Nieuwe auto in Duitsland kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamiDre
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-01 11:53
Dag Allemaal

Ik heb een vraag , ik wil een nieuwe auto uit Duitsland kopen op bestelling.
Nou geeft de garagist aan dat ik de btw enkel in België moet betalen.
Ik heb al paar keer contact opgenomen met de douane hier , die geven aan de btw hier en in Duitsland te betalen. De Duitse garagist blijft erbij dat al zijn klanten het enkel in België betalen.

Klopt het dat wanneer je met de definitieve aankoopbewijs van de auto, wel enkel de btw kan in België?

Heeft iemand ervaring hier mee?

Groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:01
SamiDre schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:01:
Dag Allemaal

Ik heb een vraag , ik wil een nieuwe auto uit Duitsland kopen op bestelling.
Nou geeft de garagist aan dat ik de btw enkel in België moet betalen.
Ik heb al paar keer contact opgenomen met de douane hier , die geven aan de btw hier en in Duitsland te betalen. De Duitse garagist blijft erbij dat al zijn klanten het enkel in België betalen.

Klopt het dat wanneer je met de definitieve aankoopbewijs van de auto, wel enkel de btw kan in België?

Heeft iemand ervaring hier mee?

Groetjes
https://www.eccbelgie.be/...ht-in-ander-europees-land

[ Voor 10% gewijzigd door bie100 op 19-01-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08 19:16
Als particulier betaal je btw in Duitsland. Vooraf als aanbetaling. Na import betaal je btw in Nederland. Met het bewijs hiervan krijg je de btw aanbetaling uit Duitsland weer terug. Niet alle dealers in Duitsland exporteren nieuwe auto’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@SamiDre Wat de Duitse verkoper zegt over BTW klopt. Je betaalt in België BTW voor een nieuwe auto.

Deze ECC adviezen zijn van toepassing.
Regel: U betaalt een nettoprijs aan de professionele verkoper, plus 21 procent btw aan de Belgische douane. De plaatselijke btw is dus niet van toepassing.
(..)
TIP: Vertel de verkoper bij de aankoop dat u de auto gaat uitvoeren om te vermijden dat u de btw dubbel moet betalen. Eist de buitenlandse verkoper toch dat u de lokale btw betaalt? Laat dit enkel toe indien hij schriftelijk zijn belofte neerpent om de lokale btw terug te betalen zodra u het bewijs levert van uitvoering en van betaling van de btw in uw thuisland.
Bron

@peter243

Het gaat hier over België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamiDre
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-01 11:53
@mrmrmr Dus toch wel enkel België.

Kan ik wanneer ik de definitieve factuur heb van de auto ,eerst de btw betalen in België( gargist wil ook bewijs dat de btw is betaald/ ingeschreven)en dan de auto ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De BTW wordt betaald aan de douane bij invoer. Daar moet je zelf voor zorgen. Je moet ook zelf allerlei andere zaken afhandelen.

Lees dit: https://fin.belgium.be/nl...onaal/voertuig-importeren

Een deel van de aangiften kan electronisch worden gedaan via E705.
https://www.minfin.fgov.be/myminfin-web/pages/public

Ik ben geen (ervarings-)deskundige op dit gebied.
Pagina: 1