Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10
Momenteel bouw ik pensioen op bij PMT, waar volgens deze pagina de inleg 27.98% van het pensioengevend salaris bedraagt voor ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen. Volgens mij een prima regeling.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe werkgever, en heb een contract aangeboden gekregen waarin staat dat de werkgever drie procent van de pensioengrondslag inlegt en voor een nabestaandenpensioen betaalt. Heel leuk en aardig, maar dat betekent dat ik die 3% niet rechtstreeks kan vergelijken met de 27.98%. Er is een mogelijkheid op eigen kosten extra in te leggen, maar het is niet duidelijk of dit specifiek voor ouderdomspensioen is, of ook voor nabestaandenpensioen.

Heeft iemand enig idee hoe groot het deel van de inleg is wat normaal gesproken voor oudersdoms- en welk deel voor nabestaandenpensioen is? Dan zijn de percentages iets beter vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
Vooropgesteld, bij PMT legt de werkgever niet 27,98% in maar ongeveer 2/3 daarvan, de rest komt uit jouw zak. Zo staat dat ook op de pagina die je linkt.
Dat is nog steeds een fors verschil met 3% natuurlijk, maar dan vergelijk je in ieder geval de juiste cijfers.
Je moet niet alleen naar de inleg kijken, maar ook de pensioenopbouw die met die inleg bereikt wordt. 1,8% per jaar bij PMT. Hoe is de opbouw bij je nieuwe werkgever?
Daarnaast zijn er sowieso heel veel variabelen (en wensen) wat het rechtstreeks vergelijken heel moeilijk maakt. Heeft de nieuwe werkgever bijvoorbeeld ook een pensioenfonds, of een verzekeraar?

[ Voor 16% gewijzigd door BlueMotion op 19-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10
Ik heb een antwoord gevonden. Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0048364/2024-06-28, bijlage I, tabel 1. Daar is een verschil te zien tussen ouderdomspensioen + uitgesteld partnerpensioen, en ouderdomspensioen + direct ingaand partnerpensioen. Het verschil tussen die 2 is als ik het goed begrijp de risicopremie. Dit verschil is afhankelijk van de leeftijd van degene die opbouwt. De premie loopt af van 10% van wat er ingelegd wordt voor ouderdomspensioen, tot nul.

Alsnog heeft de zoektocht naar dit antwoord allemaal nieuwe vragen opgeleverd. Zoals: waarom wordt er bij een pensioenfonds normaal gesproken 30% ingelegd, maar is de inleg bij een beschikbare premieregeling gemaximeerd op bijvoorbeeld ongeveer 9% voor iemand met een leeftijd tussen de 35 en de 40. Heel vreemd allemaal.