Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Wij ervaren drukverlies bij de vloerverwarmings verdeler. Maar ik kom niet echt verder.
We hebben 2 verdelers, BG en Zolder.

Voor de beeldvorming: In September 2024 was de druk op de verdeler BG 2.8 BAR. De Druk op de verdeler op zolder was 2.0 BAR. We hebben deze zelf nog nooit bijgevuld, dit was de stand 7 maanden na oplevering van de woning. Volgens mij is 2.8 bar te hoog, maar zoals gezegd, zelf nooit bijgevuld.

Nu in Januari was de druk op beide verdelers gezakt naar: BG 2 BAR, Zolder 1.0 BAR.
Bij de zolder dus 1.0 BAR er uit en bij de BG 0.8 BAR.

Ik heb de verdeler nu bijgevuld, maar merk opnieuw dat de druk op beide verdelers met 0.2 BAR is gezakt (8 dagen tijd).

Ik dacht dat het systeem gesloten was, maar bij het nader bekijken van het leidingwerk begrijp ik dit niet. Want er zijn leidingen met de boiler verbonden van de vloerverwarmings verdeler ( zo lijkt het). Zou het op prijs stellen als iemand met verstand hier iets over kan zeggen.

Eigenlijk dus een paar vragen:
1: Is dit drukverlies normaal?
2: Kan dit drukverlies ontstaan zonder dat er ergens een lekkage zit? ( we zien (nog) geen lek ).
3: Is de aansluiting van de installaties correct?
4: Kan drukverlies sneller optreden wanneer je de vloerverwarming vaker gebruikt? Het lijkt er namelijk op dat er weinig drukbverlies heeft opgetreden tussen Februari - Augustus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8Poj72CZ41yb0RM_De1okxEvs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cds7wJeaig8ZlISQJB7ZQYrV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRpEmAEBIztFvQxfUaQV6d12Lcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYlJXVwuGqmZHdx3K3AcpgZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w84W4YUaXRG4aKnplxSG_ZiSzPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b036jKqXPWh0zpK6wHXaWY34.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 19-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06
Kan lucht zijn in de leidingen wat er nu uit gaat. Normaal gezien zitten er wel altijd automatische ontluchters in het systeem, bij ons zit er op iedere verdeler 1 en op het hoogste punt boven de warmtepomp.

Vul je het systeem bij met een slang waar nog deels lucht in zit dan vul je het systeem ook weer met een beetje lucht.

Als je moet blijven bij vullen zou er ook ergens een lek kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
Waren de afsluiters op? Op geen enkele manier zijn delen dicht te zetten om te zien waar het probleem zit.
Normaal zitten voor je verdeler afsluiters, dan kan je met een drukmeter zien in welk deel het optreedt. Maar hier dus geen schijn van kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Dapdodo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:46:
Waren de afsluiters op? Op geen enkele manier zijn delen dicht te zetten om te zien waar het probleem zit.
Normaal zitten voor je verdeler afsluiters, dan kan je met een drukmeter zien in welk deel het optreedt. Maar hier dus geen schijn van kans.
Wat bedoel je met afsluiters?
Zowel aanvoer als retour van verdelers hebben hendels om de leiding af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
iCrOn schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:28:
Kan lucht zijn in de leidingen wat er nu uit gaat. Normaal gezien zitten er wel altijd automatische ontluchters in het systeem, bij ons zit er op iedere verdeler 1 en op het hoogste punt boven de warmtepomp.

Vul je het systeem bij met een slang waar nog deels lucht in zit dan vul je het systeem ook weer met een beetje lucht.

Als je moet blijven bij vullen zou er ook ergens een lek kunnen zijn.
Bij het ontluchten kwam er direct water uit de leidingen. Geen gesputter of enige vorm van lucht.
Bijvullen heb ik gedaan met een volle slang aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:30
Zal je moeten wachten tot het wat warmer is. Had ze even gemist, maar zitten er inderdaad.
Dan manometer op verdeler plaatsen (achterzijde), afsluiters dicht en kijken of de druk aan beide kanten zakt of maar aan 1 kant. Dit voor de boven en beneden verdeler apart.
Als dat met de spiraal van je boiler ook kan, die ook een keer inblokken (pas op dat je dan geen warm water wil maken).
Zo het gebied waar het kan lekken verkleinen en mocht je een lek in de beton verwachten, met een warmtemeter gaan zoeken. Water geeft grotere vlek, dan alleen de leiding.

Maar waar is je expansievat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 21:48
Waar is je expansievat inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5