Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 03-07 23:36
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Kort gezegd ik zoek dus een directe upgrade van AM4 rechtstreeks naar AM5, en het liefst als het qua prijs-kwaliteit nu een goede zet is, zeker JAREN future-proof. Mijn zicht gaat uit naar de volgende upgrades:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 595,-€ 595,-
1MoederbordenASRock B850 Steel Legend WiFi€ 231,05€ 231,05
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G600C30K€ 189,-€ 189,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,05

Nu is mijn vraag dus, hoeveel mag zo'n CPU en Moederbord kosten? ze fluctueren vooral omhoog in prijs merk ik.. Zoals het moederbord dat vandaag weer met 13 euro omhoog is geschoten en dan is het nog niet eens de zwarte versie omdat mijn volledige case zowat zwart is.. Maakt kleur zoveel uit dan?
uitvoering: ASRock B850 Riptide WiFi Dit lijkt op 1:1 maar dan zwart en is nu door de recente verhoging weer goedkoper. [/i]

Wat is je budget?
Eerlijk, geen idee. Ik heb een setje op het oog dat qua waarde rond de 1000 euro in zou moeten gaan. Ben vooral benieuwd of de prijzen gaan dalen of dat ik het net zo goed nu kan kopen.. 600 euro voor een CPU vind ik best wel prijzig, maar als ik hier 5 jaar mee kan doen zonder dat de prijs nog in 2025 inkeldert, dan zie ik niet waarom ik niet zou gaan kopen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben eigenlijk qua BIOS alleen bekend met ASUS. Zo weet ik ook via verschillende mensen die fan van AMD zijn dat ze het liefst ASUS willen, maar het puur vanwege de meerprijs (zeker op de nieuwe B850 modellen) juist afhaken naar ASRock omdat deze dezelfde en soms nog zelfs betere specs leverd voor de goedkopere prijs..
Zover gesproken of BIOS'en, ASRock lijkt meer op zo'n typische barebone linux installatie. Neem toch wel aan dat hier alles gewoon in te vinden is, zal wat meer zoeken worden lijkt mij.. maar wat is dan het voordeel als ik ASRock koop ipv ASUS, dat ik 100 euro bespaar.. of?

Ik heb bijvoorbeeld fijn gebruik gemaakt van ASUS's RealTek Audio Console icm 7.1 audio op mijn headset, maar daar is het ook wel mee gezegd. Die zal ik uiteraard dan kwijtraken, terwijl ik zo bijvoorbeeld ook al een hele set zag aan PCIE geluidskaarten, dus die kan ik er altijd nog wel bij kopen..

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment is mijn setup een Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 RAM (Corsair), Sapphire Pulse 7900XTX (laatst verrruild met mijn nvidia 3060) dus opzich kan deze alles wel aan, maar ik wil van de verschrikkelijke hitte af, dit ding is gewoon een hete kool als ik hem lichtjes gebruik, ondanks dat ik een prima koeler heb, vind ik 67-70C op 45% load wel zorgelijk.. Heb goede dingen gehoord over die nieuwe CPU van 600 euro tov deze.

Belangrijkste usecase gaat iig zijn Streamen en Gamen, met soms lichte nachtelijke activiteiten eromheen rondom automatische processing/farming in games, en daarmee hoop ik dan ook tegelijkertijd minder hoge stroomverbruik te krijgen

Ben benieuwd naar jullie meningen, is dit een goede upgrade, of toch nog ff wachten? Of misschien zelfs al een of 2 componenten kopen en wachten op de andere?
650 euro voor een CPU man.. dacht dat mijn 5800X voor 350 al duur was... jemig 8)7

Ik heb trouwens ook een 1000W PSU van Corsair, Gold Rated uit 2021, gekocht in 2022. Neem in ieder geval aan dat deze de nieuwe upgrade wel aan kan. Het is modulair en heeft zo'n 12V connector ding

Nog 1 andere extra vraag: Wat is het grootste verschil tussen de 189 euro kostende VIPER ram sticks van C30K en C32K?

[ Voor 1% gewijzigd door Jensw19 op 19-01-2025 17:10 . Reden: extra vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar "waarom" wil je een 9800X3D? Ik lees (nog) even niet in je betoog dat dit de beste CPU is voor wat je ermee wil doen. En ja, hij is duur. En ja, volgens de specs verbruikt 'ie maximaal nog eens 15% meer dan de 5800X (en mogelijk komt er dus ook meer hitte af).

Allicht een onhandige vraag maar wie weet heb je een enorm goed antwoord; je hebt / wil een PC ter waarde van grofweg 2K staan. Dat ding zuigt zeer regelmatig een aantal kWh uit de muur. En dan maak je je "druk" over een tientje meer/minder qua prijsfluctuatie? Mis ik dan de logica achter het tientje of is het meer voor de vorm?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jensw19
MAX3400 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:14:
Maar "waarom" wil je een 9800X3D? Ik lees (nog) even niet in je betoog dat dit de beste CPU is voor wat je ermee wil doen. En ja, hij is duur. En ja, volgens de specs verbruikt 'ie maximaal nog eens 15% meer dan de 5800X (en mogelijk komt er dus ook meer hitte af).

Allicht een onhandige vraag maar wie weet heb je een enorm goed antwoord; je hebt / wil een PC ter waarde van grofweg 2K staan. Dat ding zuigt zeer regelmatig een aantal kWh uit de muur. En dan maak je je "druk" over een tientje meer/minder qua prijsfluctuatie? Mis ik dan de logica achter het tientje of is het meer voor de vorm?
Goeie, waarom ik iig een upgrade wil doen is omdat sommige games die ik speel al te veel willen vragen van mijn huidige CPU, en vind het daarmee niet erg om dus dan gelijk het betere te pakken, voor de toekomstige games, en omdat de 3D cache ook gaat helpen. Ik heb gekeken naar de andere versies, maar die lijken erger te zijn in power effeciency

Kijk op zich is energie geen probleem, maar het zou fijn zijn om effecientie hoger te hebben dan dat ik nu lijk te hebben. Zover ik van verschillende reviews heb gehoord, lijkt er qua hitte minder een probleem te zijn met de koeler die ik nu heb, dan als ik deze 5800X behoud. Dan maar wat meer energie, zal qua kosten hier in Nederland in dat geval (nog) weinig uitmaken lijkt mij.

Het is niet dat ik mij veel zorgen maak over de fluctuatie, het is meer dat het mij onduidelijk is wat nou een goede prijs hoort te zijn voor die AM5 serie. Of het beste idee is om te wachten of dat met wachten ze juist door o.a nieuwere games en vraag juist duurder gaan worden?
Ik ben redelijk bewust in mijn uitgaven, heb gewoon te weinig kennis over wat het beste gaat zijn vs de kosten, in ieder geval niet een goedkopere CPU zover ik de (mogelijke) specs heb gezien bij verschillende AM5 CPU's..

En heb ook op het oog om die CPU te underclocken wat al weer wat % en graden zou schelen, zolang games nog niet de volledige CPU hoeven te eten..

Voor streamen + gamen tegelijkertijd is hoe dan ook mijn 5800X in ieder geval moeilijk aan het doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tegenvraag: waarom geen 9900X met 4 meer cores, hogere L1 en L2 cache en hogere boost maar voor 150 Euro minder maar dezelfde TDP?

Want ik snap zeker waarom je 9800X3D qua cache overweegt maar qua core-count ga je er geen stuk op vooruit van 5800X naar 9800X3D. De vraag is dan meer "waarom" doet gamen & streamen tegelijk zo moeilijk? Is dat een tekort aan cores? Een tekort aan MHz? Dat zijn wel essentiele zaken.

Goed, los van je CPU; iedereen wil natuurlijk bang for the buck. Gezien de adoptie van AM5 nogal nieuw is (relatief gezien), zijn de prijzen ook nog relatief hoog. Echter, sommige oudere CPU's blijven ook (kunstmatig) hoog door hun goede performance over de jaren. Ik ben altijd van "eerst budget hebben, dan het beste binnen budget in huis halen" echter ik koop geen high-end PC's; persoonlijk denk ik dat je met AM5 wel een flinke sprong maakt (ook in memory-bandwidth en PCIe-snelheden) waarmee je nu flink wat merkt en de komende jaren goed zit.

/edit: vergeten te vermelden; de 9900X is eigenlijk 2x 6 core dus op sommige momenten kan dit minimale issues opleveren, zeker als je software hebt die liever "zoveel mogelijk cores op 1 die" heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2025 17:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Mijn 5800x werd ook regelmatig te heet ondanks een dikke AIO, maar met Ryzen Master draait ie nu met -30 Co All Core Value helemaal prima, boost zonder problemen naar zijn max en wordt nooit meer warmer dan 86 graden onder 100% load tests.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
MAX3400 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:32:
Tegenvraag: waarom geen 9900X met 4 meer cores, hogere L1 en L2 cache en hogere boost maar voor 150 Euro minder maar dezelfde TDP?

Want ik snap zeker waarom je 9800X3D qua cache overweegt maar qua core-count ga je er geen stuk op vooruit van 5800X naar 9800X3D. De vraag is dan meer "waarom" doet gamen & streamen tegelijk zo moeilijk? Is dat een tekort aan cores? Een tekort aan MHz? Dat zijn wel essentiele zaken.

Goed, los van je CPU; iedereen wil natuurlijk bang for the buck. Gezien de adoptie van AM5 nogal nieuw is (relatief gezien), zijn de prijzen ook nog relatie hoog. Echter, sommige oudere CPU's blijven ook (kunstmatig) hoog door hun goede performance over de jaren. Ik ben altijd van "eerst budget hebben, dan het beste binnen budget in huis halen" echter ik koop geen high-end PC's; persoonlijk denk ik dat je met AM5 wel een flinke sprong maakt (ook in memory-bandwidth en PCIe-snelheden) waarmee je nu flink wat merkt en de komende jaren goed zit.
Omdat mij eigenlijk gewoon overal wordt verteld dat de X3D, oftewel de extra cache het echt een stuk beter maakt om harde taken uit te voeren. Ik zie persoonlijk iig niet waarom meer cores beter zou zijn, buiten het feit dat ik inderdaad zoals je al vermeld, juist met AM4->AM5 een heel stuk qua memory bandwidth wat zeker gezien de videokaart een flinke boost gaat geven..

Laat ik het zo zeggen; Dat het 650 kost, dat zal dan wel. Was eerder benieuwd naar de werkelijke waarde van zo'n CPU want in andere landen kan je die CPU namelijk voor 450 - 550 euro ook kopen (nou is dat voor hier nutteloos ivm shipping, maar dit bedoelde ik meer over de kosten)

Zover ik bekend ben met CPU's en apps/games die ik speel, willen de meeste apps juist hogere performance, en niet per se meer cores, dus die extra cache lijkt dan ook een stuk beter te zijn, ook al kost het dan meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:39
zit de koeler er wel goed op 60 a 70c met 45% load zoals je zegt,vraag ik me af of de koeler wel goed zit.

Als je simwpelweg een 9800x3d wiol,dan moet je daar gewoon voor gaan,maar ik gok dat de 5800 ook wel een stuk koeler moet kunnen,met aanpassingen.

Ik heb zelf een 9800x3d die word ook wel 74c vol belast hoor,met cinebench bv.Wel is deze relatief makkelijk te koelen,met een goede koeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Hmm, ff verschillende benchmarks bekeken.. die 9900X, bedoelde je dan de Ryzen 9 9900X? Dan vind ik het knao dat iedereen de 7 5800X3D de beste CPU vind, is dat dan echt puur door de L3 Cache..? Snap er echt niks van haha. Qua core performance lijken benchmarks de 9900X beter te vinden, maar vind ze nooit kloppen met de realiteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:55:
zit de koeler er wel goed op 60 a 70c met 45% load zoals je zegt,vraag ik me af of de koeler wel goed zit.

Als je simwpelweg een 9800x3d wiol,dan moet je daar gewoon voor gaan,maar ik gok dat de 5800 ook wel een stuk koeler moet kunnen,met aanpassingen.

Ik heb zelf een 9800x3d die word ook wel 74c vol belast hoor,met cinebench bv.Wel is deze relatief makkelijk te koelen,met een goede koeler
Neem aan dat een koeler met X geplaatste thermal paste (niet de dun, niet te dik natuurlijk) gewoon goed koelt.. de heatsink en fans doen goed werk, die zijn ook warm.. dus de verplaatsing gaat gewoon..?
Vraag mij af of ik iets fout deed of de koeler dan eigenlijk toch meer heatsinks moest hebben..

[ Voor 6% gewijzigd door Jensw19 op 19-01-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Jensw19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Neem aan dat een koeler met X geplaatste thermal paste (niet de dun, niet te dik natuurlijk) gewoon goed koelt.. de heatsink en fans doen goed werk, die zijn ook warm.. dus de verplaatsing gaat gewoon..?
Vraag mij af of ik iets fout deed of de koeler dan eigenlijk toch meer heatsinks moest hebben..
Wel voor de zekerheid gecheckt ook,of die daadwerkelijk goed vast zit en goed gemonteerd zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Wel voor de zekerheid gecheckt ook,of die daadwerkelijk goed vast zit en goed gemonteerd zit..
Ja zit er goed strak op, geen idee wat er anders nog moet gebeuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-06 19:52
70C op een 5800X vind ik niet vreemd. De 9800X3D wordt nog wel wat warmer.

Van je huidige setup ben ik wel benieuwd naar een aantal zaken. Op welke snelheid draait je ram? Is XMP geactiveerd? Draait het ram wel in dual channel? Zijn je bios en chipset driver up to date? Vanuit de nieuwe(re) bios kun je ook de curve optimizer gebruiken om te undervolten, dat verbeterd de efficiëntie sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
70 c op 45% load wel.Maar wat doet die bv met cinebench?

qua cpu als je echt de beste wilt,wacht dan op de 9900x3d of 9950x3d,dan heb je de beste(naar verwachting).Schrik alleen niet van de prijs daarvan,die zal drmatisch hoog zijn

en wat betreft de 9800x3d,die is inderdaad zo sterk in games,door de cache,echter het is ook een goede all round cpu.

[ Voor 74% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Jan1337 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:14:
70C op een 5800X vind ik niet vreemd. De 9800X3D wordt nog wel wat warmer.

Van je huidige setup ben ik wel benieuwd naar een aantal zaken. Op welke snelheid draait je ram? Is XMP geactiveerd? Draait het ram wel in dual channel? Zijn je bios en chipset driver up to date? Vanuit de nieuwe(re) bios kun je ook de curve optimizer gebruiken om te undervolten, dat verbeterd de efficiëntie sowieso.
Ja alles is in principe al goed ingesteld, alleen t undervolten lukt moeilijk, krijg dan heel snel crashes in windows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:17:
70 c op 45% load wel.Maar wat doet die bv met cinebench?

qua cpu als je echt de beste wilt,wacht dan op de 9900x3d of 9950x3d,dan heb je de beste(naar verwachting).Schrik alleen niet van de prijs daarvan,die zal drmatisch hoog zijn

en wat betreft de 9800x3d,die is inderdaad zo sterk in games,door de cache,echter het is ook een goede all round cpu.
Zo kunnen we altijd wel door gaan he ;) het eindigt nooit heb ik het idee, kijk maar naar die 5090 serie, 2.3k?
Mijn vraag was vooral of de 650 euro het waard is, maar stel ik zou dan die 9900X kiezen, heb ik dan wel goede performance, of valt het dan vies tegen? Meer cores is niet altijd gelijk betere performance, zeker omdat het in dezelfde vierkante ruimte wordt gestopt lijkt mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Jensw19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:13:
[...]

Zo kunnen we altijd wel door gaan he ;) het eindigt nooit heb ik het idee, kijk maar naar die 5090 serie, 2.3k?
Mijn vraag was vooral of de 650 euro het waard is, maar stel ik zou dan die 9900X kiezen, heb ik dan wel goede performance, of valt het dan vies tegen? Meer cores is niet altijd gelijk betere performance, zeker omdat het in dezelfde vierkante ruimte wordt gestopt lijkt mij..
Het eindigt ook nooit,er zal altijd wat beters komen. de 5800x is een goede game cpu,de 9800x3d is een nog betere.

Echter voor de huidige prijs is die eigenlijk veels te duur,ik heb er 1 gekocht ook nog toen die 540 was en dat is eigenlijk al veel te duur.
Maar er is erg veel vraag naar en de winekls spelen daar handig op in en dus is de prijs nog weer 100 euro omhoog gegaan.

Kortom is het het waard,dat kan je alleen zelf bepalen,640 is te veel duur voor wat er geboden word,naar mijn mening.Maar de keuze is aan jezelf of jij het te duur vind

ik blijf het vreemd vinden dat die 5800z zo heet word,daar zal ook nog de nodige winst in zitten,vermoed ik.
Maar al een een stresstest gedraaid,zoals cinebench?

9900x zal goede performance geven echter een 9800x3d is beter in games,qua fps

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Het eindigt ook nooit,er zal altijd wat beters komen. de 5800x is een goede game cpu,de 9800x3d is een nog betere.

Echter voor de huidige prijs is die eigenlijk veels te duur,ik heb er 1 gekocht ook nog toen die 540 was en dat is eigenlijk al veel te duur.
Maar er is erg veel vraag naar en de winekls spelen daar handig op in en dus is de prijs nog weer 100 euro omhoog gegaan.

Kortom is het het waard,dat kan je alleen zelf bepalen,640 is te veel duur voor wat er geboden word,naar mijn mening.Maar de keuze is aan jezelf of jij het te duur vind

ik blijf het vreemd vinden dat die 5800z zo heet word,daar zal ook nog de nodige winst in zitten,vermoed ik.
Maar al een een stresstest gedraaid,zoals cinebench?

Hmm oke, dus nog niet doen dan.

En eerlijk; geen idee hoe t zit met mn 5800X hoor.. merk gewoon problemen in games zoals Call Of Duty Black Ops 6, Cities Skylines 2, Minecraft met flinke mods.. terwijl het ook volgens die benchmarks gewoon hoort te werken, zowel OC als downclocken heeft snelle crashes op mijn huidige moederbord, daarom denk ik ook dat deze na 2,5 jaar ergens een defect moet hebben.. er is alleen niks visueels te zien.. zo te horen is die 100 euro dus wel duurder dan de originele prijs.. wordt dan ff wachten lijkt mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Als de cpu inderdaad zo warm word,dan kan die niets anders als problemen geven in games,niet optimaal presteren.

Vandaar dat ik zeg,test de huidige cpu,pretesteerd die zoals een 5800x moet presteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:20:
Als de cpu inderdaad zo warm word,dan kan die niets anders als problemen geven in games,niet optimaal presteren.

Vandaar dat ik zeg,test de huidige cpu,pretesteerd die zoals een 5800x moet presteren
Nee precies, het ligt iig niet aan de koeler, want ik ging van een hele kleine koeler uit 2018 naar een Arctic nogwatter 6 Freezer, dual fan, past letterlijk *net* in mn case..
Dat bracht de temperatuur naar beneden met "maar" 10 graden, nogsteeds te heet denk ik? omdat iets blijkbaar redelijke performance issues in zware games veroorzaakt, echt verschrikkelijk, lijkt niet per se aan de temperatuur te liggen maar is nogsteeds irritant, iets zorgt voor frame drops.. Ik verdenk mn moederbord, vandaar ook mijn "rush" naar AM5, maar als de Retail Price op 500-560 ligt, en niet 650.. jezus

[ Voor 3% gewijzigd door Jensw19 op 20-01-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:20:

Hey, net nog een screenshot gevonden van mijn CPU (en GPU) benchmark, de CPU ligt 2 tot 4 duizend achter op de top 100 die op 3DMark te vinden zijn met deze CPU, met een score rond de 10.700
Waarbij ik volgens de specs van 3DMark onder "Gaming PC (2023) val, en niet onder een "High End" of zelfs "Premium PC" val.. de CPU loopt dus wel flink wat mis..
Grafische kaart overigens, Sapphire Pulse 7900XTX met een score van 30 duizend, welke bijna 3 duizend achterloopt op de top 100, maar de GPU presteerd dus wel gewoon prima. Silicon lottery zoals ze dat noemen is slecht op deze, en heb m natuurlijk (nog?) niet overgeklokt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jensw19 op 20-01-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DANdYeihDvD08-WHkygA3tP0IjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T47B14fjhhsOKrEXrqihfrHq.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij wel oprecht af waarom die Mhz naar beneden zakt.. gewoon midden in de test scenes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
freaky35 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:22:
[...]

Heb 'm nu dan toch besteld.. nu nog de twijfel tussen ASUS en ASRock moederborden. CPU zakte weer naar 575, beter dan de 650 wat het afgelopen week nog was, neem toch wel aan dat ik er iig langer mee kan doen incl mijn sterke GPU vergeleken met de huidige 5800X, die zet ik dan maar in een andere case waarschijnlijk, eventueel nu als servertje. geen idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:40
Wat CPU betreft, mosterd na de maaltijd, kan ik me de keuze wel goed voorstellen. Aan de ene kant is het flink geld, aan de andere kant kan niemand behalve jijzelf in de portemonnee kijken. En een stabiel systeem is sowieso heel wat waard.

Qua moederborden zou ik vooral kijken naar de aansluitingen. In mijn overwegingen destijds kwam de Steel Legend naar boven als de serie die het beste aansloot bij mijn persoonlijke wensen. Maar ik ben dan dus juist weer bijzonder op het gebied van audio, waarbij ik dus een optische uitgang van voorkeur vond. Dan is het dus de vraag of dat voor jou van relevantie is of niet? (Gebruik je wellicht eerder een USB DAC, of gewoon de onboard 3.5mm poorten, of een HDMI uitgang naar een versterker?)

Asrock heeft z'n mindere momenten gehad in het verleden, maar heeft zich van budget wel opgewerkt naar een respectabel merk. Het belangrijkste bij moederborden is vooral in gedachte te houden dat iedere generatie een ander merk weer steken laat vallen. De laatste ronde viel MSI bijvoorbeeld zwaar door de mand. Asrock deed het zoals gezegd goed, dat kan bij een volgende ronde weer compleet andersom zijn.

Lang verhaal kort: Laat je niet leiden door het merk, kijk reviews en zet vooral even wat tabellen tegenover elkaar. En aangezien mijn uitspraken qua Asrock gebaseerd zijn op hun B650(E) / X670(E) aanbod, zou ik mijn eigen uitspraken dus ook niet doortrekken op de B850 serie. Hardware Unboxed, maar ook zeker Gamers Nexus hebben mij altijd goed geholpen hierbij :)

De keuze is daarin dus erg simpel:
1. Is de koeling / VRM situatie in orde?
If yes:
2. Welk moederbord biedt de aansluitingen die ik nodig heb bij het prijspunt dat me bevalt?

Kleurtjes boeien me niet, en de prestaties liggen sowieso allemaal te dicht bij elkaar om een relevante factor te zijn. Tenminste, als er geen VRM problemen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Cid Highwind op 22-01-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Cid Highwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:30:
Wat CPU betreft, mosterd na de maaltijd, kan ik me de keuze wel goed voorstellen. Aan de ene kant is het flink geld, aan de andere kant kan niemand behalve jijzelf in de portemonnee kijken. En een stabiel systeem is sowieso heel wat waard.

Qua moederborden zou ik vooral kijken naar de aansluitingen. In mijn overwegingen destijds kwam de Steel Legend naar boven als de serie die het beste aansloot bij mijn persoonlijke wensen. Maar ik ben dan dus juist weer bijzonder op het gebied van audio, waarbij ik dus een optische uitgang van voorkeur vond. Dan is het dus de vraag of dat voor jou van relevantie is of niet? (Gebruik je wellicht eerder een USB DAC, of gewoon de onboard 3.5mm poorten, of een HDMI uitgang naar een versterker?)
Ja ik ben alleen Gigabyte gewend die zichzelf overbelastte met een (supported) CPU upgrade, dus die vond ik al minder. Toen via verzekering een X570 van ASUS gekocht, tot op heden werkt het goed, geweldige audio ervaring, genoeg poorten etc..
Alleen niet een front USB-C ingang voor mijn nieuwe behuizing is wel jammer, dat was eigenlijk al punt 1 om te upgraden
Punt 2 omdat zoals je misschien de rest hierboven hebt gelezen, heb ik gewoon problemen met the thermal management van mijn CPU, ding wordt met goede koeler alsnog te heet met bijna niks te doen. Ooit ook een keer een sprankelend vonkje gezien net boven de CPU (niet mijn fout, ik was gegrond, zo waren mn schroeven en draaiers) dus misschien ligt het dan ook daaraan.

Wat je inderdaad zegt, een USB DAC, of HDMI heb ik nog nooit gebruikt voor audio, en.. welke HDMI gebruik je dan uberhaupt? bij mij heeft nooit een HDMI die niet van mijn GPU af kwam gewerkt, de moederbord-HDMI gaf nooit signaal, maar misschien ligt het er ook aan dat ik het nooit koppelde op een versterker.. Ik heb er iig geen.

Ik heb zo'n gaming/streaming headset, en met ASUS's audio poorten en de software erbij werkt het echt legendarisch goed, ik merk zegmaar heel goed het verschil met dit, en wanneer ik dezelfde microfoon en headset koppel aan mijn Xbox, ik ben alleen bang dat ik dus met een niet-ASUS bord weer ruis ga krijgen met mijn headset's mic, die kon ASUS heel goed dempen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Cid Highwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:30:
Lang verhaal kort: Laat je niet leiden door het merk, kijk reviews en zet vooral even wat tabellen tegenover elkaar. En aangezien mijn uitspraken qua Asrock gebaseerd zijn op hun B650(E) / X670(E) aanbod, zou ik mijn eigen uitspraken dus ook niet doortrekken op de B850 serie. Hardware Unboxed, maar ook zeker Gamers Nexus hebben mij altijd goed geholpen hierbij :)

De keuze is daarin dus erg simpel:
1. Is de koeling / VRM situatie in orde?
If yes:
2. Welk moederbord biedt de aansluitingen die ik nodig heb bij het prijspunt dat me bevalt?

Kleurtjes boeien me niet, en de prestaties liggen sowieso allemaal te dicht bij elkaar om een relevante factor te zijn. Tenminste, als er geen VRM problemen zijn.
Het valt mij op dat elke B850 serie gewoon goede VRM's hebben, zelfde als de X870 moederborden, met zelfde of zelfs meer usb (c/3.1/4) poorten dan de X870 borden hebben..
Wat ik niet snap is waar moet ik op doelen, heb nu dan "the best of the best" CPU net gekocht, heb al "the best of the best" AMD GPU op dit moment, en wil goed future-proof zijn..

De ene zegt, koop de X serie, want B is Budget, maar de ander zegt dan weer "waarom high end kopen als be B850 vergelijkbaar is"

Heb zelf veel onderzoek gedaan met o.a gamer nexus indd, ik wordt er alleen niet wijzer van, ASUS heeft een BIOS die ik ken, en fijne audio systemen, ASRock is een submerk van ASUS, maar lijkt qua specs gelijk of zelfs beter te zijn (op de audio/netwerk na dan)..

Ik weet ook niet hoeveel aansluitingen ik nodig ga hebben, heb nu in ieder geval 6 USB poorten in gebruik, waarvan de speaker;mic;toetsenbord;muis;muismat (vanwege charge functionaliteit), weet geeneens of die USB 3/4 een groot verschil gaat zijn, wel bij USB sticks natuurlijk, maarja..

De VRM ziet er bij elke AM5 bord voor een prijs tussen de 200 en 500 wel goed uit, vooral de B850 met dezelfde specs als de gemiddelde X870 borden.

PCIe5... hoeveel ga ik er in de toekomst nodig hebben? De Steel Legend van ASRock heeft er als ik mij niet vergis 2 van PCIe5, afhankelijk van hoeveel M.2 SSD's al geplaatst heb, maar als ik 1 GPU heb, en misschien in de toekomst so'n PCIe Audio Card, dan lijkt mij niet dat ik dan ook gelijk PCIe5 ervoor nodig heb..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:40
Om maar even op Gigabyte in te haken: Ik heb hier een 5800X3D in een Gigabyte Aorus Elite AX V2. Het grootste nadeel was dat de verschillende revisies nogal intransparant waren. Maar heb er nul problemen mee gehad. Het was geen bewuste keuze qua merk, ik heb zowaar nog nooit twee keer hetzelfde merk achter elkaar gehad.
Asus -> AsRock -> Gigabyte -> MSI -> Gigabyte, als ik me niet vergis.

Vooropgesteld: De B-serie van AMD is geen budget serie, het is de mainstream serie. Hun A-series zijn de budget moederborden. Dat is dus een misvatting. Hun X-serie zijn gewoon echt het volle pakket, maar het is de vraag of je dit nodig hebt.

Als je hooguit zo nu en dan eens een randapparaat aan je PC hangt, is USB4 geen must. Hogere snelheden zijn leuk, maar zo heb ik dus hooguit af en toe eens een USB schijf aan m'n PC hangen, de rest loopt via m'n netwerk (NAS). Iemand die met VR bezig is, heeft echter waarschijnlijk een heel andere blik op USB snelheden. Of wanneer je i.v.m. fotografie iedere week weer RAW bestanden overhevelt.

Laat je niet gek maken door wat nu het beste is, in vergelijk met wat "mainstream" is. Ook het beste van nu is over een jaartje mainstream. En wat nu mainstream is, was een jaar geleden top of the line, en voldoet vandaag de dag ook nog gewoon :)

https://www.pugetsystems....vs-x670-vs-b650e-vs-b650/
Misschien dat de tabel hier helpt wat duidelijkheid te verschaffen. De tekst is er ook duidelijk in:
AMD has muddied the waters this generation with naming conventions that deviate from the standard they have been using since 2017. However, the two new chipset variants offer a nice upgrade over existing chipsets in terms of new technologies like USB 4.0 and WiFi7 without invalidating currently existing X670 and B650 motherboards.

If you are building a new system today, an X870E-based motherboard will offer top-end features and connectivity and is recommended for most professionals over an X670 (or X670E) unless features like WiFi7 and USB 4.0 are wholly unnecessary to the user. For more budget options, pricing will dictate the best board, but we suspect that B650 will still offer the best value while being wholly capable of supporting the new Ryzen 9000 CPUs.
Voor jouw gebruik zal het aantal USB poorten eerder van belang zijn dan de snelheid. Maar wel iets om in de gaten te houden, met hubs klooien is ook niet optimaal. Zeker wanneer er power gevraagd wordt (microfoon, muismat).

Niet dat het de keuze makkelijker maakt, als je ook nog een oudere generatie moederborden meeneemt in de overweging. Maar het geeft wel aan dat je echt niet per sé een high-end bord van 500 Euro nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Cid Highwind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:56:
Om maar even op Gigabyte in te haken: Ik heb hier een 5800X3D in een Gigabyte Aorus Elite AX V2. Het grootste nadeel was dat de verschillende revisies nogal intransparant waren. Maar heb er nul problemen mee gehad. Het was geen bewuste keuze qua merk, ik heb zowaar nog nooit twee keer hetzelfde merk achter elkaar gehad.
Asus -> AsRock -> Gigabyte -> MSI -> Gigabyte, als ik me niet vergis.

Vooropgesteld: De B-serie van AMD is geen budget serie, het is de mainstream serie. Hun A-series zijn de budget moederborden. Dat is dus een misvatting. Hun X-serie zijn gewoon echt het volle pakket, maar het is de vraag of je dit nodig hebt.

Als je hooguit zo nu en dan eens een randapparaat aan je PC hangt, is USB4 geen must. Hogere snelheden zijn leuk, maar zo heb ik dus hooguit af en toe eens een USB schijf aan m'n PC hangen, de rest loopt via m'n netwerk (NAS). Iemand die met VR bezig is, heeft echter waarschijnlijk een heel andere blik op USB snelheden. Of wanneer je i.v.m. fotografie iedere week weer RAW bestanden overhevelt.

Laat je niet gek maken door wat nu het beste is, in vergelijk met wat "mainstream" is. Ook het beste van nu is over een jaartje mainstream. En wat nu mainstream is, was een jaar geleden top of the line, en voldoet vandaag de dag ook nog gewoon :)

https://www.pugetsystems....vs-x670-vs-b650e-vs-b650/
Misschien dat de tabel hier helpt wat duidelijkheid te verschaffen. De tekst is er ook duidelijk in:

[...]

Voor jouw gebruik zal het aantal USB poorten eerder van belang zijn dan de snelheid. Maar wel iets om in de gaten te houden, met hubs klooien is ook niet optimaal. Zeker wanneer er power gevraagd wordt (microfoon, muismat).

Niet dat het de keuze makkelijker maakt, als je ook nog een oudere generatie moederborden meeneemt in de overweging. Maar het geeft wel aan dat je echt niet per sé een high-end bord van 500 Euro nodig hebt.
Aha, interresant, ik speel bijvoorbeeld ook op VR maar dat gaat via Virtual Desktop, PC is bekabeld aan de router en de Quest 2 zit er dan weer aan via Wifi waardoor je eigenlijk dezelfde logica als een NAS hebt, maar dan voor VR, wat dat betreft zou ik, mits ik ooit een betaalbare 10-20 meter USB-C kan vinden, deze natuurlijk gewoon koppelen op een van die USB C poorten..

Jammer dat er nog niet veel tips/reviews over de B850 serie is, want dit is toch echt een hoop anders dan de B650, ik heb hier en daar wel eens gezien dat B850 = X870, maar dan zonder USB 4 en PCIE5 verplichting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tLX341Fi_bbU03UZC5phVuWLDU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4gdDlSCufn8sqOkiz6V9Alib.png?f=user_large

Eigenlijk zie ik dus tussen X870 en B850 geen verschil buiten de prijs, maar zoals je zegt de "alles in 1" lijkt dan toch meer future-proof, terwijl de B850 daar recht tegenaan zit.. Als ik nu dus voor de B850 serie zou kiezen, heb ik gewoon PCIe5 (volgensmij zonder goede "x8/x8" lanesplitting wat t ook betekend, op de 2 PCIe poorten, maarja.. heb ik dat nodig?) en geen USB 4, maar ik zie dus ook nogsteeds nergens een product die het verplicht maakt om USB 4 te gebruiken.. Hoop dus dat ik hier niet tegenaan loop in de komende jaren mocht ik dan toch B850 kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

Er was een verschil in bandbreedte tussen B550 en X570.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRDncaC-NMAfCCJJaggBBNQ42LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOaLSlFTr3DIKlQwwIqMLtLa.jpg?f=fotoalbum_large

X570 heeft een snellere verbinding met de CPU dan B550.
  • A520 had je niet gekocht.
  • B550 is mainstream voor wie een grafische kaart en een SSD in het moederbord steekt.
  • X570 is voor wie meer wilt aansluiten en 15W TDP had een kleine irritante ventilatortje in de chipsetkoeler nodig.
MSI geeft toe dat bij AM5 heb je slechts 1 mainstream en high-end chip.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQJJnrLJ8P8WXgoAa6rn6QdKQ0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOl6Uo99IsvZl3gLOrtQrgdi.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.msi.com/blog/...otherboards-for-amd-ryzen

Hetzelfde broodje heropwarmen. High-end is chip achter chip zoals je een switch achter een switch of stekkerdoos achter een stekkerdoos kan koppelen.

De verbinding met de CPU is gelimiteerd door PCI-E 4.0 4x zoals bij X570.

Mijn B550 bordje en 5800X3D zijn 2 jaren oud en ik kan nog 2 á 3 jaren afschrijven voordat ik aan AM5 begin.

Laten we hopen dat Zen 6 veel innovaties brengt:
  • Die shrink naar 3nm?
  • 12 cores per CCD?
  • Nieuwe IOD dat 4 dual rank DDR5 latjes op 8000 of 8800 MT/s kan laten werken. We zitten nu in de vroege fase van DDR5 en het rijpen naar de late fase moet nog beginnen.
  • Nieuwe chipset dat met PCI-E 5.0 4x aan de CPU gekoppeld is om de achterstand tov Intel Z690 in te halen.
Ik vind dat AM5 en DDR5 nu kopen niet echt future proofing is. In DDR4 termen is het alsof je veel geld op 2400 MT/s of 2666 MT/s inzet om daarna de goedkoopste meuk op 3200MT/s te zien draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
rapture schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:56:
Er was een verschil in bandbreedte tussen B550 en X570.

[Afbeelding]

X570 heeft een snellere verbinding met de CPU dan B550.
  • A520 had je niet gekocht.
  • B550 is mainstream voor wie een grafische kaart en een SSD in het moederbord steekt.
  • X570 is voor wie meer wilt aansluiten en 15W TDP had een kleine irritante ventilatortje in de chipsetkoeler nodig.
MSI geeft toe dat bij AM5 heb je slechts 1 mainstream en high-end chip.
[Afbeelding]
https://www.msi.com/blog/...otherboards-for-amd-ryzen

Hetzelfde broodje heropwarmen. High-end is chip achter chip zoals je een switch achter een switch of stekkerdoos achter een stekkerdoos kan koppelen.

De verbinding met de CPU is gelimiteerd door PCI-E 4.0 4x zoals bij X570.

Mijn B550 bordje en 5800X3D zijn 2 jaren oud en ik kan nog 2 á 3 jaren afschrijven voordat ik aan AM5 begin.

Laten we hopen dat Zen 6 veel innovaties brengt:
  • Die shrink naar 3nm?
  • 12 cores per CCD?
  • Nieuwe IOD dat 4 dual rank DDR5 latjes op 8000 of 8800 MT/s kan laten werken. We zitten nu in de vroege fase van DDR5 en het rijpen naar de late fase moet nog beginnen.
  • Nieuwe chipset dat met PCI-E 5.0 4x aan de CPU gekoppeld is om de achterstand tov Intel Z690 in te halen.
Ik vind dat AM5 en DDR5 nu kopen niet echt future proofing is. In DDR4 termen is het alsof je veel geld op 2400 MT/s of 2666 MT/s inzet om daarna de goedkoopste meuk op 3200MT/s te zien draaien.
Vergeet niet dat MSI's foto al weer niet up-to-date is :)
B850 zit er nog niet tussen, maar gezien je conclusie over future proof klinkt het alsof ik gewoon voor de B850 moet gaan, ik heb de PCIe5 x16 zoals de X870 dan, en 1 PCIe5 based NVME met supersnelheden die de schijf die ik erop zet niet eens haal, het enige wat ik niet heb t.o.v de X870 serie lijkt de USB 4 poorten te zijn.

Bedankt allemaal voor jullie feedback! Ik ga nog even kort overwegen, maar zover het er nu uit ziet kan ik iig beter de B850 dan de X870/X670 of de B650 halen..

Vooral prijstechnisch lijkt het beter, want winkels lijken van hun B650/X670/X870 stock af te willen, alles is omhoog gegooid in prijs, zou mij niks verbazen als de B850 dadelijk ook nog omhoog schiet

Edit: En wat ik zover ik zie nogsteeds niet echt zou gebruiken, heb ook geen Display Port op het mobo direct zitten, achja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jensw19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:08:
Ik zoek een?
[i]Kort gezegd ik zoek dus een directe upgrade van AM4 rechtstreeks naar AM5, en het liefst als het qua prijs-kwaliteit nu een goede zet is, zeker JAREN future-proof. Mijn zicht gaat uit naar de volgende upgrades:
Jaren, is dat drie jaar? Vijf? Tien?

Ik zou sowieso wachten tot 9800X3D rond de adviesprijs (530) zit en tot B850 moederborden (en reviews ervan) goed beschikbaar zijn.
ASRock is een submerk van ASUS
Het is al een tijdje een losstaand merk..

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-01-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Jaren, is dat drie jaar? Vijf? Tien?

Ik zou sowieso wachten tot 9800X3D rond de adviesprijs (530) zit en tot B850 moederborden goed beschikbaar zijn.

[...]

Het is al een tijdje een losstaand merk..
5 - 10 jaar zou fijn zijn, maar gezien de ontwikkelingen zit ik er iig nog wel stabiel mee voor de komende 5 jaar... hoop ik..

Heb net de 9800X3D bij NBB via Bol.com gekocht voor 575, heb weinig zin om nog langer te wachten en gezien die bij NBB zelf 580 kost, vind ik het (ondanks dat het stervensduur is) een prima prijs.. Beter dan 650 waar half Nederland voor bied..

en hoe bedoel je tot B850 borden goed beschikbaar zijn, als ik reviews of..? Want ik zie eigenlijk elke variant wel in stock ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jensw19 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]

5 - 10 jaar zou fijn zijn, maar gezien de ontwikkelingen zit ik er iig nog wel stabiel mee voor de komende 5 jaar... hoop ik..

Heb net de 9800X3D bij NBB via Bol.com gekocht voor 575, heb weinig zin om nog langer te wachten en gezien die bij NBB zelf 580 kost, vind ik het (ondanks dat het stervensduur is) een prima prijs.. Beter dan 650 waar half Nederland voor bied..
Vanwaar de haast, als je er toch zo lang mee gaat doen?
en hoe bedoel je tot B850 borden goed beschikbaar zijn, als ik reviews of..? Want ik zie eigenlijk elke variant wel in stock ergens.
De uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI zie ik bijvoorbeeld helemaal niet bij Azerty of Alternate.
Reviews heb ik ook nog nauwelijks gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jensw19
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Vanwaar de haast, als je er toch zo lang mee gaat doen?

[...]

De uitvoering: ASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI zie ik bijvoorbeeld helemaal niet bij Azerty of Alternate.
Reviews heb ik ook nog nauwelijks gezien.
Eigenlijk simpel gezegd omdat ik het moederbord in mijn huidige computer niet vertrouw, ik merk gewoon performanceproblemen en temperatuurproblemen, heb ooit 3 kleine blauwe vonkjes gezien BOVEN de cpu tussen 2 capacitors in..Ik ben juist bang dat hoe langer ik met dit bord zit, hoe groter de kans wordt dat ie er gewoon een keer mee kapt of andere componenten kan beschadigen op deze manier

Ook zijn er al een paar games die ik graag speel die gewoon niet boven de 40fps uit komen, ondanks alle performance tricks die ik al heb toegepast..

En.. Als ik wil streamen krijg ik zware framedrops op zowel de stream als in een game, de Ryzen 7 5800X wil het bij mij niet fatsoenlijk doen, en dit ligt niet aan de koeling.. die is gewoon goed.. Ligt ook niet aan de GPU, dat is een 7900XTX.. Power Supply werkt ook naar behoren

Ik koop toch altijd op het verkeerde moment dus waarom nu niet weer haha _/-\o_
Pagina: 1