3-fase omvormer AC opsplitsen naar 3 1-fase groepen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-08 20:06
Hallo,

Is het toegestaan om vanaf een 3-fase omvormer aan AC zijde op te splitsen naar 3 1-fase groepen?

Toepassing:
Appartementencomplex - zelfde verdieping - 3 woningen.
Hun 'eigen' zonnepanelen combineren naar 1 of meerdere strings en dan de 3-fase kabel aan te sluiten op 3 automaten van 1-fase (liefst met meter per 1-fase groep).
Vervolgens de 1-fase groepen aansluiten op een groep in de groepenkast van de woningen.

Kan dat volgens NEN-1010?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via Jlaaij op 20-01-2025 09:16)

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 19:35

mjl

Ugh

Leuke gedachte om de opbrengst over 3x salderen te verdelen :)

Maar zoals gezegd gaat dit niet veilig zijn. Ook moet je heel zeker zijn dat je de 3 fasen ook over daadwerkelijk 3 fasen op eenzelfde transformator zit. De omvormer heeft het net nodig om de juiste sinus op de 3 fasen te zetten. Als je ze dan splitst dan heb je kans dat je bij 1 of alle buren dezelfde fase aansluit op een 3 fase omvormer. Het kan goed gaan …. Maar mocht de netbeheerder bij onderhoud iets met de fasen van een huis omgooien, heb je aardig wat uit te leggen.

Ik vrees dat je gewoon voor 3 omvormers moet gaan (eventueel dan dus 1 fase, ik zou wel 3 fase bekabeling aanleggen) per adres.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 20-01-2025 16:53 . Reden: Typo’s correcties. ]

-------

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-09 09:44

bennierex

Pilot_Z

Dat kan, denk ik, alleen als de onderverdelers per appartement ook gesplitst zijn per fase. Anders heb je straks 2 fasen in huis.

Maar ik zou persoonlijk een elektricien vragen, ook ivm verzekering en brandveiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik dacht dat na de splitsing in 1-fase groepen dit overeen zou komen met het direct aansluiten van een 1-fase omvormer.
Ik zal het zeker navragen bij een elektricien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:31
Jlaaij schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:23:
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik dacht dat na de splitsing in 1-fase groepen dit overeen zou komen met het direct aansluiten van een 1-fase omvormer.
Ik zal het zeker navragen bij een elektricien.
Nee, want je moet dan drie groepen afschakelen om één toestel uit te zetten, en dat mag niet. Net zomin als meerdere groepen door één leiding. Daarnaast is het onoverzichtelijk en levensgevaarlijk. Als je bijvoorbeeld sluiting tussen de fasen hebt een één automaat slaat af, dan staat er op diezelfde draad nog steeds spanning, ook al staat de automaat uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jlaaij
Ok,
Nu helemaal duidelijk.
Thanx

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Leuke gedachte om de opbrengst over 3x salderen te verdelen :)

Maar zoals gezegd gaat dit niet veilig zijn. Ook moet je heel zeker zijn dat je de 3 fasen ook over daadwerkelijk 3 fasen op eenzelfde transformator zit. De omvormer heeft het net nodig om de juiste sinus op de 3 fasen te zetten. Als je ze dan splitst dan heb je kans dat je bij 1 of alle buren dezelfde fase aansluit op een 3 fase omvormer. Het kan goed gaan …. Maar mocht de netbeheerder bij onderhoud iets met de fasen van een huis omgooien, heb je aardig wat uit te leggen.

Ik vrees dat je gewoon voor 3 omvormers moet gaan (eventueel dan dus 1 fase, ik zou wel 3 fase bekabeling aanleggen) per adres.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 20-01-2025 16:53 . Reden: Typo’s correcties. ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jlaaij
Hi mjl,
Ik vond het wel creatief 😎🤗. Optimaliseren.
Weer wat wijzer geworden en voorbereid op vragen die bewoners ongetwijfeld zullen hebben.
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Jlaaij schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:16:
Hi mjl,
Ik vond het wel creatief 😎🤗. Optimaliseren.
Weer wat wijzer geworden en voorbereid op vragen die bewoners ongetwijfeld zullen hebben.
Thanx
Technisch zou het wel kunnen maar vooral het delen van de Null tussen de buren en potentiële gevaar en een stukje illegaliteit is het ten zeerste af te raden :)

Maar zeker een creatieve gedachte.

-------

Pagina: 1