Hulp nodig, 2 SSD moeten ook 2 SSD zijn WDS ziet 1 partitie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-09 13:38
Goeiedag,

Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen. Ik heb een pc gekocht met 2 NVME SSD’s. Allebei zelfde fabrikant en grootte (1TB per stuk). Nu wilde ik er 1 uit halen en die verkopen. Toen ik er 1 had uitgehaald kon ik Windows niet op die er nog in zat installeren omdat Windows hem niet ziet. In de bios is die wel zichtbaar. Hoe kan het zo zijn dat als ik ze allebei in het systeem heb Windows ze wel pakt als 2TB maar als ik er 1 van de 2 uit heb pakt Windows die ene die er nog in zit niet meer. Kan ik dit oplossen? Er staat verder geen belangrijke data op beide SSD’s.

Met vriendelijke groet,

JP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
Staan in de bios waarschijnlijk als RAID ingesteld.
Dit ga je niet kunnen oplossen zonder er 1 te verwijderen, bios instelling te wijzigen en vervolgens Windows opnieuw te instaleren.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@MaD_co

Bedankt voor je reactie, zou je stap voor stap kunnen uitleggen hoe is dit moet doen? Windows opnieuw installeren is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:28
Google op bios + raid + moederbordmodel.
Je zult met iets meer info over je pc moeten komen om hulp te kunnen krijgen;)

Heb je hem zelf gebouwd/laten bouwen/gekocht?
Welke onderdelen zitten er in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:56

mjl

Ugh

Kan ook best zijn dat de Windows installatie/setup de SSD ook niet ziet, je moet dan de driver handmatig laden tijdens de setup. Als het een Intel chipset is, zoek dan op VHD driver bijv. Voor jou chipset.

Als de partitie van Windows 2TB was dan was het in de bios als een RAID0 ingesteld, je kan in de bios de settings van RAID afhalen en zoals gezegd Windows opnieuw installeren. Het kan zijn dat je tijdens de setup eerst via trouble shooting/cmd line en diskpart -> select disk xx en dan ‘clean’ moet om de raid configuratie van de nvme te verwijderen.

Als je je huidige a windows install wilt behouden moet je eerst een Windows image maken (Windows 7 backup —> Google het even) en die via de setup op de enkele SSD terug laten zetten.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
uitvoering: MSI Creator P100X 10SE-203EU

Dit is de computer. Het is een pre build system van MSI maar wel zo dat je makkelijk kan upgraden.

I9 10900k
64GB RAM
Rtx 2080 super msi ventus
Model moederbord moet ik vanavond even bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Kijk in de bios bij de SATA/NVME instellingen en zet de RAID/RST mode uit naar standaard AHCI.
Bios terugzetten naar default/standaard is ook een mogelijke optie.

Daarna kan je de SSD('s) opnieuw laten partitioneren/indelen vanuit je Windows installatie USB.

Bij installeren niet zelf partities aanmaken maar dat door de Windows installatie zelf laten aanmaken, tenzij je aangepaste grootte/extra partities wilt.

Verwijder alle (eventueel) nog aanwezige partities.
Kies daarna volgende/next.
Windows maakt dan zelf de benodigde partitie indeling aan bij het installeren.

Als je de oude Windws installatie wilt behouden zal je eerst een backup/image/clone moeten maken.

Hier nog een MSI video om RAID/RST mode aan te zetten:

MSI® HOW-TO setup RAID in the BIOS setup menu on MSI notebook

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 20-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
Dankjewel! Ik ga straks even alles proberen, ik hou jullie op de hoogte 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
@The_Doman

Ik heb het gedaan en hij ziet nu wel een ssd alleen ziet hij nog steeds 2TB terwijl er maar 1 SSD in zit van 1TB. Als ik de partitie wil formatteren krijg ik de code 0x80070001. Als ik alsnog doorklik en Windows het probeer te laten regelen. Krijg ik de code 0x80070001. Enig idee hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jp1995l
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BSUF_mISIWwIgQ7WP0K3peOyDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5f5LkmvguMEBTWhKN9pcsG0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jp1995l
Het is opgelost ik heb de SSD clean gedaan met command promp

YouTube: How to Format Hard Drive with Command Prompt

Iedereen bedankt voor het meedenken 👍🏻
Pagina: 1