Vervanging oude mobo/processor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenehz
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-01 16:54
Ik zoek een moederbord/processor
Kort: Ik geloof dat mijn moederbord of processor dood is. Als de aangerade onderdelen met mijn huidige combineren kan ik ze 1 voor 1 aanschaffen en kijken of het dan werkt, maar het lijkt me niet nuttig daar mijn selectie op aan te passen.

Lang: mijn 10 jaar oude computer viel uit, liet voor een split second het bios scherm zien en geeft nu alleen nog maar zwart. Fans draaien, muis geeft licht, keyboard leek niets te doen maar een ouder keyboard kan numpad aanzetten. Moederbord heeft maar 1 led die aangeeft dat hij stroom heeft, die brand. Fans van kast, gpu en cpu draaien. Heb gpu en geheugenkaarten er uit gehaald en zie totaal geen verschil. Mijn conclusie: mijn moederbord of processor moet stuk zijn. Ik wil nieuwe kopen maar ik weet niet waar ik op moet letten als ik iets wil wat in mijn huidige systeem past (kast, voeding).

Wat is je budget?
Liefst rond de 400 euro. Kan hoger als ik meer moet vervangen (dan wil ik het wel weer meer futureproof hebben).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur. Zolang het maar betrouwbaar is :)

Mijn huidige systeem:
Processor:
Intel Core i5-4690k 3.5GHz 1150 (mogelijk dood)

Moederbord:
ASUS H97M-E, s1150 (mogelijk dood)

Voeding:
Corsair VS 650W (moet deze ook vervangen worden?)

Grafische kaart:
MSI GeForce GTX 960 2G

Kast:
Corsair Carbide 200R

Geheugen: (3 stuks)
Corsair Vengeance LP 1600 (2x4GB)
goodram 1600D364L11/8GB

Disks: (3 stuks)
SeaGate Desktop HDD 1TB
Kingston V300 120GB
nog een Kingston ssd (500GB)

Beste antwoord (via thenehz op 21-01-2025 14:19)

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:32
Lijkt me een prima keuze. Met deze pc als basis moet je of minimaal blijven of in 1 x alle onderdelen vervangen. Zie ik wel dat je volgens mij het geheugen ook moet gaan vervangen. Volgens mij is dit DDR3 toch? Het nieuwe MB moet DDR4 geheugen hebben. Dat is niet compatibel met elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Therazor op 21-01-2025 11:07 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thenehz
Ik heb rondgekeken en was kennelijk toch een beetje ongeduldig want ik hebt nu toch al wat besteld. Durfde zonder advies niet veel uit te geven en heb het nu heel bescheiden gehouden op een ryzen 5 5600X en het mobo van de best buy guide.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:32
Lijkt me een prima keuze. Met deze pc als basis moet je of minimaal blijven of in 1 x alle onderdelen vervangen. Zie ik wel dat je volgens mij het geheugen ook moet gaan vervangen. Volgens mij is dit DDR3 toch? Het nieuwe MB moet DDR4 geheugen hebben. Dat is niet compatibel met elkaar.

[ Voor 43% gewijzigd door Therazor op 21-01-2025 11:07 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenehz
Heb ik toch iets over het hoofd gezien. Dank je voor de waarschuwing!

Edit:
Nieuwe onderdelen staan er in en... precies hetzelfde resultaat. Het moederbord maakt geen biepjes als ik de geheugenkaart er uit haal. Gezien dit een nieuw moederbord is en de problemen hetzelfde zijn gebleven vermoed ik nu dat het probleem de voeding is. Ik heb namelijk in wat oude topics gevonden dat met een slecht werkende voeding de fans nog steeds kunnen draaien. Dus nieuwe voeding kopen :F

[ Voor 74% gewijzigd door thenehz op 22-01-2025 20:50 . Reden: update ]