Ik heb vandaag 4 laadpalen kapot gemaakt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-07 20:58
Het begon gister (zaterdag) ochtend: ik wilde mijn auto van een laadpaal halen en de laadpaal was in storing
Stekker zat vast in de laadpaal, Het nummer van de publieke laadpaal gebeld en de stekker werd ontgrendeld
Mijn auto was volledig opgeladen (minus 4% voor het voorverwarmen)

Vandaag (zondag) was mijn auto leeg, ik hing hem aan de paal, hij begon met laden en ik merkte dat er iets niet goed ging, het laden stopte. (laadpaal 1) Daarna naar een andere paal (2) gereden, auto aangekoppeld, hij begon met laden en ik ben naar huis gelopen.

Maar ik zag uren later op de app dat mijn auto helemaal niet was geladen, dus ik terug naar mijn auto en de laadpaal was volledig uit. Wat gek, geen link gelegd met de eerdere problemen.

Auto verplaatst naar een andere laadpaal (3), aangesloten naast een auto die al stond te laden, klapt die paal er uit terwijl ik er bij sta. De auto begon met laden, auto werd groen, laadpaal werd groen. *poef* alles donker.

Ik had nog niet door dat het definitief door mijn auto kwam, maar je raad het al, ik zet hem bij paal 4 neer, poeft dat ding er op dezelfde manier uit.

Dus ik heb nu 4 laadpalen gesloopt? Moet ik morgen de eigenaren (nuon, alegroo etc) gaan bellen dat de palen niet werken? en nu, moet ik het nog een keer testen bij daglicht, of direct de garage bellen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gesloopt niet, maar er zal een zekering geklapt zijn. Niet zo erg, daar zijn ze voor. De Charge Point Operator (CPO) heeft wel door dat een laadpaal geen verbinding meer heeft en zal wel iemand sturen. Ik verwacht zelfs dat ze mogelijk nu al op niet beschikbaar staan in de diverse apps.

Wat voor auto rijd je?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:00

mjl

Ugh

Heb je je granny charger al getest? Bij nader inzien mischien ook niet handig, zonde als die door brand.

Heb je ook een andere laad kabel geprobeerd?

Die laadpalen kunnen wel wat hebben, die worden op afstand wel gereset en doen het vrij snel wel weer.

In iedergeval even naar je garage rijden, straks is je accu leeg en kom je daar ook niet …

[ Voor 17% gewijzigd door mjl op 20-01-2025 01:12 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04:11
Ik ken een geval dat iemand op soortgelijke wijze een FastNed station 'kapot gemaakt' heeft (storing in de auto).

Bij FastNed hangen natuurlijk camera's, dus die hebben wel de eigenaar van de auto aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk is het verzekeringswerk geworden.

Kans dat de laadpalen waar jij geweest bent niet voorzien zijn van camera's. Dat spul is allemaal slim dus men ziet op afstand wel dat het niet meer werkt. Enkel je laaddruppel (of wat je gebruikt) wordt natuurlijk geregistreerd. Ik weet niet hoever dat te herleiden is naar jou.

Laat iig je auto even nakijken bij de garage. Als het garantie is zou je wellicht de laadpaaleigenaar de kosten kunnen laten verhalen bij je dealer (al dan niet via de verzekering).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:21
Ik had hetzelfde laatst. Bleek dat de on board charger kapot is, kortsluiting op 1 van de 3 fases en moet dus vervangen worden.

Snelladen omzeilt de OBC, dus dat werkt wel nog hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-07 14:09
Een vriend van mij had dit ook met zijn Peugeot e-208. De serie (2008, Corsa, Compass, etc.) schijnt er wel aardig om bekend te staan. Als het jouw eigen auto is, even naar de snellader voordat je hem naar de garage brengt, zodat hij daar met een 50-60% capaciteit staat, reparatie kan best even duren en je wil niet dat die accu's lang laag staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
Het is een tiguan hybrid nieuw model van eind 2024

Granny charger is de thuislader denk ik, ik kan thuis niet laden zonder een kabel over de stop te hangen, dat zal de gemeente niet leuk vinden.

1 laadpaal deed het vanmorgen weer, daar staat iemand actief te laden (Vattenfall laadpaal)
3 laadpalen waren in storingen, ik heb 2 bedrijven gebeld en ze sturen monteurs, de persoon van Alegoo gaf aan dat de gehele paal offline was gegaan en onbereikbaar was, de EVNet paal heb ik alleen doorgegeven dat er een storing was.

Ik heb de dealer inmiddels gebeld maar die waren druk druk druk, dus ik word later teruggebeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Aomi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 03:06:

Bij FastNed hangen natuurlijk camera's, dus die hebben wel de eigenaar van de auto aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk is het verzekeringswerk geworden.
Moeilijk te geloven dit verhaal.
Als je tegen een lader aanrijdt en schade maakt, ja wellicht, maar niet omdat er een of andere beveiliging in de lader aanspreekt (die weer gewoon gereset kan worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:42

Esumontere

Floep, banaan.

"Ik heb op 4 verschillende groepen de waterkoker getest, die vlogen er allemaal uit". Wellicht is je auto stuk.

Edit: of woon je in Brabant? https://www.bd.nl/brabant...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 43% gewijzigd door Esumontere op 20-01-2025 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-07 13:27
Eddos schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:28:
Een vriend van mij had dit ook met zijn Peugeot e-208. De serie (2008, Corsa, Compass, etc.) schijnt er wel aardig om bekend te staan. Als het jouw eigen auto is, even naar de snellader voordat je hem naar de garage brengt, zodat hij daar met een 50-60% capaciteit staat, reparatie kan best even duren en je wil niet dat die accu's lang laag staan.
Ik wou het net zeggen, mijn broer's e-208 deed dit ook. Ondanks lease werd ie mooi een half jaar veroordeeld tot de snellader, want de dealer was maar wat traag!

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nasdude
ASW1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:14:
[...]

Moeilijk te geloven dit verhaal.
Als je tegen een lader aanrijdt en schade maakt, ja wellicht, maar niet omdat er een of andere beveiliging in de lader aanspreekt (die weer gewoon gereset kan worden)
Die laadpaal weet dan ook gewoon dat ik het was, daar is geen camera voor nodig, dat verhaal over schade verhalen lijkt mij ook redelijk overtrokken. maar goed:

Stekker er in, de laadpaal doet natuurlijk helemaal niets (zou ook gek zijn, dat ik met een willekeurige stekker zonder authenticatie stroom kan krijgen of laadpalen in storing kan krijgen), pas als ik mijn pas aanbied, de communicatie op gang is en de payment provider het akkoord heeft gegeven begint de laadcyclus en na een paar seconde klapt de paal er uit. Dus die gegevens van mijn laadpas zijn gewoon bekend.

overigens klapt de thuis stop er ook uit als ik probeer te laden met de 230volt 10amp lader (die ik overigens nooit gebruikt heb)

[ Voor 12% gewijzigd door nasdude op 20-01-2025 11:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:42

Esumontere

Floep, banaan.

nasdude schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:20:
[...]

overigens klapt de thuis stop er ook uit als ik probeer te laden met de 230volt 10amp lader (die ik overigens nooit gebruikt heb)
Dan heb je je antwoord toch? Auto stuk. Neem aan dat je garantie hebt als je een 2024 modelletje hebt.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 21:06
Esumontere schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Dan heb je je antwoord toch? Auto stuk. Neem aan dat je garantie hebt als je een 2024 modelletje hebt.
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/the_difference.png
https://xkcd.com/242/ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 14:00
Ik vind het wel heel bijzonder dat een laadpaal fysiek kapot gaat door een aangesloten client. Daar zou je als laadpaalmaker toch rekening mee moeten houden? Net als in de programmeer-wereld, waar je al je client input eerst door een sanitizer haalt (never trust the client), zou je hier ook verwachten dat zelfs als iemand spijkers in de contactdoos steekt, er nog steeds niets fysiek kapot zou gaan.Zelfs lantaarnpalen hebben van die features: als je er een ferme trap tegen geeft gaan je uit (want denken dat ze aangereden zijn en schakelen veiligheidshalve af), maar starten daarna gewoon weer op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:04
Tukkertje-RaH schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:46:
Ik vind het wel heel bijzonder dat een laadpaal fysiek kapot gaat door een aangesloten client.
Waarom ga je er vanuit dat er fysiek iets kapot gaat aan de lader, er gaat thuis toch ook niets stuk als bv de aardlek eruit klapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

itarix

404 soul not found

In de kabel zit een communicatie protocol die aan de auto doorgeeft hoeveel energie deze kan trekken. Iets met een weerstandje. Het zou kunnen dat dit niet meer goed werkt en de auto altijd vol gaat laden terwijl de laadpaal op een zekering zit van 16a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:47

Bob Popcorn

Plop!

Eddos schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:28:
Yep, zelfde probleem hier met de e208. Dealer doet een simpel resetje (wat ik helaas niet zelf kan doen) en het probleem is weer een tijdje weg. Een nieuwe boordlader willen ze niet aan want ze kunnen het probleem elke keer niet repliceren. :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 16:59
itarix schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:59:
In de kabel zit een communicatie protocol die aan de auto doorgeeft hoeveel energie deze kan trekken. Iets met een weerstandje. Het zou kunnen dat dit niet meer goed werkt en de auto altijd vol gaat laden terwijl de laadpaal op een zekering zit van 16a
Beetje laadpaal heeft ook een maximale laadstroom ingesteld staan welke netjes onder de waarde van de zekering blijft. De auto kan dus alleen minder vragen niet meer.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Axewi schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:53:
[...]

Beetje laadpaal heeft ook een maximale laadstroom ingesteld staan welke netjes onder de waarde van de zekering blijft. De auto kan dus alleen minder vragen niet meer.
Zo werkt dat natuurkundig niet.

De auto kan vragen wat hij wil, van het communicatieprotocol mag het alleen niet. Dat is heel wat anders. De auto kan ook gewoon kortsluiten bij een defect.. In dat geval slaat de zekering achter de laadpaal door.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:47

ikt

Een beetje laadpaal gooit het relais open als (potentiële) problemen worden opgemerkt, zoals een auto die meer stroom trekt dan de lader naar de auto communiceert. Maar dan gaan die niet uit, hooguit wordt er een fout gegooid. Dat laders echt kapot gaan door een auto is vrij zeldzaam.

Gezien 1 lader zichzelf heeft hersteld en de rest (nog) uit is, denk ik eerder dat de aardlekschakelaar dat heeft gedaan. Bij lader 1 zit dat wellicht in de lader zelf geïntegreerd en die herkent het probleem, schiet in de foutmodus en reset zichzelf nadat het probleem weg was gegaan (of na een herstart). Bij de rest van de laders zou dat de aardlekschakelaar in de zekeringkast kunnen zijn geweest - dan moet een monteur of iemand van de faciliteitbeheer langs om het weer aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22
Heeft het wellicht niet iets te maken met https://www.ad.nl/den-bos...90-laadpalen-uit~a09a3f1b ?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 09:40
Het moge duidelijk zijn dat er iets mis is met de auto.
Een laadpaal zelf beperkt de stroom niet actief, die geeft alleen aan de auto door hoe snel die mag laden.
Zit gewoon ergens sluiting, en automaat in laadpaal springt er uit, net als bij je thuis.
Niet veel aan de hand, maar iemand met sleutel moet de automaat weer even inschakelen.
Heb wel eens gezien dan anwb dat ook doet voor sommige laadpalen.
Die rijden immers toch al rond en kunnen wel even automaat terug inschakelen.

Mocht je je afvragen waarom de ene laadpaal dan helemaal uit klapt en de andere in storing gaat:
Waarschijnlijk zijn sommige leveranciers zo slim geweest om aansturing een eigen automaat te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 18:56
brambo123 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:03:
Een laadpaal zelf beperkt de stroom niet actief
Mijn laadpaal kan dat wel en ik neem aan dat meerdere laadpalen dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
ASS-Ware schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Mijn laadpaal kan dat wel en ik neem aan dat meerdere laadpalen dat kunnen.
Ik praat over het daadwerkelijk beperken van het vermogen, dat kan een AC laadpaal niet, alleen een DC paal.
De laadcontroller van de auto (of bij DC laden in de laadpaal) bepaald uiteindelijk het vermogen.
Een AC laadpaal geeft aan de auto aan wat mag, het is aan de auto om zich daadwerkelijk daaraan te houden.
Een laadpaal kan 6A aangeven, maar als de auto denk: kan me niets schelen, ik doe lekker 16A, dan is er niets in de laadpaal dat daar iets aan kan doen (behalve in storing gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 18:56
brambo123 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik praat over het daadwerkelijk beperken van het vermogen, dat kan een AC laadpaal niet, alleen een DC paal.
De laadcontroller van de auto (of bij DC laden in de laadpaal) bepaald uiteindelijk het vermogen.
Een AC laadpaal geeft aan de auto aan wat mag, het is aan de auto om zich daadwerkelijk daaraan te houden.
Een laadpaal kan 6A aangeven, maar als de auto denk: kan me niets schelen, ik doe lekker 16A, dan is er niets in de laadpaal dat daar iets aan kan doen (behalve in storing gaan).
Volgens mij klopt jouw verhaal niet.
Als ik op mijn laadpaal 6A instel, dan laadt de auto met 6A, ook als ik in de auto 16A instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Tukkertje-RaH schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:46:
Ik vind het wel heel bijzonder dat een laadpaal fysiek kapot gaat door een aangesloten client. Daar zou je als laadpaalmaker toch rekening mee moeten houden? Net als in de programmeer-wereld, waar je al je client input eerst door een sanitizer haalt (never trust the client), zou je hier ook verwachten dat zelfs als iemand spijkers in de contactdoos steekt, er nog steeds niets fysiek kapot zou gaan.Zelfs lantaarnpalen hebben van die features: als je er een ferme trap tegen geeft gaan je uit (want denken dat ze aangereden zijn en schakelen veiligheidshalve af), maar starten daarna gewoon weer op...
Laadpaal gaat niet stuk. De stop gaat erdoor om te voorkomen dat de laadpaal affikt, omdat er waarschijnlijk in de auto iets niet goed zit, kortsluiting in de lader/lader defect.

Als jou waterkoker thuis kortsluiting geeft gaat er ook een stop uit, betekent niet dat je meterkast stuk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brambo123
ASS-Ware schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Volgens mij klopt jouw verhaal niet.
Als ik op mijn laadpaal 6A instel, dan laadt de auto met 6A.
Gelukkig is er iemand die het heel mooi heeft uitgelegd:
YouTube: Electric car chargers aren't chargers at all – EVSE Explained
De laadpaal geeft aan de auto aan dat die 6A mag laden, rest is echt aan de auto zelf.
Hopelijk luistert de auto daar netjes naar, maar als er een bug in zit...
Pagina: 1