bazzemans schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:00:
Vraag mij af of deze vraag nog wel relevant is. Vaste navigatiesystemen in auto's en losse navigatiesystemen zijn in een rap tempo obsoleet aan het worden. De eerste worden in nieuwe auto (bij mijn weten) nauwelijks meer toegepast en de laatste zijn een nichemarkt aan het worden. Waarom? Omdat de smartphone dit aan het overnemen is, voor zover die dat niet al heeft gedaan. In auto's met een schermpje, is doorgaand Android Auto en CarPlay (bekabeld en onbekabeld) aanwezig. Men gebruikt dus de smartphone via die platformen i.c.m. een gratis of betaalde navigatiedienst (veelal in abonnementsvorm). Updates van de kaarten vinden remote plaats en je smartphone download ze (al dan niet on-the-go). Voor auto's zonder scherm, gebruikt het meerendeel inmiddels ook de smartphone in enig autohouder óf investeert in een schermpje met Android Auto en/of CarPlay functionaliteit.
Ik begrijp dus niet zo goed wat je met je vraag wilt bereiken? In mijn auto (2018) zit een ingebouwde navigatie én Android Auto/CarPlay. Gevolg is dat ik de ingebouwde navigatie nooit meer gebruik.
Edit:
"Komt er op neer dat een auto met ingebouwde navigatie hooguit 5 jaar mee gaat, tenzij je nadien zonder navigatie ver wilt."
Dit vind ik ook een heel raar statement. Je auto doet het nog gewoon prima en de alternatieven voor de ingebouwde navigatie zijn ruim voorhanden, die veelal ook nog eens beter functioneren. Ingebouwde navigatie is obsoleet.
Zijn er überhaupt nog (veel) nieuwe auto's met ingebouwde navigatie?
Dit gaat wel heel erg kort door de bocht. Een ingebouwde navigatiesysteem heeft zeker nog een bestaansrecht, en wordt misschien zelfs wel belangrijker dan ooit.
Naast dat het een betere integratie biedt met andere schermen binnen de auto (naast het multimedia scherm in het midden van de auto ook het bestuurdersscherm en heads-up-display), maar ook zaken als EV routeplanning met automatisch toegevoegde laadstops a.d.h.v je huidige batterijniveau en verbruikscijfers bieden een enorme toegevoegde waarde waarmee je niet wilt rotzooien met een app op je telefoon.
Daarnaast wordt de kaartdata ook steeds belangrijker met lane data voor (semi-)autonoom rijden en predictive ACC welke afremt voor bochten, rotondes etc. Of zaken als de inmiddels verplichte Intelligent Speed Assistance (ISA), wat een samenwerking is tussen de kaartdata en verkeersbordherkenning afhankelijk van uitrusting. Ook daarvoor wil je up-to-date kaartdata ter beschikking hebben.
Een voorwaarde om dit goed te laten werken is uiteraard een goedwerkend OTA mechanisme voor de kaartdata. En daar mag van mij best een betaalmodel achter zitten binnen de grenzen van de redelijkheid. Bij veel auto's (of althans C-segment en hoger) zit het navigatiesysteem tegenwoordig ook inbegrepen in vrijwel iedere uitvoering. De initiële hoge instapprijs van voorheen is daarmee dan ook verleden tijd.
En ja, zelf rijd ik nu ook in een auto met Android Auto, en daarop draai ik TomTom Go. Vooral omdat mijn auto het bovenstaande allemaal niet biedt en geen kaartupdates heeft zoals (zelfde auto als Monkeybrains, GM -> Stellantis helpt daar niet bij). Mocht dat wel het geval zijn dat de functionaliteiten als OTA updates, EV routeplanner, andere systemen die kaartdata actief gebruiken, meerdere displays etc, functies die in veel moderne auto's aanwezig zijn, dan zou ik er zeker gebruik van maken.
Maar goed, om in te gaan op de vraag van de TS: bij de vrijstaande systemen is "life-time" de verwachte levensduur van het apparaat. Bij losse TomTom's stond dit voorheen bij registratie gedefinieerd en was het volgens mij 12 jaar.
Het lijst in de OP is ook vrij out-dated en gaat volgens mij eerder over inbegrepen updates bij aanschaf dan over hoe lang daadwerkelijk kaartupdates beschikbaar zijn. Zo is voor BMW's met het CIC systeem, geïntroduceerd in 2008, nog altijd een kaartupdate beschikbaar. Voor VW met Discover Media Pro: dit systeem werd geïntroduceerd in 2012 als ik me niet vergis, en heeft tot vorig jaar gratis (!) updates ontvangen. De 5 jaar lijkt ondertussen eerder 10+ jaar te zijn, en met OTA wordt dat mogelijks nog langer. De tijd zal het leren...