Sanity check, auto uit lease, onlogisch km-stand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 15:04

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Ik heb een auto op het oog uit 2019 met ~125k op de teller. Nu geeft de RDW aan dat de km-stand onlogisch is omdat er een lagere km-stand is geregistreerd dan ervoor. Nu heb ik de verkoper gebeld en die verbaasde zich hierover gezien de auto uit de lease komt en een volledige onderhoudshistorie aanwezig is. Hij verwacht dat het een typfout is en heeft de lease-maatschappij gevraagd het te corrigeren.
Normaal is een onlogische km-stand een no-go voor mij maar in deze situatie twijfel ik of bovenstaande situatie realistisch is.

Ik weet dat de eigenaar de historische km-standen kan opvragen waarin te zien is of er misschien een foutje is gemaakt, maar dat kon de verkoper niet omdat die geen eigenaar is en de lease-maatschappij wel. Er zijn ook verschillende sites die voor enkele euro's claimen meer informatie daarover te kunnen geven. Maar ik heb geen ervaring met die sites en kan vaak niet duidelijk eruit op maken of ze de historische km-standen terug geven, voordat ik daadwerkelijk op betalen over ga.

Nu is mijn vraag, ben ik terecht skeptisch? En wie weet welke kenteken check site mij zeker die informatie kan geven?

Beste antwoord (via Kryziek op 05-02-2025 14:32)

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Komt vaker voor, is meestal een typfoutje.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20

Spotmatic

Ken sent me

Elke autodealer zou de NAP van een auto moeten kunnen opvragen. Zelfs ook voor auto's die niet in de bedrijfsvoorraad staan.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-06 15:45
Skeptisch zijn is geen verkeerde eigenschap.
Als je een volledige onderhoudsgistorie kan zien met data en km standen, kan je al snel zien of dit een beetje klopt.
Met 125k over over 5 jaar, zou de auto gemiddeld 25k per jaar hebben gereden.
Nu zit er wel een Corona periode tussen (2021) waarin de auto wellicht minder heeft gereden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Komt vaker voor, is meestal een typfoutje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 16:39
Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:01:
Ik heb een auto op het oog uit 2019 met ~125k op de teller. Nu geeft de RDW aan dat de km-stand onlogisch is omdat er een lagere km-stand is geregistreerd dan ervoor. Nu heb ik de verkoper gebeld en die verbaasde zich hierover gezien de auto uit de lease komt en een volledige onderhoudshistorie aanwezig is. Hij verwacht dat het een typfout is en heeft de lease-maatschappij gevraagd het te corrigeren.
Normaal is een onlogische km-stand een no-go voor mij maar in deze situatie twijfel ik of bovenstaande situatie realistisch is.

Ik weet dat de eigenaar de historische km-standen kan opvragen waarin te zien is of er misschien een foutje is gemaakt, maar dat kon de verkoper niet omdat die geen eigenaar is en de lease-maatschappij wel. Er zijn ook verschillende sites die voor enkele euro's claimen meer informatie daarover te kunnen geven. Maar ik heb geen ervaring met die sites en kan vaak niet duidelijk eruit op maken of ze de historische km-standen terug geven, voordat ik daadwerkelijk op betalen over ga.

Nu is mijn vraag, ben ik terecht skeptisch? En wie weet welke kenteken check site mij zeker die informatie kan geven?
Bij Finnik wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzmagNW6uWJ-jSHC_j6uHbcX5YY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LuCUvetNW7sLJAzdBVoNjUXi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Als het een typfout is zou je de volgende registratie zien dat het weer op het oorspronkelijke pad zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52
Dan nog wil je wel van die "onlogisch" registratie af voordat je 'm koopt.
Anders zit jij bij verkoop t.z.t. met de gebakken peren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:33
Een onlogische km-stand hoeft niet perse onheil te betekenen. Zeker bij een lease auto is dat onaannemelijk.
Dealers geven de km-standen door aan de RDW bij APK keuringen en onderhoudsbeurten (via het Dealermanagementsysteem). Als tijdens een beurtje bijvoorbeeld een km-stand van 990000 wordt ingegeven ipv 99000 en de auto komt bij 115000 voor de volgende beurt, dan gaat er bij die nieuwe km-stand al een seintje naar het RDW dat er iets niet klopt.

Normaal gesproken kan de dealer dit zelf oplossen door de tellerstand te corrigeren.

Als dat in dit geval ook zo is, dan is het wel zo netjes en handig als dit voor de aankoop gebeurt :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Helaas geeft Finnik geen km-standen terug bij deze auto. Hier was ik al een beetje bang voor, maar gezien het bij jou wel werkt ligt het niet aan Finnik :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAhPJW1Kus5WVv0iQBEBqcYp-7w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oEol4PPPnlqmMXCNz4xXECXs.png?f=user_large
Denman schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:32:
Een onlogische km-stand hoeft niet perse onheil te betekenen. Zeker bij een lease auto is dat onaannemelijk.
Dealers geven de km-standen door aan de RDW bij APK keuringen en onderhoudsbeurten (via het Dealermanagementsysteem). Als tijdens een beurtje bijvoorbeeld een km-stand van 990000 wordt ingegeven ipv 99000 en de auto komt bij 115000 voor de volgende beurt, dan gaat er bij die nieuwe km-stand al een seintje naar het RDW dat er iets niet klopt.

Normaal gesproken kan de dealer dit zelf oplossen door de tellerstand te corrigeren.

Als dat in dit geval ook zo is, dan is het wel zo netjes en handig als dit voor de aankoop gebeurt :)
Dan denk ik dat ik nog een keer bel met de vraag of ze die kilometers kunnen zien, in de historie of bij het RDW.
Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-06 16:39
Vreemd want er is wel een APK geweest. En ook onderhoud geef je aan. Misschien moet je deze toch maar gewoon overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Mijn huidige auto komt ook uit de lease en die gegevens kan ik wel bij het RDW opvragen. Ook daar staan bijzondere km-standen vind ik. Dus een typfout klinkt niet heel onrealistisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPy3Q_DRKht97wLB1QiWTRMvLWE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mUETNnDafGWFcUPL49BuLD7D.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:03
Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:37:
Mijn huidige auto komt ook uit de lease en die gegevens kan ik wel bij het RDW opvragen. Ook daar staan bijzondere km-standen vind ik. Dus een typfout klinkt niet heel onrealistisch.

[Afbeelding]
Hou wel in je achterhoofd dat jij bij verkoop later weer met gezeik zit als je hem zo koopt. Zonder correctie zou ik hem in ieder geval overslaan, tenzij je van plan bent de auto echt HELEMAAL op te rijden en de prijs naar beneden bijgesteld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
XelaRetak schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat jij bij verkoop later weer met gezeik zit als je hem zo koopt. Zonder correctie zou ik hem in ieder geval overslaan, tenzij je van plan bent de auto echt HELEMAAL op te rijden en de prijs naar beneden bijgesteld wordt.
Nee uiteraard wil ik hem gecorrigeerd hebben, laat ik dat voorop stellen :)
Als iemand (verkoper/leasemaatschappij) mij logische km-standen kan laten zien en met (op papier) de belofte dat het gecorrigeerd wordt naar logisch, dan pas heb ik interesse.

Ik ben i.i.g. blij dat dit euvel vaker voorkomt, geeft iets meer vertrouwen. Want tja, autoverkopers en hun mooie praatjes.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:03
Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Nee uiteraard wil ik hem gecorrigeerd hebben, laat ik dat voorop stellen :)
Als iemand (verkoper/leasemaatschappij) mij logische km-standen kan laten zien en met (op papier) de belofte dat het gecorrigeerd wordt naar logisch, dan pas heb ik interesse.

Ik ben i.i.g. blij dat dit euvel vaker voorkomt, geeft iets meer vertrouwen. Want tja, autoverkopers en hun mooie praatjes.. :X
Wat is het voor verkoper? Hij zal de auto toch echt in zijn bedrijfsvoorraad moeten zetten om hem weer aan jou door te verkopen, en in die tijd is de Leasemaatschappij niet meer de eigenaar. Of is het een soort broker? Vervelende constructie in ieder geval als je niet met de echte "eigenaar" contact hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 14:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:37:

[Afbeelding]
Ik zie daar geen bijzondere km-standen? Het is een beetje vreemd dat er 3 jaar lang niets geregistreerd is, dus je kunt vraagtekens zetten bij het onderhoud.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Je kunt achteraf gewoon een correctieverzoek doen bij RDW. Heb ik bij mijn 16 jaar oude auto met 360K op de teller ook gedaan, er stond ergens jaren terug in het overzicht 2 cijfertjes omgewisseld waardoor de kmstand ineens enkele kilometers terug liep.
RDW doet er niet moeilijk over als de fout aannemelijk is.

Maargoed, voor de verkoper net zo eenvoudig om te doen, of iig eenvoudig te verklaren door een NAP-uitdraai op te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Ik zie daar geen bijzondere km-standen? Het is een beetje vreemd dat er 3 jaar lang niets geregistreerd is, dus je kunt vraagtekens zetten bij het onderhoud.
Hij heeft van 24-01-2018 t/m 03-03-2018 niet gereden, en vervolgens tot 30-03-2018 maar 1 km, terwijl er in die tijd wel 5 keer geregistreerd is, wat lijkt te duiden op 5 maal werkplaatsbezoek. Je zou verwachten dat hij dan op zijn minst een paar km heen en weer heeft gereden om bij de werkplaats te komen. En anders zou ik als volgende eigenaar benieuwd zijn wat er stuk was, waardoor hij meer dan 2 maanden bij de garage gelogeerd heeft...

En inderdaad de niet geregistreerde km's van 2014-2017, heeft hij toen wel onderhoud gehad dan?

Hij zal als logisch opkomen in de NAP, maar ik zou dus wel wat vragen weten te stellen...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
XelaRetak schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:57:
[...]

Wat is het voor verkoper? Hij zal de auto toch echt in zijn bedrijfsvoorraad moeten zetten om hem weer aan jou door te verkopen, en in die tijd is de Leasemaatschappij niet meer de eigenaar. Of is het een soort broker? Vervelende constructie in ieder geval als je niet met de echte "eigenaar" contact hebt.
Voor zover ik kan zien een normale verkoop partij met meerdere vestigingen door noord en zuid holland.
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Wild Chocolate schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Hij heeft van 24-01-2018 t/m 03-03-2018 niet gereden, en vervolgens tot 30-03-2018 maar 1 km, terwijl er in die tijd wel 5 keer geregistreerd is, wat lijkt te duiden op 5 maal werkplaatsbezoek. Je zou verwachten dat hij dan op zijn minst een paar km heen en weer heeft gereden om bij de werkplaats te komen. En anders zou ik als volgende eigenaar benieuwd zijn wat er stuk was, waardoor hij meer dan 2 maanden bij de garage gelogeerd heeft...

En inderdaad de niet geregistreerde km's van 2014-2017, heeft hij toen wel onderhoud gehad dan?

Hij zal als logisch opkomen in de NAP, maar ik zou dus wel wat vragen weten te stellen...
Het onderhoud is door de lease maatschappij zelf bijgehouden, daar heb ik een aparte uitdraai van. Zodoende kijk ik er ook niet gek van op dat het met deze nieuwe wagen ook zo zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Voor zover ik kan zien een normale verkoop partij met meerdere vestigingen door noord en zuid holland.

[...]

[...]

Het onderhoud is door de lease maatschappij zelf bijgehouden, daar heb ik een aparte uitdraai van. Zodoende kijk ik er ook niet gek van op dat het met deze nieuwe wagen ook zo zou gaan.
Dus omdat de vorige eigenaar zelf het onderhoudsboekje ingevuld heeft, vind je het niet raar dat NAP lange tijd niet ingevuld is?

[sarcasm]Zo'n leasemaatschappij heeft er natuurlijk geen enkel belang bij om zo min mogelijk onderhoud te doen, en dan alsnog een onderhoudsgeschiedenis te fabriceren... 8) [/sarcasm]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Wild Chocolate schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Dus omdat de vorige eigenaar zelf het onderhoudsboekje ingevuld heeft, vind je het niet raar dat NAP lange tijd niet ingevuld is?

[sarcasm]Zo'n leasemaatschappij heeft er natuurlijk geen enkel belang bij om zo min mogelijk onderhoud te doen, en dan alsnog een onderhoudsgeschiedenis te fabriceren... 8) [/sarcasm]
Eerste 3 jaar geen onderhoud bij de dealer is vreemd ivm garantie. Mogelijk kopen ze dat af voor een dikke korting en snap ik het dan wel, maar helemaal logisch is het niet.

Ik heb een aantal ex-lease auto's gehad, die dingen staan het eerste jaar met regelmaat bij de dealer omdat er toch nog ergens een kinderziekte in zit die onder garantie opgelost moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Wild Chocolate schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik snap wat je zegt, het is raar dat er in die tussentijd niets bij het RDW gemeld is.
Ik kijk er niet van op omdat mijn eigen auto dit dus ook had en die is 7 jaar in mijn bezit en nog geen gekke dingen ontdekt :) Voor het gemak ging ik er vanuit dat dit standaard lease praktijken waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Eerste 3 jaar geen onderhoud bij de dealer is vreemd ivm garantie. Mogelijk kopen ze dat af voor een dikke korting en snap ik het dan wel, maar helemaal logisch is het niet.

Ik heb een aantal ex-lease auto's gehad, die dingen staan het eerste jaar met regelmaat bij de dealer omdat er toch nog ergens een kinderziekte in zit die onder garantie opgelost moet worden.
Geen onderhoud bij de dealer vind ik dan weer niet zo spannend, mijn leaseauto ging gewoon naar de dorpsgarage, en zolang de auto aantoonbaar het voorgeschreven onderhoud heeft gehad, heeft de importeur zich gewoon aan de garantie te houden...

Maar ook bij de dorpsgarage wordt netjes de NAP ingevuld.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:26

Croga

The Unreasonable Man

Kryziek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:41:
Ik snap wat je zegt, het is raar dat er in die tussentijd niets bij het RDW gemeld is.
Ik kijk er niet van op omdat mijn eigen auto dit dus ook had en die is 7 jaar in mijn bezit en nog geen gekke dingen ontdekt :) Voor het gemak ging ik er vanuit dat dit standaard lease praktijken waren.
Met een jaar of 25 aan lease auto ervaring durf ik rustig te stellen: Nee, dat zijn geen standaard lease praktijken. Van al mijn lease autos is in die tijd gewoon netjes melding gemaakt en is dus ook gewoon een nette historie terug te vinden. Zoals al gemeld is de verkoopwaarde gewoon lager wanneer dit er niet is dus de lease maatschappij heeft een sterke incentive om alles gewoon netjes gemeld te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Croga op 21-01-2025 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2195394

_JGC_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Ligt toch een beetje aan de auto en de leasemaatschappij.

Mijn leasemaatschappij laat me eigenlijk voor alles behalve terugroepacties naar iedere garage gaan, en dat is vrijwel nooit een dealer (er zit geen dealer dichtbij die is aangesloten bij de maatschappij). Dit zit waarschijnlijk mooi doorberekend in de leaseprijs richting mijn werkgever, maar maakt het als berijder wel een stuk makkelijker en meer flexibel.
Dus behalve als er echt een terugroepactie is geweest vind ik het niet heel gek dat een lease auto nooit meer een dealer heeft gezien nadat hij geleverd is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Uiteindelijk zijn we wezen kijken bij de auto en is ons meteen verzekerd dat het een fout was en dat het gecorrigeerd ging worden. Met die belofte op de offerte hebben we de aanschaf gedaan. Sinds vandaag staat bij de RDW ook dat hij weer logisch bevonden is, dus wij zijn tevreden. Het bleek dat de lease maatschappij inderdaad een typfout had gemaakt en dat was te bewijzen door de eigen documentatie van de maatschappij naast die van de RDW te leggen. De eerste registratie was 28xxx km terwijl het 8xxx km moest zijn.

Ook had ik nagevraagd over het lege boekje; dat is bij hun dus wel de standaard. Alles wordt tegenwoordig digitaal bijgehouden. Met jullie ervaringen erbij denk ik dat het dus verschilt per lease maatschappij, of ze het wel of niet invullen in het boekje.

Bedankt voor jullie reacties! Hierdoor hebben we meer vertrouwen gekregen in het proces :)
Pagina: 1