Honeywell Lyric T6; wennen of vreemd gedrag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 07:29
Vooraf wat informatie.

Huis uit 2000, dus aardig geïsoleerd. Benedenverdieping vloerverwarming als bijverwarming met een enkele convector erbij (origineel twee, maar vorige bewoners vonden er één genoeg). We verwarmen (bijna altijd) alleen woonkamer (ongeveer 42 vierkante meter), de gang waar de vloerverwarming niet is doorgetrokken ( :'( ) nog een heel klein plaatje die amper zin heeft, en de badkamer (handdoekradiator). De verwarming gaat rond half 7 aan en uit om 22 uur. Ingestelde temperatuur is 19 graden en vanaf 16 uur 19,5.

Halverwege vorig jaar heb ik een nieuwe cv (Intergas Xtreme) laten installeren ter vervanging van het beestje dat er vanaf de bouw van de woning hing. Sindsdien is deze aangesloten geweest op een oude Honeywell aan/uit thermostaat. Werkte op zich prima, maar ik wilde toch opentherm proberen, want wellicht zuiniger.

Na lang wikken en wegen uiteindelijk uitgekomen op de Honeywell Lyric T6. Deze via opentherm aangesloten op de cv. De manier van verwarmen is nogal anders dan we gewend zijn.

Voorheen als we ‘s morgens beneden kwamen was het aangenaam warm. Waarschijnlijk doordat de ketel vol door stookte tot de gewenste temperatuur was bereikt en daarna stopte. Dan werd het uiteindelijk warmer dan nodig omdat de vloer dan aardig was opgewarmd, en sloeg de ketel een tijdje uit.

Nu met opentherm begint de ketel hard te stoken (max 75 graden waar de ketel op staat), maar stopt met hard stoken vanaf ongeveer een graad voor de ingestelde temperatuur. De ketel verwarmt daarna bijna continu met een vraagtemperatuur van rond de 40 graden. Slaat telkens ongeveer een minuut uit en begint dan meteen weer. Op deze manier duurt het echt uren voor de gewenste temperatuur is bereikt, als die al wordt bereikt. Dat werkt misschien met volledige vloerverwarming, maar lijkt niet goed te werken als er ook een kachel aanwezig is die volgens mij wat hogere temperaturen nodig heeft om het op temperatuur te houden.

We verbruiken met de huidige temperaturen (rond het vriespunt de hele dag) en zonder zon tussen de 7 en 8 kuub per dag overigens. Daar zit ook douchen bij van 5 personen.

Aan de ene kant is dit hoe opentherm hoort te werken wellicht, maar het lijkt me niet zo zuinig. Gaan andere opentherm thermostaten hier anders mee om en wil de Honeywell het een soort te goed doen met het behouden van een constante temperatuur waardoor die zo vaak moet aanslaan? Of is dit gewoon normaal gedrag? Ik ben geneigd terug te gaan naar aan/uit om het verschil te bekijken.

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 14:02
Je hebt een convector. Convenctor en 40 graden gaan niet samen of je moet een booster op je convenctor leggen. Convectoren zijn gemaakt voor 80-60 minimaal ( de oudere tenminste). Sluit je t6 als aan/uit aan en je zultt merken dat het beter gaat. Of je Xtreme het ooentherm signaal als aan/uit laten behandelen. Daarvoor moet je in je handleiding kijken welke parameter je moet aanpassen, Parameter P57 van 1 naar 2 zetten, dat is op dit moment de goedkoopste oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Erik15678 op 20-01-2025 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Oké. Dus echt op opentherm overstappen heeft alleen zin bij laagtemperatuur verwarming zoals volledige vloerverwarming? Ik lees zonet dat er ook lage temperatuur radiatoren zijn veelal geschikt voor warmtepompen. Dat zal er dan echter ook voor zorgen dat het lang duurt voor het warm is.
Of je Xtreme het opentherm signaal als aan/uit laten behandelen.
Heeft dit nog voordelen of is er een verschil met aansluiten als aan uit?

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
Hoe lang zit hij al?
Kan zijn dat hij nog even moet leren wat het minimumvraag moet zijn.

Je kunt ook LOW LOAD CONTROL in de advanced settings uitzetten, hoef je hem niet om te bedraden.
(laag uit regeling)

edit:
Tupel schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:56:
Oké. Dus echt op opentherm overstappen heeft alleen zin bij laagtemperatuur verwarming zoals volledige vloerverwarming?
Nee hoor, ik heb normale radiatoren en met de t6 zijn die de hele dag warm in plaats van af en toe bloedheet met tochtperiodes ertussendoor.

[ Voor 47% gewijzigd door jeroen3 op 20-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
Hoe lang zit hij al?
Drie weken. Ik vond dat ik al genoeg geduld had gehad :)
Je kunt ook LOW LOAD CONTROL in de advanced settings uitzetten, hoef je hem niet om te bedraden.
(laag uit regeling)
Ik heb die wel voorbij zien komen, maar had niet in de gaten dat ik daar invloed op had. Zal die ook even uitproberen.
Nee hoor, ik heb normale radiatoren en met de t6 zijn die de hele dag warm in plaats van af en toe bloedheet met tochtperiodes ertussendoor.
Dan is de convector eventueel het issue.