Dock voor 2 Macs met 2 monitoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 12:33

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Misschien verkeerd topic, maar misschien zijn er mensen met dezelfde situatie.

Ik ben nu in het bezit van MacBook Pro M3 (van het werk) en will nu dus een Mac Mini aanschaffen.
Nu ben ik opzoek naar een docking station/hub waar ik 2 Monitoren kan op aansluiten (mix van 1x HDMI - 1x DP of 2xUSB-C) waar ik beide macs op kan aansluiten, en als het kan per USB-C de MacBook aansluiten.
Keyboard en Muis zijn draadloos, daar heb ik geen switch voor nodig.

Veel hubs hebben alleen maar Dual Monitor support, maar geen 2 PCs/Macs.
In de pricewatch is het ook lastig zoeken op dual monitor/dual pc ondersteuning.

Kan hier iemand aanbevelingen geven?

Beste antwoord (via The_DoubleU op 20-01-2025 21:41)

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het ligt er enigszins aan wat je doel is, denk ik. Wil je beide Macs (nagenoeg) altijd op de schermen hebben aangesloten, en te allen tijde gemakkelijk tussen de twee kunnen switchen? Of wil je vooral voor langere tijd kunnen switchen (d.w.z., bij wijze van spreken 's ochtends de MacBook aan, eind van de dag uit en overschakelen naar de Mini)?

In het eerste geval kun je inderdaad zoals hierboven genoemd kijken naar een KVM switch. Hou er daarbij wel rekening mee dat voor zover ik weet nagenoeg alle KVM switches per input net zoveel kabels nodig hebben als de output (d.w.z., een KVM met bijv. twee DP outputs heeft ook twee DP inputs voor elke aangesloten computer - willekeurig Pricewatch voorbeeld: uitvoering: Aten 2-Port USB 3.0 4K Dual DisplayPort KVMP Switch).

Als je vooral voor langere tijd wil kunnen overschakelen, zit je meer in de situatie die ik zelf ook heb: ik heb drie schermen, deze zitten alledrie via DP aangesloten op mijn Mac Studio. Daarnaast liggen er nog drie kabels die zijn aangesloten via HDMI, die kabels gebruik ik voor de Windows laptop van mijn werk.
Dit vergt natuurlijk wel dat elk van je schermen meer dan één input heeft (maar als ik je post goed lees is dat ook zo), en het makkelijk is om van input te switchen. Wat je dan mogelijk zou kunnen doen:
  • MacBook via een dual monitor dock aansluiten op beide schermen (zodat er maar 1 kabel naar de MacBook gaat, zeker als de dock ook nog PD doet).*
  • Mac Mini aansluiten met per scherm een extra kabel, naar een andere input.
*edit: even vergeten dat macOS niet zomaar met docks werkt 8)7 - dat zou in dit geval dan natuurlijk wel een dock moeten zijn dat überhaupt werkt voor een Mac.

[ Voor 5% gewijzigd door MDKorpel op 20-01-2025 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactie is afgesplitst van [Mac Mini 2024, M4] Ervaringen & Discussie, omdat het weinig met de Mac Mini zelf te maken heeft :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt monitoren met ingebouwde docking en dan kan je prima wisselen tussen devices. Afhankelijk van hoe je het aansluit. Een tweede monitor kan je met USB-C eventueel ook daisy chainen. Maar dat werkt alleen met USB-C. Gevolg is dan dat je om te wissenlen het USB-C kabeltje om moet prikken. Maar ik zou 1 grote monitor adviseren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:55
The_DoubleU schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:48:

Veel hubs hebben alleen maar Dual Monitor support, maar geen 2 PCs/Macs.
In de pricewatch is het ook lastig zoeken op dual monitor/dual pc ondersteuning.
Wat je zoekt heet een KVM-switch. Wellicht gaan er dan weer wat deuren open :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 20-01-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
Dennisdn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Wat je zoekt heet een KVM-switch. Wellicht gaan er dan weer wat deuren open :)
Bedankt voor de tip, dit brengt me iets verder.
Ik heb nu een KVM-switch gevonden die bijna aan mijn voorwaarden voldoet, iDock van AV Access.
De iDock C10, of zelfs de iDock B30 mocht ik mijn PC ook nog aansluiten.
Maar als ik het goed begrijp ondersteund Mac geen extended display via USB-C. (MST Support). :(

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het ligt er enigszins aan wat je doel is, denk ik. Wil je beide Macs (nagenoeg) altijd op de schermen hebben aangesloten, en te allen tijde gemakkelijk tussen de twee kunnen switchen? Of wil je vooral voor langere tijd kunnen switchen (d.w.z., bij wijze van spreken 's ochtends de MacBook aan, eind van de dag uit en overschakelen naar de Mini)?

In het eerste geval kun je inderdaad zoals hierboven genoemd kijken naar een KVM switch. Hou er daarbij wel rekening mee dat voor zover ik weet nagenoeg alle KVM switches per input net zoveel kabels nodig hebben als de output (d.w.z., een KVM met bijv. twee DP outputs heeft ook twee DP inputs voor elke aangesloten computer - willekeurig Pricewatch voorbeeld: uitvoering: Aten 2-Port USB 3.0 4K Dual DisplayPort KVMP Switch).

Als je vooral voor langere tijd wil kunnen overschakelen, zit je meer in de situatie die ik zelf ook heb: ik heb drie schermen, deze zitten alledrie via DP aangesloten op mijn Mac Studio. Daarnaast liggen er nog drie kabels die zijn aangesloten via HDMI, die kabels gebruik ik voor de Windows laptop van mijn werk.
Dit vergt natuurlijk wel dat elk van je schermen meer dan één input heeft (maar als ik je post goed lees is dat ook zo), en het makkelijk is om van input te switchen. Wat je dan mogelijk zou kunnen doen:
  • MacBook via een dual monitor dock aansluiten op beide schermen (zodat er maar 1 kabel naar de MacBook gaat, zeker als de dock ook nog PD doet).*
  • Mac Mini aansluiten met per scherm een extra kabel, naar een andere input.
*edit: even vergeten dat macOS niet zomaar met docks werkt 8)7 - dat zou in dit geval dan natuurlijk wel een dock moeten zijn dat überhaupt werkt voor een Mac.

[ Voor 5% gewijzigd door MDKorpel op 20-01-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:22
macOS ondersteunt geen MST waardoor je op een regulier dock geen twee schermen kunt aansluiten in combinatie met een Mac. Er zijn twee alternatieven: een DisplayLink dock of een Thunderbolt dock. Ik heb zelf de Dell WD19TB en deze werkt prima met twee schermen. Het tweede scherm moet je wel met een Thunderbolt-kabel aansluiten ipv de reguliere tweede HDMI of DisplayPort-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU

The_DoubleU

Tweaker in München

Topicstarter
MDKorpel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:14:
Of wil je vooral voor langere tijd kunnen switchen (d.w.z., bij wijze van spreken 's ochtends de MacBook aan, eind van de dag uit en overschakelen naar de Mini)?

Als je vooral voor langere tijd wil kunnen overschakelijk, zit je meer in de situatie die ik zelf ook heb: ik heb drie schermen, deze zitten alledrie via DP aangesloten op mijn Mac Studio. Daarnaast liggen er nog drie kabels die zijn aangesloten via HDMI, die kabels gebruik ik voor de Windows laptop van mijn werk.
Het is dus het laatste, overdag op de MacBook Pro werken, het liefst met 2 schermen en de laptop dicht geklapt. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik ook met 1 monitor + laptop scherm leven.
‘s avonds Mac mini met 2 monitoren.

Omdat ik de MacBook regelmatig meeneem wil ik hiervoor dus het liefst in kabel hebben voor stroom en beeld.

@MarcoC Bedankt voor de input, beide monitoren hebben 1xDP, 2xHDMI en 1x USB-C. USB aansluiting is 3.2 5Gb/s, is dit compatibel met Thunderbolt aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:22
The_DoubleU schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Het is dus het laatste, overdag op de MacBook Pro werken, het liefst met 2 schermen en de laptop dicht geklapt. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan ik ook met 1 monitor + laptop scherm leven.
‘s avonds Mac mini met 2 monitoren.

Omdat ik de MacBook regelmatig meeneem wil ik hiervoor dus het liefst in kabel hebben voor stroom en beeld.

@MarcoC Bedankt voor de input, beide monitoren hebben 1xDP, 2xHDMI en 1x USB-C. USB aansluiting is 3.2 5Gb/s, is dit compatibel met Thunderbolt aansluiting?
Je kan een Thunderbolt naar HDMI-kabel kopen. Met het juiste dock kan je elke monitor aansluiten.
Pagina: 1