stekker crimpen of patchpaneel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:30
Beste medetweakers,

Om een IP camera met PoE en mijn PoE AP aan de garagemuur te bevestigen wil ik niet een 22mm gat in de baksteen boren om de kabel door te voeren en dan met een lange patch kabel te werken.
Nu heb ik meerdere tangen en modellen stekkers om RJ45 jacks de patchkabels aan te sluiten, maar dat is me eigenlijk nooit gelukt.
Wat zijn de ervaringen met die "toolless" jacks? Of kun je een patch kabel toch op een patchpaneel aansluiten?

Alvast bedankt voor wat tips

DS1817+ DX517 - DS923+

Beste antwoord (via rens-br op 30-01-2025 09:37)

• Mk23
Nog even een update.
Gisteravond met veel licht en de juiste bril na drie keer proberen, is het twee keer achter elkaar gelukt!
Mooi op tijd om de nieuwe Reolink bel voor mijn vrouw:) vandaag of morgen netjes te monteren.

DS1817+ DX517 - DS923+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:58

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Mk23 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:16:
Wat zijn de ervaringen met die "toolless" jacks? Of kun je een patch kabel toch op een patchpaneel aansluiten?
Wat bedoel je met: "patch kabel aansluiten op een patchpaneel"?

Je hebt dit soort keystones voor in een patchpaneel (uitgaande dat je patchpaneel ook op basis van keystones is:

https://www.allekabels.nl...45-cat-6a-koppelstuk.html

Of wil je een patchkabel de stekker ervan af knippen, dan doorvoeren, en dan weer later een stekker erop zetten?

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 20-01-2025 09:24 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De nette manier is om met een stugge kabel een outlet binnen in de garage te maken om vervolgens met een patchkabel naar buiten te gaan en op de camera aan te sluiten. Als je een stekker zelf eraan maakt hoeft het gaatje slechts de diameter van de kabel te hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
gorgi_19 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:22:
[...]

Wat bedoel je met: "patch kabel aansluiten op een patchpaneel"?

Je hebt dit soort keystones voor in een patchpaneel (uitgaande dat je patchpaneel ook op basis van keystones is:

https://www.allekabels.nl...45-cat-6a-koppelstuk.html
Normaal monteer je een netwerk kabel op het patchpaneel en ga je met een korte patchkabel naar je switch. Ik heb een aantal lange patchkabel liggen waar ik dan één stekker vanaf zou knippen en op het patchpaneel zou afmonteren en dan met een kort kabeltje naar de switch.

Ik zou natuurlijk ook installatiekabel kunnen nemen en aan de kant van bv de camera een stekker kunnen monteren, maar dat is met ook nog niet gelukt.

ik wil best een aantal van deze https://www.allekabels.nl.../keystone-rj45-cat-6.html stekkers kopen, als ik maar zeker weet dat het dan wel gaat lukken

[ Voor 9% gewijzigd door Mk23 op 20-01-2025 09:30 ]

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Frogmen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:24:
De nette manier is om met een stugge kabel een outlet binnen in de garage te maken om vervolgens met een patchkabel naar buiten te gaan en op de camera aan te sluiten. Als je een stekker zelf eraan maakt hoeft het gaatje slechts de diameter van de kabel te hebben.
Precies, maar het crimpen van de stekker is me eigenlijk in 10 jaar nog niet gelukt ondanks investeringen en verschillende tangen en verschillende stekkers.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19
Je kunt ook nog een RJ45 opbouw doos monteren buiten op de muur en dan met een kort patchkabeltje naar je camera.
De vraag is alleen of het daar zoveel veiliger van word, want redelijk eenvoudig los te halen.

Of doorsteekconnectors (voor soepele kern) gebruiken.
Zelf nooit gebruikt, maar hier wel eens op het forum langs zien komen met de opmerking dat dit eenvoudiger te monteren is.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Rensjuh Die doorsteek connectoren heb ik ook geprobeerd maar na vijf pogingen voorlopig maar even gestopt met stekkers weggooien:)

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:19
Als je geen Rj45s er op kunt zetten, kun je misschien toch beter een gat boren waar je de connector doorheen krijgt.
Weet niet of het mogelijk is om je camera daar dan overheen te plaatsen?
Dan ben je ook meteen het aanzicht van dat gat kwijt.

Heb ook weleens camera's aangesloten, hier wel RJ45s op geknepen, maar de camera zat gewoon over het gat heen dus daar zag je niks van.

Of eventueel iemand vragen in de buurt / die je kent om een paar RJ45s erop te knijpen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Mk23 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:26:
[...]Normaal monteer je een netwerk kabel op het patchpaneel en ga je met een korte patchkabel naar je switch. Ik heb een aantal lange patchkabel liggen waar ik dan één stekker vanaf zou knippen en op het patchpaneel zou afmonteren en dan met een kort kabeltje naar de switch.
Ik snap nog steeds niet wat je wilt met deze lange patchkabel.
Het patchpaneel is afgemonteerd op allerlei aansluitpunten in jouw pand en niet bedoeld om lange patchkabels op aan te sluiten, het is bedoeld om korte kabels naar een switch of telefooncentrale te leiden.
Ik zou natuurlijk ook installatiekabel kunnen nemen en aan de kant van bv de camera een stekker kunnen monteren, maar dat is met ook nog niet gelukt.

ik wil best een aantal van deze https://www.allekabels.nl.../keystone-rj45-cat-6.html stekkers kopen, als ik maar zeker weet dat het dan wel gaat lukken
Hoe is het mogelijk dat jouw dit al 10 jaar niet lukt? Er zijn verschillende filmpjes/websites met goede uitleg, kun je aangeven waar het fout gaat?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Mk23 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:31:
@Rensjuh Die doorsteek connectoren heb ik ook geprobeerd maar na vijf pogingen voorlopig maar even gestopt met stekkers weggooien:)
Het is echt heel eenvoudig om er een stekker aan te krimpen. Als dat je niet lukt gaan die andere manieren je ook niet lukken.

Als je de juiste stekker bij de juiste kabel hebt (stekker voor stugge kabel op stugge kabel, stekker voor soepel bij soepele kabel, goede kwaliteit kabel cat5/cat6), je een beetje netjes stript en op lengte maakt en de juiste kleurcodering aanhoudt dan kan het niet mis gaan.

Post anders is wat foto’s van het krimpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sethro op 20-01-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
Mk23 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:16:
Om een IP camera met PoE en mijn PoE AP aan de garagemuur te bevestigen wil ik niet een 22mm gat in de baksteen boren
22 mm is wel héél erg groot.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26

lier

MikroTik nerd

Is volgens mij voor de stekker.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Keystones/patchracks werken in de regel alleen voor solide kabel, flexibele kabel gaat alleen als het er expliciet bijstaat.
Die van allekabels die je linkt staat erbij dat hij ook voor flexibel werkt, dus dat lijkt me in orde.

Qua stekkers krimpen kan je eigenlijk maar een kleine set fouten maken:
- Verkeerde stekker voor de soort draad, Bijv cat5 draad in een cat6 stekker bijv, de diktes van de draadjes is anders waardoor je slecht contact krijgt of flexibel in een stekker die voor solide is of andersom.
- Niet ver genoeg in de stekker (dit kan je fixen met inderdaad die doorsteekstekkers)
- Verkeerde volgorde van de draadjes.
- Slechte krimptang die niet ver genoeg of scheef krimpt oid.

En daarna controleren met een netwerktester of het goed zit, de goedkoopste met ledjes die knipperen zijn bijna altijd goed genoeg om het probleem te vinden.

Qua zelf krimpen zou ik beginnen met cat5e of cat6 unshielded, alles meer is echt exponentieel meer gedoe om goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

De truc is denk ik dat je 4a5 cm de twist uit de paren haalt en ze glad strijkt door ze een beetje op en neer te strijken. Je kunt dan ook vast een beetje pielen om de kleurvolgorde goed te krijgen.

Pas als je het "matje" van aders op de goeie volgorde, recht tussen duim en wijsvinger hebt liggen, knip je ze recht af.

Dan kun je ze prima in de stekker krijgen, en als je krimptang ook nog fatsoenlijk de krammen de aders in duwt. kan er niks fout.

Als het echt niet lukt:
https://www.onlinekabelsh...at6-utp-netwerkkabel.html

[ Voor 28% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Bedankt voor alle reacties. Ik ga dit weekeinde wel weer een keer oefenen en laat dan weten wat de resultaten zijn:)

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
Nog even een update.
Gisteravond met veel licht en de juiste bril na drie keer proberen, is het twee keer achter elkaar gelukt!
Mooi op tijd om de nieuwe Reolink bel voor mijn vrouw:) vandaag of morgen netjes te monteren.

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Update 2: de bel is gemonteerd en we hebben beeld :) Stekker vastmaken ging in 1 keer goed.

DS1817+ DX517 - DS923+

Pagina: 1