Prijsverschil private lease of zelf kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 19:29
Wij zijn aan het kijken voor een andere auto en overwegen daarbij ook private lease. Nu zat ik op de website van de ANWB te kijken naar kosten van private lease t.o.v. zelf kopen. Alleen was het verschil onverwacht groot in het nadeel van zelf kopen: €1029 vs €679, waarbij je die laatste nog kunt verlagen door zelf vooruit te betalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDIE6FLvl8MbYKlIK6MmiX-z2mk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lqIbm8KGzmgIT85unBmW3NCy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1__tJDJ_lUx-5U_TjJcA1JpkhoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PR6oCxlywI5jeTEnU5OnGzT.png?f=fotoalbum_large

Ik had wel een verschil verwacht maar eigenlijk in het voordeel van zelf kopen. En ik had bovendien niet zo'n groot verschil verwacht. Wat zie ik over het hoofd, want op deze manier zou private lease een no brainer moeten zijn.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15

Tys

Je rekent brandstof mee, dat is natuurlijk niet inbegrepen bij private lease.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:50
Groter kopen, groter op onderhoud, is meer korting en meer zekerheid voor de aanbieder. Daarom kunnen ze zo scherp prijzen.

Verder heb je waarschijnlijk wel hogere eigen risico bij private lease, eigen brandstof kosten die je nu vergeet en eindig je zonder auto. Je kan niet tussendoor van de auto af en zo wel betaal je de gemiste rente alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:04
Houd er ook rekening mee dat mrb(wegenbelasting) wijzigingen ook niet meegenomen worden, er zal dus volgend jaar nog 50-100 per maand (afhankelijk van het gewicht en waar je woont) bij komen.

Je hebt de eerste jaren weinig tot geen onderhoud, de afschrijving momenteel erg hoog is bij elektrische autos.
Maar je betaald bijna 39.000 euro en die auto mag je daarna weer inleveren.

Realistische kosten bij zo een auto per maand zijn denk ik:
50,- onderhoud
70,- verzekering
80,- mrb
485,- afschrijving (Er van uitgaande, dat je naar 6 jaar nog 12k voor je auto krijgt)
16,- anwb pechhulp europa
621,- (totaal zonder mrb)

Zet dat af tegen je private lease waar je 680 euro betaald (zonder je 10.000 eigen inleg) dan ben je alsnog beter af om hem te kopen, want je mag de auto verkopen wanneer je wilt en je houd hem na die 6 jaar.

Ik vind persoonlijk nieuw kopen altijd een slechte deal, een Model Y of iets soortgelijks kan je zo al 12.000 schelen voor een betere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 12:56

Saven

Administrator

Ik snap je berekeningen niet, als ik je eerste screenshot maal 12 maanden maal 5 jaar doe, plus 10.000 euro, kom ik alsnog veel lager uit dan 47.970 euro uit je tweede screenshot.

Daarnaast, als het verschil niet té groot is, is private lease financieel altijd de beter keuze omdat je zo kapitaal vrijhoudt om (hoger) rendement mee te maken. Wordt een ander verhaal als je dat niet kan/wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:03
Pieter.txt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:26:
Wij zijn aan het kijken voor een andere auto en overwegen daarbij ook private lease. Nu zat ik op de website van de ANWB te kijken naar kosten van private lease t.o.v. zelf kopen. Alleen was het verschil onverwacht groot in het nadeel van zelf kopen: €1029 vs €679, waarbij je die laatste nog kunt verlagen door zelf vooruit te betalen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had wel een verschil verwacht maar eigenlijk in het voordeel van zelf kopen. En ik had bovendien niet zo'n groot verschil verwacht. Wat zie ik over het hoofd, want op deze manier zou private lease een no brainer moeten zijn.
De lease maatschappij betaald bij lange niet voor de auto wat jij er voor betaald bij de dealer, de leasemaatschappij kan hem aantrekkelijk doorverkopen na 6 jaar, de leasemaatschappij betaald veel minder voor onderhoud dan dat jij er voor betaald én ook qua verzekering krijgt de leasemaatschappij een boel bulk korting.

Dat gezegd hebbende de berekening van de anwb voor koop lijkt mij wat pessimistisch.

Ik zou in dit geval gewoon voor private lease gaan, je koopt ook gewoon zekerheid. Tenzij je in de komende 6 jaar een (ander) huis wil kopen, de bkr registratie scheelt fors op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Ik rijdt een prive auto, geen lease.
De afschrijving is je grootste "vijand" zeker de eerste 2 jaren.
Daarom koop ik nooit nieuw, maar liever iets van 2-3 jaar oud.
Dan rijdt ik de auto nog een jaar of 10, afhankelijk van de ontwikkeling van de onderhoudskosten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Naast alle bovenstaande punten die al genoemd zijn en die niet leiden tot een eerlijke vergelijking (bij lease zit een aanbetaling, stroomkosten bij eigen koop) reken je bij lease met 6 jaar en koop 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ok zinnige punten inderdaad.
Even lease aangepast naar 5 jaar = €730,-
Brandstof erbij à €9,4ct per km = 20000 x 9,4 / 12 = +/- €160,-
Totaal: €890,-

Scheelt dus inderdaad alvast een stuk, maar nog altijd €140,- per maand.
Is dat dan toch die afschrijving de eerste paar jaar?
Scheelt dat zoveel?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
Denk ook even aan de restwaarde, volgens de ANWB is de auto nu na 5 jaar nog €8970 waard.
Dit lijkt me overigens vrij conservatief .

Edit: Ohja, de €10k die je zelf in legt, zie ik ook niet in je eigen berekeningen terug. Dat is ook €167/maand bij 5 jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 20-01-2025 15:14 ]

dot.blaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46
Dus samengevat:
Private Lease:
  • €730 Leasebedrag
  • €160 Brandstof
  • €167 "Inleg"
Totaal: €1057/maand

Koop:
  • €1029 ANWB Autokosten
  • -€150 Restwaarde
Totaal: €879/maand

Restwaarde is verdeeld per maand, dus geen NCW oid. (Al heb je die met je 10k inleg ook al weg)

[ Voor 14% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 20-01-2025 15:21 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:13
Wellicht gaat een lease er ook van uit dat je de kilometers altijd ruim inkoopt.

Hoe is de rekensom met de 15.000km?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:23
Ik vraag me af in hoeverre de gegevens van een lease aanbieder betrouwbaar zijn als het gaat om koopauto's. Zoals anderen eerder aangeven, is bij koop de restwaarde conservatief ingeschat en de variabele kosten hoog.

Renault biedt ook private lease aan op hun website; misschien is het handig om die cijfers ook te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Saven schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:58:
Ik snap je berekeningen niet, als ik je eerste screenshot maal 12 maanden maal 5 jaar doe, plus 10.000 euro, kom ik alsnog veel lager uit dan 47.970 euro uit je tweede screenshot.
Het is zelfs 72 maanden, 6 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:02
ook als je bij lease boven het afgesproken jaarkilometrage komt kan het aardig aantikken met extra kosten, terwijl je bij koop de vaste kosten over meer kilometers uitsmeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:31
Ik heb dezelfde berekening ook gemaakt en daarvoor onderzoek gedaan en wat mij persoonlijk opviel was dat de onderhoudskosten vaak zo laag worden ingeschat. Nu zal dat voor een nieuwe auto wel meevallen vanwege de garantie maar bedenk wel dat alleen al banden van een goed merk dik 150 euro per stuk zijn voor 18" velgen. Dus rekenvoorbeeld van de ANWB kun je net elke 2 jaar 4 nieuwe banden kopen. Eenmaal buiten de garantie, zodra je ergens de garage voor binnenrijdt gaat de teller lopen a 100+ euro per uur.

Zelf heb ik alleen maar pech gehad met auto's qua onderhoud (zonder uitzondering gemiddeld meer dan 2000 per jaar). Dan doe je de auto weg omdat de kosten niet meer te verantwoorden zijn en is de inruilprijs ook maar een fractie van wat je verwacht. Dan gaat het hard en daarom ging ik me oriënteren op private lease. Ik schrok er ook van hoe weinig het maar scheelt met zelf een auto kopen, ook als occiasion 'met de kop eraf'.

Autorijden is een loterij, helemaal met de in mijn ogen bizarre occasionprijzen van tegenwoordig. Als je geluk hebt of bevriend bent met een persoon/bedrijf voor het onderhoud zal het vast goedkoper kunnen dan private lease. Maar als je pech hebt kan het heel hard de andere kant uit slaan. Dat risico koop je af en via de schaalvoordelen van een leasemaatschappij maakt het niet zo gek veel meer uit met het best case scenario van zelf kopen.

Dus voor mij was private leasen haast een no-brainer. We kunnen het ons veroorloven, geen verhuisplannen (belangrijk punt inderdaad) maar het belangrijkste voor ons was het stuk zekerheid.

specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter.txt
Bedankt voor alle reacties. Ik heb bij andere merken en types gekeken (Kia EV3/EV6, Skoda Elroq/Enyaq, Tesla Model Y) en zonder uitzonderingen komt het leasebedrag boven het door de ANWB geschatte bedrag uit. Het lijkt erop dat deze Renault Scenic een uitzondering vormt. Ik krijg er mijn vinger niet achter waarom. Ligt het aan de geschatte kosten? Is het toevallig een hele gunstige leaseaanbieding? Geen idee, maar kan gebeuren natuurlijk.

Kortom, private lease is meestal duurder, uitzonderingen daargelaten. Overigens hebben wij niet de ervaring dat je iedere 2 jaar nieuwe banden nodig hebt. Meer iedere 4 a 5 jaar. Onderhoud ligt denk ik wel aardig in lijn met wat nodig hebben. Verder neem ik de geschatte kosten met een flinke korrel zout. Het geeft me meer inzicht in de verschillen. Een beetje zoals de WLTP niets zegt over de werkelijke actieradius, maar het wel mogelijk maakt om auto's te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En wat ga je nu doen?

Ik vindt 80-100k wel veel voor banden, maar ben zelf niet zo’n nette rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ik ga proefrit maken, maar qua kosten is het ofwel de Scenic via private lease of Kia EV3 (weet ik, is kleiner) of Tesla Model Y zelf aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:19
Simpel gezegd is een auto de eerste 5 jaar zeer duur om te rijden.
De grootste afschrijving is in het begin.

Daarnaast rekend de anwb ook nog eens rente op financiering mee bij het kopen. Dat is ook weer €40 per maand die je af kan trekken. Daarnaast rekenen ze met bijna €120 per maand aan verzekering en met €80 aan MRB. Dat zijn echt flinke bedragen. Naast dat ze onderhoud vaak hoog inschatten.

Vul het plaatje eens in als je er vanuit gaat dat je de auto 10 jaar gaat rijden. En vraag zelf eens een verzekeringsprijs aan via een vergelijkingssite.

Private lease is voordelig als je graag elke 5 jaar een gloednieuwe auto wil. Maar in elke andere situatie is het heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:35

-tom-562

Oliesjeik

Philip Ross schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:59:
Simpel gezegd is een auto de eerste 5 jaar zeer duur om te rijden.
De grootste afschrijving is in het begin.

Daarnaast rekend de anwb ook nog eens rente op financiering mee bij het kopen. Dat is ook weer €40 per maand die je af kan trekken. Daarnaast rekenen ze met bijna €120 per maand aan verzekering en met €80 aan MRB. Dat zijn echt flinke bedragen. Naast dat ze onderhoud vaak hoog inschatten.

Vul het plaatje eens in als je er vanuit gaat dat je de auto 10 jaar gaat rijden. En vraag zelf eens een verzekeringsprijs aan via een vergelijkingssite.

Private lease is voordelig als je graag elke 5 jaar een gloednieuwe auto wil. Maar in elke andere situatie is het heel duur.
Je moet ook niet iedere auto PL' en. Er komen soms best goede aanbiedingen voorbij. Ik rij nu PL een EV, en voor dat geld kon ik geen 2e (of 3e hands) middenklasser rijden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
-tom-562 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Je moet ook niet iedere auto PL' en. Er komen soms best goede aanbiedingen voorbij. Ik rij nu PL een EV, en voor dat geld kon ik geen 2e (of 3e hands) middenklasser rijden
Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar in algemene zin is private lease iets voor mensen die graag zekerheid en een nieuwe auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Philip Ross schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:47:
[...]

Er zijn inderdaad uitzonderingen, maar in algemene zin is private lease iets voor mensen die graag zekerheid en een nieuwe auto hebben.
Dit was ook mijn gevoel, dus de Scenic verraste me. Nader onderzoek leerde mij dat de Scenic een uitzondering lijkt te zijn. Gewoon hele gunstige PL aanbieding. In alle andere gevallen was PL duurder inderdaad en dan heb ik het nog niet over de nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:30
Philip Ross schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:59:

Daarnaast rekend de anwb ook nog eens rente op financiering mee bij het kopen. Dat is ook weer €40 per maand die je af kan trekken.
Volgens mij is die €40 rentederving. Dus: wat loop je aan rente mis wanneer je het geld uitgeeft aan een auto.

Ze rekenen met 1%, ik denk niet dat je snel een financiering voor je auto gaat vinden tegen dat percentage!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:21

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb altijd de gedachte gehad. Private lease is alleen maar goed voor de gene die hem verhuurt. Als het voor jou beter was geweest dan koop dan was er geen business case voor het bedrijf.

Ik zou altijd kopen als je in die positie bent, dan is hij van jou en heb je aan het eind nog iets om te verkopen. (ondanks de waarde daling).
Ik heb ook zoveel verhalen gehoord van mensen met private lease en ellende over schadeplekjes achteraf dat ik er niet aan moet denken om hiermee te beginnen.

En probeer een auto met de kop eraf te kopen, dat scheelt al snel een paar duizend.

[ Voor 8% gewijzigd door Mad-Matt op 23-01-2025 13:02 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
@Pieter.txt
Waarom ben je naar een nieuwe auto aan het kijken? De tweedehands markt voor EV's is nu erg gunstig. Er zijn best een hoop leuke auto's te krijgen met een prima range.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Louislouislouis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Volgens mij is die €40 rentederving. Dus: wat loop je aan rente mis wanneer je het geld uitgeeft aan een auto.

Ze rekenen met 1%, ik denk niet dat je snel een financiering voor je auto gaat vinden tegen dat percentage!
Goed punt.

@Pieter.txt ik heb de berekening even bekeken en de totale kosten over 6 jaar (exclusief afschrijving) zijn €24360 vs €48887.
De restwaarde na 6 jaar moet dus nog €24500 of meer zijn en dan is kopen goedkoper. Als de auto minder waard is dan is lease goedkoper geweest.

Gaat nog steeds uit van extreem hoge verzekeringspremie. Ruim €1300 per jaar terwijl ik voor iemand van 35 met 10 schadevrije jaren volgens de Independer deze auto all risk kan verzekeren voor de helft daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Mad-Matt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:01:
Ik heb altijd de gedachte gehad. Private lease is alleen maar goed voor de gene die hem verhuurt. Als het voor jou beter was geweest dan koop dan was er geen business case voor het bedrijf.

Ik zou altijd kopen als je in die positie bent, dan is hij van jou en heb je aan het eind nog iets om te verkopen. (ondanks de waarde daling).
Ik heb ook zoveel verhalen gehoord van mensen met private lease en ellende over schadeplekjes achteraf dat ik er niet aan moet denken om hiermee te beginnen.

En probeer een auto met de kop eraf te kopen, dat scheelt al snel een paar duizend.
Alhoewel ik ook altijd naar koop zal neigen, vind ik bovenstaande iets te zwart-wit.

Leasemaatschappij heeft gunstigere inkoopprijzen (kan dealers meer onder druk zetten) en zal kunnen besparen op verzekeringen (vaak is het goedkoper om schades gewoon zelf te betalen ipv voor duizenden auto's verzekeringspremie te betalen)

De vraag is dan of de besparingen aan de ene kant opwegen tegen de kosten (voornamelijk de rentecomponent op de financiering van de auto) en het vervolgens aantrekkelijker is om te leasen dan zelf te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:25
Misschien een hele stomme vraag, maar sinds wanneer heb je een "eigen inleg" bij private lease? De auto wordt niet van jou, maar je moet wel 10K inleggen. Bij de auto's die ik ooit geleased heb, was dit niet het geval.

Of is dit puur om het maandbedrag lager te laten lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:02
Evoluzione schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:37:
Misschien een hele stomme vraag, maar sinds wanneer heb je een "eigen inleg" bij private lease? De auto wordt niet van jou, maar je moet wel 10K inleggen. Bij de auto's die ik ooit geleased heb, was dit niet het geval.

Of is dit puur om het maandbedrag lager te laten lijken?
Dat laatste, je kan een deel van het maandbedrag al betalen. Soms doet men dat door een ingeruilde auto te verrekenen als inleg bedrag, waardoor je maandbedrag lager wordt. Of dat een handige keuze is? Ik kan daar weinig over zeggen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:35

-tom-562

Oliesjeik

Je BKR registratie wordt dan lager, dat kan gunstig zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

@Pieter.txt wil je per se een nieuwe auto? Want een occasion doet de vergelijking natuurlijk nog meer in het voordeel van zelf kopen gaan. Wanneer je een auto van 1,5-3 jaar koopt, kun je nog van garantie genieten, en is er al wel ~15-30% van de aanschafprijs af.

Ik heb nu zakelijkse lease, maar mijn laatste auto die ik kocht was 1,5 jaar oud, kocht ik voor 75% van de nieuwprijs. Ik heb er 3,5 jaar en 75K in gereden, en uiteindelijk voor ongeveer 50% van de nieuwprijs weer verkocht. Daar kan private lease niet tegenop, en een nieuwe auto kopen ook niet :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:29
Over het algemeen is private lease duurder maar in dit geval niet.
Naar mijn ervaring is de anwb prijscalculator vrij accuraat.

Ik vind een 2e hands auto moeten verkopen/inruilen ook altijd gedoe dus als je dat niet hebt dikke prima!

Je krijgt er zekerheid voor terug maar je levert ook flexibiliteit in. Als je volgend jaar opeens leaseauto krijgt oid zit je ermee.

Maar als je die plussen en minnen goed onder elkaar hebt gezet dan zou ik gewoon lekker kiezen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04:24
ANWB biedt private lease aan. Als je de auto koopt, krijgen ze helemaal niets.
Ik vraag me af of er belangenverstrengelingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:57
Intressante overweging waar veel mensen tegenaan lopen denk ik!

Ik heb de laatste 8 jaar prive gereden. In verschillende gevallen ook die calculator van ANWB/Autoweek gebruikt voor eigendom. Die valt over het algemeen wel wat hoog uit. In de/mijn praktijk is het lager.

Persoonlijk vind ik het ook zonde om een nieuwe auto te rijden als je er prive voor betaald. En dat doe je in beide gevallen, maar dat is smaak. Ik was er voor mijzelf vrij snel uit dat eigendom beter was als private lease. Wat daarin nog wel een factor kan zijn is of je het geld op je rekening hebt staan, en er anders alleen maar weinig rente over ontvangt en mogelijk belasting over betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:27
Pieter.txt schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:26:
waarbij je die laatste nog kunt verlagen door zelf vooruit te betalen:
Je betaald €10.000 vooruit, om dan €10.000 / 72 maanden = €138,89 per maand korting te krijgen. Waarom zou je dat doen? Dan kan je beter zelf rente vangen over die €10.000.

Als je 2,5% rente krijgt op je spaarrekening hou je na 72 maanden nog ruim €800 over van die €10.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW man
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 14-03 15:24
Ik lease mijn X1 327 pk monster gewoon👌
Ik wil nieuw rijden aangezien ik hiervoor nooit nieuw reed.
Hiervoor tweedehands wagens met een abonnement op de garage waar je wordt genaaid.
Heerlijk 1e eigenaar en indien nodig bij elk geluidje of lampje breng ik m weg👍💯
Geen gezeik en ik rijd een auto van 72 k
Die 72k pomp ik in aandelen of een bitcoin (no financial advice) en heb dus geld over en maak rendement
Je leeft maar 1 keer dus geniet als je het kan permitteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:58

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Pieter.txt Voor mij was PL uiteindelijk geen optie, omdat ik graag een hond achterin mee kan nemen (kennel) en i.v.m. kinderen.

Ik vind de regels rondom het inleveren van de PL auto's relatief vaag, dat ik het niet aandurfde en uiteindelijk weer voor koop ben gegaan.

Over een aantal jaren maar weer eens kijken :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1