Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 28-08 17:58
Mijn vraag
Hallo!

Ik heb een pc in elkaar gezet met nieuwe onderdelen, maar de pc wilt niet opstarten naar de BIOS. Hopelijk heeft iemand een idee wat er misgaat en of ik producten terug moet sturen. Bij voorbaat dank!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 5 7600X3D
Aorus X870I pro ice
Gskill Flare X5 2x16 GB 6000 MHz
WD black SN850X 2 TB
ROG Loki 750 W
PNY RTX 2080 OC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Bij het aansluiten van de stroom voor de eerste keer, zag ik een rode led op bij de dram op het moederbord, maar ik liet hem voor een aantal minuten staan. Dit lampje is altijd aan in de volgende scenario’s en wacht een aantal minuten om iets op mijn scherm te zien.

Kreeg geen beeld, dus sloot ik de HDMI kabel aan op het moederbord ipv de videokaart. Nog steeds niets.
Alles uitgedaan, RAM geheugen opnieuw in gedaan, niks.
Een RAM geheugen module alleen in gedaan in de eerste slot naast de cpu, niks. De andere module geprobeerd, niks.
CPU uitgehaald en gecontroleerd op gebogen pinnen in het moederbord, maar niets gevonden. CPU weer ingedaan, 1 geheugen module, geen discrete videokaart en aangesloten op de stroom, maar weer niks.

Stroom kabels van moederbord los gehaald, CMOS reset pinnen kortgesloten, weer aangesloten en aangezet, niks.
CMOS batterij zelf een aantal minuten losgemaakt en nog niks.

Alle onderdelen van de moederbord gehaald, BIOS flash geprobeerd, usb FAT33 geformatteerd, bestand correct genoemd (GIGABYTE.bin i.p.v. ietsiets.3fa). Stroomkabels van moederbord aangesloten, PSU aangezet. USB stick erin, Q-flash plus knop ingehouden tot knipperende lampje. Lampje gaat tijdelijk en dan naar een solide lampje voor paar minuten. Lampje uit, PSU uit. Ik zet alle onderdelen weer erin, wacht een uur en nog steeds geen beeld.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Staat deze kit wel op de QVL voor dit moederbord?

Welke geheugenkit is het exact (linkje)?

Ryzen is altijd al moeilijk geweest met RAM compatibiliteit, dus het loont om je goed in te lezen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
Dit is de exacte kit die ik gebruik: uitvoering: G.Skill F5-6000J3648D16GX2-FX5

[ Voor 10% gewijzigd door Yi Zhang op 20-01-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
Ik heb de lijst eens even bekeken en je hebt geloof ik gelijk, dit exacte setje staat er niet tussen. Ook weer iets geleerd en zal even kijken of een ander setje dan wel werkt. Ik zal je op de hoogte houden. Bedankt in ieder geval!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yi Zhang schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:20:
Ik heb de lijst eens even bekeken en je hebt geloof ik gelijk, dit exacte setje staat er niet tussen. Ook weer iets geleerd en zal even kijken of een ander setje dan wel werkt. Ik zal je op de hoogte houden. Bedankt in ieder geval!!
Ik denk (en hoop) dat dit het is. Je hebt een uitzonderlijk goede beschrijving van de stappen die je gezet hebt beschreven, en die lijst is (lijkt mij) uitputtend.
Hoop dat je ergens een setje kan lenen of dat het snel geleverd wordt, ik ken de frustratie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:06
Ik heb zelf goede ervaringen met LD5EU016G-R6400GDLA en Gigabyte.
Meerdere gigabyte borden met deze geheugensetjes gecombineerd.

https://tweakers.net/pric...-r6400gdla/specificaties/

Er is ook een witte variant:
https://tweakers.net/pric...-ld5eu016g-r6400gdwa.html

(beide QVL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
franssie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:33:
[...]

Ik denk (en hoop) dat dit het is. Je hebt een uitzonderlijk goede beschrijving van de stappen die je gezet hebt beschreven, en die lijst is (lijkt mij) uitputtend.
Hoop dat je ergens een setje kan lenen of dat het snel geleverd wordt, ik ken de frustratie.
Het was wel wat werk ja, haha. Het koste wat googlen en slaap, maar hopelijk wordt het waar aan het eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
Zatara schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:23:
Ik heb zelf goede ervaringen met LD5EU016G-R6400GDLA en Gigabyte.
Meerdere gigabyte borden met deze geheugensetjes gecombineerd.

https://tweakers.net/pric...-r6400gdla/specificaties/

Er is ook een witte variant:
https://tweakers.net/pric...-ld5eu016g-r6400gdwa.html

(beide QVL)
Oh oke. Denk dat het hem maar eens ga bekijken, bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste keer geheugen intrainen kost toch gewoon veel tijd bij AMD tegenwoordig. Hoe lang heb je echt gewacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yi Zhang
Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:47:
Eerste keer geheugen intrainen kost toch gewoon veel tijd bij AMD tegenwoordig. Hoe lang heb je echt gewacht?
Na iedere stap 10-60 minuten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yi Zhang
Update, alhoewel de juiste QVL ram jammer genoeg ook niet hielp, heb ik een andere moederbord en na een paar minuten wachten na aansluiten was ik de BIOS in. Niet de beste uitkomst maar het is iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:47:
Nu je het zegt - de eerste paar keer was ik echt verbaasd dat mijn AMD systeem zo traag opstartte *zelf overwogen om een topic hier aan te maken want ik verwacht e 4 sec startup, en dat doet het nu wel. Maar dat is dus inleren? Bijzonder, verklaart wel wat.

In mijn beleving waren het geen meerdere minuten, maar soit, is ook alweer even geleden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1