Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 12:27
Redactionele nota: Kleine taalverschillen tussen Belgie en Nederland kunnen mijn topic misschien verwarrend maken. De exacte naam voor luchtpistool/persdrukluchtmachine in Nederland ontgaat mij, in Belgie noemen wij dit vagelijk 'ne compresseur'. Maar dit topic gaat dus over machines en spuitbussen om sterke luchtstralen door dingen te spuiten ;)

---

Dag Tweakers,

Ik ben momenteel aan het kijken om een stevige persluchtmachine ('ne compresseur') aan te kopen, specifiek om stof uit computers te krijgen. Ik merk dat die busjes gecompresseerde lucht niet echt genoeg kracht hebben voor hardnekkig stof, dus ik vroeg mij af of het de moeite is te investeren in een elektrische persdrukluchtmachine?

Megekko verkoopt dit kleiner apparaat, maar voor €30 meer heb je wel van die hevige compresseurs met een vatje. Vergelijk onderstaande

https://www.megekko.nl/pr...ktrische-Computer-Cleaner
https://www.bol.com/be/nl...pDoA.2_18.22.ProductTitle

Heeft er iemand hier ervaringen mee? Het enige dat mij weerhoudt die 8bar machine te kopen is omdat ik hem waarschijnlijk enkel voor PC's ga gebruiken, en dan is een kleiner apparaat dat in de kast kan wel nuttiger

Groeten,
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:16
Waar je rekening mee moet houden is dan een compressor al snel krachtig genoeg kan zijn om chips en weerstanden los te blazen als je niet voorzichtig genoeg bent... en door de kracht stof zich ook op plekken kan nestelen waar het voor problemen kan zorgen. Dit nog even los van het feit dat je met blazen de boel de ruimte in blaast en het weer op andere plekken zal neerdalen.

Je ziet daarom eigenlijk nooit dergelijke compressors gebruikt in de ICT om apparatuur mee te reinigen. De reparatiemannen die we hier over de vloer hebben werken met speciale stofzuigertjes (die vaak ook wel kunnen blazen)

Amazon staat vol met dergelijke apparaten van enkele tientjes tot meer dan 100 euro... die zullen prima werken voor af en toe maar zijn doorgaans niet ESD safe. Wil je meer professioneel en ESD safe dan zou je eens naar apparaten van Datavac kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
Ik zou voor een mini luchtcompressor gaan liefst een met reduceerventiel zoals deze:

https://www.bol.com/nl/nl...edium=free_shopping&gQT=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:29
Let er ook op dat je er een goede vochtafscheider tussen zet.

Misschien is zuigen beter als blazen...
Let er wel op hoe meer wrijving je veroorzaakt (hogere drukken/luchtsnelheden) hoe meer potentiele statische lading er ontstaat.
Oja en fans even een tyrap doorheen steken dat ze geen spanning op gaan wekken.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Met zuigen krijg je het stof niet goed weg. Tenzij je een flinke stofzuiger gebruikt maar dan riskeer je weer dat er componenten worden afgezogen of dat hij vacuüm trekt. Ook riskeer je statische elektriciteit.

Ik gebruik zelf een stille, olievrije compressor voor dit klusje. Op lage druk.
De compressor die je hebt gelinkt maakt 97dB lawaai. Dit is extreem luid.

Ik heb zelf deze. Die is een stuk minder lawaaierig, maar nog wel goed hoorbaar:
https://airpress.nl/still...-45-kw-48-l-min-6-l-36738

met een simpel setje accessoires:
https://www.gereedschapce...ccessoireset-6-delig.html

De computer cleaner die je hebt gelinkt ken ik niet.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Gewoon een kwastje en pijpenrager er bij gebruiken om het stof los te maken.
Met geen van beide methoden, blazen of zuigen, heb je dan veel kracht nodig.

Een compressor (ja in NL gebruiken wij ook dat woord) van 8 bar gebruik je in de autowerkplaats e.d..

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 01:08:
Gewoon een kwastje en pijpenrager er bij gebruiken om het stof los te maken.
Met geen van beide methoden, blazen of zuigen, heb je dan veel kracht nodig.

Een compressor (ja in NL gebruiken wij ook dat woord) van 8 bar gebruik je in de autowerkplaats e.d..
Is elke verfborstel, tandenborstel of kwast geschikt om chips te poetsen? Ik doe dit weekend wat onderhoud, ik zal eens proberen of ik met meer geborstel en minder gespuit er ook uit raak. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:09
Nee, want een deel heeft haren die statische elektriciteit opwekken, dat is minder handig.

Ik zou specifiek zoeken naar eentje voor elektronica, vaak te vinden in camera winkels .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
99ruud99 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:54:
Nee, want een deel heeft haren die statische elektriciteit opwekken, dat is minder handig.

Ik zou specifiek zoeken naar eentje voor elektronica, vaak te vinden in camera winkels .
En tandenborstels? dat is kunststof dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
https://www.bol.com/nl/nl...0-bSN2EAQYASABEgKBtPD_BwE

Ik heb deze had ik veel veerder moeten kopen.extreem krachtig voor zijn klein apparaat,zeer efefctief en handzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
Als je met (te) hoge druk de computer gaat uit blazen houd dan wel rekening met het tegen houden van de ventilatoren. Hoewel het leuk is om ze aan het janken te krijgen qua snelheid is het funest voor de lagers in de ventilatoren. Bij de winkel waar ik gewerkt heb hadden ze een goedkope werkplaats compressor. Wel blaasde we het dan buiten de roldeur uit want die zooi en geur wil je niet binnen hebben liggen. Met een steeltje de CPU fan tegen houden was dan een oplossing.

Verder, zoals aangeraden, is agiteren met een borstel of kwast wel beter dan gewoon keihard blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Ik gebruik een kwastje van varkenshaar, iets stijver dan een gewone verfkwast.

Maar elektronica, die ergens op gesoldeerd is, is veel minder gevoelig voor statische elektriciteit.
En het hoeft ook niet blinkend schoon te zijn. Belangrijkste is dat stof door vochtig worden geen stroom kan geleiden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
fans absoluut tegen houden,maar verder is lucht perfect.

Als je fans zo hard laat draaien door middel van lucht,wekt de motor stroom op,wat je moederbord kan beschadigen,dus zeker tegen houden.

Zowel slecht voor fan als moederbord ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceDN
JukeboxBill schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:05:
Ik gebruik een kwastje van varkenshaar, iets stijver dan een gewone verfkwast.

Maar elektronica, die ergens op gesoldeerd is, is veel minder gevoelig voor statische elektriciteit.
En het hoeft ook niet blinkend schoon te zijn. Belangrijkste is dat stof door vochtig worden geen stroom kan geleiden.
Allright, merci voor de tips allemaal! Ik ga het dan nog even proberen met meer manueel werk voor ik een agressieve luchtblazer koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
VinceDN schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:28:
Redactionele nota: Kleine taalverschillen tussen Belgie en Nederland kunnen mijn topic misschien verwarrend maken. De exacte naam voor luchtpistool/persdrukluchtmachine in Nederland ontgaat mij, in Belgie noemen wij dit vagelijk 'ne compresseur'. Maar dit topic gaat dus over machines en spuitbussen om sterke luchtstralen door dingen te spuiten ;)

---

Dag Tweakers,

Ik ben momenteel aan het kijken om een stevige persluchtmachine ('ne compresseur') aan te kopen, specifiek om stof uit computers te krijgen. Ik merk dat die busjes gecompresseerde lucht niet echt genoeg kracht hebben voor hardnekkig stof, dus ik vroeg mij af of het de moeite is te investeren in een elektrische persdrukluchtmachine?

Groeten,
Vincent
Goed dat je kijkt naar een compressor want perslucht heeft een nog veel groter probleem. Spuit je met zo'n spuitbus iets te dichtbij of houd je de bus per ongeluk wat schuin dan bevries je als het ware de chip en verbindingen. Deze kunnen scheuren (krimp-uitzet van tin) door het te grote temperatuurverschil in korte tijd. Dit is de reden dat sommige mensen een systeem hebben dat defect is na een grote schoonblaasbeurt met een spuitbus. Compressor is inderdaad beter, dus ja, zul je geen spijt van krijgen ;)

Onderschat het probleem niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:42
jimh307 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:02:
[...]

Goed dat je kijkt naar een compressor want perslucht heeft een nog veel groter probleem. Spuit je met zo'n spuitbus iets te dichtbij of houd je de bus per ongeluk wat schuin dan bevries je als het ware de chip en verbindingen. Deze kunnen scheuren (krimp-uitzet van tin) door het te grote temperatuurverschil in korte tijd. Dit is de reden dat sommige mensen een systeem hebben dat defect is na een grote schoonblaasbeurt met een spuitbus. Compressor is inderdaad beter, dus ja, zul je geen spijt van krijgen ;)

Onderschat het probleem niet
Maar ja. Die compressor perst de lucht ook in een cillinder waarna het vrijkomt en expandeert. Perslucht maak je met compressoren.

Maar dat maakt niet uit. TS gaat rustig helemaal zen met een borsteltje aan de gang. En dat is stukken goedkoper, stukken minder herrie en geeft nog eens minder risico`s. Tenzij hij een staalborstel pakt en er met zijn volle gewicht er boven op gaat hangen maar daar maak ik mij niet zo druk over. Dat doet mijn compressor al. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Goed gezien, maar perslucht wordt veel minder koud door de andere druk. Spuitlucht is veel venijniger omdat er vloeibaar gas met de elektronica in aanraking komt. De compressor leent zijn kracht van het feit dat perslucht veel meer volume blaast dat stof ook goed wordt weggeduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik gebruik deze al enige tijd. Prima apparaat. Zitten ook borstels e.d. bij.

https://www.amazon.nl/IT-...Z2V0TmFtZT1zcF9hdGY&psc=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqr6Vvf6TkZRZMSzXNl0cxOhBEw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lCNGsW2S8McognQk7gM6iDmO.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Zatara op 22-01-2025 22:22 ]

Pagina: 1