Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Hi All,

We gaan starten met de verbouwing van onze badkamer in een voor ons nieuwe woning. Woning is van 1994 en heeft ook die kwaliteitseisen wat betreft de isolatie e.d.

Zit nog een CV-ketel in de woning, maar ik wil zo spoedig mogelijk naar een warmtepomp (alleen lukt dat nu nog niet) Daarom wil ik dus wel rekening houden met het verwarmen van de woning.

Beneden komt over de hele verdieping vloerverwarming 10cm HOH, dat is ca 80m2. In de slaapkamers (1e verd) blijven de normale radiatoren en doen we verder niet veel aan vloeren etc. Maar we hebben eigenlijk nooit de verwarming in de slaapkamers.

Nu de badkamer, hier hebben de vorige bewoners een lus laten leggen van de CV leidingen naar de huidige radiator. Zie de warmtebeeld fotos hieronder. En deze lus ligt ongeveer op 15cm HOH (16mm buis). Ik twijfel of deze hoeveelheid in de vloer voldoende zal zijn om de badkamer op temperatuur te houden met een warmtepomp. Ik wil dus ook de bestaande radiator aanhouden (dit zit dus wel allemaal op dezelfde lus aangesloten).

Nu is mijn oog gevallen op een design radiator met een afgifte van 1000w met de afmeting 200x62 en 2 platen (12cm diep) zal dit voldoende zijn om de badkamer lekker warm te krijgen en te houden?

Badkamer is 9m2 en de leidingen liggen op ongeveer 5m2 verdeeld.

Ik laat voor de zekerheid een extra stopcontact aanleggen zodat ik eventueel een COP1 radiator ka laten plaatsen mocht het niet voldoende zijn.

15 minuten na aanzetten verwarming op aanvoer 40 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akD4FyvJLKxBRdXVbiTlnMHYL7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0KQXZP1iKEpvBXaqGSzRScP8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5Xg1k8Zc-W5B7FIAPoLOlP0tjI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6080GYMU6Y5gqmZhNE31HiGM.png?f=fotoalbum_large

Na ongeveer 8 uur verwarmen was dit het resultaat (camera gaf aan dat de vloer 24 graden was):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jovnn6okMTpMw5McobRWETGBaWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viA6qpE12JERsvmROsEYOOZA.jpg?f=fotoalbum_large

Technische installatie vraagstuk => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 20-01-2025 21:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je de badkamer toch gaat verbouwen, leg dan meteen een mooie lus vloerverwarming erin.

Later als je dan een warmtepomp plaatst, zal de feitelijk altijd aanstaan, waardoor je vloer altijd warm is (en de badkamer mogelijk ook). En inderdaad mogelijkheid houden op electrisch verwarmen, eventueel met een IR straler:

YouTube: Een infraroodstraler voor in de badkamer.. werkt het en wat kost het...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@ZeRoC00L de indeling van de badkamer blijft zodanig gelijk dat ze geen zaken in de vloer gaan doen. Daar is de prijs ook op berekend. Als ze gaan frezen is de kans groot dat afvoer etc stuk gaat. Dat is voor ons helaas geen optie op zon korte termijn.

Daarnaast ligt er natuurlijk al wel iets qua vloerverwarming dus de vloer wordt wel mooi warm, alleen jammer dat het geen 10 HoH ligt.

Ik ben wel van mening om het zo te laten, alleen vind ik het lastig in te schatten hoeveel vermogen ik minimaal moet hebben van een radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar lussen in de wanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
@Verwijderd Dat is natuurlijk ook weer extra installatie werk. Ze zullen het moeten infrezen oid. Het zou dus kunnen, maar dat heeft niet mijn voorkeur gezien de extra kosten.

Ik ga er maar vanuit dat de huidige "vloerverwarming" met een radiator die 1000W levert op een LTV aanvoer voldoende zal zijn. En mocht dit niet blijken, heb ik de optie nog voor de elektrische radiator.

In ieder geval allen dank voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Wuursj

want worst is al bezet

Bij welke aanvoer temp is die 1000 watt?

Op zich is 1000 watt radiator is prima en best al flink, zeker naast de vloerverwarming.
Als je bedenkt dat mijn hele huis een warmtevraag heeft van 4kw bij -10, moet 1 kw voor een badkamer wel geneog zijn om warm te houden met een WP. Mijn badkamer(tje) heeft een afgifte van ongeveer 400 watt via de vloerverwarming (5 x 75w) en dat gaat best goed.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 15:40
ZeRoC00L schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:58:

Later als je dan een warmtepomp plaatst, zal de feitelijk altijd aanstaan, waardoor je vloer altijd warm is (en de badkamer mogelijk ook). En inderdaad mogelijkheid houden op electrisch verwarmen, eventueel met een IR straler:
Zelf heb ik zo'n infrarood radiator (ook van Eurom) van maar 400w voor op de badkamer. Nu is mijn badkamer wel ongeveer 6m2, dus iets kleiner dan die van TS. Maar ik merk wel dat die 400w radiator de badkamer wel gewoon lekker warm krijgt en ook echt niet zo lang aan hoeft te staan. Is trouwens niks beter dan uit de douche stappen en meteen in de warmte van een infraroodpaneel.

But, of course, your mileage may vary!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Wuursj schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:46:
Bij welke aanvoer temp is die 1000 watt?

Op zich is 1000 watt radiator is prima en best al flink, zeker naast de vloerverwarming.
Als je bedenkt dat mijn hele huis een warmtevraag heeft van 4kw bij -10, moet 1 kw voor een badkamer wel geneog zijn om warm te houden met een WP. Mijn badkamer(tje) heeft een afgifte van ongeveer 400 watt via de vloerverwarming (5 x 75w) en dat gaat best goed.
Hieronder de specificaties, weet niet zo goed hoe ik het moet lezen, maar het is volgens mij lage temperatuur: gaat dan om 1071W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdMHxQBzAnQZ5eN1J3o9D6se6Q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NS3SRv59b2EhGtm0sw5aYnYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:02
Tribunus schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:53:
@ZeRoC00L
Ik ben wel van mening om het zo te laten, alleen vind ik het lastig in te schatten hoeveel vermogen ik minimaal moet hebben van een radiator.
Simpel: hoe meer hoe beter.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Tribunus schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:04:
Hieronder de specificaties, weet niet zo goed hoe ik het moet lezen, maar het is volgens mij lage temperatuur: gaat dan om 1071W
Dat is bij 55/45/20, met je toekomstige warmtepomp en voor een badkamer moet je eigenlijk rekening richting 35/30. Ik zou eerder uitgaan van 1/3 van de waarde die jij hier noemt (dat is mogelijk alsnog bijna even veel als de gehele vloerverwarming). Met suboptimale vloerverwarming gecombineerd met zo goed mogelijke radiator doe je echt wel heel wat voor de basis ruimtetemperatuur zou ik zeggen.

Volgens ontwerpnormen leg je verwarming badkamer uit op een ruimtetemperatuur van 24grC, dat valt gewoon niet mee met LTV verwarming en beperkt aantal m2.

Voor meer confort zou ik een IR paneel aan het plafond overwegen, die bestaan best wel mooi met geintegreerde verlichting. Doel zou zijn dat deze alleen inschakelt tijdens douchen of aanwezigheid.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 20-01-2025 15:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Simpel: hoe meer hoe beter.
Dat dacht ik dus ook, en qua grootte en breedte is dit ongeveer wat ik kwijt kan (2020x620mm) en voor zover ik kon vinden met een van de hoogste vermogens. Zeker ook omdat deze 2 platen heeft (type 20 dan?)
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Dat is bij 55/45/20, met je toekomstige warmtepomp en voor een badkamer moet je eigenlijk rekening richting 35/30. Ik zou eerder uitgaan van 1/3 van de waarde die jij hier noemt (dat is mogelijk alsnog bijna even veel als de gehele vloerverwarming). Met suboptimale vloerverwarming gecombineerd met zo goed mogelijke radiator doe je echt wel heel wat voor de basis ruimtetemperatuur zou ik zeggen.

Volgens ontwerpnormen leg je verwarming badkamer uit op een ruimtetemperatuur van 24grC, dat valt gewoon niet mee met LTV verwarming en beperkt aantal m2.

Voor meer confort zou ik een IR paneel aan het plafond overwegen, die bestaan best wel mooi met geintegreerde verlichting. Doel zou zijn dat deze alleen inschakelt tijdens douchen of aanwezigheid.
We krijgen een spanplafond in de badkamer en ik weet niet of het daar goed mogelijk is om een IR paneel in te verwerken en wat daar dan de kosten weer van zijn. Verlichting zou iig dan niet nodig zijn. IR heb ik sowieso geen goed gevoel bij, welke ik niet kan onderbouwen. Mijn vader heeft een tijdje zo'n paneel getest en ik vond het een vervelende soort van warmte, lastig te omschrijven.

Maar even een vraag over die 55/45/20. Wat betekend dit nu dan eigenlijk? is het dan 1000W bij 55 graden en 2/3 daarvan bij 45 graden? Meeste websites melden niet eens wat het vermogen is bij lagere temperaturen, ook niet verplicht volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Tribunus schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:28:
We krijgen een spanplafond in de badkamer en ik weet niet of het daar goed mogelijk is om een IR paneel in te verwerken en wat daar dan de kosten weer van zijn. Verlichting zou iig dan niet nodig zijn. IR heb ik sowieso geen goed gevoel bij, welke ik niet kan onderbouwen. Mijn vader heeft een tijdje zo'n paneel getest en ik vond het een vervelende soort van warmte, lastig te omschrijven.
Als het plafond lastig is kan je ook kijken maar een infrarood spiegel. Het grote voordeel van infrarood is dat het direct lichaam verwarmt in plaats van de lucht. Als je onder de douche vandaan komt voelt zelfs 24gr nog koud, zeker i.c.m. ventilatie. Infrarood voelt net als in de zon staan en geeft daarmee hoger comfort bij lagere temperatuur. Het werkt dus alleen als je in directe lijn van het paneel staat. Om die reden plafond goede optie maar afhankelijk van indeling kan spiegel ook prima zijn

Je moet dat paneel niet zien met het doel om de ruimte te verwarmen.
Maar even een vraag oer die 55/45/20. Wat betekend dit nu dan eigenlijk? is het dan 1000W bij 55 graden en 2/3 daarvan bij 45 graden? Meeste websites melden niet eens wat het vermogen is bij lagere temperaturen, ook niet verplicht volgens mij?
55/45/20 betekent vermogen bij:
55 graden aanvoer
45 graden retour
20 graden ruimtetenperatuur.

Dit wil zeggen gemiddelde watertemperatuur 50 graden dus 30 graden verschil met ruimte.

35/30/20 is dus eerder wenselijk met warmtepomp:
35 graden aanvoer
30 graden retour

Dat is 32,5 graden gemiddeld dus een verschil van 12,5 graden met ruimte

12,5/30= 40% (60% minder afgifte). De realiteit is nog minder doordat convectie op lage temperatuur steeds minder helpt. Dit is eventueel op te lossen met een booster (WCD bij de radiator goed idee)

Specificaties van afgifte bij radiatoren zijn vrij beroerd idd. Bijna alles nog gebaseerd op hoge temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Overigens; met de combinatie vloerverwarming + oversized radiator ben je al beter af dan 80% van de badkamers denk ik. Je kan ook eerst kijken hoe het gaat. Ik zou dan wel rekening houden met WCD bij radiator en voeding bij spiegel (of elders) om eventueel nog IR paneel aan te sluiten als dat wenselijk blijkt.

Ik heb in mijn badkamer die ik vorig jaar gedaan heb dezelfde situatie. De radiator moet ik nog ophangen, doe het nu alleen op vloerverwarming. Het is geen 20 graden maar nog prima te doen voor mij. Ik ga de radiator nog toevoegen en dan overwegen of ik nog IR nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Allen dank voor de berichten en hulp dusver. Er komt een extra radiator in de badkamer en een WCD om eventueel iets extras aan te kunnen sluiten.

Nu is het zo dat de vloerverwarming beneden is gelegd en aangesloten (9 groepen) voor ca 80m2 oppervlakte. Hierboven is een cementdekvloer gestort vandaag met een versneller voor het drogen en zou het dus met 14 dagen droog moeten zijn. Ik zit alleen nog met de vraag hoe ik nu het vloerverwarming protocol moet uitvoeren, krijg het idee dat er meerdere opties zijn namelijk.

Volgens mij moeten we nu die 14 dagen afwachten en dan het protocol starten. Elke dag met 2,5 of 5 graden verhogen tot een graad of 35 en dan in diezelfde stappen weer terug laten afkoelen. Er komt overigens pvc op, dus volgens mij moet dit alles gedaan worden voor ze de pvc komen plakken.

Nu heb ik een cv ketel die ik op 40 graden heb ingesteld en die “luistert” naar de thermostaat in de keuken, staat nu allemaal nog uit dus het is ca 10 graden in huis. Daarnaast zit er op de verdeler ook een mengpomp en een thermostaatkraan.

Moet ik dan de thermostaat van de cv op 20
Graden zetten en de thermostaat van de vvw op 15? Dan gaat er als het goed is maximaal 15 graden warm water door de vvw toch? En als het goed is zal de cv ketel een temp aanleveren van 40 graden?

En maakt het dan nog uit dat er een droogversneller is toegepast?

En ik heb uiteraard de vvw mensen en de cement mensen gevraagd maar die wijzen beiden naar elkaar voor het antwoord. Daar schiet ik natuurlijk niets mee op ☹️
Pagina: 1