Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron.hui
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04-05 23:03
Ik heb een QNAP TS-264 8GB aangeschaft. Daarbij ook 2 Seagate IronWolf Pro schijven. Thuis lekker de boel in elkaar gezet en hoopvol aangezet. Na een paar minuten gingen de 2 ledjes van de harde schijven op rood en kon ik met geen mogelijkheid (ben geen ICT"er) toegang krijgen tot NAS-beheer (kon vooraf wel de inloggegevens aanmaken).
Heb de NAS naar de leverancier gebracht en die gaf aan dat deze in goede staat is en dat beide schijven defect blijken te zijn. Die had ik, deze keer, niet bij dezelfde leverancier aangeschaft vanwege een prijsverschil van bijna €50,- per schijf...
Vreemd dat 2 nieuwe schijven beiden defect blijken te zijn... Het is vrijwel ondenkbaar maar feitelijk niet onmogelijk.

Volgens de lijst van Seagate zou dit een gecertificeerde schijf moeten zijn: ST12000NT001 PN 3MD101. Na levering van de schijven zie ik dat daar een andere PN-code op vermeld staat: 3LX101. Op geen enkele website kan ik trouwens vooraf geen vermelding van de PN-code vinden.

Zou het verschil van die PN-codes het verschil kunnen maken waardoor de NAS mijn gekochte harde schijven niet aankan?

Vriendelijke groeten,
Ronald.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:02
Lijkt me sterk, maar vraag de winkel wat het verschil is. Mogelijk hebben ze een verkeerde opgestuurd, en kunnen ze de juiste opsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het valt mij op dat het verschil in beide PN codes de beide letters na de 3 is, en dit misschien een of andere land code is. Of meer waarschijnlijker dat een van de 2 een nieuwere versie is en dit eigenlijk dan geen verschil mag maken. Maar oke, het blijft wel frappant dat je 2 defecte schijven ontvangen hebt en dit wel aan het denken zet.

Heb zelf in mijn Synolog NAS altijd WD schijven zitten en tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen met WD en Synology gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
Denk niet dat die PN code er iets mee te maken heeft, zal wel een productie code van de fabrikant zijn.

Heeft die Qnap leverancier de disken getest of zeggen ze alleen dat die Qnap in orde is en dat het dus aan de disken moet liggen.
Zo ja test de disken zelf.

Heb je die schijven op het internet gekocht en laten bezorgen door een pakket bezorger?
Als je weet hoe die met pakjes omgaan kun je verwachten dat je bij het transport defect geraakt zijn.
Zeker omdat ze beiden defect zijn.
Maar aangezien je voor elke koop via het internet retour garantie hebt kun je ze gewoon terug sturen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron.hui
Hallo Ben,

Dit is de reactie van de QNAP-leverancier: "Bij test is gebleken dat de NAS naar behoren werkt maar de HDD’s beide defect blijken te zijn." Of dat werkelijk zo is? Ik was er niet bij en kan dat zelf niet bevestigen. Ben normaliter wel heel tevreden over de service van deze leverancier.
Ik zal eens kijken of het mij lukt om de disken zelf te testen. Hoewel ik bij de leverancier van de disken zelf ook al heb gemeld dat ze beiden kapot zijn.
Wellicht is het defect wel ontstaan tijdens het transport van de pakketbezorger. Ondanks het feit dat de doos met daarin de 2 doosjes met een harde schijf er wel goed uitzag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als er aan de buitenkant geen beschadigingen te zien zijn en de verpakking niet beschadigd is lijkt het mij sterk dat het door transport is ontstaan. Zo lang zo'n harddisk niet in werking is staan die koppen op een veilige plaats en kunnen dus de schijven en koppen niet beschadigen.

Maar @Ron.hui , denk dat het zeker wijsheid is toch de harddisks eens via b.v. een extern harddiscdock aan te sluiten en zelf eens te testen. Op die manier weet je in elk geval zeker of de harddisks echt kapot zijn of dat die toch misschien niet compatibel zijn met de NAS. Anders zit je dadelijk weer met hetzelfde probleem als ze je dan 2 nieuwe harddisks sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49
Het beste is als je de harddisks een voor een in een pc aan kunt sluiten en dan via een gratis tool de SMART-data uitleest en daarvan printscreens van de hele tabel hier neerzet. Dan is er gericht meer te vertellen over de conditie van de harddisks en of er bv iets mee is gebeurd tijdens het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron.hui
Beste reageerders,

Dank voor jullie hulp en inbreng. Ik ben geen kundige op ICT-gebied en heb het niet aangedurfd de schijven aan te sluiten op mijn PC (moet ik dan eerst op internet uitzoeken hoe dat moet). Ook vanwege angst voor problemen bij garantie heb ik dat maar niet gedaan. Ik heb dus beide schijven teruggestuurd naar de leverancier en van hen heb ik vandaag het bericht ontvangen dat zij het geld op mijn rekening terugstorten. Ik heb helaas geen technische terugkoppeling ontvangen en heb dus ook niet de oplossing op mijn probleem.

Vriendelijke groeten,
Ronald.
Pagina: 1