Na 12 jaar weer nieuwe 1440p gaming PC (incl RGB)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden door mijn zoons en ik voor gaming (Fortnite, MSFS2020 / MSFS2024, WoW, Diablo / PoE2, en liefst voorbereid op bijvoorbeeld GTA6), af en toe wat browsen, en thuiswerken. Dit zal echter via mijn werklaptop gaan en daarom ook de 2 monitoren geselecteerd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht dat ik voor mijn 2e zoon over een jaar of 2-3 ook een systeem kan gaan samenstellen, daarom heb ik voor nu een bedrag in gedachten tussen de 1500 - 2000 Euro inclusief monitoren. Goedkoper mag altijd natuurlijk :) Als ik nu 1 van de behuizingen eraf haal kan ik voor het restant nog toetsenbord / muis / speakers scoren.
Verder is het even geleden, maar het is de bedoeling dat ik de PC zelf ga bouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee er gaat niks mee. Mijn huidige PC is 12 jaar oud en werkelijk niks van dat systeem is nog bruikbaar naar hedendaagse maatstaven. Ik heb dus ook nog een toetsenbord, muis en evt. speakers nodig, maar dit kan ik later nog uitzoeken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij is het samengestelde systeem best aardig, maar ik zou graag enigszins voorbereid zijn op de toekomst, denk aan GTA6.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Heb in het verleden altijd Radeon kaarten gehad en hoewel ik denk dat NVIDIA destijds wellicht wat gebruiksvriendelijker was qua drivers en prestaties heb ik altijd plezier gehad van Radeon. Ik heb deze kaart nu gekozen vanwege prijs/prestatie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb deze samenstelling grotendeels gebaseerd op de 1440p BBG. Dit is een vrij statische PC, en omdat mijn zoons RGB nogal cool vinden heb ik bepaalde componenten vervangen door RGB componenten. Van mij hoeft het niet perse, maar als ik ze er een plezier mee doe :P De PC gaat in mijn mancave op zolder dienst doen, dus WAF is niet van toepassing. Ik heb daarom ook 2 behuizingen op de lijst staan. 1 Met RGB verlichting, de ander zonder. Maar wellicht is die laatste wel genoeg met de RGB componenten erin?

Ga je overklokken?
Nee ik ga niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Na 8 jaar vooral console gaming en een PC van 12 jaar oud kriebelt het nogal om PC gaming weer te gaan oppakken. Enerzijds omdat mijn zoons nogal geïnteresseerd zijn, anderzijds omdat ik na zoveel jaren Switch, PS4 en PS5 wel weer eens lekker achter de PC wil kruipen op een zaterdagavond, gamend op het ene scherm en youtubend / browsend op het andere.

Ik heb eigenlijk 3 vragen:
  1. Is dit een compatible systeem, en maakt het enige sense? Of zijn er nog quick wins te pakken met onze huidige wensen?
  2. Ik heb niet echt haast. De bedoeling was eigenlijk eind vorig jaar, maar had ik door enkele grote aankopen vorig jaar en gepland dit jaar bijgesteld naar halverwege / eind dit jaar. Maar het begint toch echt behoorlijk te kriebelen om weer te gaan PC gamen en daarom nu (al) deze lijst. Is het verstandig om op korte termijn te kopen of kan ik toch beter de prijsontwikkelingen van de videokaarten afwachten gezien de recente GPU ontwikkelingen?
  3. Ik snap dat GTA6 niet op ultra settings zal gaan draaien op dit systeem, maar is het enigszins toekomstbestendig en zijn de huidige games op hoge resolutie (strakker dan PS5) te draaien?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 194,99€ 194,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 95,-€ 95,-
1BehuizingenCorsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart€ 124,57€ 124,57
2MonitorsMSI MAG 274QRF QD E2 Zwart€ 219,-€ 438,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Halo Black€ 37,90€ 37,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 124,90€ 124,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 119,99€ 119,99
Totaal€ 1.884,81

Join het GoT Pulse-Team!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je twee schermen wilt. Zou één ultrawide niet volstaan? Persoonlijk vind ik zo'n breed scherm echt een meerwaarde voor de game immersie.

[ Voor 6% gewijzigd door Boris1986 op 19-01-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Boris1986 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:28:
Het is me niet helemaal duidelijk waarom je twee schermen wilt. Zou één ultrawide niet volstaan? Persoonlijk vind ik zo'n breed scherm echt een meerwaarde voor de game immersie.
Ben ik qua immersie zeker met je eens. Maar ik ben vanuit het verleden 2 schermen gewend en vind het heerlijk om te gamen op de ene, terwijl ik op het andere scherm (bijvoorbeeld) Discord, YouTube, Tweakers op heb staan, of bijvoorbeeld een Netflix kijk of gewoon TV. Maar wellicht nog belangrijker: ik ben 8 maanden terug van baan gewisseld waarbij ik regelmatig thuis werk. En daarbij is 2 schermen echt een must. Ik kan vanuit het werk wel een scherm krijgen, maar 2 verschillende schermen... nah. Dat heb ik nu ook en erger me er groen en geel aan :+

Dus eigenlijk vanwege die 2 redenen graag een dual screen setup. Maar als een widescreen (en Windows) tegenwoordig zo goed is dat dit moeiteloos opgevangen kan worden dan laat ik me graag overtuigen :)
Overigens heb ik voor de immersie een paar meter verder een 110" 4K beamer aan m'n PS5 hangen waar ik vanaf een kleine 3 meter naar kijk, dus die is er alsnog wel :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Duidelijk.
Qua processor zou je nog kunnen kijken naar de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray. Wat eigenlijk gewoon een 7600 zonder iGPU is voor 4 tientje minder.
Qua opslag heb je voor 7 euro meer de uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB die dram heeft en een stukje sneller is.
verder zou ik qua future proofing kijken naar een PSU met 750W. Door mensen met meer verstand van zaken wordt hier vaak de uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart aangeraden.
Voor de processorkoeler kan je nog even zoeken naar de Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB. Deze is een erg goede koeler voor dezelfde prijs (goedkoopst te vinden op Amazon) maar wel met 2 fans en meer heatpipes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
Over de monitoren:
Je kan met Windows Powertoys virtuele schermen maken. Daarmee kan je bijv. een ultrawide monitor opdelen in 3 gelijke schermen zodra je een venster sleept en shift indrukt. Werkt heel goed en je kan zelf indelingen maken (2 of 4 virtuele schermen naast elkaar op één monitor kan bijv. ook).

Of, je haalt én een ultrawide monitor én een normale. Ultrawides zijn de laatste paar jaar stukken goedkoper geworden en verschillen helemaal niet zo heel veel meer van gewone 16:9 monitoren. Dan heb je een mooiere ervaring in de games die je noemt, maar het is ook fijn voor bijv. Excel, plus, je kan ook nog Discord o.i.d. er naast zetten.

Voor een tientje meer heb je deze monitorsetup:
uitvoering: MSI MAG 345CQR Zwart (21:9)
uitvoering: MSI MAG 27CQ6F Zwart (16:9)
(VA i.p.v. IPS en deze 16:9 is niet in hoogte verstelbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Boris1986 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:02:
Duidelijk.
Qua processor zou je nog kunnen kijken naar de uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray. Wat eigenlijk gewoon een 7600 zonder iGPU is voor 4 tientje minder.
Qua opslag heb je voor 7 euro meer de uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB die dram heeft en een stukje sneller is.
verder zou ik qua future proofing kijken naar een PSU met 750W. Door mensen met meer verstand van zaken wordt hier vaak de uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart aangeraden.
Voor de processorkoeler kan je nog even zoeken naar de Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB. Deze is een erg goede koeler voor dezelfde prijs (goedkoopst te vinden op Amazon) maar wel met 2 fans en meer heatpipes.
Dat zijn waardevolle tips, thanks :)
Potenscia schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:00:
Over de monitoren:
Je kan met Windows Powertoys virtuele schermen maken. Daarmee kan je bijv. een ultrawide monitor opdelen in 3 gelijke schermen zodra je een venster sleept en shift indrukt. Werkt heel goed en je kan zelf indelingen maken (2 of 4 virtuele schermen naast elkaar op één monitor kan bijv. ook).

Of, je haalt én een ultrawide monitor én een normale. Ultrawides zijn de laatste paar jaar stukken goedkoper geworden en verschillen helemaal niet zo heel veel meer van gewone 16:9 monitoren. Dan heb je een mooiere ervaring in de games die je noemt, maar het is ook fijn voor bijv. Excel, plus, je kan ook nog Discord o.i.d. er naast zetten.

Voor een tientje meer heb je deze monitorsetup:
uitvoering: MSI MAG 345CQR Zwart (21:9)
uitvoering: MSI MAG 27CQ6F Zwart (16:9)
(VA i.p.v. IPS en deze 16:9 is niet in hoogte verstelbaar)
Ik weet idd dat Windows tegenwoordig soepeler om gaat met schermverdeling. Maar gaat die vlieger ook op voor gamen in het ene (fullscreen) venster terwijl YT/GoT/Discord in het andere (fullscreen) venster draait?

Als ik dit voor werk ook zo in kan richten qua applicaties is het wel serieus een overweging om toch voor een widescreen te gaan, al geloof ik ook wel dat 2 afzonderlijke schermen altijd net wat flexibeler blijft. Een 2e normale scherm is dan eigenlijk ook wel een grappige gedachte, al weet ik niet zeker of ik dat op (de lange) termijn leuk ga vinden qua visuals / OCD :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-09 20:18

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Hoeveel Hz moeten de monitors zijn?

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-09 21:12
Is een kasr als deze niet wat? uitvoering: Antec NX 410 Zwart
Snijd niet zo in je budget, en kan je meer besteden aan cpu of gpu

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
Ik denk dat 144hz voor mijn doeleinden voldoende is?
Dekar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:20:
Is een kasr als deze niet wat? uitvoering: Antec NX 410 Zwart
Snijd niet zo in je budget, en kan je meer besteden aan cpu of gpu
Nice, die neem ik mee! Ook goedgekeurd door m’n zoons zojuist :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Als monitor zou ik een msi of samsung nemen deze zijn goede merken met veel tevreden gebruikers. 144hz is mooi maar voor een tientje kan je 180hz. Maar ik weet niet wat je specifiek aan een monitor wil geven natuurlijk :)

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Wel een mooi schermpje gekozen MSI on top.

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Zit nog steeds in de overweging widescreen vs dual monitor. Ik neem de optie van @Potenscia van 2 verschillende schermen ook zeker mee. Maar 1 van de limieten waar ik tegenaan loop is mijn bureau. Het is best een flink bureau (2,20 ongeveer), maar met de huidige dual screen setup, een Bambu Lab A1 en een AMS Lite wordt die ruimte aardig snel opgeslokt.

Ik heb nog wel de optie om de AMS Lite op de printer of op de muur te monteren om ruimte te besparen. Maar ik ben dan wel bang dat het 2e scherm heel ver naar de zijkant komt te staan, wat ergonomisch gezien niet ideaal is. Nog even los van het esthetische aspect. En anders zat ik te denken om het 2e (in dit geval 27") scherm boven de ultrawide te monteren. Dat zie ik ook steeds vaker voorbij komen. Hebben mensen hier ervaring mee? Kijkt dit niet vermoeiend?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09 16:05
Veel ultrawide monitoren hebben een functie om het scherm te splitten. Doormiddel van 2 dp kabels heb je fisiek 2 monitoren in een. Dat is ideaal om te gamen op rechts met een browser links of andersom natuurlijk! Mits je in game dan windowed fullscreen gebruikt.

Nadeel met bijvoorbeeld skylines is wel dat je map scolled als je muispijltje buiten het gamevenster komt.
Maar dat gebeurt ook als je fisiek 2 schermen gebruikt.
Je kan altijd nog instellen dat je het scherm als 1 in windows krijgt. Dan word de 2de scherm verbinding niet gebruikt en is fancyzones waarop ik terug val.

Ik was altijd sceptisch over een ultrawide. Maar bovenstaand heeft mij overtuigt.
Wil niet meer anders durf ik niet te zeggen want 2 losse 16:9 schermen met dunne bezels heeft nogaltijd wel voorkeur als het om kantoor werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
TweakerCarlo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:12:
Veel ultrawide monitoren hebben een functie om het scherm te splitten. Doormiddel van 2 dp kabels heb je fisiek 2 monitoren in een. Dat is ideaal om te gamen op rechts met een browser links of andersom natuurlijk! Mits je in game dan windowed fullscreen gebruikt.

Nadeel met bijvoorbeeld skylines is wel dat je map scolled als je muispijltje buiten het gamevenster komt.
Maar dat gebeurt ook als je fisiek 2 schermen gebruikt.
Je kan altijd nog instellen dat je het scherm als 1 in windows krijgt. Dan word de 2de scherm verbinding niet gebruikt en is fancyzones waarop ik terug val.

Ik was altijd sceptisch over een ultrawide. Maar bovenstaand heeft mij overtuigt.
Wil niet meer anders durf ik niet te zeggen want 2 losse 16:9 schermen met dunne bezels heeft nogaltijd wel voorkeur als het om kantoor werk gaat.
Ok helder! Ik neig nu ook steeds meer naar een ultrawide, met eventueel nog een kleiner scherm ernaast (dat lijkt me toch prettiger kijken dan er boven). Lijkt me voor de game immersie toch fijner. Dat 2e scherm komt wel goed, maar ik focus me nu even op de widescreen. De MSI die @Potenscia noemde tikt een hoop boxjes aan, maar merk wel dat ik zoekende ben qua schakelen tussen pc en werklaptop.

De genoemde MSI heeft voor zover ik kan zien geen usb-c / ingebouwde docking station. Op het moment heb ik een (cheap-ass) docking station waar ik m’n monitoren via HDMI aan gekoppeld heb en zo makkelijk m’n werklaptop in kan pluggen om 3 schermen tot m’n beschikking te hebben (inclusief laptop). Maar hier zit m’n huidige PC dus niet aan gekoppeld. Kan ik dit ook inrichten als ik de nieuwe PC er aan gekoppeld heb? Of moet ik dan toch echt uitwijken naar een KVM switch oid?

Qua scherm indelen voor multitasking e.d. zie ik het inmiddels wel goed komen :)

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1