Plafondlampen slim maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik wil beginnen met wat slimme verlichting in huis. Ik heb een Aeotec Smart Home Hub, die Zigbee, Z-Wave en Wifi ondersteunt.
Mijn plan is om een aantal Zigbee schakelaars in het plafond te stoppen (er zit nu een klik aan klik uit module, maar daar wil ik vanaf), zodat de lampen met een draadloze schakelaar en de app bediend kunnen worden.

Ons huis is uit de jaren 60, er komt een rode en zwarte draad uit het plafond. Robbshop heeft schakelaars die gebruikt kunnen worden zonder blauwe draad.
De lamp in de gang is een 4W led, degene in de keuken heeft 4 led spotjes van elk 4W. Allebei onder de 20W, dus voor die Robb schakelaar moet er dan weer een bypass bij komen.
Ik kan best een lampje ophangen, maar geen electricien dus ik hoopte dat er ergens schakelaars bestaan die geen bypass nodig hebben bij zulke lage wattages en die werken met mijn hub. En als het apparaatjes het Zigbee netwerk wat uitbreiden, zou dat helemaal top zijn, ivm latere uitbreiding naar de eerste verdieping.
Zigbee leek me het handigst, omdat ik dan niet afhankelijk ben van een internetverbinding.
Iemand ideeën voor eventuele alternatieven voor de Robb schakelaar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Aqara heeft diverse schakelaars die werken op basis van 2-draads. Ik heb er hier en paar hangen met Led verlichting. Gewoon de oude schakelaar 1 op 1 vervangen en je hebt een schakelaar die zowel fysiek als remote te bedienen is. Ik heb toevallig laatst ook alle KaKu uit het huis gegooid en alles vervangen door Zigbee smart wandschakelaars. Voordeel is dat er dan geen spul meer nodig is in/bij de lampen.

Bijv. deze : https://www.aqara.com/en/...-switch-h1-eu-no-neutral/
Ook in enkelvoudig te krijgen.
Gisteren nog eentje geinstalleerd in het huis van m'n moeder. 5 minuten werk en meer functionaliteit en goedkoper dan de oplossing vab Robbshop.

[ Voor 56% gewijzigd door Microkid op 19-01-2025 17:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Het is toch veel goedkoper en simpeler om zigbee lampen te kopen, die kosten rond de 10 euro (bij bijvoorbeeld Ikea).

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 19-01-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@jongetje met alleen een lamp kun je nog niet (fysiek) schakelen; met de schakelaar van @Microkid wel. Of met Sonoff inbouw-schakelaars (ZBmini), voor inbouw (zodat je je eigen schakelaars kunt behouden voor de uniformiteit in huis).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:43
Met @jongetje, by far de makkelijkste oplossing.

De Ikea lampen staan standaard zo ingesteld dat ze aan gaan als er spanning op komt. Daardoor kan je dus de huidige schakelaars blijven gebruiken: standaard staan ze aan, en regel je m met je app. Als je de app (even) niet hebt, schakelaar uit/ schakelaar aan, en er is licht.

Voordeel is ook dat je meteen dimbare lampen hebt ipv alleen aan/uit, en voor TS dat er 0 elektra-werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

jongetje schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:53:
Het is toch veel goedkoper en simpeler om zigbee lampen te kopen, die kosten rond de 10 euro (bij bijvoorbeeld Ikea).
En hoe ga je die aanzetten als de schakelaar op uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
MarkyB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:13:
[...]

En hoe ga je die aanzetten als de schakelaar op uit staat?
Glacier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:42:
zodat de lampen met een draadloze schakelaar en de app bediend kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als de schakelaar op uit staat dan hebben de lampen geen stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
Ik had er niet bijgezet dat we nu in de keuken een draadloze schakelaar hebben omdat er geen bedrading is (was vroeger een bungelend trektouwtje). En in de gang wordt de lamp bediend door een draadloze schakelaar beneden en boven. Naar boven toe loopt ook geen bedrade verbinding. Dus iets bij de schakelaars inbouw is geen optie.
Slimme lampen lijkt me op de lange termijn duurder, aangezien lampen ook een keer stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
MarkyB schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:40:
[...]

Als de schakelaar op uit staat dan hebben de lampen geen stroom
Die schakelaars gebruik je niet (en verbind je eventueel door).
De TS geeft toch aan dat hij de app en draadloze schakelaars gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Glacier schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:03:
Ik had er niet bijgezet dat we nu in de keuken een draadloze schakelaar hebben omdat er geen bedrading is (was vroeger een bungelend trektouwtje). En in de gang wordt de lamp bediend door een draadloze schakelaar beneden en boven. Naar boven toe loopt ook geen bedrade verbinding. Dus iets bij de schakelaars inbouw is geen optie.
Slimme lampen lijkt me op de lange termijn duurder, aangezien lampen ook een keer stuk gaan.
Led lampen gaan net zolang mee als andere elektronica dus dat lijkt me geen reden om niet voor de simpelste en goedkoopste oplossing te kiezen en er smart lampen in schroeven.

En al zou er een lamp een keer defect raken, die dingen kosten tussen de 8 en 10 euro dus waar heb je het over?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
Voor de keuken bijvoorbeeld zijn het 4 gu10 spotjes, die ik voor ongeveer 20 euro per stuk voorbij zie komen ivm ondersteuning door de hub.
Het is wel makkelijker dus ik sta daar wel voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik ben al een tijdje bezig met Hue en persoonlijk vind ik het handiger/beter om schakelaars slim te maken dan de lampen. Ik heb onder andere een aantal Zigbee dimmers voor de ingebouwde plafondspotjes.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:27
Glacier schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 07:35:
Voor de keuken bijvoorbeeld zijn het 4 gu10 spotjes, die ik voor ongeveer 20 euro per stuk voorbij zie komen ivm ondersteuning door de hub.
Het is wel makkelijker dus ik sta daar wel voor open.
https://www.ikea.com/nl/n...imbaar-warm-wit-00541300/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glacier
  • Niet online
Ik lees dat deze lampen tegenwoordig een ikea Hub nodig hebben, klopt dat?
Ik wil ik de keuken sowieso slimme lampen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Een ikea hun kan, maar ook elke andere zigbee hub.
Pagina: 1