MicroSD card - Frozen in time

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 10:59
Momenteel heb ik iets vreemds met inmiddels een 2 tal SD kaartjes.

1x een Micro SD kaart en ook 1x een normale SD kaart.

Op het eerste oog lijken deze kaarten gewoon te werken.
Ze worden herkend en de inhoud van de SD kaart is zichtbaar.

Je kunt zelfs op de normale manier naar de SD kaart schijven.
Echter, zodra je dan de SD kaart verwijdert en weer op nieuw in de computer of welk apparaat dan ook plaatst, dan is de nieuw geschreven inhoud verdwenen.

De kaart keert dan terug naar de staat zoals voor de schijfactie.

Formateren van de kaart lukt niet. Hij begint vrolijk met formateren, maar net voordat deze klaar is, geeft deze een error en keert de kaart weer terug naar de staat van voor het formateren.

Nu ben ik vooral benieuwd, hebben jullie die al eens meegemaakt? En hoe kan dit gebeuren?

Ter info, de data van het kaartje is niet van belang. Maar ik ben vooral nieuwsgierig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Het zou heel erg helpen als je vertelt welke SD-kaartjes je hebt, en waarmee je ze uitleest.

Het klinkt in ieder geval alsof je kaartjes (of je reader) een write lock aan hebben staan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Write lock is gewoon een stukje plastic wat verder niets doet, dus dat moet vanuit de reader komen. Die zal dan aan het OS terug moeten koppelen dat de kaart vergrendeld is, en het OS zal dan allang een waarschuwing gegeven hebben dat het een read-only kaartje is. Dat kan je testen door de kaart te vergrendelen en het dan nog eens te proberen. Een micro-SD heeft dat fysiek niet eens dus daar kan het niet bij voorkomen.

Wat naar mijn ervaring vaak bij kapotte kaartjes gebeurt is dat er niet meer naar geschreven kan worden dus dat zou de symptomen verklaren. Waarschijnlijk is dan ook een deel van de data corrupt geraakt maar dat zie je niet zomaar zonder dat je daar bepaalde checks voor hebt. Ik zou de kaartjes weggooien en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat Windows laat zien is wat Windows denkt dat er op de SD kaart staat. IIG ik heb exact hetzelfde weleens gehad bij maken van devices die zich tonen als een USB drive: Als jij een bestand erop zet, zal Windows zeggen dat dat bestaand erop staat. Je kan verversen wat je wil, Windows blijft gewoon zijn eigen buffer tonen welke bestanden er op zouden moeten staan. Je krijgt alleen echt opnieuw te zien wat er daadwerkelijk opstaat bij remounten van de drive.

Oftewel je SD reader leest wel, maar schrijft niks. (Of beide SD kaartjes zijn kaduuk).

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 19-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
DataGhost schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:29:
Write lock is gewoon een stukje plastic wat verder niets doet, dus dat moet vanuit de reader komen. Die zal dan aan het OS terug moeten koppelen dat de kaart vergrendeld is, en het OS zal dan allang een waarschuwing gegeven hebben dat het een read-only kaartje is. Dat kan je testen door de kaart te vergrendelen en het dan nog eens te proberen. Een micro-SD heeft dat fysiek niet eens dus daar kan het niet bij voorkomen.

Wat naar mijn ervaring vaak bij kapotte kaartjes gebeurt is dat er niet meer naar geschreven kan worden dus dat zou de symptomen verklaren. Waarschijnlijk is dan ook een deel van de data corrupt geraakt maar dat zie je niet zomaar zonder dat je daar bepaalde checks voor hebt. Ik zou de kaartjes weggooien en vervangen.
Ik heb inmiddels inderdaad verschillende readers gebruikt. Het microSD kaartje is er eentje van Sandisk, hiervoor heb ik een microusb reader, waar geen lock mee mogelijk is. Ook als je deze in een verloopstekkertje doet, naar groot SD, dan blijft deze hetzelfde doen.

De grote SD kaart is er eentje welke in de volkswagen navigatie zat. (orgineel vw) maar daar staat verder geen merk op.

Ik ga er dan ook inderdaad zeker vanuit dat de kaartjes beiden defect zijn. Maar dit gedrag heb ik nog niet eerder gezien. Vandaar dat ik benieuwd was, hoe dit zomaar zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 18:42
@Pittie
Kaartjes niet te vroeg verwijderd? (veilig verwijderd?)
Hoe oud zijn de kaartjes?
Veel gebruikt?
SD kaartjes hebben geen wearleveling zoals een SSD wel heeft.
Misschien zijn ze door hun writes heen en staan ze daarom in read only mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:52
Ik heb ook een Kingston sd card die dit probleem heeft. Je kunt alles eraf kopiëren zo vaak je wil maar nooit meer iets aanpassen of bij zetten. Bij mij heeft dit kaartje alleen maar in een Canon camera gezeten. Bij mij was het al vrij snel na aanschaf.

Nooit iets kunnen doen om het op te lossen. Ook niet formatteren als ntfs of zo. Of opnieuw formatteren in de camera. Andere readers etc. Maakt allemaal niets uit.

[ Voor 10% gewijzigd door CrystalViriS op 19-01-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 23:05
Waar komen de kaartjes vandaan, en hoe groot zouden ze moeten zijn?
Heb je ze tegelijk aangeschaft, of zijn ze apart op verachillende plaatsen gekocht?

Klinkt als imitatie kaartjes, die verkocht zijn als bijv. 512Gb , dit ook weergeven bij eigenschappen.
Maar eigenlijk zijn ze maar een fractie daarvan.
Wanneer je meer data probeert weg te schrijven dan het kaartje eigenlijk is krijg je allerlei vage symptomen, en dit zou er ook best 1 kunnen zijn.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18

MsG

Forumzwerver

Dit is de klassieke manier van een kapotte sd-kaart. Meerdere sd-kaartjes versleten op deze manier, in een Raspberry Pi-installatie. Na enkele jaren bleek dan dat hij een soort van read-only werd inderdaad. Opzich ook logisch, het kunnen flashen van geheugencellen is uiteindelijk eindig bij dit soort techniek.

Voordeel is dat het inderdaad nog gewoon te lezen is en je niets per se kwijt bent. Ik kon vaak de kapotte sd-kaart 1 op 1 weer klonen met een nieuwe en ik kon weer door.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
Hell-Slave schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:37:
@Pittie
Kaartjes niet te vroeg verwijderd? (veilig verwijderd?)
Hoe oud zijn de kaartjes?
Veel gebruikt?
SD kaartjes hebben geen wearleveling zoals een SSD wel heeft.
Misschien zijn ze door hun writes heen en staan ze daarom in read only mode.
Kaartje in de Volkswagen was 2 weken na (mijn) afschaf stuk. Geen idee natuurlijk wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan.
Het micro sd kaartje zat in een defecte Ereader.
CrystalViriS schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:45:
Ik heb ook een Kingston sd card die dit probleem heeft. Je kunt alles eraf kopiëren zo vaak je wil maar nooit meer iets aanpassen of bij zetten. Bij mij heeft dit kaartje alleen maar in een Canon camera gezeten. Bij mij was het al vrij snel na aanschaf.

Nooit iets kunnen doen om het op te lossen. Ook niet formatteren als ntfs of zo. Of opnieuw formatteren in de camera. Andere readers etc. Maakt allemaal niets uit.
Precies dit gedrag dus.
MaD_co schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:44:
Waar komen de kaartjes vandaan, en hoe groot zouden ze moeten zijn?
Heb je ze tegelijk aangeschaft, of zijn ze apart op verachillende plaatsen gekocht?

Klinkt als imitatie kaartjes, die verkocht zijn als bijv. 512Gb , dit ook weergeven bij eigenschappen.
Maar eigenlijk zijn ze maar een fractie daarvan.
Wanneer je meer data probeert weg te schrijven dan het kaartje eigenlijk is krijg je allerlei vage symptomen, en dit zou er ook best 1 kunnen zijn.
Zover ik zie zijn het geen imitaties! Beiden waren ook niet erg groot, 8GB zo uit mijn hoofd.
MsG schreef op maandag 20 januari 2025 @ 04:36:
Dit is de klassieke manier van een kapotte sd-kaart. Meerdere sd-kaartjes versleten op deze manier, in een Raspberry Pi-installatie. Na enkele jaren bleek dan dat hij een soort van read-only werd inderdaad. Opzich ook logisch, het kunnen flashen van geheugencellen is uiteindelijk eindig bij dit soort techniek.

Voordeel is dat het inderdaad nog gewoon te lezen is en je niets per se kwijt bent. Ik kon vaak de kapotte sd-kaart 1 op 1 weer klonen met een nieuwe en ik kon weer door.
Zoals ik het dus lees, ben ik zeker niet de enige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Pittie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:15:
[...]

Zoals ik het dus lees, ben ik zeker niet de enige!
Nee, zo heb ik in de loop der jaren meerdere 2GB en 8GB microSD's kunnen scrappen. Na een x-aantal keer format en bijv. Huawei firmware erop zetten waren ze op een gegeven moment niet meer te formatteren. Kwestie van 8< knip >8 en door met je leven ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1