Beste Tweakers,
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC vooral voor muziek te produceren (FL studio met redelijk zware plugins) en hier en daar wat te gamen op een 42 inch 4k 138hz OLED scherm. (forza horizon 4, maar ga waarschijnlijk GTA 6 als die uitkomt ook wel spelen)
Vaak heb ik 20+ tabs op chrome open staan tijdens het produceren (sommige met streams/videos) en dat vind mijn huidige PC niet heel leuk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag zou ik het onder de 2000 euro houden. Wil vooral een PC waar ik weer heel wat jaar mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn beeldscherm (Philips Evnia 42M2N8900/00) mee en mijn oude SSD's maar daar laat ik al mijn data op staan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alle componenten voor een volledige PC
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb geen duidelijke voorkeur maar als ik zo lees is AMD op did moment wel heel goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik dat programma's snel op starten en reageren, maar dat lijkt me logish.
Qua geluid het liefst zo stil mogenlijk.
Ga je overklokken?
Heb ik met mijn huidige PC ook nooit gedaan, dus ik denk het niet.
Ik heb veel zitten lezen op dit forum in verschillende topics en heb deze PC geconfigureerd maar heb nog een aantal vragen.
- 32 GB vs 64 GB RAM (zoals ik al zei doe ik best veel multi tasken maar ik weet niet of ik daarmee over de 32 GB ram kom?)
- 6000 vs 7200 MT/s RAM (hoeveel verschil zou dit maken? Qua prijs valt het verschil heel erg mee) ben er achter gekomen dat boven de 6000 MT/s moeilijk configureerbaar is waardoor het vaak zelfs langzamer kan zijn.
- Zou ik een betere CPU koeler kopen als ik de PC stiller wil hebben?
- Is de grafische kaart goed genoeg voor 4k +- 120 fps gaming? (vooral over een paar jaar) of is het waard om te wachten op de 8000 series (die binnekort uit zal komen?) en het nu nog even te doen zonder grafishe kaart.
- Huidige configuratie -
Ik hoop dat alles duidelijk is zo.
Alle feedback is welkom!
Alvast bedankt!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn PC vooral voor muziek te produceren (FL studio met redelijk zware plugins) en hier en daar wat te gamen op een 42 inch 4k 138hz OLED scherm. (forza horizon 4, maar ga waarschijnlijk GTA 6 als die uitkomt ook wel spelen)
Vaak heb ik 20+ tabs op chrome open staan tijdens het produceren (sommige met streams/videos) en dat vind mijn huidige PC niet heel leuk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Graag zou ik het onder de 2000 euro houden. Wil vooral een PC waar ik weer heel wat jaar mee vooruit kan.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem mijn beeldscherm (Philips Evnia 42M2N8900/00) mee en mijn oude SSD's maar daar laat ik al mijn data op staan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe alle componenten voor een volledige PC
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee ik heb geen duidelijke voorkeur maar als ik zo lees is AMD op did moment wel heel goed.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik dat programma's snel op starten en reageren, maar dat lijkt me logish.
Qua geluid het liefst zo stil mogenlijk.
Ga je overklokken?
Heb ik met mijn huidige PC ook nooit gedaan, dus ik denk het niet.
Ik heb veel zitten lezen op dit forum in verschillende topics en heb deze PC geconfigureerd maar heb nog een aantal vragen.
- 32 GB vs 64 GB RAM (zoals ik al zei doe ik best veel multi tasken maar ik weet niet of ik daarmee over de 32 GB ram kom?)
- 6000 vs 7200 MT/s RAM (hoeveel verschil zou dit maken? Qua prijs valt het verschil heel erg mee) ben er achter gekomen dat boven de 6000 MT/s moeilijk configureerbaar is waardoor het vaak zelfs langzamer kan zijn.
- Zou ik een betere CPU koeler kopen als ik de PC stiller wil hebben?
- Is de grafische kaart goed genoeg voor 4k +- 120 fps gaming? (vooral over een paar jaar) of is het waard om te wachten op de 8000 series (die binnekort uit zal komen?) en het nu nog even te doen zonder grafishe kaart.
- Huidige configuratie -
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900X Boxed | € 389,90 | € 389,90 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20G | € 719,- | € 719,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Gray TG Light Tint | € 95,95 | € 95,95 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
1 | Ventilators | Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm | € 23,90 | € 23,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 129,90 | € 129,90 |
1 | SSD's | Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB | € 126,99 | € 126,99 |
Totaal | € 1.901,44 |
Ik hoop dat alles duidelijk is zo.
Alle feedback is welkom!
Alvast bedankt!
[ Voor 49% gewijzigd door xxmarijn op 19-01-2025 11:57 ]