Levensduur auto met navigatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb een losse navigatie Garmin Nuvi. Daar heb ik ooit City Navigator Lifetime updates bij aangeschaft.
Ik had 'gedacht' dat ik dan heel mijn leven voorzien zou worden van kaartupdates.
Nu leef ik nog, maar kaartupdates krijg ik niet meer... Garmin doet alsof mijn toestel aan het eind van zijn lifetime is, maar het apparaat werkt gewoon.

Ik vroeg me af hoe dat bij moderne auto's zal gaan.
Daar wordt je niet vrolijk van: https://navigatieupdate.c...er-lifetime-kaartupdates/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MToJRE-Lw-IPBbAhZt81dkBfewM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Bg1yAeIKnh6uorhEHCzu66h.png?f=fotoalbum_large

Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vraag mij af of deze vraag nog wel relevant is. Vaste navigatiesystemen in auto's en losse navigatiesystemen zijn in een rap tempo obsoleet aan het worden. De eerste worden in nieuwe auto (bij mijn weten) nauwelijks meer toegepast en de laatste zijn een nichemarkt aan het worden. Waarom? Omdat de smartphone dit aan het overnemen is, voor zover die dat niet al heeft gedaan. In auto's met een schermpje, is doorgaand Android Auto en CarPlay (bekabeld en onbekabeld) aanwezig. Men gebruikt dus de smartphone via die platformen i.c.m. een gratis of betaalde navigatiedienst (veelal in abonnementsvorm). Updates van de kaarten vinden remote plaats en je smartphone download ze (al dan niet on-the-go). Voor auto's zonder scherm, gebruikt het meerendeel inmiddels ook de smartphone in enig autohouder óf investeert in een schermpje met Android Auto en/of CarPlay functionaliteit.

Ik begrijp dus niet zo goed wat je met je vraag wilt bereiken? In mijn auto (2018) zit een ingebouwde navigatie én Android Auto/CarPlay. Gevolg is dat ik de ingebouwde navigatie nooit meer gebruik.

Edit:
"Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt."

Dit vind ik ook een heel raar statement. Je auto doet het nog gewoon prima en de alternatieven voor de ingebouwde navigatie zijn ruim voorhanden, die veelal ook nog eens beter functioneren. Ingebouwde navigatie is obsoleet.

Zijn er überhaupt nog (veel) nieuwe auto's met ingebouwde navigatie?
Edit2: die niet connected is?

[ Voor 17% gewijzigd door bazzemans op 19-01-2025 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Klopt, en jammer dat Tesla niet benoemd is, volgens mij een mooie uitzondering die nog steeds voor alle modellen kaart-updates uitbrengt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
@bazzemans
Hoeveel jaar geef jij een android versie?
Jouw auto van 2018 is pas net 6 jaar geworden.
@ZeRoC00L
Tesla komt net kijken...

2024: Gemiddeld gingen auto's nog 20 jaar mee.

En het blijkt in 2024 dat 30% van alle actieve auto's in NL van vóór 2010 was, dus ouder dan 14 jaar.
Tesla's en auto's uit 2018 zullen die 14 jaar niet halen als je er mee moet navigeren, misschien moet daar dan weer een los kastje in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06
Wij hebben een Opel Astra uit 2018, en naast het feit dat het een drama + een kostbare zaak is om een update te regelen ben je sinds de overgang/overname van Opel in de Stellantis groep eigenlijk de sjaak. Ze focussen zich op de nieuwere modellen en leveren niet of nauwelijks nog updates voor bijv kaarten uit.

Dat gezegd hebbende, ik navigeer eigenlijk nooit meer met het interne navigatie systeem. Ik koppel mijn telefoon met de auto en gebruik Google Maps. Is dat wennen? Ja, want Google Maps heeft wat eigenaardigheden tov klassieke navigatie systemen zoals die van Tomtom. Maar ik moet bekennen dat ik niet meer terug wil, je kaarten zijn altijd up to date, file info, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Wij hebben in onze nieuwe auto ook een ingebouwd navigatiesysteem, maar we hebben het sinds we dat ding hebben (dik een jaar nu) nog nooit gebruikt.

Android Auto + Waze + mooi multmediaschermpje + telefoon op draadloze oplader, wat al een verademing is ten opzichte van de vorige auto waar het telefoonhoudertje + telefoon + Waze + telefoon aan kabeltje aan de sigarettenaansteker was.

Zoals @bazzemans aangeeft, ik verbaas me erover dat er nog zo veel merken zijn die een navigatiesysteem inbouwen in nieuwe auto's (hell, er zelfs geld voor vragen!) terwijl zo'n systeem een zeer beperkte levensduur heeft vanwege de kaart-updates, en daarnaast altijd achterloopt bij systemen waar kaarten real-time ge-update worden, zoals Google Maps en Waze.

Volslagen nutteloze kapitaalvernietiging, lijkt me.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 21:53
Bruin Poeper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:20:
@bazzemans
@ZeRoC00L
Tesla komt net kijken...

En het blijkt in 2024 dat 30% van alle actieve auto's in NL van vóór 2010 was, dus ouder dan 14 jaar.
Tesla's en auto's uit 2018 zullen die 14 jaar niet halen als je er mee moet navigeren, misschien moet daar dan weer een los kastje in :(
Dat is dus juist zijn punt, met android auto / Carplay gebruik je de kaarten van google maps. Dus niet de kaarten die in je auto zitten. In feite streamt je telefoon gewoon alles naar het schermpje van je auto.
Ik gok dat alle autofabrikanten uiteindelijk die kant op gaan. Want consumenten zullen vooral hun telefoon willen gebruiken als het alternatief flink betalen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:44

weebl

YARR!

Wat @bazzemans zegt, dit wordt overgenomen door screen mirroring zoals Android Auto en Apple CarPlay.

Enige wat autofabrikanten eigenlijk nog hoeven te doen is het protocol van Android/iOS te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Dat is de keerzijde als je snel ontwikkelende techniek in apparaten (auto's) met een lange levensduur wil gebruiken.

Dat was met de evolutie van de autoradio met alleen AM > AM/FM> cassette > CD (wisselaar) > Bluetooth > DAB(+) niet anders.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Hier ook een cx-5 zonder android auto en oude kaarten omgebouwd met een aliexpress usb hub voor 40 euro naar android auto/CarPlay. Nieuwe kaarten van officiële Mazda dealer kosten een godsvermogen. Bij veel auto's is het goed mogelijk om later android auto in te bouwen voor een relatief klein bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

FredvZ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Dat was met de evolutie van de autoradio met alleen AM > AM/FM> cassette > CD (wisselaar) > Bluetooth > DAB(+) niet anders.
In die oude auto's kon je tenminste nog vrij simpel het apparaat omwisselen voor iets nieuws wat wel die moderne features had. Dat hoef je in een moderne auto niet meer te proberen. In elk geval niet in de mijne. Misschien zijn er nog wel nieuwe auto's met zo'n standaard inbouwframe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

weebl schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:42:
Wat @bazzemans zegt, dit wordt overgenomen door screen mirroring zoals Android Auto en Apple CarPlay.

Enige wat autofabrikanten eigenlijk nog hoeven te doen is het protocol van Android/iOS te ondersteunen.
Wat ik me wél afvraag: hoe lang blijft Android auto werken voordat je het scherm in je auto mag vervangen door een nieuwere versie omdat die versie niet meer wordt ondersteund door Android?

Zoals downtime hierboven al zegt:
Geef me dan maar liever een dubbel-DIN frame waar ik zélf eenvoudig het scherm van kan updaten en niet te veel integratie in de auto. (As a matter of fact: dat is exact wat ik gedaan heb ik mijn auto uit 2008)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bruin Poeper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:53:Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt.
Nee hoor; je hebt moeite met het tabelletje lezen. Voor BMW (en dan voor mij specifiek) gaat het om 3 jaar lang automatische updates kosteloos en bij de aankoop inbegrepen. Daarna (en dat staat niet in je tabel) kan je gewoon bij BMW een update kopen van je navigatie. Zo heb ik mijn BMW 750xi uit 2015 gewoon vorig jaar nog een update kunnen geven. Ook mijn Panamera (dit jaar wordt 'ie 8 jaar oud) heeft gewoon nog de laatste software voor navigatie aan boord.

En ik besef me terdege dat het hier om duurdere merken gaat en allicht dat zij een ander update/support hebben na de standaard "nieuw gekocht" periode. Je zal dus zeker je onderzoek zelf verder moeten uitbreiden als je een auto met ingebouwde navigatie wil gebruiken.

Ja, het kost dus wat (zeker als je heel pietluttig elk jaar de laatste paar updates zou willen hebben) maar de levensduur van een auto hangt dus zeker niet op de navigatie!

/edit: even nagezocht; BMW vraagt 89 Euro voor een jaar lang (maximaal 4) OTA-updates. Dit kan lager zijn als je gebruik maakt van akties, black friday, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 19-01-2025 17:07 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:38
Bruin Poeper schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:53:
Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt.
De meesten in het overzicht stoppen niet na 5 jaar, alleen je moet er na een aantal jaar voor gaan betalen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:44

weebl

YARR!

DrivinUCrazy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Wat ik me wél afvraag: hoe lang blijft Android auto werken voordat je het scherm in je auto mag vervangen door een nieuwere versie omdat die versie niet meer wordt ondersteund door Android?

Zoals downtime hierboven al zegt:
Geef me dan maar liever een dubbel-DIN frame waar ik zélf eenvoudig het scherm van kan updaten en niet te veel integratie in de auto. (As a matter of fact: dat is exact wat ik gedaan heb ik mijn auto uit 2008)
Ik verwacht dat met de doorontwikkelingen van Android Auto en Apple CarPlay nieuwe auto's nieuwe functionaliteiten zullen ondersteunen, terwijl oudere auto's blijven hangen op de functionaliteiten waarmee ze geleverd zijn. Enige wat Google en Apple moeten doen is ervoor zorgen dat hun nieuwe smartphones backwards compatible blijven met oudere versies van AA/AC op de headunits in de auto's.

Volgens mij wat er nu aan zit te komen met Apple CarPlay 2, waarbij zo ongeveer het hele instrumentenpaneel overgenomen kan worden. Als je auto het heeft zal je iPhone CarPlay 2 genruiken. Zo niet dan levert ie CarPlay 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik geef de voorkeur aan een ingebouwd systeem i.p.v. een losse telefoon. GPS vraagt nogal veel energie, dus je moet de telefoon aan de lader hangen voor een langere rit.
Dat de kaartinformatie verouderd is niet zo'n heel groot probleem want dat zal vooral op wijkniveau zijn.
De doorgaande routes veranderen niet zo veel. Ja, hier en daar wordt een kruising door een rotonde vervangen.

Overigens kon ik voor mijn Mondeo bj. 2010 nog een kaart kopen van 2021, alleen niet via Ford.

En de levensduur van een auto hangt niet af van het navigatiesysteem.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 19-01-2025 17:10 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
@bazzemans
@ZeRoC00L
Tesla komt net kijken...

Dat de afhankelijkheid van Android Auto in de plaats komt van de afhankelijkheid van de autofabrikant om je navigatie nog van een update te voorzien, doet niets af aan de ontwikkeling en het m.i. obsoleet zijn van ingebouwde navigatie. Daarbij acht ik dan overigens wel de kans groter dat Android auto en CarPlay als protocol blijven functioneren en er dus iets aan te koppelen valt dan dat autofabrikanten langer doorgaan met het updaten van de kaarten. Dat wordt steeds meer niche, tenzij ze voor een online variant gaan. Wat aan de achterkant dan waarschijnlijk hetzelfde is als wat op je smartphone draait en waarbij je ook in onzekerheid leeft op het moment dat het contract tussen autofabrikant en kaartenleverancier eindigt. Ja, dan zet ik mijn geld liever op de functies via mijn smartphone (dat naast navigatie nog tal andere opties heeft).

Wat mij betreft maak je een valse vergelijking dat auto's minder lang meegaan doordat navigatie niet meer geüpdatet wordt. Die auto's doen nog precies waarvoor ze gemaakt zijn, alleen verdwijnt obsoleet functionaliteit.

Vóór de ingebouwde navigatie en navigatie via smartphones memoriseerde mensen de route en/of hadden kaarten mee. Toen waren we auto's volgens jouw redenatie niet bruikbaar?

Wat betreft Tesla met zijn eigen ecosysteem. Dik nadeel wat mij betreft. Zou mijn keuze voor de auto beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
@JukeboxBill Wat is precies je bezwaar met je smartphone in de auto aan de lader leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:50:
@JukeboxBill Wat is precies je bezwaar met je smartphone in de auto aan de lader leggen?
Ik heb een hekel aan die losse rommel in de auto.

P.S.
en ik wil gewoon in de auto springen en wegrijden.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 19-01-2025 18:23 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:51
bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Dat de afhankelijkheid van Android Auto in de plaats komt van de afhankelijkheid van de autofabrikant om je navigatie nog van een update te voorzien, doet niets af aan de ontwikkeling en het m.i. obsoleet zijn van ingebouwde navigatie. Daarbij acht ik dan overigens wel de kans groter dat Android auto en CarPlay als protocol blijven functioneren en er dus iets aan te koppelen valt dan dat autofabrikanten langer doorgaan met het updaten van de kaarten. Dat wordt steeds meer niche, tenzij ze voor een online variant gaan. Wat aan de achterkant dan waarschijnlijk hetzelfde is als wat op je smartphone draait en waarbij je ook in onzekerheid leeft op het moment dat het contract tussen autofabrikant en kaartenleverancier eindigt. Ja, dan zet ik mijn geld liever op de functies via mijn smartphone (dat naast navigatie nog tal andere opties heeft).

Wat mij betreft maak je een valse vergelijking dat auto's minder lang meegaan doordat navigatie niet meer geüpdatet wordt. Die auto's doen nog precies waarvoor ze gemaakt zijn, alleen verdwijnt obsoleet functionaliteit.

Vóór de ingebouwde navigatie en navigatie via smartphones memoriseerde mensen de route en/of hadden kaarten mee. Toen waren we auto's volgens jouw redenatie niet bruikbaar?

Wat betreft Tesla met zijn eigen ecosysteem. Dik nadeel wat mij betreft. Zou mijn keuze voor de auto beïnvloeden.
Wat mij betreft ga je hier toch wat te hard met je aannames. Of, als ik het lekker stellig wil brengen, je loopt alweer achter in de ontwikkelingen. >:)
De automerken die de meest vooruitstrevend zijn op infotainment gebied hebben vaak geen CarPlay/AA en dat gaat ook niet gebeuren. Tesla is al genoemd ja, maar ook Rivian bijvoorbeeld. Daarnaast heeft General Motors (toch ook geen kleintje) support voor CarPlay/AA te stoppen. Het nieuwe CarPlay dat als basis voor het hele infotainment + car control systeem kan dienen wordt echt door helemaal niemand opgepakt (ondanks wat beloftes van o.a. Porsche). Mercedes (met hun erg goede MBUX systeem geeft ook duidelijk aan wat ze van die ontwikkeling vinden).

De ingebouwde systemen worden ook steeds beter en mooier qua graphics en UX. Het kan best zo zijn dat CarPlay en AA een nice geweest met een populariteitpiek toen de ingebouwde systemen crap waren. Nu dat juist een onderscheidend element geworden is, is het maar de vraag of je de simplistische AA/CarPlay schermpjes nog lang wil gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Stiggy op 19-01-2025 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 22:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

@bazzemans
Ik denk niet dat je het principe van Android Auto helemaal begrijpt. De head unit draait niet (per se) Android, maar is slechts een "extern beeldscherm" voor je Android-telefoon.

Dit, in combinatie met een een speciale interface ontworpen voor bediening in de auto, maakt dat je navigatie op je auto's head unit kan doen die gepowered wordt door een app op je telefoon, zoals Google Maps of Waze. Dit is het beste van beide werelden: een relatief groot scherm ingebouwd in je auto, dus geen losse telefoonhouder met een zuignap aan je voorruit noodzakelijk, maar wel goede up-to-date kaarten en verkeersinformatie, en vrije keuze van navigatieapps.

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 19-01-2025 18:12 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:39
JukeboxBill schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:08:
GPS vraagt nogal veel energie, dus je moet de telefoon aan de lader hangen voor een langere rit.
Dat weet ik nu ook! Heb sinds juli een auto die Anroid Auto heeft en afgelopen vrijdag iets van 7 uur gereden. Op de terugweg viel Android Auto ineens weg maar kon ik verder op de navigatie die in de auto zit ;)
Blijkbaar is een kabeltje nodig voor langere ritten, telefoon was leeg.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Stiggy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Wat mij betreft ga je hier toch wat te hard met je aannames. Of, als ik het lekker stellig wil brengen, je loopt alweer achter in de ontwikkelingen. >:)
De automerken die de meest vooruitstrevend zijn op infotainment gebied hebben vaak geen CarPlay/AA en dat gaat ook niet gebeuren. Tesla is al genoemd ja, maar ook Rivian bijvoorbeeld. Daarnaast heeft General Motors (toch ook geen kleintje) support voor CarPlay/AA te stoppen. Het nieuwe CarPlay dat als basis voor het hele infotainment + car control systeem kan dienen wordt echt door helemaal niemand opgepakt (ondanks wat beloftes van o.a. Porsche). Mercedes (met hun erg goede MBUX systeem geeft ook duidelijk aan wat ze van die ontwikkeling vinden).

De ingebouwde systemen worden ook steeds beter en mooier qua graphics en UX. Het kan best zo zijn dat CarPlay en AA een nice geweest met een populariteitpiek toen de ingebouwde systemen crap waren. Nu dat juist een onderscheidend element geworden is, is het maar de vraag of je de simplistische AA/CarPlay schermpjes nog lang wil gebruiken.
Tja, we gaan het zien. Toen de diepvries uitgevonden werd, bleven er ook nog enige tijd schepen naar het poolgebied varen, omdat dat volgens hen de beste manier zou blijven om de wereld van ijs te voorzien. Een aantal van die bedrijven investeerden zelfs in nieuwe schepen voor dat doel. Die zijn allen verdwenen.

Ik durf niet te zeggen waar het naartoe gaat. Naast deze voorbeelden zijn er in ieder geval tal van autofabrikanten die het wél in hun nieuwe auto's (blijven) leveren. Time will tell.

Mijn punt ging ook vóóral over ingebouwde navigatiesystemen met geen mogelijkheid tot (real-time) update van de kaarten. Daarvan blijft mijn standpunt dat dit ook obsoleet is én dat het niets af doet aan dat de auto nog gewoon rijdt. Voor navigatie zijn met CarPlay en Android Auto goede alternatieven beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik heb een hekel aan die losse rommel in de auto.

P.S.
en ik wil gewoon in de auto springen en wegrijden.
Kan ik begrijpen. Beide argumenten. Heb er zelf minder moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:00:
Vraag mij af of deze vraag nog wel relevant is. Vaste navigatiesystemen in auto's en losse navigatiesystemen zijn in een rap tempo obsoleet aan het worden. De eerste worden in nieuwe auto (bij mijn weten) nauwelijks meer toegepast en de laatste zijn een nichemarkt aan het worden. Waarom? Omdat de smartphone dit aan het overnemen is, voor zover die dat niet al heeft gedaan. In auto's met een schermpje, is doorgaand Android Auto en CarPlay (bekabeld en onbekabeld) aanwezig. Men gebruikt dus de smartphone via die platformen i.c.m. een gratis of betaalde navigatiedienst (veelal in abonnementsvorm). Updates van de kaarten vinden remote plaats en je smartphone download ze (al dan niet on-the-go). Voor auto's zonder scherm, gebruikt het meerendeel inmiddels ook de smartphone in enig autohouder óf investeert in een schermpje met Android Auto en/of CarPlay functionaliteit.

Ik begrijp dus niet zo goed wat je met je vraag wilt bereiken? In mijn auto (2018) zit een ingebouwde navigatie én Android Auto/CarPlay. Gevolg is dat ik de ingebouwde navigatie nooit meer gebruik.

Edit:
"Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt."

Dit vind ik ook een heel raar statement. Je auto doet het nog gewoon prima en de alternatieven voor de ingebouwde navigatie zijn ruim voorhanden, die veelal ook nog eens beter functioneren. Ingebouwde navigatie is obsoleet.

Zijn er überhaupt nog (veel) nieuwe auto's met ingebouwde navigatie?
Dit gaat wel heel erg kort door de bocht. Een ingebouwde navigatiesysteem heeft zeker nog een bestaansrecht, en wordt misschien zelfs wel belangrijker dan ooit.

Naast dat het een betere integratie biedt met andere schermen binnen de auto (naast het multimedia scherm in het midden van de auto ook het bestuurdersscherm en heads-up-display), maar ook zaken als EV routeplanning met automatisch toegevoegde laadstops a.d.h.v je huidige batterijniveau en verbruikscijfers bieden een enorme toegevoegde waarde waarmee je niet wilt rotzooien met een app op je telefoon.

Daarnaast wordt de kaartdata ook steeds belangrijker met lane data voor (semi-)autonoom rijden en predictive ACC welke afremt voor bochten, rotondes etc. Of zaken als de inmiddels verplichte Intelligent Speed Assistance (ISA), wat een samenwerking is tussen de kaartdata en verkeersbordherkenning afhankelijk van uitrusting. Ook daarvoor wil je up-to-date kaartdata ter beschikking hebben.

Een voorwaarde om dit goed te laten werken is uiteraard een goedwerkend OTA mechanisme voor de kaartdata. En daar mag van mij best een betaalmodel achter zitten binnen de grenzen van de redelijkheid. Bij veel auto's (of althans C-segment en hoger) zit het navigatiesysteem tegenwoordig ook inbegrepen in vrijwel iedere uitvoering. De initiële hoge instapprijs van voorheen is daarmee dan ook verleden tijd.

En ja, zelf rijd ik nu ook in een auto met Android Auto, en daarop draai ik TomTom Go. Vooral omdat mijn auto het bovenstaande allemaal niet biedt en geen kaartupdates heeft zoals (zelfde auto als Monkeybrains, GM -> Stellantis helpt daar niet bij). Mocht dat wel het geval zijn dat de functionaliteiten als OTA updates, EV routeplanner, andere systemen die kaartdata actief gebruiken, meerdere displays etc, functies die in veel moderne auto's aanwezig zijn, dan zou ik er zeker gebruik van maken.

Maar goed, om in te gaan op de vraag van de TS: bij de vrijstaande systemen is "life-time" de verwachte levensduur van het apparaat. Bij losse TomTom's stond dit voorheen bij registratie gedefinieerd en was het volgens mij 12 jaar.

Het lijst in de OP is ook vrij out-dated en gaat volgens mij eerder over inbegrepen updates bij aanschaf dan over hoe lang daadwerkelijk kaartupdates beschikbaar zijn. Zo is voor BMW's met het CIC systeem, geïntroduceerd in 2008, nog altijd een kaartupdate beschikbaar. Voor VW met Discover Media Pro: dit systeem werd geïntroduceerd in 2012 als ik me niet vergis, en heeft tot vorig jaar gratis (!) updates ontvangen. De 5 jaar lijkt ondertussen eerder 10+ jaar te zijn, en met OTA wordt dat mogelijks nog langer. De tijd zal het leren...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
@MK_ verderop in dit topic maak ik al duidelijk dat er een verschil zit tussen de non-connected ingebouwde navigatie en de nieuwe varianten die wel connected zijn. Wat dat betreft dus terecht dat je aangeeft dat ik het iets te kort door de bocht, ware het niet dat TS aangeeft dat ingebouwde navigatiesystemen niet meer geüpdatet worden en hierdoor auto's hooguit 5 jaar meegaan. Dat is m.i. kolder, doordat mensen dan gebruik zullen gaan maken van Android Auto en Apple CarPlay in die auto's (al dan niet via een omweg).

So far is mijn ervaring met alle ingebouwde navigatie nog altijd dat deze inferieur is aan navigeren met een (betaalde) dienst via de smartphone. Die biedt vaak meer functionaliteit en/of de geboden functionaliteiten functioneren beter.

Moet bekennen dat ik geen ervaring heb met EV routeplanners. Dat zou (nu) nog weleens een voordeel kunnen zijn. Van dat soort functies is het een kwestie van tijd dat ook Google Maps het doet (en vaak beter in mijn ervaring).

Hoe het gaat lopen gaan we zien.

[ Voor 20% gewijzigd door bazzemans op 19-01-2025 23:04 ]

Pagina: 1