Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden door mijn zoons en ik voor gaming (Fortnite, MSFS2020 / MSFS2024, WoW, Diablo / PoE2, en liefst voorbereid op bijvoorbeeld GTA6), af en toe wat browsen, en thuiswerken. Dit zal echter via mijn werklaptop gaan en daarom ook de 2 monitoren geselecteerd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht dat ik voor mijn 2e zoon over een jaar of 2-3 ook een systeem kan gaan samenstellen, daarom heb ik voor nu een bedrag in gedachten tussen de 1500 - 2000 Euro inclusief monitoren. Goedkoper mag altijd natuurlijk
Als ik nu 1 van de behuizingen eraf haal kan ik voor het restant nog toetsenbord / muis / speakers scoren.
Verder is het even geleden, maar het is de bedoeling dat ik de PC zelf ga bouwen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee er gaat niks mee. Mijn huidige PC is 12 jaar oud en werkelijk niks van dat systeem is nog bruikbaar naar hedendaagse maatstaven. Ik heb dus ook nog een toetsenbord, muis en evt. speakers nodig, maar dit kan ik later nog uitzoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij is het samengestelde systeem best aardig, maar ik zou graag enigszins voorbereid zijn op de toekomst, denk aan GTA6.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Heb in het verleden altijd Radeon kaarten gehad en hoewel ik denk dat NVIDIA destijds wellicht wat gebruiksvriendelijker was qua drivers en prestaties heb ik altijd plezier gehad van Radeon. Ik heb deze kaart nu gekozen vanwege prijs/prestatie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb deze samenstelling grotendeels gebaseerd op de 1440p BBG. Dit is een vrij statische PC, en omdat mijn zoons RGB nogal cool vinden heb ik bepaalde componenten vervangen door RGB componenten. Van mij hoeft het niet perse, maar als ik ze er een plezier mee doe
De PC gaat in mijn mancave op zolder dienst doen, dus WAF is niet van toepassing. Ik heb daarom ook 2 behuizingen op de lijst staan. 1 Met RGB verlichting, de ander zonder. Maar wellicht is die laatste wel genoeg met de RGB componenten erin?
Ga je overklokken?
Nee ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Na 8 jaar vooral console gaming en een PC van 12 jaar oud kriebelt het nogal om PC gaming weer te gaan oppakken. Enerzijds omdat mijn zoons nogal geïnteresseerd zijn, anderzijds omdat ik na zoveel jaren Switch, PS4 en PS5 wel weer eens lekker achter de PC wil kruipen op een zaterdagavond, gamend op het ene scherm en youtubend / browsend op het andere.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
Het systeem zal gebruikt worden door mijn zoons en ik voor gaming (Fortnite, MSFS2020 / MSFS2024, WoW, Diablo / PoE2, en liefst voorbereid op bijvoorbeeld GTA6), af en toe wat browsen, en thuiswerken. Dit zal echter via mijn werklaptop gaan en daarom ook de 2 monitoren geselecteerd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik verwacht dat ik voor mijn 2e zoon over een jaar of 2-3 ook een systeem kan gaan samenstellen, daarom heb ik voor nu een bedrag in gedachten tussen de 1500 - 2000 Euro inclusief monitoren. Goedkoper mag altijd natuurlijk
Verder is het even geleden, maar het is de bedoeling dat ik de PC zelf ga bouwen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee er gaat niks mee. Mijn huidige PC is 12 jaar oud en werkelijk niks van dat systeem is nog bruikbaar naar hedendaagse maatstaven. Ik heb dus ook nog een toetsenbord, muis en evt. speakers nodig, maar dit kan ik later nog uitzoeken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij is het samengestelde systeem best aardig, maar ik zou graag enigszins voorbereid zijn op de toekomst, denk aan GTA6.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Heb in het verleden altijd Radeon kaarten gehad en hoewel ik denk dat NVIDIA destijds wellicht wat gebruiksvriendelijker was qua drivers en prestaties heb ik altijd plezier gehad van Radeon. Ik heb deze kaart nu gekozen vanwege prijs/prestatie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb deze samenstelling grotendeels gebaseerd op de 1440p BBG. Dit is een vrij statische PC, en omdat mijn zoons RGB nogal cool vinden heb ik bepaalde componenten vervangen door RGB componenten. Van mij hoeft het niet perse, maar als ik ze er een plezier mee doe
Ga je overklokken?
Nee ik ga niet overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Na 8 jaar vooral console gaming en een PC van 12 jaar oud kriebelt het nogal om PC gaming weer te gaan oppakken. Enerzijds omdat mijn zoons nogal geïnteresseerd zijn, anderzijds omdat ik na zoveel jaren Switch, PS4 en PS5 wel weer eens lekker achter de PC wil kruipen op een zaterdagavond, gamend op het ene scherm en youtubend / browsend op het andere.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
- Is dit een compatible systeem, en maakt het enige sense? Of zijn er nog quick wins te pakken met onze huidige wensen?
- Ik heb niet echt haast. De bedoeling was eigenlijk eind vorig jaar, maar had ik door enkele grote aankopen vorig jaar en gepland dit jaar bijgesteld naar halverwege / eind dit jaar. Maar het begint toch echt behoorlijk te kriebelen om weer te gaan PC gamen en daarom nu (al) deze lijst. Is het verstandig om op korte termijn te kopen of kan ik toch beter de prijsontwikkelingen van de videokaarten afwachten gezien de recente GPU ontwikkelingen?
- Ik snap dat GTA6 niet op ultra settings zal gaan draaien op dit systeem, maar is het enigszins toekomstbestendig en zijn de huidige games op hoge resolutie (strakker dan PS5) te draaien?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 194,99 | € 194,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS | € 159,- | € 159,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G | € 499,- | € 499,- |
1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 95,- | € 95,- |
1 | Behuizingen | Corsair iCUE 4000X RGB Tempered Glass Zwart | € 124,57 | € 124,57 |
2 | Monitors | MSI MAG 274QRF QD E2 Zwart | € 219,- | € 438,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Halo Black | € 37,90 | € 37,90 |
1 | Geheugen intern | Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA | € 124,90 | € 124,90 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition | € 91,46 | € 91,46 |
1 | SSD's | WD Black SN770 2TB | € 119,99 | € 119,99 |
Totaal | € 1.884,81 |