Thermopane aan vervanging toe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisop62
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 21:53
Mijn vraag
Ik woon in een huis uit het jaar 1993 voorzien van thermopane glas. Iedere ochtend het gehele jaar door staat er (veel) vocht aan de binnenkant van de beglazing, de plassen liggen in het kozijn. Het is welliswaar de “koude” kant van het huis. De luchtvochtigheid binnen is gemiddeld 52% en de was binnen laten drogen proberen we al te beperken. De kachel staat op 21,5°. Is de enige oplossing het vervangen van het oude thermopane naar HR++ of zijn er nog andere oplossingen?

Op de foto de plas water in het kozijn te zien. Maar normaliter in de ochtend is het hele raam beslagen/vochtig met de druppels erop.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisop62
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 31-01 21:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Xv7M0HAEbx2SOJUx9OCNohJf4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H32jEk65BPxjY77lbghaMEi4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt het glas vervangen dan zal er daar minder condens ontstaan.
Maar meestal condenseert het dan gewoon ergens anders, bv. op de muur er naast.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03:28
Komt doordat vocht condenseert op de koudste plek.
Het kozijn in in dit geval de slechtste schakel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Thermopane of dubbelglas gaat zo'n 20-25 jaar mee. Modern HR++ glas heeft een veel betere U waarde. Ik heb in mijn huis uit 1995 de meeste ramen met dubbelglas laten vervangen door HR++ met U-waarde 1,1 en kunststof afstandhouders. Vroeger zat de condens aan de binnenkant, nu aan de buitenkant :)

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 20-01-2025 07:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:41
Hadden wij ook in onze vorige woning. Glas vervangen door HR++ met "warm-edge" afstandhouders gaat hiet wel helpen. Wel even kijken of je kozijnen zelf nog goed zijn. Pas als je de kozijnen ook moet laten vervangen zou ik aan tripple gaan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:21

Yucon

*broem*

We hadden dit in het verleden nog veel erger met stokoude aluminium kozijnen. Je kunt het oplossen door 's nachts een luchtontvochtiger te laten draaien want dan condenseert het in dat apparaat ipv op je glas.

Wel een beetje een serieus ding. Eentje van het formaat melkpak van twee tientjes gaat het niet oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door Yucon op 20-01-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:06:
We hadden dit in het verleden nog veel erger met stokoude aluminium kozijnen. Je kunt het oplossen door 's nachts een luchtontvochtiger te laten draaien want dan condenseert het in dat apparaat ipv op je glas.

Wel een beetje een serieus ding. Eentje van het formaat melkpak van twee tientjes gaat het niet oplossen.
Jij bedoelt dat je er een moet kopen met een compressor/condensor.

Zoiets als dit:
https://www.elektramat.nl...a-ee5aP6jht4aAtXkEALw_wcB

Op de foto waar de waterbak eruit is, zie je de compressor uitstulping zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

bonzz.netninja

Niente baffi

Yucon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:06:

Nou de vraag is wel een beetje of dat nog zin heeft met gemiddeld 52% vochtigheid.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Nieuw glas lost dit grotendeels op. Ik heb beide soorten glas naast elkaar ergens ;)

Neem warm edge om het te helemaal minimaliseren. Ik heb geen warm edge en aan de randen nog wel steeds condens als ik de raamdecoratie sluit in de nacht.

Raamdecoratie iets open laten helpt een beetje omdat het glas aan de binnenzijde warmer blijft en er meer circulatie is.
Pagina: 1