Probleem op het werk met inlogscherm van Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-05 11:28
Op de school waar ik werk is er al jaren een zich herhalend probleem waarvan onze ICT'ers de oorzaak blijkbaar nog steeds niet hebben kunnen achterhalen.

Normaal gesproken is het zo dat als een leerling bij ons een pc of laptop aanzet, diegene het inlogscherm van Windows 10 ziet, met in het midden de invoervelden voor inlognaam en wachtwoord.

Soms komt het ook voor dat de naam van de vorige ingelogde gebruiker nog te zien is met daaronder alleen het invoerveld voor het wachtwoord. In dat geval is het handig dat er links onderin beeld twee opties staan: 'Aanmelden als andere gebruiker' en 'Aanmelden als gast' (dat laatste moet ik wel speciaal aanvragen als extra aanmeld optie).

Helaas gebeurde het afgelopen week ineens weer dat die handige opties links onderin ineens niet in beeld kwamen. Dat betekent dus dat alleen de laatst ingelogde leerling nog kan inloggen, maar ja, die is dan natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen.

Dit zag ik eerst op een desktop, vervolgens op een laptop en daarna weer op een andere desktop.

Het volgende hielp niet: Windows uitschakelen en Windows herstarten.

Deze tip van de ICT'ers hielp wel: een power reset uitvoeren, waarbij de computer eerst uitgezet moet worden door de powerknop langer dan vijf seconden ingedrukt te houden, dan de powerknop langer dan 15 seconden ingedrukt te houden en vervolgens de computer of laptop normaal aan te zetten.

Maar dat is geen oplossing die voorkomt dat het probleem zich opnieuw voordoet.

De hardware en software zijn verder niet zo bijzonder. Alles is zoveel mogelijk van Microsoft: Windows, Windows Server, Intune, Onedrive... Antivirus op de clients is enkel en alleen Windows Defender. Wat er op de servers allemaal draait is mij niet bekend, maar ik ga er vanuit dat dit allemaal zoveel mogelijk gestandaardiseerd is.

De hardware is van HP: Prodesks en Probooks, allemaal met een Core i5 8500, 8GB RAM en 256GB SSD.
We hebben dit probleem ook meegemaakt op nieuwere laptops met modernere hardware, ook HP Probooks.

Ik weet wel dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is, maar ik heb er als "man in the middle" wel last van en blijf er ook last van houden als ICT er niet uit komt.

Daarom mijn vraag: heeft iemand hier dit ook al eens meegemaakt en kunnen achterhalen wat nu precies het probleem is?