de CAO per januari '25 vervalt) en een oktobertoelage.
Daarna zit je volgens de CAO inderdaad echt aan je max (als je de CAO leest, kunnen ze de bindingstoelage/oktobertoelage beter kunnen laten vervallen en een paar extra tredes toevoegen, dan heb je hetzelfde effect :X).
Mijn vrouw maakt zicht daar nu inderdaad al wel enigszins druk om, want die ziet het ook niet zitten om nog 30+ jaar die ze te gaan heeft, niet meer financieel te kunnen groeien behoudens CAO correcties. Hierdoor is ze toch al langzaam aan om zich heen aan het kijken, wat er buiten het onderwijs mogelijk is.
En dat is een breder probleem in het onderwijs, want na +/- 15 jaar voor de klas ben je uitgegroeid naar de max van de CAO (er van uitgaande dat je start in LB trede 1 en eindigt in LC trede 12). Een doorgroei naar LD of zelfs LE komt zelden voor, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Ik vind het dan ook gek dat je wel wilt groeien maar niet naar een hogere functie toe wilt werken. Waarom zou jij elk jaar een salarisverhoging krijgen terwijl je zelf stil staat in je carrière? Je doet het werk dat van je verwacht wordt en krijgt de beloning die daar bij hoort, waar zou je die extra verhoging voor verdienen?
Vaak groeien/promoveren mensen net een stapje te ver door dan waar ze geschikt voor zijn...
Als je weet wat je eigen grens is, is het prima om daarin te blijven zitten en te excelleren! Je wilt niet weten hoeveel collega's ik binnen mijn sector (bouw) van een super goede werkvoorbereider/projectcoördinator door heb zien groeien naar een ontzettend slechte projectleider... Ook veel collega's gesproken, die "spijt" hebben gehad van de hogere functie, maar wegens gezichtsverlies niet meer de stap terug durven te nemen. Die blijven dus aankloten op een functie, waar ze veel meer schade kunnen toebrengen dan dat ze er simpelweg een paar centen bij hadden gehad en je echt toppers had die precies wisten wat ze moesten doen en hoe ze het moesten doen.
De stap van voorbereiden / coördineren naar leidinggeven is er eentje waar vaak te makkelijk over wordt gedacht en waar je echt significant andere skills voor moet hebben.

Gelukkig zijn er ook tal van voorbeelden die ik ken, die wél op tijd zijn gestopt met doorgroeien (ondanks dat ze de kans hebben gekregen) en zijn blijven doen wat ze deden. Deze toppers verdienen als werkvoorbereider / projectcoördinator soms dan ook meer dan een ervaren projectleider d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:09
BastaRhymez schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:57:
Mijn vrouw maakt zicht daar nu inderdaad al wel enigszins druk om, want die ziet het ook niet zitten om nog 30+ jaar die ze te gaan heeft, niet meer financieel te kunnen groeien behoudens CAO correcties. Hierdoor is ze toch al langzaam aan om zich heen aan het kijken, wat er buiten het onderwijs mogelijk is.
En dat is een breder probleem in het onderwijs, want na +/- 15 jaar voor de klas ben je uitgegroeid naar de max van de CAO (er van uitgaande dat je start in LB trede 1 en eindigt in LC trede 12). Een doorgroei naar LD of zelfs LE komt zelden voor, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten.
Het is de vraag of dat erg is. Vaak kennen bedrijven ook wel een maximum bandbreedte voor een bepaalde functie. Het is de vraag of je elders echt beter kunt verdienen. Vaak zie je ook dat bedrijven de portemonnee trekken om iemand binnen te halen, maar daarna gaan pappen en nathouden met een paar procentjes. Daar heb je met een CAO minder last van. Met name de minder mondige personen.

In de categorie uitvoerend beroep is het volgens mij niet perse slecht gesteld met het lerarensalaris tegenwoordig. Je moet dan kijken naar een wat complexere baan met meer verantwoordelijkheden, maar dan kun je in het onderwijs ook nog groeien (bijv. locatiedirecteur).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
sypie schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:55:
Voeg mij nog een werkgever altijd afwijken van de CAO, zo lang het maar in het voordeel van de werknemer is. De CAO is een lijst met m minimale afspraken voor de sector, wil de werkgever je beter belonen, meer vrije dagen bieden etc. dan is dat tussen werkgever en werknemer.
Zoals eerder aangegeven is dit niet zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BastaRhymez schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:04:
Vaak groeien/promoveren mensen net een stapje te ver door dan waar ze geschikt voor zijn...
Wikipedia: Peterprincipe

En in 2010 werd een simulatie beloond met de alternative Nobel prijs (IgNobel), die liet zien dat random promoties vaak beter werken in hierarchische organisaties: https://improbable.com/ig/winners/#ig2010 (de Management prijs). Een van mijn "onderdanen" stuurde de suggestie gelijk door naar de directie :+
Als jij geen meerwaarde gaat leveren (verantwoordelijkheid, productiviteit etc), waarom zou je dan meer moeten gaan verdienen eh... krijgen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Jaaaaren geleden vertelde een kameraad van mij dat hij buiten de cao verdiende. Met andere woorden: Hij kreeg meer salaris dan zijn cao-schaal zou toelaten.
Weet je zeker dat hij meer salaris kreeg dan zijn cao-schaal zou toelaten of is dat je eigen interpretatie omdat jij toevallig onder een cao valt?
Mijn functie valt ook buiten de cao. Net als ongeveer 50% van de functies hier op kantoor. Simpelweg omdat de cao maar tot een bepaald niveau gaat. De rest van de functies valt dus buiten de cao. In de meeste functies verdien je meer dan wat je zou kunnen verdienen in de cao, maar dat is niet eens voor alle functies zo. Alle functies kennen een 'normaal' salaris (100%), en dat normale salaris wordt - net als bij de cao - periodiek geïndexeerd.
Verdien ik meer dan mijn schaal zou toelaten? Nee (nog lang niet).
In onze CAO is het overigens zelfs niet toegestaan om iemand méér te betalen dan wat er bij zijn functie hoort. Zelfs niet d.m.v. een eenmalige uitkering ofzo. Alleen wanneer iemand teruggaat in functie, of teruggaat in ploegendienst kan je (tijdelijk!) meer verdienen dan wat past bij je functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
smurfinmark schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:33:
[...]

Dit dus. Daarbij is het ook zo dat de meeste bedrijven in een minimum CAO vallen, al doet het woord standaard anders vermoeden. TS kan dit in zijn CAO terugvinden.

Wel blijft het principe van gelijke behandeling overeind, dus de mogelijk zou er voor al het personeel moeten bestaan.
Waar kan je precies achterhalen waar in een cao staat of het een minimum of standaardversie betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:14
Ik vind dit wel een interessante vraag.

Ik ben zelf namelijk nieuw in een organisatie, en meteen helemaal bovenin mijn schaal ingeschaald. Ik presteer goed, met aantoonbaar meer werkzaamheden die ik naast mijn functie oppak. Overigens vraagt de functie dat ook wel op dit moment, omdat we in een overgangsfase zitten naar een nieuw systeem, en mijn voorgangers de positie niet lang hebben bekleed. Daardoor komt er behalve de inhoudelijk know-how ook een stukje procesmatig inzicht bij kijken, dat niet iedereen mee brengt.

Nu zit ik dus in de vreemde situatie dat ik het naar m'n zin in m'n huidige functie, er nog veel werk ligt, en de werkgever meer dan tevreden is over mijn functioneren. Maar dat ik door het systeem van salarisschalen en CAO eigenlijk "gedwongen" wordt om iets anders te doen, hetzij binnen de organisatie of daar buiten.

Ben benieuwd welke mogelijkheden er zijn om dit op te lossen, want volgens mij heeft iedereen er profijt van als ik langer mijn huidige functie bekleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
LazyDozzle schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Waar kan je precies achterhalen waar in een cao staat of het een minimum of standaardversie betreft?
Onder welke CAO val je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Bouw & Infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
onder artikel 10.13.2 > minimum CAO

10.13.2 Minimum-cao
• Deze cao is een minimum-cao. Dit betekent dat de
onderneming van de cao mag afwijken als dit gunstiger
is voor de werknemer.

[ Voor 30% gewijzigd door smurfinmark op 21-01-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Je kan toch niet verwachten dat jouw salaris altijd maar blijft groeien voor het zelfde werk? Je krijgt betaald voor de input die je het bedrijf levert en de output die daarna komt.

Als jouw input het zelfde blijft en de output ook niet veranderd, waarom zou jij dan elk jaar wel meer moeten gaan verdienen? Je levert het bedrijf immers niets extra op.

Voor jou komt er dan wel iemand anders die de zelfde input voor een lager salaris kan leveren en dan ga jij dus vervangen worden.

Als bedrijven allemaal "oude" werknemers in dienst hebben die zo veel salaris krijgen kan het niet meer de competitie aan met andere bedrijven en gaat het dus failliet.

Eindeloos maar in salaris stijgen zit er gewoon niet in. Dat is een aparte gedacht die in ons systeem zit. Ik zou zelfs willen stellen dat oudere werknemers op een gegeven moment minder moeten gaan verdienen omdat hun productiviteit achteruit gaat.

(Ik laat inflatiecorrecties overigens even helemaal buiten beschouwing in dit verhaal)
gambieter schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Wikipedia: Peterprincipe

En in 2010 werd een simulatie beloond met de alternative Nobel prijs (IgNobel), die liet zien dat random promoties vaak beter werken in hierarchische organisaties: https://improbable.com/ig/winners/#ig2010 (de Management prijs). Een van mijn "onderdanen" stuurde de suggestie gelijk door naar de directie :+

[...]

Als jij geen meerwaarde gaat leveren (verantwoordelijkheid, productiviteit etc), waarom zou je dan meer moeten gaan verdienen eh... krijgen?
Die kende ik nog niet! Goed concept. Verder helemaal eens met je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
smurfinmark schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:22:
[...]

onder artikel 10.13.2 > minimum CAO

10.13.2 Minimum-cao
• Deze cao is een minimum-cao. Dit betekent dat de
onderneming van de cao mag afwijken als dit gunstiger
is voor de werknemer.
Dank voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Snow_King schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Je kan toch niet verwachten dat jouw salaris altijd maar blijft groeien voor het zelfde werk? Je krijgt betaald voor de input die je het bedrijf levert en de output die daarna komt.

Als jouw input het zelfde blijft en de output ook niet veranderd, waarom zou jij dan elk jaar wel meer moeten gaan verdienen? Je levert het bedrijf immers niets extra op.
Hmm, in de sector waar ik werk (civiele techniek) is een schaarste (ja waar niet, maargoed) qua goed opgeleide professionals met werkervaring. Ik schaar mij wel onder een professional met inmiddels meer dan vijf jaar relevante werkervaring. Natuurlijk nog lang niet uitgeleerd, maar dat zie ik dus als mijn kans en drijfveer om ook jaarlijks wel te stijgen qua salaris. Want elk jaar lukt het mij om iets sneller te zijn/ beter te doen. Dus de output blijft niet altijd gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

LazyDozzle schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Hmm, in de sector waar ik werk (civiele techniek) is een schaarste (ja waar niet, maargoed) qua goed opgeleide professionals met werkervaring. Ik schaar mij wel onder een professional met inmiddels meer dan vijf jaar relevante werkervaring. Natuurlijk nog lang niet uitgeleerd, maar dat zie ik dus als mijn kans en drijfveer om ook jaarlijks wel te stijgen qua salaris. Want elk jaar lukt het mij om iets sneller te zijn/ beter te doen. Dus de output blijft niet altijd gelijk.
Je zal echter niet 20~30 jaar elk jaar sneller en beter worden, dat vlakt op een gegeven moment af en wellicht zelfs langzamer worden.

Denk aan een topsporter, bij 35 (?) ben je wel over je hoogtepunt heen en ben je klaar. Dan moet je andere dingen gaan verzinnen.

Eindeloos in salaris groeien binnen de zelfde functie is niet realistisch. Hoe kan jij aan het bedrijf een meerwaarde bieden waarom jij extra salaris moet krijgen? Die vraag moet je kunnen beantwoorden. Kan je dat niet? Dan is het de inflatiecorrectie waar je het mee moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Snow_King schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:25:
[...]

Je zal echter niet 20~30 jaar elk jaar sneller en beter worden, dat vlakt op een gegeven moment af en wellicht zelfs langzamer worden.

Denk aan een topsporter, bij 35 (?) ben je wel over je hoogtepunt heen en ben je klaar. Dan moet je andere dingen gaan verzinnen.

Eindeloos in salaris groeien binnen de zelfde functie is niet realistisch. Hoe kan jij aan het bedrijf een meerwaarde bieden waarom jij extra salaris moet krijgen? Die vraag moet je kunnen beantwoorden. Kan je dat niet? Dan is het de inflatiecorrectie waar je het mee moet doen.
Dit is niet helemaal correct, er is ook nog zoiets als economische groei, bovenop de inflatie. Volgens jouw redenatie zou je als medewerker hier niet van mee meeprofiteren, en is die volledig voor de werkgever/aandeelhouders. Dat is dus in grote mate ook gebeurd, de groei van salarissen is decennia lang achtergebleven bij de economische groei, wat een tot een grote centralisatie van welvaart heeft geleid.

Maar wellicht wat off topic hier ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ten eerste: sommige mensen overdrijven graag als het om salaris e.d. gaat. Ten tweede: in vrijwel alle gevallen blijf je op zo'n hoger salaris staan totdat de cao schaal je inhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BastaRhymez schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Als je weet wat je eigen grens is, is het prima om daarin te blijven zitten en te excelleren!
Dat is prima, maar dan moet je ook geen extra groei verwachten in je salaris. Je kan niet oneindig salarisverhogingen krijgen zonder dat je daadwerkelijk meer gaat opleveren. En einde schaal is een indicator dat jij de maximale resultaten die de werkgever voor die functie in gedachte heeft hebt behaald.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-05 16:07
Uiteindelijk als je meer wilt verdienen, moet je gewoon zelf geld in het laatje brengen (als ondernemer).
Pagina: 1