TP-Link Deco M9 Plus - Slechte wifi verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-05 20:42
Beste allen,

Ik heb sinds een tijdje een mesh netwerk aangelegd in mijn huis omdat mijn wifi verbinding vanuit de KPN router op zolder nauwelijks bereik heeft. Echter, merk ik dat de 200Mbps die vanuit de router komt 3 tot 5x zo langzaam is wanneer ik met laptops/telefoons aan het mesh systeem gekoppeld ben - ongeacht of het de hoofdnode of gekoppelde node is.

Het rare is dat de Deco app een verbinding registreert van 200Mbps, maar deze snelheid haal ik bij lange na niet op de gekoppelde apparatuur

Ik begrijp dat met een meshsysteem de verbinding halveert wanneer je verbonden bent met een gekoppelde node, maar je zou toch zeggen dat een apparaat dat direct is verbonden met de hoofdnode een snelheid kan halen wat enigzins vergelijkbaar is aan de inkomende snelheid. Ter vergelijking, Als ik mijn apparaten aan de KPN wifi hang dan halen ze wel de verwachte snelheid, echter is het bereik tot aan de zolder beperkt.

Kan iemand mij in de juiste richting wijzen waar het aan kan liggen?
- Is dit normaal bij een meshnetwerk?
- Kan het liggen aan de Gigabit Switch (die was nodig omdat KPN op een directe verbinding met het meshsysteem geen playback functie heeft).
- Ligt het eventueel aan de getrokken netwerkkabels?
- ...

Hieronder een overzicht van het systeem met daarin de verschillende gemeten snelheden. Je zou toch verwachten dat de snelheden het hoogst moeten liggen bij de hoofdnode, maar dat is niet het geval.

Systeem
- TP-Link Deco M9 Plus
- 2.4 GHz-netwerk (Band: alleen 2.4 GHz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HohvAWR8JDP-n0mIdTaVCA6Qzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v7iJLttl4QYq5edrv8j2HNTM.png?f=fotoalbum_large

Alvast dank voor jullie feedback!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:07
- 2.4 GHz-netwerk (Band: alleen 2.4 GHz)
Euh, waarom :)
Dit is iig je probleem, 2.4 gaat niet harder dan een megabit of 50-80.
Ik zou snel die 5ghz aanzetten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Dank voor je reactie, Laurens,

Ik wist niet dat er een beperking zat op de de bandbreedte van 2.4GHz. Ik heb dat destijds ingesteld omdat sommige tv's en mijn videodeurbel niet werkten op 5GHz. Maar als dat zo'n drastische invloed heeft op m'n internetsnelheid moet ik misschien maar beter kijken of dat soort apparaten welk werkbaar ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Soms kan 5ghz in de weg zitten ja bij iot apparaten.
Tegenwoordig kent Deco daar een IoT netwerk voor wat je kunt aanvinken die alleen op de 2.4ghz zit.

Deco m9plus is wel oud beestje dus misschien zit het er niet in, je kunt ook het gast netwerk hier anders voor misbruiken (netwerkje aanmaken met alleen 2.4ghz band)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Thanks voor de tips. Ik zal dat eens uitzoeken. Het nadeel is wel dat je dan met casten vanaf je telefoon van netwerk moet switchen. Ook bij de deurbel is dat even uitzoeken aangezien die weer gelinkt is met een aantal speakers die ook weer specifiek op dat netwerk moeten zitten terwijl je spotify weer wil koppelen tussen je telefoon en de speakers op een ander netwerk.

Die M9 is inderdaad wel al wat oud. Ik ga nog even experimenteren, maar je antwoorden hebben in ieder geval de grootste ergernis al opgelost! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik heb ook een m9 plus mesh thuis. Je kunt via de deco app per device instellen welke band ze moeten gebruiken. Maar als je gewoon alle twee de bands aanzet dan vogelen je devices het over het algemeen zelf al wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Alex.Vermeer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:11:
Thanks voor de tips. Ik zal dat eens uitzoeken. Het nadeel is wel dat je dan met casten vanaf je telefoon van netwerk moet switchen. Ook bij de deurbel is dat even uitzoeken aangezien die weer gelinkt is met een aantal speakers die ook weer specifiek op dat netwerk moeten zitten terwijl je spotify weer wil koppelen tussen je telefoon en de speakers op een ander netwerk.

Die M9 is inderdaad wel al wat oud. Ik ga nog even experimenteren, maar je antwoorden hebben in ieder geval de grootste ergernis al opgelost! Thanks
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Ik heb hier thuis gewoon 2.4 en 5Ghz devices door elkaar, en dat werkt allemaal gewoon prima? Een 2.4ghz device kan alleen maar op het 2.4ghz netwerk. En zoals gezegd, je kunt via de deco app devices forceren op een band, en zelfs naar een deco unit.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 20-01-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Ik heb inderdaad beide bands aan staan en voor de deurbel en de tv specifiek de 2.4GHz aangevinkt, maar die verbinding vinden ze nog moeilijk. Waarom weet ik niet, maar dat ga ik uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Alex.Vermeer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:11:

Zou het idd eerst even gewoon op 1 netwerk proberen met 2.4 en 5ghz mixed. Sowieso fast roaming uitzetten!

Wisselen van netwerken valt wel mee denk ik, segmentatie uitzetten en dan werkt het meestal. Sommige apps kunnen wel zeuren als de ssid afwijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Alex.Vermeer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:24:
Ik heb inderdaad beide bands aan staan en voor de deurbel en de tv specifiek de 2.4GHz aangevinkt, maar die verbinding vinden ze nog moeilijk. Waarom weet ik niet, maar dat ga ik uitzoeken.
wat bedoel je precies met "die verbinding vinden ze nog moeilijk"? Willen ze uberhaupt niet connecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Moeilijk als in; hij wil geen verbinding maken met de wifi ondanks het juist ingevoerde wachtwoord. Inmiddels de deurbel gefixed met een factory reset. De tv geeft ondanks een netwerk-error wel beeld inmiddels. Dus hij is wel connected, ook al geeft ie bij een netwerktest aan dat hij geen verbinding kan maken. Alleen terugkijken werkt nog niet, maar daar hebben meer mensen last van die een meshsysteem aansluiten op de KPN Experiabox.

Dus ja; moeilijk v.w.b. m'n tv verbinding bij gebrek aan een betere omschrijving :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Alex.Vermeer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:23:
Moeilijk als in; hij wil geen verbinding maken met de wifi ondanks het juist ingevoerde wachtwoord. Inmiddels de deurbel gefixed met een factory reset. De tv geeft ondanks een netwerk-error wel beeld inmiddels. Dus hij is wel connected, ook al geeft ie bij een netwerktest aan dat hij geen verbinding kan maken. Alleen terugkijken werkt nog niet, maar daar hebben meer mensen last van die een meshsysteem aansluiten op de KPN Experiabox.

Dus ja; moeilijk v.w.b. m'n tv verbinding bij gebrek aan een betere omschrijving :-)
Kan je in de deco app wel zien of het device geconnect is? Btw ik heb mijn deco mesh in AP mode draaien achter een KPN box, zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Ik weet niet of dat wel of niet werkt met KPN tv want dat gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Alex.Vermeer
Snelle roaming (en of Beamforming) uit staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Beamforming stond nog aan inderdaad. Tv werkt weer naar behoren! Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi!
Welke snelheden haal je nu door de woning?

“ Ik begrijp dat met een meshsysteem de verbinding halveert wanneer je verbonden bent met een gekoppelde node”

Ja/nee, niet bij jouw setje :) jij hebt dedicated wifi backhaul dus de /2 regel gaat bij jou niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex.Vermeer
Ik merk inderdaad niets van eventuele halvering. Overal in huis nu nagenoeg een downloadsnelheid van tussen de 190-200 Mbps. Dus vrijwel geen verlies _/-\o_
Pagina: 1