Ubiquiti netwerk upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:29
Goedemiddag :)

Ik sta aan de vooravond van een verhuizing naar een grotere woning waar ik over 2 ruimte verdiepingen wifi moet faciliteren. Daarnaast wil ik graag volledig future-proof zijn en van alle gemakken voorzien op netwerk gebied.

Persoonlijk ben ik maar tot een bepaald niveau thuis in netwerkconfiguraties en heb ik geen ervaring met glas verbindingen. Vandaar ook mijn post.

Voor het nieuwe huis heb ik het volgende 'boodschappen' lijstje gemaakt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenToshiba S300 Surveillance (CMR), 1TB€ 47,48€ 94,96
2KabelsUbiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Zwart€ 15,-€ 30,-
2KabelsUbiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable (1 meter) Zwart€ 16,43€ 32,86
1KabelsUbiquiti UACC-Cable-Patch-EL-0.15M-W-24 Transparant, Wit€ 93,28€ 93,28
1Ubiquiti Pro HD 24 PoE----
6AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro Max€ 297,68€ 1.786,08
1Computer accessoiresUbiquiti 24-Port Patch Panel€ 33,65€ 33,65
1Modems en routersUbiquiti Dream Machine Pro Max€ 619,99€ 619,99
2NetwerkaccessoiresUbiquiti Cat6A Keystone Jack, 12-Pack€ 50,03€ 100,06
2BedieningUbiquiti UniFi Protect G4 Doorbell Pro PoE Kit - Zwart€ 412,95€ 825,90
1Bewakingscamera'sUbiquiti AI Turret€ 499,-€ 499,-
Totaal€ 4.115,78

Uiterraard wil ik de UDM Pro Max en de Switch via glas aan elkaar koppelen, vandaar de Ubiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cables. Ook ben ik in het bezit van een QNAP TS-1277XU-RP waar een Intel X520-DA2 in zit. Deze wil ik dan ook via glas verbinden.

Voor wat betreft de clients op het netwerk, deze zijn allen voorzien van minimaal 2.5 Gbps LAN of hoger.

Op het netwerk komen een 10-tal VM's te draaien, wordt er veel smart aangestuurd (HA) en draaien we uiteraard plex, worden er online games gespeeld (kids) en veel gestreamed. :D

Mijn vraag aan jullie is nu: Los van het feit dat dit wellicht 'overkill' is, ben ik er dan met deze configuratie of mis ik nog componenten of zie ik wellicht iets over het hoofd wat niet goed (samen)werkt en kan dit nog efficienter zonder veel meer te betalen?

Dank alvast voor de hulp en het advies! :P

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waar wil je het kwijt? De meeste mensen (met wat lichtere configuraties) stoppen hun spul in de meterkast. Met een diepte van 40cm van de Ubiquiti Pro HD 24 PoE kan dat wat proppen zijn, of heb je een aparte patch / serverkast ruimte hiervoor?

Als je toch bezig bent, kan je net zo goed ook de buiten wifi regelen met een accesspoint buiten.

Hou er ook rekening mee dat de U7 serie op dit moment nog wat issues heeft met iot devices. Zijn ze hard mee bezig, maar de firmware is nog niet helemaal stabiel hiervoor.

Hoe wil je glas gaan leggen? Zelf een connector op fiber doen is niet iets wat je normaliter doet.

En overkill... terecht dat je dat tussen haakjes zet. Tenzij je een hele grote familie hebt. O-)
Hoe wil je een Ubiquiti Dream Machine Pro Max dicht gaan trekken, dat je niet met een UDM Pro of UDM SE afkan. Wat is je afweging geweest om voor de U7 Pro Max te gaan, en niet voor de Pro? welke aanvullende eisen heb je om tot die conclusie te komen. Ook is 6 accesspoints op het eerste gezicht nogal veel; dan heb je een heel groot huis.

Een aantal andere zaken kan je nog afwegen. Je hebt een beveiligingscamera's, wil je met een aparte mission critial gaan werken om de gevolgen van stroomuitval te beperken?

[ Voor 40% gewijzigd door gorgi_19 op 19-01-2025 15:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Voor het plaatsen van alle apparatuur heb ik een Startech RK1536BKF Patchkast, dat lijkt mij dus geen probleem ;-)

Buiten WiFi komt later, ik ga de voorbereidingen hiervoor wel aan laten leggen, m.a.w. CAT6a kabel wordt overal getrokken en voorbereid.

Voor wat betreft de iot devices...good point, echter vind ik het ook dom om nu overal U6 devices uit te rollen. De daadwerkelijke verhuizing is 'pas' eind maart, hoop voorzichtig dat ubiquiti de issues dan verholpen heeft. Of is dit wishful thinking?

Het glas leggen? Ik ga enkel de netwerk apparaten in de patchkast met glas aan elkaar verbinden, de rest van het huis wordt CAT6A bekabeling. Ik neem aan dat de Ubiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cables de gene zijn die ik nodig heb om alles aan elkaar te koppelen?
En overkill... terecht dat je dat tussen haakjes zet. Tenzij je een hele grote familie hebt. O-)
Zeker niet, we vragen een hoop van het netwerk maar ik realiseer mij zeker dat het met minder af zou kunnen. Maar ja...wie weet wat de toekomst brengt ;-)

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het ziet er wat heftig uit, maar aan de andere kant zit er ook niks echt geks tussen. Als je overal 'de dure' versie pakt is dit wel het resultaat.

Het enige waar ik wel van opkijk zijn de 6 AP's.
Die gaan op een gegeven moment ook last van elkaar krijgen.
Mijn midden verdieping wordt bijvoorbeeld gedekt van boven en beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Snap dat het er heftig uit ziet, echter wil ik top performance zonder concessies en wil ik alle apparatuur zoveel mogelijk via POE+(+) van stroom voorzien, ook in de toekomst.

Zijn deze kabels: Ubiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cable
geschikt om alle apparatuur in de patchkast met elkaar te verbinden? Ik wil daar vooral de 10gbps volledig benutten natuurlijk.
Het enige waar ik wel van opkijk zijn de 6 AP's.
Vond ik ook wat veel, ik gebruik echter de design tool van Ubiquiti zelf. Het gaat hier om 2 verdiepingen van ~130m2. Beide hebben verschillende kamers/muren.

Ik heb net zolang AP's geplaatst totdat elke m2 groen gekleurd was. Toen kwam ik uit op 6 AP's. Wellicht dat ik met 4 ook af kan...kan later altijd nog bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:19:
Vond ik ook wat veel, ik gebruik echter de design tool van Ubiquiti zelf. Het gaat hier om 2 verdiepingen van ~130m2. Beide hebben verschillende kamers/muren.

Ik heb net zolang AP's geplaatst totdat elke m2 groen gekleurd was. Toen kwam ik uit op 6 AP's. Wellicht dat ik met 4 ook af kan...kan later altijd nog bij plaatsen.
Precies.
En vergeet ook niet dat het spul allemaal verouderd.

Ik dek mijn huis met 2 AP's af, mocht ik toch ergens een probleem gaan krijgen, dan vervang ik mijn 'belangrijkste' AP voor het nieuwste model en verplaats ik de oude naar de dode hoek.

En misschien dat het ook net de kant is van de tuin, waardoor je een buiten AP ophangt die ook nog een stukje binnen meepakt.

En verkijk je niet op het energieverbruik. 1W continu is €2/jaar (uit mijn hoofd). Dus een AP die 2 Shelly's aanstuurt, maar continu 10W verbruikt, kost over 5 jaar nog eens €100 extra. Hang je de 'low spec' op die de helft kost in stroom & aanschaf maakt dat ook niet uit.
Als laatste, 10Gbit klinkt leuk, maar kijk uit dat je daar niet enorm veel in investeert om 2x per jaar bij het kopiëren van een VM of ISO überhaupt voordeel van te hebben.

Je gaat wonen in een nieuw huis, dus wil je alles 'perfect' hebben. Dat snap ik. Maar als je de komende 2 jaar amper tijd hebt om er iets mee te doen, omdat je net een nieuw huis hebt, dan is dat net zo goed zonde.
Kun je beter nu de basis neerzetten en dan over 2 jaar upgraden als je precies weet wat je gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:19:
Wij van wc eend…

Wat je moet weten over wifi:
- Hoe verder je van een accesspoint af zit hoe trager de verbinding. Heel erg is dat niet, want of je nu 400mbit of 100mbit haalt, dat merk je in de meeste gevallen niet. De AP configurator gaat echt uit van een optimale verbinding. En dat heb je lang niet altijd nodig.
- Elke accesspoint heeft in elke band een eigen kanaal nodig, maar die zijn er niet onbeperkt. Zeker in de 5 GHz band moet je oppassen met de DFS kanalen, die kunnen namelijk stoppen met werken als er een vliegtuig overvliegt. Heb je dus 6 accesspoints dan heb je ook 6 kanalen nodig zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Het is geen ramp als twee AP’s hetzelfde kanaal delen, maar dan delen ze ook de performance.
- Tegenwoordig kun je kanalen bundelen om een snellere verbinding op te zetten. Dat werkt prima, maar kost natuurlijk meer kanalen. En elke verstoring in een van de losse kanalen werkt door in het gebundelde kanaal.
- De lagere banden (2.4 GHz) rijkt verder dan de hogere (5/6 GHz)
- veel IoT devices ondersteunen enkel 2.4 GHz.

Dus 6 AP’s? Zou ik alleen doen als je naar een gigantische alleenstaande villa op de boeren buiten verhuist. Kijk eens kritisch naar de plekken waar je echt super-snel wifi nodig hebt en bedenk of dat niet bedraad kan worden. Een laptop kun je bijvoorbeeld een dockingstation geven op het bureau. Wat niet bedraad kan worden (of waar dat niet wenselijk is) zoals de keukentafel daar kun je overwegen om een AP in de buurt te hangen.

Bedenk ook dat je kunt spelen met de banden. Zo heb ik een dedicated IoT vlan en SSID. Dat SSID is alleen beschikbaar op 2,4 GHz en wordt (vanwege de drukte hier op die band) maar door 1 centraal geplaatst AP uitgezonden. Tegelijk heb ik in de woonkamer een U7 PRO voor als ik met de laptop beneden zit. Dan wordt een 6GHz verbinding opgezet met het AP aan de andere kant van de kamer. Ga ik naar mijn thuiswerkplek dan wordt er verbonden met een 5 GHz AP (AC Pro). In beide gevallen zijn de verbinding en de snelheid uitstekend.

Kortom: pas op met teveel AP’s. Less is more.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:04
UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:23:
Ik sta aan de vooravond van een verhuizing naar een grotere woning waar ik over 2 ruimte verdiepingen wifi moet faciliteren. Daarnaast wil ik graag volledig future-proof zijn en van alle gemakken voorzien op netwerk gebied.
Je bent een redelijk overdreven lijstje aan het maken.......

Het is al gezegd maar de grootste fout is teveel AP's op te gaan hangen, 6x een U7 Pro Max... daar kan je een hele universiteit op laten werken 8)7. In een woonhuis is het uitgangspunt gewoon 1 per verdieping, maar dan wel fatsoenlijk geplaatst. Verdiepingen van meer dan 100-150m2 wellicht 2 per verdieping afhankelijk waar ze komen, maar zelfs dat is meestal alleen om een sub-optimale plaatsing te compenseren. In de praktijk heb je alleen maar last van teveel AP's.

En voor een fatsoenlijke plaatsing heb je voor de AP's nu toch al een plafondaansluiting voorzien neem ik aan? Als je teveel geld wilt uitgeven is de E7 Enterprise de betere optie, ook voor het zicht in mijn optiek.

Begin gewoon bij het begin. Waar ga je de kern van je netwerkspullen neerzetten en hoe ga je UTP naar de plaatsen voor je AP's en switches krijgen. Glas is vooral leuk tussen je belangrijkste switches, en die staan gewoon bij elkaar in je meterkast/technische ruimte dus dat is al een non-issue. UTP haalt zonder problemen 10gig dus het gaat allemaal nergens over. Maar de meerprijs tov van 2,5gig is fors, dus het is meestal onzin om je hele infra daarop nu al in te richten. Zeker nu de 2,5gig switches net een beetje betaalbaar zijn.

Plaatsing van je spullen en vooral je AP's is de basis. Niet zomaar wat geld er tegenaan gooien....

[ Voor 31% gewijzigd door TweakGP op 19-01-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Uiterraard wil ik de UDM Pro Max en de Switch via glas aan elkaar koppelen, vandaar de Ubiquiti Networks SFP+ DAC Patch Cables.
Om je even uit de droom te helpen, dit zijn gewoon koperen 10 gbit sfp+ kabels, ookwel twin-ax kabels genoemd. Maar des te beter, scheelt je weer twee conversies. Wil je echt glas dan moet je sfp+ modules bestellen die de conversie naar glas kunnen maken en een glaskabel die daarop past.

Oh and last not least, 2 deurbellen? Hou er dan rekening mee dat je maar 1 deurbel met een chime kunt koppelen. (Omgekeerd, je kunt wel meerdere chimes op dezelfde deurbel koppelen). Iets om rekening mee te houden.

[ Voor 20% gewijzigd door RiDo78 op 19-01-2025 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:23:
Mijn vraag aan jullie is nu: Los van het feit dat dit wellicht 'overkill' is, ben ik er dan met deze configuratie of mis ik nog componenten of zie ik wellicht iets over het hoofd wat niet goed (samen)werkt en kan dit nog efficienter zonder veel meer te betalen?
Ik denk dat het zelfs efficiënter kan door minder geld uit te geven.

"Klaar voor de toekomst" is imho een illusie. Niet alleen voor netwerkspul, maar ook voor zaken als tv en telefonie. (Er staan honderdduizenden woningen in Nederland die "klaar voor de toekomst" zijn, vol met coax en ptt-aansluitingen...)

Ik zou dit lijstje alleen bestellen als je ook iets hobbymatig wil gaan doen (homelab of zelf met lokale IA videobeelden analyseren). Aas dit alleen is om een beetje streamen, gamen en home automation te doen zou ik echt minder geld uit geven. Zelfs de helft is al veel voor een woning.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
En voor een fatsoenlijke plaatsing heb je voor de AP's nu toch al een plafondaansluiting voorzien neem ik aan? Als je teveel geld wilt uitgeven is de E7 Enterprise de betere optie, ook voor het zicht in mijn optiek.
Dat vind ik altijd een leuk idee ;)

Zonder gekheid, ik probeer echt de meest ideale setup te krijgen met de maximale performance binnen de gehele woning. De floorplanner van Ubiquiti komt zelf met (wanneer je alles groen wilt) een stuk of 6 AP's.

Ik hoor graag waar ik ze idealiter zou moeten plaatsen voor de juiste dekking. Wanneer dit af kan met twee stuks, eventueel E7 entprise modellen (omdat deze idd strakker staan), dan wordt ik daar uiteraard blijer van.

Hieronder de plattegrond van beide verdiepingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZODXRHQLn9wqodoGFLy9XysC6v4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/22OjvHn0gchqkTkeoVMyXhim.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGBI5K9WJVlbMcYYGQGZDt41cU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NOcnJ1vdtDjdbhLXyX4Bp4Z1.png?f=fotoalbum_large

De netwerkapparatuur (patchkast etc.) komt in de Opslag ruimte (zie plattegrond). Vanuit daar wordt kabels door de woning getrokken en uiteraard in het plafond voor de AP's. Een alternatief zou kunnen zijn om Wall AP's te plaatsen.

Wellicht nog belangrijk om te vermelden is dat alle muren beneden van beton zijn en echt dik, alle binnen muren boven zijn van 3 lagen gips- en/of spaanplaat (per kant) met isolatie (glaswol) er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Oh and last not least, 2 deurbellen? Hou er dan rekening mee dat je maar 1 deurbel met een chime kunt koppelen. (Omgekeerd, je kunt wel meerdere chimes op dezelfde deurbel koppelen). Iets om rekening mee te houden.
Seriously? Dit huis heeft twee entreepunten, vandaar de twee deurbellen :-)
Kan ik met 2 deurbellen en 2 chimes, ze niet allebei laten functioneren over ieder een eigen chime?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:24:
[...]

Seriously? Dit huis heeft twee entreepunten, vandaar de twee deurbellen :-)
Kan ik met 2 deurbellen en 2 chimes, ze niet allebei laten functioneren over ieder een eigen chime?
Ja dat kan wel, chime 1 op bel 1 en chime 2 op bel 2 is geen probleem.

Maar je kunt niet beide chimes laten afgaan als er op een willekeurige deurbel wordt gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
RiDo78 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Ja dat kan wel, chime 1 op bel 1 en chime 2 op bel 2 is geen probleem.

Maar je kunt niet beide chimes laten afgaan als er op een willekeurige deurbel wordt gedrukt.
Ah gelukkig, dan is er geen probleem. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 09:46
Zonder site survey is het altijd beetje gokken maar ik zou beginnen met 1 ap per verdieping, centraal opgehangen. Bijplaatsen kan altijd nog!

Ik zou wel wachten met kopen tot de aps stabiel zijn. Ubiquiti brengt vaker nieuwe modellen uit dan dat ze firmware issues echt goed fixen. Het andere spul zou ik wel bestelleb als dat als stabiel bekend staat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
laurens0619 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:11:
Zonder site survey is het altijd beetje gokken maar ik zou beginnen met 1 ap per verdieping, centraal opgehangen. Bijplaatsen kan altijd nog!

Ik zou wel wachten met kopen tot de aps stabiel zijn. Ubiquiti brengt vaker nieuwe modellen uit dan dat ze firmware issues echt goed fixen. Het andere spul zou ik wel bestelleb als dat als stabiel bekend staat
Snap ik, maar is dan die floorplanner van ubiquiti zo onbetrouwbaar? Als ik het ontwerp vanuit daar moet geloven dan ben ik er met één AP bij lange na niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSz1S2_h5I-MJGhIXBHg3aqMYUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YXmKPfZHEJpg2tps6ble8FaQ.png?f=fotoalbum_large

Is de E7 AP nog niet stabiel op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou ik weet niet welke muren je hebt ingesteld maar de techniek van zon tool gebruiken is vooral onbetrouwbaar. Je kunt je huidige woning er eens in tekenen en dan t plaatje vergelijken met een ssid scanner en de echte rssi waardes noteren

Als je zoveel aps gaat ophangen en je wilt ze oo unieke kanalen dan zit je straks met 40mhz kanaalbreedte waar je dan een megabit of 200-300 per client uit perst?
Ik denk dat je dan hogere snelheden haalt met minder aps, bredere kanalen en miss wat mindere rssi.

Tenzij de snelheid niet boeit maar je zo min mogelijk air congestion wilt hebben met bv zoveel mogelijk clients: dan hebben 6 aps wel zin.

Wat wel/niet stabiel is ben ik gestopt hij te houden. Ik weet dat de ac lijn ijzersterk was maar je daarna even goed moet opletten/lezen wat de status is

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
Nou ik weet niet welke muren je hebt ingesteld maar de techniek van zon tool gebruiken is vooral onbetrouwbaar. Je kunt je huidige woning er eens in tekenen en dan t plaatje vergelijken met een ssid scanner en de echte rssi waardes noteren
Dat is inderdaad wel een goed idee, dan krijg ik misschien een wat beter beeld van de werkelijkheid. Qua muren heb ik voor beton gekozen omdat dit ook daadwerkelijk het geval is op de beneden verdieping, het is echt een soort bunker :-)
Tenzij de snelheid niet boeit maar je zo min mogelijk air congestion wilt hebben met bv zoveel mogelijk clients: dan hebben 6 aps wel zin.
Uiteraard is de snelheid belangrijk. Hoewel stabiliteit voor mij wel belangrijker is dan snelheid uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@UniPer binnenmuren bedoelde ik :)

Ja het is een afweging. Als je meerdere clients heb die op momenten tegelijk veel datastream willen dan heeft het nut die op aparte kanalen, dus apart accesspoints, aan te sluiten. Tegelijk zou ik zulke datahonger apparaten aan kabel hangen.

In praktijk komt dat simultane verkeer minder vaak voor dan je misschien denkt maar toch afhankelijk van aantal en gedrag clients.

dekking is door binnen muurtjes meestal zat maar de ene binnenmuur is de ander niet. Daarom site survey

6 accesspoiints hang je op een kantoor verdieping op, daar boeien snelheden boven de 200mbit namelijk niet zoveel maar je hebt wel te maken met veel clients die veel kunnen praten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniPer
Ik ook >:) Het huis is gebouwd door een Duitse aannemer in 1978 en de binnenmuren zijn ook van beton (op de begane grond), op de 1e verdieping niet.
Ja het is een afweging. Als je meerdere clients heb die op momenten tegelijk veel datastream willen dan heeft het nut die op aparte kanalen, dus apart accesspoints, aan te sluiten. Tegelijk zou ik zulke datahonger apparaten aan kabel hangen.
Snap ik hoor, begrijp ook dat het heel lastig op afstand is te roepen.
Het gaat mij er met name om dat de devices welke niet anders kunnen dan wifi en waar niet makkelijk een kabel te trekken is, wel gebruik kunnen maken van een stabiele verbinding met acceptabele snelheid. Dit moet dan niet of zo min mogelijk afhankelijk zijn van de plek in het huis waar dit apparaat zich bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Dat is inderdaad wel een goed idee, dan krijg ik misschien een wat beter beeld van de werkelijkheid. Qua muren heb ik voor beton gekozen omdat dit ook daadwerkelijk het geval is op de beneden verdieping, het is echt een soort bunker :-)

[...]

Uiteraard is de snelheid belangrijk. Hoewel stabiliteit voor mij wel belangrijker is dan snelheid uiteindelijk.
Wat heb je echt aan apparatuur dat
1. gebruik maakt van wifi (buiten iot)
2. Die snelheid nodig heeft.

Hoe meer je bedraad kan doen, hoe beter. De bedrade verbindingen zijn over het algemeen stabieler, en maakt het ook rustiger in je omgeving. Als je echt gaat rekenen, kom je wellicht nog boven de 24 poorten uit waar je nu mee rekent.

Als je apparatuur en posities waar deze komen bepaalt, verwacht ik dat je serverrack (waar ook vermoed ik je VM's zullend draaien), een sterke onderlinge verbinding nodig heeft.
De rest van je netwerk zal relatief licht in gebruik zijn.

2.4 Ghz (waar veel iot op draait) heeft over het algemeen ook een beter bereik dan 5Ghz of 6Ghz (en iot kan je ook op een aparte SSID zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

UniPer schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:55:
[...]

Ik ook >:) Het huis is gebouwd door een Duitse aannemer in 1978 en de binnenmuren zijn ook van beton (op de begane grond), op de 1e verdieping niet.

[...]

Snap ik hoor, begrijp ook dat het heel lastig op afstand is te roepen.
Het gaat mij er met name om dat de devices welke niet anders kunnen dan wifi en waar niet makkelijk een kabel te trekken is, wel gebruik kunnen maken van een stabiele verbinding met acceptabele snelheid. Dit moet dan niet of zo min mogelijk afhankelijk zijn van de plek in het huis waar dit apparaat zich bevindt.
Als je later alsnog een probleem hebt, kan je alsnog een inwall overwegen.
Maar als ze boven van gips of hout zijn (de binnenmuren); die houden niet zo heel veel wifi-signalen tegen.

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 19-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
gorgi_19 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:56:
2.4 Ghz (waar veel iot op draait) heeft over het algemeen ook een beter bereik dan 5Ghz of 6Ghz (en iot kan je ook op een aparte SSID zetten).
De nieuwere versies van de ubiquiti netwerkmanager raden dat zelfs aan en loodsen je door een wizard om een iot netwerk op te zetten met allerhande compatibility settings en die enkel op 2,4 GHz wordt aangeboden.

En zoals ik al eerder aangaf, de 2,4 GHz band reikt verder dan de hogere (5 of 6 GHz banden). Combineer die twee feiten en je kunt mogelijk al met 1 AP uit de voeten om je IoT spullen te bedienen.

Nogmaals, inventariseer wat je nodig hebt. Sluit apparatuur bekabeld aan waar mogelijk en bekijk verder welke snelheden waar wenselijk zijn. En bedenk dat oranje op de floorplanner van ubiquiti niet betekent dat er geen goed signaal is; gewoon dat de snelheid daar niet optimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja het is een groot huis en geld speelt kennelijk geen rol, voordeel is wel 1000 devices op je wifi is geen probleem. Ik neem aan dat je momenteel het probleem ervaart dat je wifi platgetrokken wordt en je NAS het niet aankan.
Persoonlijk zou ik eerst een meten want los van de investering heb je ook het stroomverbruik. Maar goed zijn persoonlijke keuzes. Voor een optimale zou ik (geld speelt toch geen rol) een meting en een gedegen advies voor de plaatsing van de AP's laten maken. Uiteindelijk kan dat heel veel verschil maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humulus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 11:56
Ter voorbeeld: Heb een bovenwoning met betonnen buiten- en tussenmuren en ditto vloer van 180 m2 (grofweg 11x17m). Voorzag de hele woning van prima wifi met één AC Lite AP (wifi 4/5) in het midden.
De enige reden dat ik later een tweede AP bij heb gehangen is dat m'n SlimmeLezer+ regelmatig de verbinding verloor, maar die hing dan ook in de meterkast een verdieping lager.
Wanneer ik m'n woning teken met de floorplanner zou ik er eigenlijk nog 2 AP's bij moeten hangen!

Om maar even aan te geven dat de theorie heel anders kan zijn dan de praktijk.

Zo te zien speelt geld geen rol bij je ;) , dus wat hierboven ook gezegd wordt: vraag een meting en advies.
Pagina: 1