Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Ik vraag mij af of de instelling qua temperatuur CV wel goed staat (55graden).

Betreft een hoekwoning, volledig geisoleerd en rondom tripple glas.
We hebben boven lage temperatuur convectoren, en beneden vloerverwarming op ongeveer 35 graden vanaf de verdeler. het valt mij op dat op een koude dag, net onder vriespunt, de homewizard soms rare grafieken toont met toch nog best hoog gasverbruik. Het lijkt of de ketel constant aan uit spring elke 5 min, dat doet ie in werkelijkheid ook, maar sommige momenten heeft ie ook gewoon een uur waarbij ie constant aanstaat.

Qua verbruik zitten we ook niet hoog voor een hoekwoning, ongeveer 550m3 per jaar, maar de verwarming staat wel maar op 17,5 graden gemiddeld.

Ben benieuwd of er dingen te tweaken zijn, niet zo zeer om meer te besparen maar om wat extra comfort te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEipiugo2ZDh9h2BUcG8VAEfngc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5lS8NhACr282YEl88rzQ9mjp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su6dzqa8NhvGigyOpqIs1mjGtyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmsqta550auJiULvm69YCdJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5a5bdQS3o54m1k1sHotGaLr3_Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDLDjhlFNmxaRRwUsZs6LK83.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:33
Minimum vermogen van een extreme is net geen 4kW

4kW 24 uur lang is 11m3 gas.

Je screenshot geeft 5m3 aan… dus de ketel zal richting 55% van de dag uit moeten staan ;-)

Met vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren, waarom zit je op 55 graden :-)?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanmy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-02 15:16
Ronald schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:32:
Minimum vermogen van een extreme is net geen 4kW

4kW 24 uur lang is 11m3 gas.

Je screenshot geeft 5m3 aan… dus de ketel zal richting 55% van de dag uit moeten staan ;-)

Met vloerverwarming en lage temperatuur radiatoren, waarom zit je op 55 graden :-)?
Dit is toch een max temperatuur, daar komt ie zelfden aan. Of zie ik dat verkeerd, gezien modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Stanmy Niks mis met jouw verbruik - en het verbruikspatroon in HW is volstrekt normaal.
(trefwoord "Zweving" voor Google)

Als je in zou kunnen zoomen ziet het echte verbruik natuurlijk heel anders uit.
De tijdresolutie moet dan wel duidelijk hoger zijn dan de 5 minuten van de gasmeter via de P1-poort.

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2025 14:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 23:28
Waarschijnlijk pendelt je CV omdat, zoals @Ronald aangeeft, deze te veel min vermogen heeft. De CV heeft een groot vermogen om constant veel tapwater te kunnen leveren op min 60 graden, maar is eigenlijk niet gemaakt om een paar uur / hele dag door 35 graden water aan een vloerverwarming/LTV te leveren.

Daarom wordt bij de vloerverwarming vaak een mengverdeler geplaatst. Deze is gemaakt om een beetje water van 70 graden+ uit je CV te mengen met het koude water van bijvoorbeeld 5 retour leidingen (zones). Als dit zo is en je CV moduleert terug naar een aanvoer van 40 graden, dan mengt dit met veel koud water en komt je vloerverwarming niet echt op temperatuur (al lukt het misschien wel als je slechts 17,5 graden vraagt in een goed geïsoleerde woning). Dit kun je waarschijnlijk wel zien aan de aanvoertemperatuur op je verdeler. Onze slaapkamers blijven hier trouwens, in een redelijk goed geïsoleerd huis, bijna altijd boven de 17,5 graden, dus het is de vraag hoeveel jouw verwarming hier nog doet.

Daarbij komt dat je CV door het vermogen snel de 55 graden haalt (daar waarschijnlijk 5 graden overheen gaat) en stopt. Vandaar het pendelen. Als je dit nog niet hebt gedaan zou je eens kunnen proberen het max. vermogen van de CV en de pomp in de CV op 30% (of misschien zelfs lager) te zetten en kijken of dit het pendelen vermindert. Zie YouTube: Instellen Intergas Extreme 36/30 CW5 cv-ketel... En eventueel (max) CV temperatuur omhoog, als je een mengverdeler hebt.

Ik vermoed dat de rechte lijn in HW is als er meer radiatoren/zones open staan, en de CV dus meer warmte kwijt kan, en er meer koud water terug komt. Als alles een btje op temperatuur komt, gaat de CV weer pendelen omdat er te veel vermogen/warmte is.

Overigens is de rechte lijn niet persé zuiniger (bij mij wordt er dan juist meer gas verbruikt), maar er wordt wel constant verwarmt ipv het pendelen van warm en koud water. Vooral bij vloerverwarming is het beter om een constante temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Pendelen is dat de CV de warmte niet kwijt kan. Niet gewenst... minder efficient

Uitschakelen op thermostaat is prima. Dat is wat hier waarschijnlijk gewoon gebeurd... Oogt voor mij als een PID regeling.

@Cheeky Lager debiet = lagere gemiddelde watertemperatuur in radiatoren = lagere afgifte = meer kans op pendelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 23:28
Ronald schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:34:
Pendelen is dat de CV de warmte niet kwijt kan. Niet gewenst... minder efficient
Minder efficient misschien, maar vaak wel voordeliger naar mijn ervaring en ook moeilijk te voorkomen bij een CV met hoog min vermogen, combi vloerverwarming + radiatoren, eventuele mengverdeler en zone-regeling.

5 min gas aan, daarna 5 min gas uit (temperatuur loopt langzaam terug) verbruikt nou eenmaal minder dan 10 min constant gas aan.

Maar daarom kan @Stanmy eens het vermogen van de CV proberen te verlagen toch? Eventueel pomp nog zo laten staan voor debiet radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De extreme heeft bijna het laagste minimum vermogen van alle ketels op de markt... en ja dat is in bijna* alle weersomstandigheden voor het huis van @Stanmy al teveel.

Het systeem kan ook heel goed stabiel draaien, dat blijkt uit de grafiek van zaterdag. Ik denk echt dat dit puur thermostaat is

*it giet oan

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 22-01-2025 16:31 ]

Pagina: 1