Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:02
Mijn vraag
Sinds een aantal maanden wil mijn OS en / of spellen soms niet starten, of loopt vast.
Soms uit zich dit in een directe error mbt het laden van een bestand. Via Steam "verify integrity of game files" worden dan enkele corrupte files gevonden en opnieuw gedownload: "1 files failed to validate and will be reacquired"
Een aantal keer liep een spel vast (nadat ik het dus wel kon starten) en kon ik de PC niet meer netjes afsluiten. Dan moest ik via de reset knop rebooten, om vervolgens niet meer in het OS te komen, met de volgende melding te krijgen bij een diagnostische boot:

/dev/nvmen1p2: UNEXPECTED INCONSISTENCY: RUN fsck MANUALLY.
Met fsck/dev/nvme0n1p2 is het dan weer opgelost.
Vandaag had ik dit probleem weer.

Ik vraag mij af of er een onderliggend issue is, bijvoorbeeld de SSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 22.1
Samsung 980 1 TB
Seagate IronWolf NAS HDD 4 TB (Backup schijf)
Ryzen 5600X
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als een spel niet start, is steam verficatie van game file de oplossing
Als het OS niet boot, is het steeds opgelost via fsck. Ik meen dat dit alleen voorgekomen is nadat ik de PC niet correct kon afsluiten.

sudo /smartctl -H /dev/nvme0n1p2 geeft Passed voor overall SSD health.
Via sudo /smartctl -a zie ik geen errors / warnings (zie plaatje).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5UMSmyX.png

Beste antwoord (via MGM Nagelkerke op 07-03-2025 11:41)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:08
Is je geheugen wel goed?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:10
Gebeurt het alleen met dit spel?

Is het een Linux game of draait het in Windows emulatie (wine) met steam ?

Ik zou wel denken aan een ssd die defect gaat worden maar ..

Als het zich zo specifiek voor doet alleen.. zou het toch nog anders kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
boyette schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:32:
Gebeurt het alleen met dit spel?

Is het een Linux game of draait het in Windows emulatie (wine) met steam ?

Ik zou wel denken aan een ssd die defect gaat worden maar ..

Als het zich zo specifiek voor doet alleen.. zou het toch nog anders kunnen liggen
Ik heb het met verschillende spellen gezien. Meestal Factorio.
Factorio zit niet achter Windows emulatie, sommige andere spellen wel.

Kapotte SSD zou kunnen natuurlijk, maar dan hoop ik dat op een manier te kunnen bewijzen en garantie te kunnen claimen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hmm nou vraag ik me alleen wel af of de fout niet komt door de harde reboot

Want alleen daarna krijg je die inconsistency en dat kan met mint daar ook wel eens door komen

De crash van de game is dan mogelijk met een andere oorzaak wat het echte probleem is

Vastlopen in die zin denk je eerder aan een probleem met de grafische chipset of drivers

En hoe is het grafisch de 5600x heeft geen geïntegreerde graphics dus je hebt nog een aparte kaart ?

Welke drivers gebruik je ?

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 19-01-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
boyette schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:04:
Hmm nou vraag ik me alleen wel af of de fout niet komt door de harde reboot

Want alleen daarna krijg je die inconsistency en dat kan met mint daar ook wel eens door komen

De crash van de game is dan mogelijk met een andere oorzaak wat het echte probleem is

Vastlopen in die zin denk je eerder aan een probleem met de grafische chipset of drivers

En hoe is het grafisch de 5600x heeft geen geïntegreerde graphics dus je hebt nog een aparte kaart ?

Welke drivers gebruik je ?
Als het terugkomt zal ik wat specifieker opletten op de volgorde, maar in mijn beleving heb ik vaker gehad dat een spel "zomaar" niet start met een melding van corrupt file, dan dat het spel en / of OS vastloopt.

Ik heb inderdaad een losse GPU : MSI Radeon RX 6700 XT.
Drivers laat ik via OS installatie / updates lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Wat is de output met

lspci | grep VGA

En

glxinfo | grep -i vendor

[ Voor 29% gewijzigd door boyette op 19-01-2025 21:24 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:08
Is je geheugen wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
boyette schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:23:
Wat is de output met

lspci | grep VGA

En

glxinfo | grep -i vendor
lspci | grep VGA
28:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Navi 22 [Radeon RX 6700/6700 XT/6750 XT / 6800M/6850M XT] (rev c5)

glxinfo | grep -i vendor
server glx vendor string: SGI
client glx vendor string: Mesa Project and SGI
Vendor: AMD (0x1002)
OpenGL vendor string: AMD
Ik vermoedde daar geen issue mee, maar heb na deze suggestie memtester laten lopen. Die vond geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Hmm mesa

glxinfo | grep Mesa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
output;

client glx vendor string: Mesa Project and SGI
OpenGL core profile version string: 4.6 (Core Profile) Mesa 24.0.9-0ubuntu0.3
OpenGL version string: 4.6 (Compatibility Profile) Mesa 24.0.9-0ubuntu0.3
OpenGL ES profile version string: OpenGL ES 3.2 Mesa 24.0.9-0ubuntu0.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Je draait op mesa drivers is op zich niets mis mee en zijn vrij recente maar eens even zien of er geen orginele drivers zijn

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 20-01-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
boyette schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:31:
Je draait op mesa drivers is op zich niets mis mee en zijn vrij recente maar eens even zien of er geen orginele drivers zijn
Hm, deze hou ik even in gedachten. Ik heb geen issues met framerate oid, ik hou het bij de default drivers denk ik.

Vandaag weer Factorio gestart (na gisteravond geen issues) en krijg direct bij het laden van samegame;

Failed to load mods: IDAT: incorrect data check: __space-age__/graphics/entity/frozen/transport-belt/transport-belt.png

Via "verify integrity of game files" krijg ik : "1 files failed to validate and will be reacquired"

Dit terwijl ik voorafgaand geen vastlopers in een spel of in OS heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MGM Nagelkerke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Hm, deze hou ik even in gedachten. Ik heb geen issues met framerate oid, ik hou het bij de default drivers denk ik.

Vandaag weer Factorio gestart (na gisteravond geen issues) en krijg direct bij het laden van samegame;

Failed to load mods: IDAT: incorrect data check: __space-age__/graphics/entity/frozen/transport-belt/transport-belt.png

Via "verify integrity of game files" krijg ik : "1 files failed to validate and will be reacquired"

Dit terwijl ik voorafgaand geen vastlopers in een spel of in OS heb gehad.
De drivers die je nu hebt zijn geen default drivers maar juist alternative open source ..mogelijk gebruik je die omdat er geen drivers zijn voor Linux voor je grafische kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
boyette schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:48:
[...]

De drivers die je nu hebt zijn geen default drivers maar juist alternative open source ..mogelijk gebruik je die omdat er geen drivers zijn voor Linux voor je grafische kaart?
Ik kan me in ieder geval niet herinneren specifiek voor deze drivers gekozen te hebben :)
Voor zover ik mij herinner is dit het resultaat van de Mint installatie wizard (die mij misschien wel gevraagd heeft destijds of ik de opensource driver wil of proprietary variant?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
MGM Nagelkerke schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Ik kan me in ieder geval niet herinneren specifiek voor deze drivers gekozen te hebben :)
Voor zover ik mij herinner is dit het resultaat van de Mint installatie wizard (die mij misschien wel gevraagd heeft destijds of ik de opensource driver wil of proprietary variant?)
Dat zou kunnen maar misschien was er wel geen proprietary

Nou amd heeft wel drivers maar niet specifiek voor mint

https://www.amd.com/en/support/download/linux-drivers.html

Je kan die van ubuntu eens proberen

[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 20-01-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
En weer een "Failed to load mods: IDAT: incorrect data check: __space-age__/graphics/terrain/artificial-jellynut-soil.png"
(hoewel bovenstaande "mod" bevat is dit geen mod maar een DLC item)

OS is niet vastgelopen de afgelopen dagen, steeds netjes PC afgesloten. Geen spel gecrasht of vastgelopen, maar toch weer een corrupt file.

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de videokaart of videokaart drivers ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Ik blijf er tegen aan lopen dat af en toe spellen corrupte files hebben, en / of het hele OS niet start met corrupt filesystem.
Ik overweeg de schijf te formatteren als verse start, en / of een nieuwe SSD te kopen. Hij zit echter nog in de 5 jaar garantie, maar ben nog steeds niet zeker dat dit het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:00
Ik zou eerst een verse install doen,kijken of dan het probleem weg is

De drive heeft de laatste firmware?

En ik zou toch ook echt een lange tijd een geheugentest laten lopen,omzeker weten dat het geheugen niet het probleem is.Dat kan namelijk ook corrupte files geven en van allerlei andere fouten

[ Voor 47% gewijzigd door freaky35 op 22-02-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
freaky35 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:02:
Ik zou eerst een verse install doen,kijken of dan het probleem weg is

De drive heeft de laatste firmware?

En ik zou toch ook echt een lange tijd een geheugentest laten lopen,omzeker weten dat het geheugen niet het probleem is.Dat kan namelijk ook corrupte files geven en van allerlei andere fouten
Ja, SSD heeft de laatste firmware (volgens Samsung Magician)
Ik heb in Samsung Magician de hele schrijf laten testen via schrijfacties, komt ook geen probleem uit.

Ik zal nog een keer memtester laten lopen. Als die weer okee is, zal ik het OS opnieuw gaan installeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YFqMv2L.png

Hm. Toch een RAM issue dan....
Bovenstaande is met 2 RAM reepjes en XMP profiel.
Op default speeds faalt memtest nog steeds.
Nu met 1 reepje zijn er al minder errors, maar toch nog fail. (Enkel block sequential)
Grondig testen zal een tijdje duren, maar het lijkt er op dat een van de reepjes issues geeft, en de andere niet. Met testen in hetzelfde moederbordslot.

[ Voor 21% gewijzigd door MGM Nagelkerke op 22-02-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
MGM Nagelkerke schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:17:
[...]

Hm. Toch een RAM issue dan....
Bovenstaande is met 2 RAM reepjes en XMP profiel.
Op default speeds faalt memtest nog steeds.
Nu met 1 reepje zijn er al minder errors, maar toch nog fail. (Enkel block sequential)
Grondig testen zal een tijdje duren, maar het lijkt er op dat een van de reepjes issues geeft.
Bestandscorruptie mag niet zomaar voorkomen en al helemaal niet zo vaak. Probeer je RAM iets lager te klokken en als het dan toch weer gebeurt zul je ander RAM nodig hebben. Geheugenfouten kunnen hele nare stille corruptie veroorzaken waar jij getuigen van bent. Als het geheugen is vervangen en weer in orde is zou ik alles opnieuw installeren. Heel het opslagvolume is dus niet betrouwbaar meer.

[ Voor 16% gewijzigd door jimh307 op 22-02-2025 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Ik heb ondertussen via testen achterhaald dat een mijn 2 RAM reepjes niet okee is, de ander wel.
Lager klokken helpt niet voor de kapotte. Ik heb ze beide getest in hetzelfde moederbord slot.

Voor nu draai ik met een RAM stick minder.

Ik ben benieuwd na ruim 6 jaar wat de "minimaal 2 jaar" garantie bij de winkel gaat opleveren danwel de "limited lifetime warranty" die de fabriek biedt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGM Nagelkerke
Kleine 2 weken verder heb ik geen problemen meer gehad, sinds de RAM module die errors gaf uit mijn systeem is.
Nieuw RAM via garantie is net aangekomen uit Taiwan :)

Zit ik alleen nog te denken of ik mijn OS opnieuw installeer. Achteraf gezien vraag ik me af of er wel een inconsistency was in het filesysteem, of dat dit leek doordat het RAM niet goed werkte.

Als er nog corrupte bestanden zijn op mijn SSD, is het ook maar de vraag of die niet ook in de backup zitten. Eerste symptomen had ik maanden geleden al.
Pagina: 1