Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybawsac
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-09 09:01
Binnenkort verhuis ik van een kleine, kartonnen doos naar een groot, betonnen blok. In mijn huidige woning volstaat het basis spul van KPN, maar ik denk niet dat het mijn nieuwe woning zal dekken. Daarnaast wil ik mezelf verwennen en helemaal los gaan met wat nieuw netwerk speelgoed en een 4 Gbps verbinding.

Er is alleen nog 1 vraag waar ik - ook door te zoeken op het forum - niet makkelijk een antwoord op kon vinden. Hoe ziet de start van je netwerk eruit?

Naar mijn idee zijn er een paar opties, maar ik weet niet goed wat de voor- en nadelen zijn. Of dat het uberhaupt mogelijk is.
  1. KPN ONT => KPN Box 14 => Dream Machine Pro => UniFi spul
  2. KPN ONT => KPN Box 14 => UniFi spul
  3. KPN ONT => Dream Machine Pro => UniFi spul
Zou iemand hier licht op kunnen schijnen?

Beste antwoord (via harrybawsac op 20-01-2025 14:59)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
Mocht de KNP Box 14 niet nodig zijn voor TV via de TV Box dan kun je de KPN Box 14 er tussen uit laten. Dan is het een kwestie van de juiste instellingen voor KPN in de UDM Pro invoeren en klaar.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
E.e.a. hangt af van de diensten die je afneemt. Als je ook telefoon en TV afneemt via KPN, zul je wellicht de KPN-box 14 moeten behouden. Voor TV weet ik dat overigens niet zeker.

Ik weet niet welk ander Unifi spul je in gebruik hebt, maar de kans is groot dat je qua LAN en wifi snelheden op max. 1 Gbit gelimiteerd bent. Dan heeft een 4 Gbps internet abo niet zo veel zin.

De DM Pro is overigens gelimiteerd op 3.5 Gbps WAN snelheid met alle beveilingsopties ingeschakeld. En de ingebouwde switch is ook slechts 1 Gbps. Je kan natuurlijk de 10 Gb SFP+ poorten gebruiken, maar dan zul je andere switches en eventueel je AP's moeten ugraden naar >1 Gbps versies om van de maximale snelheid te kunnen genieten.

[ Voor 64% gewijzigd door Masimo op 19-01-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybawsac
Masimo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:39:
E.e.a. hangt af van de diensten die je afneemt. Als je ook telefoon en TV afneemt via KPN, zul je wellicht de KPN-box 14 moeten behouden. Voor TV weet ik dat overigens niet zeker.
Het wordt TV + internet.
Ik weet niet welk ander Unifi spul je in gebruik hebt, maar de kans is groot dat je qua LAN en wifi snelheden op max. 1 Gbit gelimiteerd bent. Dan heeft een 4 Gbps internet abo niet zo veel zin.

De DM Pro is overigens gelimiteerd op 3.5 Gbps WAN snelheid met alle beveilingsopties ingeschakeld. En de ingebouwde switch is ook slechts 1 Gbps. Je kan natuurlijk de 10 Gb SFP+ poorten gebruiken, maar dan zul je andere switches en eventueel je AP's moeten ugraden naar >1 Gbps versies om van de maximale snelheid te kunnen genieten.
De KPN Box geeft via zijn 10Gb poort via een SFP+-to-RJ45 internet door aan de SFP+ poort in de Dream Machine. Die geeft dan weer via een SFP+ kabel internet door aan de Flex 2.5 PoE switch. Dus tot aan die switch kan maximaal 10 Gbps vloeien (tenzij je inderdaad die beveiliging in de Dream Machine aangooit). Daarna zal die switch op zijn beurt 2.5 Gbps per apparaat kunnen doorgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door harrybawsac op 19-01-2025 20:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Mocht de KNP Box 14 niet nodig zijn voor TV via de TV Box dan kun je de KPN Box 14 er tussen uit laten. Dan is het een kwestie van de juiste instellingen voor KPN in de UDM Pro invoeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybawsac
Aha, dan zou het dus optie drie kunnen worden, denk je.
harrybawsac schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:15:
Klinkt goed! Minder zooi is altijd fijn. Dan moet ik even uitzoeken hoe ik de TV doorstuur via de Dream Machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
@harrybawsac Nog iets dat me te binnen schiet. In de meeste gevallen maak je bij KPN verbinding via PPPoE. Dat kost de UDM Pro nogal wat moeite ofwel dat gaat ten koste van je bandbreedte. Ik meen me te herinneren dat er niet meer dan 2 Gbps WAN doorvoer haalbaar is. Dan zul je wellicht toch de KPN Box er tussen moeten houden als je een 4 Gbps abo kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 16:37
... En de ingebouwde switch is ook slechts 1 Gbps ...
Maar wel met een switching capacity van 16gbps. Die 1gbps is alleen de uplink naar het routing gedeelte. Onderling lekker 1gbps doen met andere apparaten zit dus niet de rest van je devices in de weg.
Masimo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:17:
@harrybawsac Nog iets dat me te binnen schiet. In de meeste gevallen maak je bij KPN verbinding via PPPoE. Dat kost de UDM Pro nogal wat moeite ofwel dat gaat ten koste van je bandbreedte. Ik meen me te herinneren dat er niet meer dan 2 Gbps WAN doorvoer haalbaar is. Dan zul je wellicht toch de KPN Box er tussen moeten houden als je een 4 Gbps abo kiest.
Klopt, KPN doet PPPOE op VLAN 6 en VLAN 4 voor IPTV (Routed): https://community.kpn.com...p-v-de-experia-box-458609

@harrybawsac
Ik zie nog wel een ander puntje wat eventueel roet in het eten kan gooien voor Optie 3. Het 4 gbps abonnement is hoogstwaarschijnlijk een XGS-PON equivalent. Op dit moment ondersteund KPN daar nog geen directe SFP+ aansluiting voor, en als ze dat wel zouden doen, een werkende SFP+ op XGS-PON is vrij duur (kost gauw zo'n €100+). Dus check dat voor die tijd even.

Dat Plus dan PPPoe zeggen mij dat je dan beter optie 1 kunt pakken en die KPN EXbox 14 in bridge/DMZ kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybawsac
Dank jullie wel! Waarschijnlijk dus gewoon op safe spelen en de KPN box ertussen laten.

Het is inderdaad XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Bespaar jezelf de moeite met de UDM pro en neem een cloud key voor je wifi beheer. Neem het model met HDD als je ook camera’s of een deurbel neemt.

De UDM pro is verspild geld als hij geen router mag zijn.

Overigens kan een UDM Pro Max wel wat sneller dan de gewone UDM Pro of SE, want die is volgens Ubiquiti geschikt tot 5Gbps met IPS aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:13
Bespaar je nog veel meer moeite en geld en laat die Dream Machine gewoon weg en ook die unifi wifi spullen.
Plaats gewoon die KPN boxen en schaf indien nodig extra super wifi punten van KPN aan.

Veel goedkoper, veel simpeler en als er iets niet werkt moet KPN het oplossen in plaats van dat je het zelf moet configureren en oplossen.

Eigen routers is leuk voor mensen die er veel verstand van hebben en bijzondere dingen willen, maar verder is het alleen duur en veel werk om het te configureren en te onderhouden.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2025 11:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

harrybawsac schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:15:
Binnenkort verhuis ik van een kleine, kartonnen doos naar een groot, betonnen blok. In mijn huidige woning volstaat het basis spul van KPN, maar ik denk niet dat het mijn nieuwe woning zal dekken. Daarnaast wil ik mezelf verwennen en helemaal los gaan met wat nieuw netwerk speelgoed en een 4 Gbps verbinding.

Er is alleen nog 1 vraag waar ik - ook door te zoeken op het forum - niet makkelijk een antwoord op kon vinden. Hoe ziet de start van je netwerk eruit?

Naar mijn idee zijn er een paar opties, maar ik weet niet goed wat de voor- en nadelen zijn. Of dat het uberhaupt mogelijk is.
Zou iemand hier licht op kunnen schijnen?
Als je al een Dream Machine hebt, weg met die kpn box. Let wel op dat je met de dream machine pro geen 4gbit kan halen vanwege pppoe. Al helemaal niet met packet inspection aan.
Ben(V) schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:47:
Bespaar je nog veel meer moeite en geld en laat die Dream Machine gewoon weg en ook die unifi wifi spullen.
Plaats gewoon die KPN boxen en schaf indien nodig extra super wifi punten van KPN aan.

Veel goedkoper, veel simpeler en als er iets niet werkt moet KPN het oplossen in plaats van dat je het zelf moet configureren en oplossen.

Eigen routers is leuk voor mensen die er veel verstand van hebben en bijzondere dingen willen, maar verder is het alleen duur en veel werk om het te configureren en te onderhouden.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt voor de gemiddelde consument, maar we zitten hier op tweakers, en daarme mag ik aannemen dus niet de gemiddelde consument, daarom begin ik de grammofoon plaat die Ben(V) heet echt moe te worden. In elk topic kom je wel voorbij met dit advies. :o

[ Voor 33% gewijzigd door CrankyGamerOG op 02-02-2025 12:07 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nelizmastr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:41:
Bespaar jezelf de moeite met de UDM pro en neem een cloud key voor je wifi beheer. Neem het model met HDD als je ook camera’s of een deurbel neemt.

De UDM pro is verspild geld als hij geen router mag zijn.

Overigens kan een UDM Pro Max wel wat sneller dan de gewone UDM Pro of SE, want die is volgens Ubiquiti geschikt tot 5Gbps met IPS aan.
Maar niet op pppoe ;)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Tja, dan een router kopen die dat wel kan, kost alleen wat meer. Tot 2Gbit is prima te doen, daarboven is het de knip trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ben(V) schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:47:

Maar ook onwerkbaar. Die wifi punten zijn mesh en wifi6 per definitie dus niet geschikt voor 4gbps en vooral ook erg matig aan te sluiten. Goedkoop zijn ze wel als je ze huurt voor €2,50/maand.
ubiquiti is echt supersimpel he. Als je dat eenmaal aan de praat hebt, hoef je er erg weinig aan te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

supersnathan94 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Maar ook onwerkbaar. Die wifi punten zijn mesh en wifi6 per definitie dus niet geschikt voor 4gbps en vooral ook erg matig aan te sluiten. Goedkoop zijn ze wel als je ze huurt voor €2,50/maand.

[...]

ubiquiti is echt supersimpel he. Als je dat eenmaal aan de praat hebt, hoef je er erg weinig aan te doen
Alle WiFi access points op de markt op dit moment zijn ongeschikt voor 4Gbps, dus als je een 4Gbps abo hebt zou WiFi geen prioriteit mogen zijn, want dat is een utopie. Gigabit is al moeilijk zat om te halen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-10 18:29
Cool een nieuw huis, gefeliciteerd allereerst.

Ik zou mezelf wel even hardop afvragen of je iets hebt aan de 4 gbs VS de hardware die je nu thuis hebt en diensten die je draait.

Een dream machine pro is tegenwoordig goed vervangen thuis door de cloud gateway ultra/max - je stroomrekening zal je daar ook dankbaar voor zijn.

IPTV kan je prima erop draaien, ditto voor internet want ik run dezelfde setup thuis alleen dan op 1 gb want zelfs al zet ik 2 geforce now 4K streams en Netflix en m’n alle streamingdiensten aan trek ik de 1 GB nog niet dicht met 2 personen.

Verder kan je als je de unifi setup goed bouwt elk jaar voordelig wisselen van aanbieder. Alleen je nieuwe PPoE gegevens erin rammen en je banksaldo zal ook gelukkig zijn :-) dynamische dns kan je eventueel nog fixen voor je VPN toegang maar met site magic en tailscale kan je altijd veilig op je netwerk binnen.

My 2 cents : unifi is appeltje eitje en eenmaal goed ingesteld veel stabieler dan KPN speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:47:
[...]

Alle WiFi access points op de markt op dit moment zijn ongeschikt voor 4Gbps, dus als je een 4Gbps abo hebt zou WiFi geen prioriteit mogen zijn, want dat is een utopie. Gigabit is al moeilijk zat om te halen :)
Nee hoor. Zijn er een aantal die dat prima kunnen halen.

Iig zijn die superwifi punten een stuk slechter dan bijvoorbeeld een U7 pro en eigenlijk bijna de moeite niet waard. Zeker niet met wat hogere bandbreedtes.

4gbps zal het misschien niet worden omdat device het ook moet ondersteunen maar een dikke gig+ overal moet zeker kunnen.

En als ik lees wat men met die superwifi punten haalt is dat enkele tientallen Mbs en niet honderden zoals je met Ubiquiti eigenlijk altijd wel red.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een heel erg groot gezin hebt die allemaal heel veel willen downloaden dan is 4 Gb internet verbinding misschien de moeite. Bij Scouting hebben we een 400 Mb verbinding en zelfs met lan party met met 20 tot 30 man trekken we die niet vol. Anders gezegd laat je niet gek maken door marketeers het verbruikt allemaal voor meer stroom. Verder moet je het leuk vinden en je interesse hebben anders zou ik het inderdaad gewoon bij het KPN spul houden.
Zorg in je nieuwe huis eerder voor ruim voldoende AP's dit zorgt voor een optimale en snelle verbinding.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

logix147 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:31:
Cool een nieuw huis, gefeliciteerd allereerst.

Een dream machine pro is tegenwoordig goed vervangen thuis door de cloud gateway ultra/max - je stroomrekening zal je daar ook dankbaar voor zijn.
Mits je maximaal 1Gbps hebt ja. Een 4Gbps abo heb je (zonder PPPoE en IPS) al meer nodig.
Mijn UDM Pro doet iets van 25W dus zo erg is dat niet.
supersnathan94 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Dat is denk ik te stellig zonder de opbouw van de woning van TS te kennen. In huizen met betonnen muren, vloeren, plafonds en HR++++ glas gaat het echt moeilijk zonder meerdere AP's per verdieping te plaatsen soms.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 03-02-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je je eigen router op het KPN-netwerk wilt gebruiken dan kun je hier meer info vinden:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Maar bedenk dat een glasvezelverbinding doorgaans 2 apparaten nodig heeft: een (O)NT waar de glasvezelkabel op binnen komt en de Router (dus de Experiabox/WatVoorNaamZeDanOokGeven).

De (O)NT zet het signaal van glas over naar Ethernet en die zou ik lekker laten voor wat het is. Je kunt er doorgaans niets mee en er valt (voor jouw) niets op in te stellen. Wel kan het zijn dat dat kastje zorgt voor authenticatie in een (XGS-)PON omgeving, dus feitelijk is het een onderdeel van het netwerk van je provider. De ethernetpoort op dat kastje is eigenlijk waar jouw netwerk begint.

Natuurlijk kun je de (O)NT ook zelf aanschaffen al moet hij dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een link naar die voorwaarden kun je in het bovenstaande artikel vinden. Afin, als je toch je eigen (O)NT wilt gebruiken én je bij Ubiquiti wilt blijven, zou je kunnen uitzoeken of deze werkt: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uisp-fiber-xgs
Ze hebben ook een SFP+ variant, maar daar staat de 'gewone' unifi hardware niet in de compatibility-list. En het zou zonde zijn om 275 euro neer te leggen voor een SFP+ module die niet in je UDM Pro werkt.

Verder ben ik het eens met de meesten hier dat een 4 Gbit verbinding gewoon overkill is. Bedenk eens wat voor een moeite je moet doen om dat vol te trekken. Om te beginnen kan het U7 Pro AP al niet sneller dan 2.5 Gbit want er zit maar 1 2,5 Gbit poortje op. Dus al zou je er in slagen om die 2,5 Gbit te halen, dan heb je nog 1,5 Gbit over. Maargoed, vergeet wifi, je hebt een 10 Gbit netwerkkaart. Dus in theorie kun je 4 Gbit up/down halen met een host aan de andere kant van het internet. Maar in de praktijk zul je niet zoveel hosts vinden die jouw toestaan om zo snel te communiceren en bovendien moet je ook nog zoveel 'vrije ruime' krijgen op de gedeelde digitale snelweg die het internet heet.

Je moet doen wat je wilt natuurlijk. Maar ik heb een gigabit verbinding waarbij ik volgens de speedtest van de UDM 944 Mbps (down) en 925 Mbps (up) haal. Maar als ik eventjes in de UDM kijk naar de snelheden die ik effectief gehaald heb dan zit ik rond de 5 Mbps (down) met een enkele uitschieter naar 11 Mbps (down) en de upload ongeveer stabiel rond de 650 kbps (ja, KILO). En natuurlijk zijn het gemiddelden maar het geeft wel een mooi beeld over hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paddygarcia
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-08 17:07
(Sorry voor de machinevertaling)
Ik heb zojuist een 1gb/s-service met tv ingesteld. Er werd een KPN Box 12 meegeleverd, maar dat was niet nodig. De Cloud Gateway Ultra is rechtstreeks verbonden met de ONT (XPS-PON), met VLAN 6 ingeschakeld en de standaard PPPoE-referenties meegeleverd. De tv-box is tevreden zonder VLAN 4 ingeschakeld en draait op mijn iot-netwerk. Met de meeste instellingen voor inbraakpreventie ingeschakeld (dus DPI) haal ik iets minder dan 1gb/s omhoog en omlaag, wat ongeveer hetzelfde is als de meegeleverde Box 12, maar natuurlijk met meer beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:46
paddygarcia schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:25:
(Sorry voor de machinevertaling)

Met de meeste instellingen voor inbraakpreventie ingeschakeld (dus DPI) haal ik iets minder dan 1gb/s omhoog en omlaag, wat ongeveer hetzelfde is als de meegeleverde Box 12, maar natuurlijk met meer beveiliging.
En minder beeldkwaliteit ;)
Je kijkt nu unicast tv ipv multicast zonder de vlan configuratie en dat kent een snelheid/kwaliteitverschil

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:42:
Dat is denk ik te stellig zonder de opbouw van de woning van TS te kennen. In huizen met betonnen muren, vloeren, plafonds en HR++++ glas gaat het echt moeilijk zonder meerdere AP's per verdieping te plaatsen soms.
Absoluut onderhevig aan de omstandigheden, maar de KPN "super"wifi punten gaan het in ieder geval absoluut niet redden. Een wireless meshing systeem wat niet met een kabel kan worden aangesloten gaat per definitie natuurlijk nooit boven de helft van de genoemde bandbreedte uitkomen en met meer dan 1 hop en wat muren ertussen houd je echt niks bijzonders meer over, want dan wordt het allemaal 2.4GHz.

Maar jouw stelling was dat alle AP's op de markt momenteel niet geschikt zijn voor 4Gbps en dat is onwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
supersnathan94 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Absoluut onderhevig aan de omstandigheden, maar de KPN "super"wifi punten gaan het in ieder geval absoluut niet redden. Een wireless meshing systeem wat niet met een kabel kan worden aangesloten gaat per definitie natuurlijk nooit boven de helft van de genoemde bandbreedte uitkomen en met meer dan 1 hop en wat muren ertussen houd je echt niks bijzonders meer over, want dan wordt het allemaal 2.4GHz.

Maar jouw stelling was dat alle AP's op de markt momenteel niet geschikt zijn voor 4Gbps en dat is onwaar.
Superwifi (1 en 2) kun je gewoon kabeltje in klikken hoor en zijn snelle wifi5/6 accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
laurens0619 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:00:
[...]

Superwifi (1 en 2) kun je gewoon kabeltje in klikken hoor en zijn snelle wifi5/6 accesspoints.
Handig van KPN dat ze er expliciet zo moeilijk over doen en het juist allemaal als "draadloos" en "zonder kabels" marketeren. Ik zie nergens in de beschrijvingen dat ze daadwerkelijk bekabeld aangesloten kunnen worden anders dan 1 uit de set. En dan nog gaat dat 1gbe zijn en geen 2.5, 5 of zelfs 10.

Die 4gbps ga je in ieder geval niet halen met de KPN units.

edit: Ik zie idd op deze pagina dat ze met 2 lan poorten komen. Ik zou er echter niet aan beginnen voor die prijs.
Geen PoE dus plaatsen op een goede plek wordt een ding, want je moet een stopcontact in de buurt hebben.

Zolang je geen experiabox v10A of V12 hebt is meer dan 2 van die dingen plaatsen ws ook geen optie omdat je dan moet gaan doorlinken op die 2e LAN poort en dan moet je die goe gaan verdelen over gebruikers. Aansluiten via een centrale switch zal mogelijk niet goed werken (misschien wel met een hele goedkope domme switch) omdat er 1 dan soort van routing en controller wil doen.

[ Voor 36% gewijzigd door supersnathan94 op 03-02-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:56
supersnathan94 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Wat is dat voor een rare opmerking.... iemand zegt dat je 4gig via wifi niet gaat halen, jij zegt van wel maar verderop in je eigen post zeg je dat je dik 1gig kan halen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
TweakGP schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Wat is dat voor een rare opmerking.... iemand zegt dat je 4gig via wifi niet gaat halen, jij zegt van wel maar verderop in je eigen post zeg je dat je dik 1gig kan halen 8)7 .
Omdat de meeste devices geen multi radio hebben met voldoende streams om ook daadwerkelijk die bandbreedte te kunnen hebben.

Je hebt APs die een backhaul hebben van 10gbe dus die kunnen die 4gbps makkelijk aan, Diezelfde APs hebben vaak 10 tot 12 streams beschikbaar waardoor ze ook tegen zo'n 12gig draadloos kunnen verwerken, maar dan moet je device het ook nog eens aankunnen met een up to date wifi7 ding en voldoende streams.

Ga je hier bijvoorbeeld kijken, dan zul je zien dat een afzonderlijk Apple device nooit meer dan 2.4gbps gaat kunnen trekken (want max link speed). Meerdere devices die met dat AP verbinden kunnen echter wel daadwerkelijk die 4gbps voltrekken als je AP dat dus ondersteund.

Met die KPN wifi punten ga je never nooit niet hoger komen dan 1gbps (want backhaul) op het totaal. Dat moet je dus verdelen over al je clients.

die 1gig+ is dan ook per client, voor meerdere clients zolang die 4gbps nog niet saturated is. Die andere snelheid is voor die KPN schijfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:56
supersnathan94 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:18:
[...]
Je hebt APs die een backhaul hebben van 10gbe dus die kunnen die 4gbps makkelijk aan,
Hou toch op.... we zitten hier gewoon in een consumenten topic waar iemand een vraag stelt over een Unifi router en mogelijk een AP.

[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 03-02-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@supersnathan94 ik snap echt niet wat je probeert te zeggen maar superwifi2 zijn idd wifi6 accesspoints dus daar is een 1gbe poort passend op, meer haal je toch niet.

Pas bij wifi 7 gaat t harder maar dan moet je client het wel kunnen en dan heb ik nog niet eens over het nut (maar omdat het kan is vaak ook al goed argument).

Als het om tweaken gaat dan kun je veel meer met unifi maar qua snelheid lees ik best vaak in het unifi topic “huh waarom gaat mn provider spul sneller?” Ook dat is weer gelijk te krijgen met juiste instellingen/firmware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paddygarcia
laurens0619 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Je kijkt nu unicast tv ipv multicast zonder de vlan configuratie en dat kent een snelheid/kwaliteitverschil
Aha! Het is tijd om te experimenteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
TweakGP schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Hou toch op.... we zitten hier gewoon in een consumenten topic waar iemand een vraag stelt over een Unifi router en mogelijk een AP.
In een consumenten setting heb je ten eerste helemaal niks aan 4gbps. En ten tweede hebben we het hier al over specialistische apparatuur. Bekijk even de TS en dan zul je zien dat het al gaat om een router setup als start van dik over de €500. Dat ga je niet doen als je niet gaat lopen spelen.
wifi6 accesspoints dus daar is een 1gbe poort passend op, meer haal je toch niet
En dus niet “geschikt” voor bij een 4gbps abonnement.

Als je niet van plan bent om dat op je meest gebruikte devices (laptops, tablets, smartphones) te kunnen gebruiken dan heeft sat abonnement ook geen zin en kun je beter bij een niet PON netwerk blijven want dan kun je veel makkelijker rechtstreeks SFP+ insteken en PPPOE met IDS/IPS aan doen, want 1gbps trekt dat wel. Dan kun je lekker goedkop AC pro APtjes ophangen en alsnog lekker 500mbps minimum binnentrekken.

Het is echt kompleet zonde van het 4gbps abonnement als je met KPN superwifi puntjes aan het hannessen gaat.

De vraag is dus. Wil TS koste wat het kost dat 4gbps abonnement en mag de rest budget houtje touwtje, of zit er nog een logica in en moet de snelheid ook nog daadwerkelijk haalbaar zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Nu we het over snelheid hebben. Wat ik hier maximaal uit een U7 Pro haal i.c.m. met een Intel BE200 wifi 7 client is een verbindingssnelheid van 5188/4816 (Rx/Tx) Mbps. Dat zou zich naar een transfersnelheid vertalen van iets boven de 2 Gbps, schat ik. Ik heb echter geen andere apparatuur / internet abonnement die >1 Gbps aan kunnen, dus ik kan geen netto snelheidstest doen.

Sidenote: Laptop stond dan naast het AP, dus vrij onpraktisch. In real-life gebruik op zo'n 5 meter afstand van het AP met een enkelsteens muurtje ertussen trek ik de Gbit wel vol via wifi op zowel 5 als 6 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Masimo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:02:
Nu we het over snelheid hebben. Wat ik hier maximaal uit een U7 Pro haal i.c.m. met een Intel BE200 wifi 7 client is een verbindingssnelheid van 5188/4816 (Rx/Tx) Mbps. Dat zou zich naar een transfersnelheid vertalen van iets boven de 2 Gbps, schat ik. Ik heb echter geen andere apparatuur / internet abonnement die >1 Gbps aan kunnen, dus ik kan geen netto snelheidstest doen.

Sidenote: Laptop stond dan naast het AP, dus vrij onpraktisch. In real-life gebruik op zo'n 5 meter afstand van het AP met een enkelsteens muurtje ertussen trek ik de Gbit wel vol via wifi op zowel 5 als 6 GHz.
Hoezo denk je dat? In principe kun je die linkspeeds gewoon volledig halen als je 1 van de twee doet (want half duplex)

In de praktijk kunnen deze U7 pro's met gemak 2,5Gbps verplaatsen: https://www.reddit.com/r/..._24gbps_from_phone/?tl=nl

maar dan zie je dus dat de Backhaul poort weer beperkend wordt (want linkspeeds liggen er ver boven, snap niet zo goed waarom er geen 5gbps poort op zit). LAN verkeer met andere clients op dezelfde AP kan dus nog naast het volledig dichttrekken van de 2.5gbe poort. zoveel bandbreedte is er nog beschikbaar in het draadloze deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
supersnathan94 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Hoezo denk je dat? In principe kun je die linkspeeds gewoon volledig halen als je 1 van de twee doet (want half duplex)

In de praktijk kunnen deze U7 pro's met gemak 2,5Gbps verplaatsen: https://www.reddit.com/r/..._24gbps_from_phone/?tl=nl

maar dan zie je dus dat de Backhaul poort weer beperkend wordt (want linkspeeds liggen er ver boven, snap niet zo goed waarom er geen 5gbps poort op zit). LAN verkeer met andere clients op dezelfde AP kan dus nog naast het volledig dichttrekken van de 2.5gbe poort. zoveel bandbreedte is er nog beschikbaar in het draadloze deel.
Bruto link speed != netto throughput. WiFi is onbetrouwbaar dus er zit veel overhead in aan error correction. Je haalt in praktijk max 70% van de link speed aan netto throughput.
Die 70% is dan als je naast ap staat. 50-60% van linkrate aanhouden is goede maatstaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paddygarcia
paddygarcia schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Aha! Het is tijd om te experimenteren!
Tot nu toe is het enige verschil dat ik heb opgemerkt met udm-iptv geïnstalleerd dat de verbinding na ongeveer 20 minuten instabiel is. Zonder udm-iptv is de ervaring rotsvast. Beeldkwaliteit en responsiviteit bij het wisselen van kanalen zijn identiek. We kijken niet genoeg tv om verdere experimenten de moeite waard te maken.

• harrybawsac
Om even in te gaan op de "waarom heb je 4 Gbps nodig" vragen: ik zou het best mooi vinden als ik standaard 1 Gbps kan toewijzen aan een Tor node. Voor de rest wil ik een mediaserver gaan draaien die fulltime lekker wat data het internet mag rondpompen. Nou kan ik ook kiezen om te beginnen met een Cloud Gateway Max met een 1 Gbps abonnement (heb ik nu ook) en later te kijken naar upgraden.

Dan de opmerkingen over access points en dergelijken: dat 1 enkele client op 1 enkele access point niet de 4 Gbps haalt, is natuurlijk geen issue. Dat is ook helemaal niet het doel. Daarnaast wil je bij zulk data-hongerige clients een bedrade verbinding hebben. Dat een enkel access point tot 1 Gbps gaat, maakt ook niet uit. Aangezien je dan 3 Gbps overhoudt voor andere clients die je op een andere manier aansluit (het zij een ander access point, het zij bedraad). Overigens komt er op iedere verdieping een U7 Pro Wall te hangen. Netjes weggewerkt en aangedreven via PoE uit de muur.
laurens0619 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:31:
Kijk, dit zijn de dingen waarom ik het topic opende. Welke netwerksetup heb je nodig om dit soort problemen te voorkomen? Is dit probleem ook aanwezig als ik TV kijk via de KPN app op mijn smart TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybawsac
Kijk aan, goedkoper en beter: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-fiber

Nieuwe van Ubiquiti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-10 13:55
Sinds gisteren heb ik ook een glasvezelaansluiting van KPN. Ik wil ook graag direct de UDM Pro direct aansluiten via SFP+ op het glasvezelkastje van KPN.

Ik heb inmiddels bij KPN Patchcover pakket FTU TY01 besteld voor de kabel (Fiber Patchcord SC/PC to LC/APC armoured 2 meter, 3mm) tussen het glasvezelkastje en de SFP+ module.

Weet iemand welke SFP+ module - eventueel van Ubiquit - ik het beste kan gebruiken? Ik zag op het KPN forum deze aangeraden: https://www.fs.com/de-en/products/37930.html

Bij voorbaat dank!

ps: mijn aansluiting ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrmG8cRdD7QAPFgDqr5NHMcnT2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFpiIAa8RyuNUJFBowFFWpCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetNiet
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:18
Beetje oude koe wakker schudden (of zoiets), maar kwam dit topic tegen in mijn zoektocht.
Er werd al heel even naar de cloud gateway fiber verwezen, en dat is de route die ik heb gedaan.

CGF via zijn 10Gb rj45 aansluiting rechtstreeks op de standaard KPN ONT met utp kabel werkt perfect (Dus geen kpn box ertussen). Aan de lan kant met een dac de CGF aan mijn core switch gekoppeld.
Volle snelheid en stabieler dan mijn eerdere pfsense installatie. Door de pppoe offloading (b)lijkt het allemaal soepel lopen zonder hoge cpu belasting.
Max doorvoer met ips/ids zou 5Gbs moeten zijn

IPTV heb ik kort naar gekeken maar me verder niet druk om gemaakt, we kijken weinig tv en ook zonder de vl4 inrichting was het goed genoeg met unicast ingesteld. Misschien dat ik er nog eens induik om dat wel netjes in te regelen. Heb het script daarvoor al gezien, maar ik denk dat mijn lan kant wat verder getweaked moet worden om dat goed te laten werken.

Absolute n00body

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harrybawsac
Update van mijn kant:

Cloud Gateway Fiber, Flex 2.5G PoE en meerdere U7 Pro Walls gekocht. De CGF rechtstreeeks op de ONT van KPN aangesloten. Snelheid op de Gateway Fiber komt in de buurt van de KPN 4Gbps. Op het modem van KPN zelf haalde ik voorheen iets hogere snelheden, dat wel.

De wifi komt per apparaat iets boven de 1.1Gbps uit. Maar ik heb niet de juiste apparaten om per apparaat de verbinding vol te trekken. Hoeft ook niet, als de totale bandbreedte maar voldoende is voor meerdere apparaten. En waarschijnlijk kan ik er nog meer performance uit persen als ik ga tweaken in de Unifi console.
Pagina: 1