Aansluiting schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinF30
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-03 15:17
Goedemiddag,

Ik zit met het volgende en vraag mij af of iemand mij kan helpen.
5 jaar geleden heb ik een huis gekocht en op de 2de verdieping in de gang heb ik 3 lampen aan het plafond met 7 schakelaars die deze lampen bedienen.
Het eerste jaar werkte alles prima, als ik op 1 van de 7 knoppen drukte gingen de lampen aan of uit.
Na enige tijd merken wij plots dat wij de lampen niet meer uitkregen als wij op eender welke van de 7 knoppen drukte.
Met de stroomkast kon ik deze dan wel uitzetten.
Maar als ik nu de knop in de stroomkast aanzet... gaan ze niet meer aan.
Dus ik neem aan dat iemand in huis op de knoppen gedrukt heeft en er ergens met een combinatie de lampen toch aan of uit gaan.
Ik heb de 7 knoppen eens opengemaakt en zie bij elke knop 2 bruine en 2 blauwe kabels vertrekken.
Bij 1 knop zie ik 1 bruine en 1 blauwe kabel vertrekken.
Heeft iemand een idee hoe ik een oplossing kan vinden of hoe ik hier aan moet beginnen?

Mvg,
Kevin

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Zijn het nu drukknoppen (je duwt ze in en ze veren weer terug) of schakelaars (je verandert ze van stand en ze blijven in die stand hangen)?
De kleuren wijzen er op dat er een prutser aan het werk is geweest, er zouden een of twee draden moeten zijn die niet blauw, bruin, groen of geel zijn (zwart en grijs zijn courant, ook rood kom je vaak tegen).
* Bij schakelaars zal het een schakeling zijn met twee wisselschakelaars (aan het "begin" en "einde" van de keten), en tussenin kruisschakelaars: Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.be/media/catalog/product/K/r/Kruisschakeling-jpg.jpg
* Bij drukknoppen gebruik je allemaal drukknoppen, die allemaal parallel staan, en de schakeldraad gaat dan naar een module (trappenhuisautomaat of impulsrelais) die regelt dat de lamp aan gaat (en na een tijd uitgaat, of na opnieuw drukken).

De fout die je omschrijft (blijft aan, maar na stop af- en aanschakelen blijft ie uit) zou eerder wijzen op drukknoppen waarbij een blijft "plakken"; maar dat botst met de 4 draden (dat wijst op een kruisschakelaar).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Je begint met elke schakelaar te meten op een goede werking.

Als dat geen oplossing biedt, dan wil je een schema gaan maken met hoe de bedrading loopt. Daarna kun je de spanning volgen en zie je vanzelf waar die of niet meer ophoudt, of onderbroken blijft.

En heb je een relais in de groepenkast met pulsdrukkers of een zooi normale schakelaars?