CV Ketel - aanvoertemperatuur wordt hoger dan 100 graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 11:22
Hallo allemaal!

Elke winter loop ik tegen hetzelfde probleem aan: ons warme water blijft niet altijd warm. Soms hebben we wekenlang lekker warm water, maar op andere momenten kunnen we niet normaal douchen, of wordt het water plotseling heel koud.

Vooral bij het vullen van een heet bad merk ik dit probleem. Ik heb het idee dat het vaker voorkomt wanneer het buiten vriest, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Als ik het probleem wil nabootsen, laat ik simpelweg warm water lopen. Wanneer ik dan naar mijn cv-ketel kijk, zie ik dat de aanvoertemperatuur geleidelijk oploopt tot ongeveer 94 graden. Vervolgens hoor je de ketel uitschakelen, en loopt de temperatuur razendsnel op tot boven de 100 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv_CxN9JNs3u8bWsTkgDxZxoK7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cai4DD8CekwXy91fq2NMFGpu.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna koelt de ketel weer af (en voelt het water uit de kraan koud aan). Na enkele minuten wordt het water opnieuw warm, en herhaalt dit proces zich.

Mijn kennis van cv-ketels is beperkt. Klopt het dat dit gedrag ‘pendelen’ heet? Kan iemand me helpen begrijpen hoe ik dit probleem beter kan onderzoeken of zelfs oplossen?

Voor de volledigheid: we hebben een Junkers Cerapur Smart A TOP 22/28-3 CE ZWB.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Dit heeft niets te maken met pendelen. Water van 100°C kookt, dat krijg je normaal nooit uit een ketel (en dat zal beveiligingen triggeren).
Heb je toevallig zitten prutsen met de instellingen van de pomp?

Mijn aanvoelen is dat een foute temperatuursensor de grootste kanshebber is, zou er misschien condens in de schoorsteen ontstaan die kan druppelen op de print of de temperatuursensor (dat zou kunnen verklaren dat je het nu en dan ziet bij erg koud weer)?

Ik heb het bij mijn ouders nog gezien op de rookgastemperatuurssensor, die was gebarsten en de condens in de schoorsteen druppelde er in en dan ging de ketel uitvallen, tot ie weer was opgedroogd en het spelletje opnieuw begon. Maar de warmwatersensor zou niet soms nat mogen worden.

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 20-01-2025 12:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
naftebakje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
Heb je toevallig zitten prutsen met de instellingen van de pomp?
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb dit weekend wat zitten prutsen met de instelligen, maar het probleem deed 'm voordien ook al voor.
Deze twee zaken had ik aangepast, maar ondertussen al weer terug gezet naar het originele:
1A: verwarmingsvermogen instellen
origineel 76 -> 50
2.b maximum vertrektemperatuur
origineel 88 -> 60
naftebakje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:20:
Mijn aanvoelen is dat een foute temperatuursensor de grootste kanshebber is, zou er misschien condens in de schoorsteen ontstaan die kan druppelen op de print of de temperatuursensor (dat zou kunnen verklaren dat je het nu en dan ziet bij erg koud weer)?

Ik heb het bij mijn ouders nog gezien op de rookgastemperatuurssensor, die was gebarsten en de condens in de schoorsteen druppelde er in en dan ging de ketel uitvallen, tot ie weer was opgedroogd en het spelletje opnieuw begon. Maar de warmwatersensor zou niet soms nat mogen worden.
Dan ga ik er vanuit dat je het hebt over nummertje 35, de rookgastemperatuurbegrenzer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NpWC57j8g4Am_CGfR5qXYjI7gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/evblDifytynSHwOSZOsfodWZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWwfG9p99-24Uan-Q9zyw4qoRQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4NzZLMlFzRaj3uPw83GV3pso.png?f=fotoalbum_large

Kan ik dit zelf controlleren als die kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Hier zou ik eerder 33 verdenken, temperatuurbegrenzer warmtewisselaar. Doorgaans is dat een NTC weerstand, dat kan je met een gewone ohmmeter/multimeter nameten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
naftebakje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:08:
Hier zou ik eerder 33 verdenken, temperatuurbegrenzer warmtewisselaar. Doorgaans is dat een NTC weerstand, dat kan je met een gewone ohmmeter/multimeter nameten.
Bedankt, ik zoek iemand met een ohmmeter/multimeter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal er niet eerder iets misgaan met de brander? De ketel heeft blijkbaar prima door dat het te heet wordt gezien de meting op het display, maar lijkt niet in staat om gas terug te nemen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjheutn
Glashelder schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:13:
Zal er niet eerder iets misgaan met de brander? De ketel heeft blijkbaar prima door dat het te heet wordt gezien de meting op het display, maar lijkt niet in staat om gas terug te nemen.
Ja, dat denk ik eigenlijk ook. Precies op 94 graden hoor je de boiler afslaan. In de voorschriften lees ik dat de Rookgastemperatuur max tot 94 graden kan gaan.
De ketel blijft dus opwarmen, en slaat uit veiligheid uit.

Ik heb nu het water op 40 graden gezet ipv 45 - 50, en dan blijft het de ketel wel zijn aanvoertemperatuur behouden (rond de 88 - 92 graden).
Pagina: 1