Als je je eigen router op het KPN-netwerk wilt gebruiken dan kun je hier meer info vinden:
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
Maar bedenk dat een glasvezelverbinding doorgaans 2 apparaten nodig heeft: een (O)NT waar de glasvezelkabel op binnen komt en de Router (dus de Experiabox/WatVoorNaamZeDanOokGeven).
De (O)NT zet het signaal van glas over naar Ethernet en die zou ik lekker laten voor wat het is. Je kunt er doorgaans niets mee en er valt (voor jouw) niets op in te stellen. Wel kan het zijn dat dat kastje zorgt voor authenticatie in een (XGS-)PON omgeving, dus feitelijk is het een onderdeel van het netwerk van je provider. De ethernetpoort op dat kastje is eigenlijk waar jouw netwerk begint.
Natuurlijk kun je de (O)NT ook zelf aanschaffen al moet hij dan wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een link naar die voorwaarden kun je in het bovenstaande artikel vinden. Afin, als je toch je eigen (O)NT wilt gebruiken én je bij Ubiquiti wilt blijven, zou je kunnen uitzoeken of deze werkt:
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uisp-fiber-xgs
Ze hebben ook een SFP+ variant, maar daar staat de 'gewone' unifi hardware niet in de compatibility-list. En het zou zonde zijn om 275 euro neer te leggen voor een SFP+ module die niet in je UDM Pro werkt.
Verder ben ik het eens met de meesten hier dat een 4 Gbit verbinding gewoon overkill is. Bedenk eens wat voor een moeite je moet doen om dat vol te trekken. Om te beginnen kan het U7 Pro AP al niet sneller dan 2.5 Gbit want er zit maar 1 2,5 Gbit poortje op. Dus al zou je er in slagen om die 2,5 Gbit te halen, dan heb je nog 1,5 Gbit over. Maargoed, vergeet wifi, je hebt een 10 Gbit netwerkkaart. Dus in theorie kun je 4 Gbit up/down halen met een host aan de andere kant van het internet. Maar in de praktijk zul je niet zoveel hosts vinden die jouw toestaan om zo snel te communiceren en bovendien moet je ook nog zoveel 'vrije ruime' krijgen op de gedeelde digitale snelweg die het internet heet.
Je moet doen wat je wilt natuurlijk. Maar ik heb een gigabit verbinding waarbij ik volgens de speedtest van de UDM 944 Mbps (down) en 925 Mbps (up) haal. Maar als ik eventjes in de UDM kijk naar de snelheden die ik effectief gehaald heb dan zit ik rond de 5 Mbps (down) met een enkele uitschieter naar 11 Mbps (down) en de upload ongeveer stabiel rond de 650 kbps (ja, KILO). En natuurlijk zijn het gemiddelden maar het geeft wel een mooi beeld over hoe weinig je eigenlijk echt nodig hebt.