Mijn vraag
Sinds een aantal maanden wil mijn OS en / of spellen soms niet starten, of loopt vast.
Soms uit zich dit in een directe error mbt het laden van een bestand. Via Steam "verify integrity of game files" worden dan enkele corrupte files gevonden en opnieuw gedownload: "1 files failed to validate and will be reacquired"
Een aantal keer liep een spel vast (nadat ik het dus wel kon starten) en kon ik de PC niet meer netjes afsluiten. Dan moest ik via de reset knop rebooten, om vervolgens niet meer in het OS te komen, met de volgende melding te krijgen bij een diagnostische boot:
/dev/nvmen1p2: UNEXPECTED INCONSISTENCY: RUN fsck MANUALLY.
Met fsck/dev/nvme0n1p2 is het dan weer opgelost.
Vandaag had ik dit probleem weer.
Ik vraag mij af of er een onderliggend issue is, bijvoorbeeld de SSD.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 22.1
Samsung 980 1 TB
Seagate IronWolf NAS HDD 4 TB (Backup schijf)
Ryzen 5600X
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als een spel niet start, is steam verficatie van game file de oplossing
Als het OS niet boot, is het steeds opgelost via fsck. Ik meen dat dit alleen voorgekomen is nadat ik de PC niet correct kon afsluiten.
sudo /smartctl -H /dev/nvme0n1p2 geeft Passed voor overall SSD health.
Via sudo /smartctl -a zie ik geen errors / warnings (zie plaatje).
Sinds een aantal maanden wil mijn OS en / of spellen soms niet starten, of loopt vast.
Soms uit zich dit in een directe error mbt het laden van een bestand. Via Steam "verify integrity of game files" worden dan enkele corrupte files gevonden en opnieuw gedownload: "1 files failed to validate and will be reacquired"
Een aantal keer liep een spel vast (nadat ik het dus wel kon starten) en kon ik de PC niet meer netjes afsluiten. Dan moest ik via de reset knop rebooten, om vervolgens niet meer in het OS te komen, met de volgende melding te krijgen bij een diagnostische boot:
/dev/nvmen1p2: UNEXPECTED INCONSISTENCY: RUN fsck MANUALLY.
Met fsck/dev/nvme0n1p2 is het dan weer opgelost.
Vandaag had ik dit probleem weer.
Ik vraag mij af of er een onderliggend issue is, bijvoorbeeld de SSD.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Linux Mint 22.1
Samsung 980 1 TB
Seagate IronWolf NAS HDD 4 TB (Backup schijf)
Ryzen 5600X
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als een spel niet start, is steam verficatie van game file de oplossing
Als het OS niet boot, is het steeds opgelost via fsck. Ik meen dat dit alleen voorgekomen is nadat ik de PC niet correct kon afsluiten.
sudo /smartctl -H /dev/nvme0n1p2 geeft Passed voor overall SSD health.
Via sudo /smartctl -a zie ik geen errors / warnings (zie plaatje).